Bränner i fötterna vid avsittning.

MissFideli

Trådstartare
Visste inte var jag skulle lägga denna tråd, testar här.
Ibland (ganska ofta) bränner det till i fötterna på mig när jag hoppar av. Det har gjort att jag liksom glider av istället, men har repat en sadel med knapparna på jackan då :(

Varför bränner det till (vet att jag inte är ensam om det) och hur kan man få bort det?
 
Sv: Bränner i fötterna vid avsittning.

Samma här! Vet inte varför, men antagligen för att inte foten belastats (får likadant om jag suttit för länge med benen rakt ner, har jag haft dem upplagda som på natten känns det inte så). Jag tippar att det är massa blod i fötterna, jag har dålig cirkulation, och att det är därför? Äh kanske dålig gissning, men rätt bra höra att det är så för flera. :)
 
Sv: Bränner i fötterna vid avsittning.

Jag har precis lika dant! Trodde bara det var jag så jag har inte skrivit om det.
Så nu glider jag av hästen i så lugn takt som möjligt, DÅ bränner det inte!
 
Sv: Bränner i fötterna vid avsittning.

Det gör det för mig med varje gång :crazy: (även när jag hoppar ner från annat än hästar).

Enda jag kan säga är att det brukar lindras om man tänker på att landa på tårna först samt böja knäna. Blir mer stötdämpande så helt enkelt.
 
Sv: Bränner i fötterna vid avsittning.

För mig hjälper det att böja knäna samt landa med ena foten lite före den andra. Det blir mycket mjukare så.
 
Sv: Bränner i fötterna vid avsittning.

Byt sko och strumpor ! Har innan alltid fått "brinnande fötter" innan när jag red, men inte på ett bra tag då jag bytt skor ifrån vanliga jodhpurh som var lite stora, till ett par "finare" med snörning som var lite små till en början och med läder sula.
Och vinter stövlarna som jag hade innan var också i största laget (termo variant), har nu ett par teddy fodrade läderstövlar istället som sitter perfekt. Jodhpurh och termo stövlarna hade ngn syntet tyg i sulan.
Inga konstiga fötter länge :D, har också slutat ha vissa typer av strumpor som oftare brände efter ridning än andra. Kommer inte ihåg märke dock...

Så storlek och sula spelar roll.
 
Sv: Bränner i fötterna vid avsittning.

Det kan hjälpa om du släpper stigbyglarna och vickar på fötterna under tiden du skrittar av.
 
Sv: Bränner i fötterna vid avsittning.

Sådär blir det för mig när det blir en för stum landning eller vad man ska kalla det. När fötterna får ett "magplask" och landar på hela foten på samma gång. Landa lite mera på tå och böj knäna.
 
Sv: Bränner i fötterna vid avsittning.

Jag har lika! Det gör ont. Det händer inte alltid men ibland och då hoppar jag av genom att ha kvar vänster fot i stigbygeln och "gå ner" på det viset (funkar bara på mindre hästar inte stora hehe) sen ska ju hästen stå still och inte börja gå iväg :) jag har också dålig blodcirkulation.

Måste annars säga som "Grazing" det blir så när jag hoppar ner för kraftigt på hela foten. Blir som ett fotplask haha.
 
Sv: Bränner i fötterna vid avsittning.

Ja trodde det berodde på att jag är tyngre än vad jag borde vara. Inte överdrivet dock.. Skall prova ditt tips och hästen kommer inte längre blir dragen i manen :D
 
Sv: Bränner i fötterna vid avsittning.

Jag är 178cm väger 56kg......det hänger nog inte på vikten :D

Däremot har jag ruskigt dålig blodcirkulation i händer och fötter, tror mer att det beror på det.
 
Sv: Bränner i fötterna vid avsittning.

Det gjorde det ju som liten också när man typ hoppade från gungor och sånt, går det ens att göra något åt?
 
Sv: Bränner i fötterna vid avsittning.

Kl, hur upplever ni det? När det blev sådär brännande för mig så höll det i sig även efter jag hoppat av ett tag, att man är kall om fötterna och får ont när man hoppar av är för mig en skiljd sak från det brännande. Kunde få det även under ridning om jag red barbacka, höjd på häst och mjukhet på marken spelade ingen roll. Det höll ändå i sig i ngn min efter avhoppning.
 
Sv: Bränner i fötterna vid avsittning.

Det är väl blodcirkulationen i fötterna som blir dålig för att man inte använder benen som de är skapta till, dvs gå, när vi rider?

Detta var ett rent helvete för mig när på 184 centimeters halvblodet. Kunde liksom inte glida av för benen var ju ändå långt över marken när jag väl var tvungen att släppa. Jag var tillslut nästan rädd för att hoppa av honom för att det gjorde så jävla ont :mad:, men av måste man ju tillslut...

Vad som hjälpte var att rida lätt i sista traven,
vicka på fötterna och även upp och stå i lätt sits under avskrittningen.
Släppa tyglarna helt och nästan ta lite sats och hoppa av ordentligt och sen landa på tårna och böja knäna direkt.
 
Sv: Bränner i fötterna vid avsittning.

Det blir liknande för mig, jag är pinsamt dålig på det här med avsittning. Inte blir det bättre av att jag släpar på en massa övervikt just nu, då gör det ännu ondare i fötter och knän när jag dunsar i marken.
Har faktiskt hänt att jag har ramlat omkull när jag har landat :rofl: Rider i och för sig en väldigt stor häst, det blir längre till marken..

Det blir lite bättre om jag håller ena handen på "andra sidan sadeln" så att jag har underarmen på sadeln när jag sitter av, då hamnar jag med huvudet mot hästen. Lite lustig teknik kanske :angel:
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 570
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 375
Senast: tuaphua
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 425
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 960
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp