Tips för svårfödd tunn häst?

moiran

Trådstartare
Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer.

Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto med mycket måttligt fullblodsinslag de första fyra leden bak i stammen (och de fullbloden har inte varit av den tunna sorten). Hon rids idag 4-5ggr i veckan. Hälften av dessa lite intensivare träning (vi pratar nivån LB-LA dressyr och hoppning, inga elitprestationer) och övriga är lugna skritt- och travturer runt milen. Normal kondition. Hon har inga inälvsparasiter att tala om (kollad varje år), står i ett lugnt stall med sex hästar och få människor som hanterar, och det är lugnt och harmoniskt i hagarna.

Hon är tunn vad gäller hull och sätter muskler dåligt. Enligt min bedömning är hon just nu en ganska klar 3:a om man utgår från Hennekes hullbedömningsskala, periodvis en fyra, men tyvärr väldigt sällan över detta.


Hon har idag som bas ett ganska kraftigt hösilage (hon får gå med unghästarna) som hon har fri tillgång till. Detta kompletteras med havre, betfor, soja, olja, foderjäst och mineraler till en uträknad foderstat som täcker ett stort energi- och proteinbehov. Oljan är nytt fodermedel för denna säsongen.


Vi har såklart testat lite olika varianter i hopp om att hitta något som fungerar, och allt är testat i åtminstone några månader, ofta en hel vinter-/sommarsäsong för att vara säkra på resultatet - om det inte inneburit att hon svarar direkt och negativt på försöket då vi naturligtvis fått avbryta.

Vi har provat att sänka kraftfodergivan i flera steg med hopp om att hon ska äta mer grovfoder - då tunnade hon ur ytterligare. Vi har provat att öka på kraftfodergivan, men det äter hon inte upp. Vi har provat pelleterat färdigfoder med extra tillskott av energi och protein från ett av de stora fodermärkena, liksom lusern, kli och morötter (det sista får hon fortfarande den första halvan av vintern eftersom det är uppskattat även om det inte ger någon skillnad hullmässigt). Vi har testat att köra en kur loppfrön. Hon har fått prova att gå täckad i lösdriften med unghästarna 24/365 och hon har fått vara inne nattetid med en större kraftfodergiva. Vi har även provat att ställa av henne helt, men då magrar hon också fort eftersom hon då deppar och äter betydligt sämre.

Ute på sommarbetet rundar hon på sig lite till en början, men sen när flygfäna kommer magrar hon fort eftersom hon då inte har ro att äta ordentligt och emellanåt springer sig svettig. Tyvärr får hon också rejält fula skav av de flugtäcken hon fått prova (tunn hud, tunn päls och stora rörelser är en dålig kombo för täckning i hagen), så det är uppenbarligen ingen lösning. Och tyvärr har vi inte haft möjlighet att ta in henne på dagtid då vi inte har en stallbyggnad i anslutning till vårt sommarbete. Vi har testat att ta hem henne när flygfäna kommer, vilket innebär ett mycket tunnare bete och att hon får vara inomhus under de värsta flygfätimmarna med fri tillgång hö (som dock inte är så kraftigt näringsmässigt - ponny-och-pensionärs-hö), men då fortsätter hon tunna ur. Inte omöjligt att det kan bero på att hon inte finner sig till rätta med ponny-och-pensionärsflocken med en gång förutom det sämre betet. I sommar ska vi testa sådana där gasflugfångare kring sommarbetet och se om det blir någon skillad.

Hon har inte haft problem med magen, som exempelvis diarré, kolik eller fångkänningar. Och om man bortser från oljan så har hon inte reagerat i temperament eller på annat sätt synligt fysiskt (ex. allergi) på något fodermedel vi provat. Med oljan blir hon tydligt mer piggelin vid ridning, men inte ohanterbart på något vis. Hon jobbar villigt och ambitiöst, men sätter som sagt dåligt med muskler så vi vill inte pusha. Hon brukar vara mycket skeptiskt till alla nya fodermedel till en början, men det har hittills inte funnits något som hon inte vant sig vid när hon får tid på sig att fasa in det.

Då hon varit dräktig och digivande har hon faktiskt inte fallit ur särskilt mycket "mer än vanligt" förrän under den tid som fölen diar som mest - vilket då passande nog sammanfallit med flygdjurssäsongen. Hon såg ena året ut som en riktig skrika. :(

Eventuellt har hon varit i bättre hull då hon stod i "storstadsstall" (storstall med mycket liv och rörelse, fler fodringar (vi har tyvärr inte möjlighet till detta - vi jobbar ju heltidsjobb dagtid och stallet ligger 25-40 minuter från jobben), stora kraftfodergivor, frimärkshagar osv) och reds rätt måttligt och periodvis, eftersom jag sett något foto där hon ser helt ok ut i hullet. Men en eller två bilder säger ju nödvändigtvis inte allt - hon har ju undantagsvis varit riktigt fin i hullet även hemma hos oss (exempelvis i början av betessäsongen).


Jag är så less på att se vår magra men glada lilla krake, och känner mig för tillfället rådlös. Så. Är det någon där ute som har några tips på vad jag ska försöka mig på härnäst? Som har eller har haft en tunnis och vet den perfekta kuren..? Eller ska jag sälja henne till storstan? Där finns det ju knappt några flygfän heller... :confused:
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Långt långt blev det, men jag känner mig lite desperat som sagt... ;)
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Enda som hjälpte på vårt mycket kräsna fullblod som lätt tappade 50 kg på en vecka - Hippo Alfa. Har rekommenderat till fler här som också fått fina resultat.

Han hade också fri tillgång till hackad strå (inne och ute) som han dock bara åt bästa bitarna av och petade i resten.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Hur många gåner om dagen får hon mat?
Har du provat att ge henne hackad lucern?
Vad har du för kvot?

Har två väldigt svårfödda hästar själv och kvoten brukar få ligga på 8 ungefär för att de ska hålla sig fina. Pelletrerad lucern vill de inte äta, men hack går bra. Flera små mål funkar bättre på mina än låt säga 2 större. Mitt sto har blivit väldigt fin på Dodson & Horrels Build-up mix, dyrt men värt varenda krona. Valacken funkar bra på havre, kornkross, groov 125, betfor och lucern (+mineraler och olja).
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Jag skulle fodra på med någon form av protein tillskott. Lucern eller Krafft Muskel till exempel.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Enda som hjälpte på vårt mycket kräsna fullblod som lätt tappade 50 kg på en vecka - Hippo Alfa. Har rekommenderat till fler här som också fått fina resultat.

Han hade också fri tillgång till hackad strå (inne och ute) som han dock bara åt bästa bitarna av och petade i resten.

Jag har en Svenska Foder-butik på vägen hem från jobbet. Jag ska svänga förbi där redan idag och köpa mig en säck och börja utvärdera. Tycker du att jag ska fasa ut oljan och övrigt kraftfoder direkt (förutsatt att foderstaten blir balanserad), eller ersätta delar av det, hur fodrar du? Sojan måste naturligtvis fasas ut, men övriga fodermedel?
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Hur många gåner om dagen får hon mat?
Har du provat att ge henne hackad lucern?
Vad har du för kvot?

Har två väldigt svårfödda hästar själv och kvoten brukar få ligga på 8 ungefär för att de ska hålla sig fina. Pelletrerad lucern vill de inte äta, men hack går bra. Flera små mål funkar bättre på mina än låt säga 2 större. Mitt sto har blivit väldigt fin på Dodson & Horrels Build-up mix, dyrt men värt varenda krona. Valacken funkar bra på havre, kornkross, groov 125, betfor och lucern (+mineraler och olja).

På lösdriften två fodringar. Installad tre. Skillnad: ingen. :crazy:

Vi har testat kvoter mellan 6-8 beroende foder. Men kvot närmare 6 magrar hon. Lucernpellets äter hon snällt, hack har jag faktiskt inte provat!

Cirkus:
Krafft Groov 125, Muskel, Pluss Energi och Pluss Protein i olika kombos har vi testat utan framgång. :(
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Jag hade nog försökt ligga på en kvot på 8, och försökt fodra iaf 4ggr/dag.

Mina hästar behöver stora mängder mat, mycket mer än vad som anses "normalt" enligt alla tabellvärden.

Mitt sto får tex 1,5kg D&H Build up, 3kg havre och 4kg lucernhack, utöver det fri tillgång på mycket bra hö.

Valacken får 3kg havre, 3kg groov 125, ½kg betfor och 4kg lucern. Han får så mycket hö han bara orkar äta.

Hade man knappat in detta i ett foderstatsprogram hade det förmodligen skrikit att hästen skulle explodera :D
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Jag känner igen det mesta du skrivit om ditt sto. Mitt sto är precis likadant, och har så alltid varit. Efter att ha provat de flesta energi/proteinrika fodersorter som finns, och konstaterat veterinärt att det inte finns några fysiska fel, har det enda som hjälpt MIG, att rycka på axlarna, blunda och acceptera.

Står just nu på fri tillgång hösilage (hennes hagkamrat är smällfet) samt får hippo alfa och havre. Det funkar ok just nu men hon brukar alltid falla ur i fällningstider, så man får vara beredd att hon tar igen det när hon fällt färdigt. Att öka alfa-givan resulterar ofta i att hon lämnar mat istället.

Brukar också använda kvot 8 som riktmärke.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Jag hade nog försökt ligga på en kvot på 8, och försökt fodra iaf 4ggr/dag.

Mina hästar behöver stora mängder mat, mycket mer än vad som anses "normalt" enligt alla tabellvärden.

Mitt sto får tex 1,5kg D&H Build up, 3kg havre och 4kg lucernhack, utöver det fri tillgång på mycket bra hö.

Valacken får 3kg havre, 3kg groov 125, ½kg betfor och 4kg lucern. Han får så mycket hö han bara orkar äta.

Hade man knappat in detta i ett foderstatsprogram hade det förmodligen skrikit att hästen skulle explodera :D

Det finns tyvärr ingen verklighetsanknuten möjlighet att fodra fyra gånger per dag hur gärna jag än skulle vilja. :( Vilket alltså är en anledning till att jag faktiskt har/har haft reella planer på att sälja henne enbart på den grund att vi inte varkar få henne i hull med våra förutsättningar - jag har till och med haft henne ute på annons...

Stora kraftfodergivor äter hon helt enkelt inte upp på de 2 eller 3 fodringstillfällena som getts. Även när det gäller nuvarande foderstat lämnar hon ibland kraftfoder och går över till grovfoder istället - höet kan vara i det närmaste slut och kraftfodret bara halvätet på morgonen. Morgongivan av kraftfoder rör hon inte alls vid de tillfällena heller förståss. :cry: Likadant kan det vara med eftermiddagsgivan, att hon ger upp att äta upp den helt och sen bara är halvintresserad av att äta kvällsmaten. Men oftast får hon i alla fall i sig alltihop.

Vi försöker ligga på en kvot över 7, men med vissa fodermedelsförsök har det varit svårt att komma upp till 8 med den fysiska fodermängd som hon faktiskt äter upp.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Jag kan tipsa om något som heter Equi-Jewel. Det är ett foder som är vetenskapligt utprovat och har ett högt fettinnehåll och det lämpar sig särskilt för hästar som har svårt att hålla hullet.
Jag har inte prövat det själv - än (har köpt hem en säck faktiskt! =D) - men planerar att använda det för att hjälpa vår att hålla hullet bättre under tävlingssäsongen.
Däremot har jag en vän som jobbar som stuterichef på ett ganska stort stuteri i England (hopp/dressyr) och hon ger detta till alla hästar som har svårt med hullet (särskilt digivande avelsston). Hon är mycket mycket nöjd och det var hon som gav mig tipset.

Tyvärr är det riktigt dyrt (ca 500-550:- för en säck på 20 kg) men för mig är det värt "vad som helst" att min häst ska må bra.

Hoppas du får ordning på din tjej. Du låter som en otroligt bra hästägare som är mycket mån om din häst!
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Jag känner igen det mesta du skrivit om ditt sto. Mitt sto är precis likadant, och har så alltid varit. Efter att ha provat de flesta energi/proteinrika fodersorter som finns, och konstaterat veterinärt att det inte finns några fysiska fel, har det enda som hjälpt MIG, att rycka på axlarna, blunda och acceptera.

Står just nu på fri tillgång hösilage (hennes hagkamrat är smällfet) samt får hippo alfa och havre. Det funkar ok just nu men hon brukar alltid falla ur i fällningstider, så man får vara beredd att hon tar igen det när hon fällt färdigt. Att öka alfa-givan resulterar ofta i att hon lämnar mat istället.

Brukar också använda kvot 8 som riktmärke.

Nu har vi inte fullutrett henne veterinärt med t.ex. gastroskopi. Vi har haft tankar på att göra det med funderingar på om hon exempelvis skulle lida av magsår, och att det är därför hon inte har så stor aptit på kraftfoder. Hon är ju en orolig typ av häst och magsår är ju väldigt vanligt bland uppstallade hästar. Men vi har aldrig sett några tecken på att hon skulle ha blödande magsår, och hon äter ju grovfoder med god aptit. Samt att hon inte blir bättre på bete eller lösdrift. Men tänderna och mun är det inga konstigheter med och hon har som sagt inte haft några problem som kolik/avföringsstörningar/fång.

Men jag har tyvärr svårt att blunda för att hon är så tunn. Jag är rädd att hon ska skada de små muskler hon har när hon rids intensivare eftersom hon inte sätter muskler så bra. Det är ju en häst med kapacitet för mer än LB-LA egentligen. Men ett alternativ är ju att sälja henne som avelssto, för hon ger fina avkommor som inte ärvt hennes svårföddhet. Å andra sidan lägger de inte samma energi på att röra sig som hon gör. Det här är en häst som har 30 cm övertramp även när hon lodar runt i hagen...
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Jag kan tipsa om något som heter Equi-Jewel. Det är ett foder som är vetenskapligt utprovat och har ett högt fettinnehåll och det lämpar sig särskilt för hästar som har svårt att hålla hullet.
Jag har inte prövat det själv - än (har köpt hem en säck faktiskt! =D) - men planerar att använda det för att hjälpa vår att hålla hullet bättre under tävlingssäsongen.
Däremot har jag en vän som jobbar som stuterichef på ett ganska stort stuteri i England (hopp/dressyr) och hon ger detta till alla hästar som har svårt med hullet (särskilt digivande avelsston). Hon är mycket mycket nöjd och det var hon som gav mig tipset.

Tyvärr är det riktigt dyrt (ca 500-550:- för en säck på 20 kg) men för mig är det värt "vad som helst" att min häst ska må bra.

Jag lägger till det på listan "att prova-foder" om Hippo Alfa misslyckas. Tack för tips!


Hoppas du får ordning på din tjej. Du låter som en otroligt bra hästägare som är mycket mån om din häst!

Det hoppas jag också - verkligen! Tack för de vänliga orden, de värmer. Ibland känner jag mig som värsta djurplågaren när man kommer ut och folk tittar snett på en när de inser att hästen inte är en omusklad unghäst utan 13 år och rids flera gånger i veckan. Och får välmenande tips om att jag måste ge henne mer foder. Hjärtat sjunker varje gång jag tänker på den tunna överlinjen. Särskilt som jag vet att jag inte kan göra allt för henne - jag har ju t.ex. inte möjlighet att fodra mer än maximalt tre gånger per dag trots att jag vet att det verkligen är att rekommendera på en sådan här häst.

Alla de andra med undantag för en av unghästarna - även de med samma arbetsbelasning - klarar sig ju fint på bara sitt grovfoder och får egentligen bara lite kraftfoder som fjäsk (vissa år får man ju balansera upp grovfodervärdena lite förståss). Så jag är ovan vid svårfödda hästar, även om jag börjar känna mig lite van med denna. :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

vad gäller Equi-jewel så ska du vara försiktig om du ska tävla bara då det är dopingklassat vad jag förstått, annars har jag oxå hört mycket gott om det! Hoppas det löser sig!

Vad gäller hästar som tappar i fällning rekomenderar jag att sätta in foderjäst. Det är en bra proteinkälla som är snäll för magen. Funkar på mitt sto som tappar i fällning.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

vad gäller Equi-jewel så ska du vara försiktig om du ska tävla bara då det är dopingklassat vad jag förstått, annars har jag oxå hört mycket gott om det! Hoppas det löser sig

Tack för den informationen! Tävlar gör hon (i måttlig mängd just nu), så det är ju inget alternativ i nuläget då. Men om hon går tillbaka till avelsboxen så... :)
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

kl

Tandstatus kollad också?

Hon är alltså både tunn i överlinjen och över revben, etc?

Skulle försöka ge ett foder som du inte behöver ge så stora mängder av som kraftfoder.
Havren skulle jag ta bort, liksom betfor ev även oljan om det inte behövs för hullet över revben - för att minska mängden kraftfoder per giva.

Se till att maten gärna är ångkokt för att underlätta spjälkningen.

Krafft REHAB är ett foder som jag sett ge resultat då det är lättsmält, liksom Dodson & Horrel Build UP.

Build Up + Soja + lucern (hack om det är svårt med att få i henne det som pellets)

Alt REHAB + Pluss Grön + soja

Hur mkt soja får hon idag? Maxgiva?
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Tandstatus kollad också?
Jepp, regelbundet, inget att anmärka på.

Hon är alltså både tunn i överlinjen och över revben, etc?
Ja. Revbenen syns tydligt förutom den tunna överlinjen.

Skulle försöka ge ett foder som du inte behöver ge så stora mängder av som kraftfoder.
Havren skulle jag ta bort, liksom betfor ev även oljan om det inte behövs för hullet över revben - för att minska mängden kraftfoder per giva.
Vi par provat foderstater där havren är helt borta (korn och/eller färdigfoder), men inte fått något resultat. Och eftersom resultatet uteblivit har vi återgått till havre av rent ekonomiska skäl... Nu har vi ju inte fått något märkbart resultat ens gällande fettlager över revbenen av oljan, så den kommer nog ryka i vilket fall. Onödigt att pytsa med sådant som ändå inte ger någon effekt.

Se till att maten gärna är ångkokt för att underlätta spjälkningen.
Hur åstadkommer man det på ett vettigt sätt? Gäller det även pelleterat foder? Behövs tillsatser av vitaminer då maten ångkokas? Ev. vitamintillsatser i fodret kommer ju att försvinna i viss mängd vid ångkokning (om än inte i samma utsträckning som vid vanlig kokning). Tid för ångkokning av lämpliga fodermedel?

Krafft REHAB är ett foder som jag sett ge resultat då det är lättsmält, liksom Dodson & Horrel Build UP.
Har inte testat något av dessa, så det kan vara värt ett försök det också!

Hur mkt soja får hon idag? Maxgiva?
Hon är idag uppe i maxgiva sedan en månad ungefär. Vi har höjt rätt långsamt för att se om och var vi skulle få effekt av det.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

När man var tunn fick hon Dodson & Horell Build Up, aldrig haft en sån fin häst efter det, hon la på sig på 2 veckor, glänsande päls m.m Hon fick 2 kg om dagen under betesperioden, sedan fick hon det tillsammans med lucernhack under installningsperioden (och betfor). Ett tag fick hon olja också.

Sojan gick hon ner av direkt så det förkastade jag.

Krafft Muskel har varit ok, hon gillar dock inte potatisprotein.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Dodson fungerade inte alls på vår, fick däremot tandproblem (melass i müslin) och det slutade med att han ratade maten och tappade ännu mer. Trist, eftersom fodret var dyrt.

Vi tog bort allt annat och fodrade bara Alfa som kraftfoder. Det är förhållandevis snällt eftersom de innehåller grönmjöl, och dessutom så smakligt att de gärna äter även om det blir lite större mängder (som det tyvärr måste bli ibland). Vi fasade sedan in olja när träningen gick upp, och även lite riskli (vilket inte funkade för dig för tävling).
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

jag kan skriva under på hippo alfan jag med... GRYM!!!

Mitt tunna fullblod får 8-9kg hö (hon äter inte mer), 3 krafftmått figergi bas (vet inte i huvudet hur mkt det väger), sen 3/4 sådant mått med lusernpellets som är 160smrp, samt 1/2-3/4 mått alfa.

Sojan förra året funkade sådär.. bara lusernet - sådär.. men nu när jag köpte alfan - poff så var det som att det löste proppen till att ta till sig allt annat!

har du träckprov:at hästen? ordentliga täcken (fryser de så bränner de ju)...

lider med dig, det är så himla jobbigt att inte få upp dem i vikt å speciellt när de bara vill äta en viss mängd mat! Därför är mitt råd att INTE ge hack, det tar ibland på höet (asså att de tycker de äter strå å skiter i något annat).
 

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 444
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Detta är min första gång här, så om jag lägger dessa frågor under fel rubrik ber jag om ursäkt. Om någon kan flytta den till rätt plats...
Svar
3
· Visningar
1 416
Senast: lewellyn
·
Hästhantering Vet att det finns jätte många såna här trådar, men väljer ändå att beskriva mitt/vårat problem. Har en halvblodskille på 170 på 5...
Svar
4
· Visningar
1 386
Senast: Arwyn
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 866
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp