Brännskada av solen + insekter! :(

Apollo 13

Trådstartare
Var ute till mina hästar nu på kvällen och märker att min ena fått ett stort brännsår på "kinden", större än en 5krona :cry:
Han är skäck och har rosa mule, men är svart där såret kommit. Jag har vart noga att smörja in honom med helosan sol på de rosa områdena men uppenbarligen har inte det vart nog :(
Har nu försökt smörja in honom så mycket jag bara kunnat, men hur behandlar jag brännsåret på bästa möjliga sätt?

Jag tycker att hästarna stått i skuggan mycket, men uppenbarligen har det inte vart nog så jag tänkte försöka spärra in våran skogsdunge och bara släppa ut dem på nätterna där solen annars ligger på.
Har någon några andra bra ideer om vad jag kan göra?

Min andra har väldiga problem med insekterna! Han har väldigt lite päls och är tom kal i ljumsken!! :o Jag har haft flugtäcke på honom om nätterna, men märkte att han fått skav av det och lät honom därför inte ha täcket under natten igår.. BIG MISSTAKE!!! Nu är han lika bulig som en skål med ärtor :cry: Trotts mängder av insektsspray!!!
Dessutom är hans huvud gigantiskt och XL huvorna passar honom inte utan han kliar av sig dem på stört. Försökte spänna åt huvan ordentligt men nu har han fått ordentligt skav av den!! Finns det någon som vet vart det säljs XXL huvor? Flugtäcket är ett amigo täcke som vanligtvis brukar ha bra passform och trotts att han bara haft täcket under nätterna så kom skavet... Ska jag behöva sätta ett bogskydd på honom under? Det borde väll bli super varmt?

Tyvärr tyvärr har jag inget stall här och har ingen möjlighet att ta in hästarna om dagarna, så om jag inte lyckats tackla problemen så att det blir drägligt för hästarna så måste jag åka hem med dem 12 mil och stalla upp och helt enkelt säga hejdå till sommarbetet :crazy:

Vad gör ni andra som står på bete? Hur klarar era hästar av den här hutlösa värmen?
 
Sv: Brännskada av solen + insekter! :(

Min häst får lätt brännskador på sin mule. Har köpt en flughuva med UV skydd, event. Den har kardborrknäppe med "dubbellås". Min häst har storlek full på sin men den är eg. i största laget. Kan vara värt att titta på kanske?
Solkräm för barn vattenfast sort brukar funka bra till häst också, finns med hög solskyddsfaktor. Funkar som mjukgörare på utsatta ställen när det är irriterat. Körde också med Helosan sol i fjol men det gick åt sådanan mängder innan jag köpte hennes huva. Nu behöver jag inte smörja alls.

Insektsbett. Min erfarenhet är att det inte är mycket som hjälper då dessa kryp är ihärdiga. Såriga bett gäller att göra rent och sedan få att torka till så att det blir skorpa så fort som möjligt, flugor i sår är ingen hit direkt. Själv tar jag bluespray på såren och 4Ess salva på andra utsatta ställen men har även en Aloe spray. Annars är det nog bara bekämpningsmedel som gäller, de duger ett tag. Det är nog bara att prova sig fram där tyvärr.
 
Sv: Brännskada av solen + insekter! :(

Köp solkräm för barn på apoteket och smörj in mulen med, funkar jättebra :) Helosan sol har bara spf 8 och det är oftast inte tillräckligt.
 
Sv: Brännskada av solen + insekter! :(

Var ute till mina hästar nu på kvällen och märker att min ena fått ett stort brännsår på "kinden", större än en 5krona :cry:
Han är skäck och har rosa mule, men är svart där såret kommit. Jag har vart noga att smörja in honom med helosan sol på de rosa områdena men uppenbarligen har inte det vart nog :(
Har nu försökt smörja in honom så mycket jag bara kunnat, men hur behandlar jag brännsåret på bästa möjliga sätt?

min häst har också väldigt lätt att få brännsår, men förra sommaren gick jag till apoteket för att se om de hade någonting där som skulle kunna hjälpa, och då fick jag en lite tub med salva(tyvärr så minns jag inte vad den heter, men kan kolla nästa gång jag använder den. tuben är liten ca. 10 cm lång kanske, vit med grön och orange text på, om jag minns rätt.xD) iaf, denna salvan var till typ allt! små brännsår, soleksem, till trasiga nagelband, torrsprickor m.m... både häst och människa funkade den alltså till.;) den tycker jag har varit rätt bra. så kanske värt att kolla upp det?
 
Sv: Brännskada av solen + insekter! :(

ett tunnt bogskydd i lycra borde inte bli för varmt. alternativt köp ett annat täcke. men bättre lite varmt på bogen än uppäten! spf 8 är alltför lite, minst 20 måste du ha. oparfymerad solkräm för bebisar funkar bra, står emot sand och vatten.

vad har du provat för flyghuvor? jag köpte jacsons beiga luvor nu och dom var jättestora i stl. finns visserligen bara i full men den är jättestor! annars kan du testa jacsons i lycra, den finns i xfull och är väldigt stretchig. du bör

och ha för guds skuld inte 4ess salva som sunbro säger på områden som får sol på sig, det är som att smörja in sig med vaselin och sen pressa i solen! brännskador!:eek:
 
Sv: Brännskada av solen + insekter! :(

nu har jag vart på apoteket och inhandlat acos solskyddsfaktor för barn (30)
och så köpte jag en tub med "ice power" som är en gel som ska vara kylande och "for fast pain relief" så jag hade på det på det utsatta ställena (se bild) och sedan solskyddsfaktor över hela ansiktet mer eller mindre. Det fanns en annan med solskyddsfaktor 50, Bamses ^^ men den verkade vara så fet och dryg så jag vågade inte ta den.
Dessutom fick jag tag på en flughuva som gick ända ner till mulen som förhoppningsvis kan skydda honom något! Om jag har tur så kan jag köpa en sån till den andra också, de fanns bara i Full men karborrbandet var så långt så det ska nog gå på vattenskallen ^^ också, ska prova lite senare.

Försökte stängsla in hästarna i skuggan i morse men hade bara tråd så det räckte till en tråd och jag hann väll vända ryggen till i typ 20 sekunder så hade de jäklarna rymt ut i solen. Nu har jag köpt mer tråd så jag får stängsla mer ikväll när det är lite drägligare ute.

Idag blåser det helt hutlöst här så det är rätt behagligt för hästarna som blir utan de värsta insekterna om de står mitt ute på åkern... Vilket de gjort heeeela dagen i stekande sol.. Apollo har fått ytterligare brännsår, inte lika stora tack och lov och de syns inte riktigt på bilden, men hoppas verkligen att ice powern hjälper och att solskyddsfaktorn gör att han slipper mer!!

På andra sidan ansiktet har han bara ett, på samma ställe som den högsta pilen.. Stackars Apollo :(
pil_97988669.jpg
 
Sv: Brännskada av solen + insekter! :(

jag tycker det ser mer ut som skavsår? min gammla häst blev så efter att jag haft honom på bete för många år sen, han hade blivit biten av insekter och sen kliat sig kraftigt så huden var helt sårig och hårlös. detta var innan det fanns flughuvor...
 
Sv: Brännskada av solen + insekter! :(

Jag vet! Men de enda som kan vara skavsår är såfall den övre pilen, på de andra har han inte haft något som ska kunna skava. Han har grimma på sin höjd 5 minuter (om ens det) om dagen och har inget träns eller liknande.
Om man tittar nära, så ser det precis ut som när man halkat i en idrottshall och bränt upp knät mot golvet, det är lixom jämnt och jag har inte sett honom klia något och det ser såpass regelbundet ut att jag har svårt att tro att han stått och kliat sig så mot ett träd.
 
Sv: Brännskada av solen + insekter! :(

Hej! Vårt sto är superkänslig för solen och bränner sig lätt. I år köpte jag en sån där strechig flugluva som täcker öron samt går långt ner på nosen. Sen smörjer jag med zinkpasta som sitter bra trots att hon går med mulen i gräset hela tiden, Helosan sol försvann för fort liksom, zinkpasta blockar totalt.

Sen av andra skäl har hon betesreducerare så på grimman satte jag ett nosskydd (från Hansbo. kostade 69 kr) så nosen skyddas även av den:)

Sen skulle jag aldrig dela av hagen så de måste vara i skogen, där är det värre med flygfän.

Våra står i gassande sol när de kan välja fritt mellan skugga, vindskydd eller gassande sol för där blåser det mest, mitt i hagen:)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 226
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Valde att lägga tråden här trots att den nog bör ligga på utrustning. Kändes som att ni här på islandshäst har bäst koll. Men moderator...
Svar
16
· Visningar
1 729
Hästvård Tjenixen! Skulle behöva höra om ni märkt av något att Liniment Blue drar åt sig flugor, broms eller andra hemska insekter? Skulle...
Svar
11
· Visningar
1 443
Senast: Centaur
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 975
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Bildtråden
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp