Tips för svårfödd tunn häst?

Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

tack för långt svar!! :)

ok dum fråga... varför vill man ha råfett?

Råfett är helt enkelt mängden fett i fodret. Det är särskilt bra om man har svårfödda (magra) hästar eftersom de får i sig mer fett på en mindre giva, dvs man kan få i dem mer fett än med andra foder. :)
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Nu har det hänt lite grejer. Ursäktar redan från början för bildkvaliteten. Mobilkameran är inte min bästa vän...

Då, vecka 10:
h10.jpg


Nu, vecka 19:
h19.jpg


Hon ser till och med på gränsen till fet ut, men det är hon inte utan är faktiskt i riktigt fint hull och har börjat bygga muskler. Nu blir det till att linda in kraken i eksemtäcken så att hon behåller hullet när insekterna kommer... :crazy:
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Om den blir sdn var vinter skulle jag göda den innan o ha den inne. det kräver att hästen äter en himla massa mer- nästan det dubbla av hö.

Jag skulle klättra den som inte tar så mkt energi men som ger överlinje.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Vilken skillnad!! :-D

Mitt enda tips jag kan ge är tillskottet Equion.
Det hjälper hästen att tillgodogöra fodret bättre :-)

Vi hade en gammal herre i stallet som åt mängder av mkt!
Krafft bas, korn, lusern och hö.
Ändå såg han ut som ett spjälstaket :-(

När han fick equion började det hända saker.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Hon brukar faktiskt vara som värst på högsommaren när insekterna härjar fritt. Och att det sen under höst och vinter är svårt att få upp henne i hull igen. Denna vintern är den första hon fått prova lösdriften, tidigare har hon stått inne nattetid. Hon har inte varit sämre denna lösdriftvintern än den förra uppstallade. Hon äter uppenbarligen betydligt mer grovfoder ute än inne. Med hippon går det nu dessutom pula i henne mer kraftfoder, och vi tycker att det känns som hon fått upp hullet snabbare/tidigare i vår än tidigare år. Hur vi gör kommande vinter med uppstallning eller lösdrift diskuterar vi när vi kommer dit. Båda möjligheterna kommer alltid finnas, och eftersom vi har eget stall kan vi växla fritt efter hur vi upplever situationen.

Problemet med sommaren är att vi har våra kraftiga sommarbeten 8km från stallet. Så aningen har vi henne inne stora delar av dagen, fodra med "ponnyhö" och släppa ut henne på "ponnybete" på nätterna, eller så får hon gå på sommarbetet dygnet runt. Inget av dem har fungerat. I år ska vi testa eksemtäcke och strumpor med hopp om att det kan ge henne ro att äta.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Jag har några somrar fått ha kusen ute på nätterna, just för att insektstrycket varit för hårt dagtid. Ingen ideallösning, men det enda som funkade då.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Lösdriften är ju perfekt sommartid.

Jag har inte mina hästar ute dagtid i bromstider. Bromsen är uppe från kl 08- 22. hästarna har jäkligt bråttom hem trots eksemtäcken på o bromsen följer med.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 444
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Detta är min första gång här, så om jag lägger dessa frågor under fel rubrik ber jag om ursäkt. Om någon kan flytta den till rätt plats...
Svar
3
· Visningar
1 416
Senast: lewellyn
·
Hästhantering Vet att det finns jätte många såna här trådar, men väljer ändå att beskriva mitt/vårat problem. Har en halvblodskille på 170 på 5...
Svar
4
· Visningar
1 386
Senast: Arwyn
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 864
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp