Brännskadad av värmedyna under operation

Vi har fått svaret genom sjukhuset att leverantören inte kunde hitta något fel på värmedynan, men att dom har kasserat dynan.
Ett svar som gjorde mig förtvivlad…
Det är naturligtvis ingen som medvetet vill att ett djur skadas under en operation!
Och att djuret behöver någon form av värmekälla under operationen, det förstår de flesta av oss också!
Det stora frågan är vilken värmekälla som ger minst risker men fortfarande ger djuret den värmen som behövs. En elektrisk kan uppenbarligen ”få ett eget liv”, och höja temperaturen.
Det som hänt har hänt, så är det, men jag hade hoppats på att få veta vad som hänt, dels för vår egen skull, men lika mycket för kommande operationer på andra djur.
Jag funderade precis som du gällande Lex Maria som används inom humanvården, men har fått svaret att det inte finns något liknande i djurens värld. Tyvärr!
Vad synd, jag har ingen inblick i djurvården, men finns det inget yttre som granskar rutiner? Om det kom sån lukt från hunden som du beskriver när ni tog hem den tycker jag det låter märkligt att ingen kollat hunden under operationen, det borde väl luktat?. Också har dom någon rutin för kroppsvisitation efter operation?, det kanske dom har också har såret missats pga mkt päls och smärtstillande men det vet man ju inte .Håller med dig ts, att man vill dom grundligt ska gå över sina egna rutiner speciellt då det visat sig inte var fel på värmedynan.

Har för mig jag läst dom använt vattenflaskor (på människor) men att man behöver rätt varmt vatten också finns det risk för att dom börjar läcka vilket också kan bli dumt.
 
Alltså generellt är min uppfattning att det sällan ges nån upprättelse inom humanvården i form av ekonomisk kompensation. Folk kommer hem med liggsårr, trycksår, infektioner som tex ESBL, multiresistenta bakterier mm och jag hat inte varit med om att det blir nån ersättning.
 
Tänker att om man bidrar med sin historia hjälper man till att blåsa liv i vikten att hitta den ultimata värmekällan som inte riskerar att skada djuret under operation.

Det är en utopi.

Vilken värmekälla skulle det vara, där det finns 100% garanti för 100% funktion, alltid?

Shit happens ibland, utan att man hittar någon anledning till varför.

Tillägg om detta skedde "då och då" = vanligt förekommande så hade det 1) varit väl känt av både veterinärer, djurvårdare och djurägare och 2) det hade inte varit standard metod att hålla djuren varma under operation.
 
Senast ändrad:
Vad synd, jag har ingen inblick i djurvården, men finns det inget yttre som granskar rutiner? Om det kom sån lukt från hunden som du beskriver när ni tog hem den tycker jag det låter märkligt att ingen kollat hunden under operationen, det borde väl luktat?. Också har dom någon rutin för kroppsvisitation efter operation?, det kanske dom har också har såret missats pga mkt päls och smärtstillande men det vet man ju inte .Håller med dig ts, att man vill dom grundligt ska gå över sina egna rutiner speciellt då det visat sig inte var fel på värmedynan.

Har för mig jag läst dom använt vattenflaskor (på människor) men att man behöver rätt varmt vatten också finns det risk för att dom börjar läcka vilket också kan bli dumt.
Ja jag har också ställt mig frågande till hur man kunde missa lukten?
Svårt att beskriva en lukt, men jag kan säga att filten jag lindade in lillan i när vi åkte från sjukhuset stank så att den fick åka i maskin. Likaså jackan jag hade på mig när jag bar henne från sjukhuset till bilen.
Lukten var brutal!
Det hade dessutom fastnat gult sekret i tratten dom satt på. Då trodde jag att det var ”ngt medel”, så dumt nu i efterhand, men jag kunde ALDRIG gissat mig till att det var bränd hud! Jag är inte veterinär som sagt..
Jag tog av tratten och tvättade rent den, sen fick jag ta våtservetter och tvätta det som satt kvar i pälsen.
Så du var inte tvungen att stoppa ner näsan i pälsen för att känna lukten om man så säger.
Ja grundlig undersökning är vad jag efterfrågat, men….
Jag är inte insatt i hur rutinerna ser ut idag. Lillan var såpass skadad att det nog hade krävts operation efteråt även om dom upptäckte skadan direkt, men jag har funderat mycket på smärtlindringen. Om dom hade upptäckt skadan direkt, kanske hon hade behövt mer smärtstillande än det hon fick som standardförfarande efter kastreringen. Jag vet inte….
Jag har hört att det finns kliniker som använder uppvärmningsbara värmedynor.
 
Det är en utopi.

Vilken värmekälla skulle det vara, där det finns 100% garanti för 100% funktion, alltid?

Shit happens ibland, utan att man hittar någon anledning till varför.

Tillägg om detta skedde "då och då" = vanligt förekommande så hade det 1) varit väl känt av både veterinärer, djurvårdare och djurägare och 2) det hade inte varit standard metod att hålla djuren varma under operation.
Det är klart att inget kan lämna 100% garanti, men en uppvärminingsbar värmekälla kan inte stiga i grader. Som jag skrivit tidigare kan dessa säkert också bli bättre/effektiviseras, men det är ett bra mål att ha tänker jag.
Jag bifogar en bit ur en studie som gjorts. Det är totalt 12 sjukhus svar som ligger till grund för svaren
IMG_1691.jpg
 
Det är klart att inget kan lämna 100% garanti, men en uppvärminingsbar värmekälla kan inte stiga i grader. Som jag skrivit tidigare kan dessa säkert också bli bättre/effektiviseras, men det är ett bra mål att ha tänker jag.
Jag bifogar en bit ur en studie som gjorts. Det är totalt 12 sjukhus svar som ligger till grund för svarenVisa bifogad fil 134151
Du menar en källa som man värmer upp en gång och använder? Nackdelen med till exempel varmvattenflaskor är att de tappar i värme snabbt och om de går under patientens normaltemperatur så fungerar de nedkylande istället. Jag tror att värmedynor används för att de har visst sig vara effektiva att använda i förhållande till andra medel.
Sedan så måste man också tänka på att det är väldigt vanligt att använda värmedyna, så det kan se ut som att de olyckorna är överrepresenterade. Man måste sätta olyckorna i proportion till alla de gånger värmedyna använts och det inte lett till brännskador.
 
Det är klart att inget kan lämna 100% garanti, men en uppvärminingsbar värmekälla kan inte stiga i grader. Som jag skrivit tidigare kan dessa säkert också bli bättre/effektiviseras, men det är ett bra mål att ha tänker jag.
Jag bifogar en bit ur en studie som gjorts. Det är totalt 12 sjukhus svar som ligger till grund för svarenVisa bifogad fil 134151

Men om man ser på de som svarat ja så säger ju två att de ställt in den för högt, dvs handhavande fel. Den tredje kan inte utesluta att de ställt in den för högt. Den fjärde verkar ju inte ha använt en elektrisk värmedyna utan någon annan variant.

Jag förstår hur du känner dig, det gör så ont i en när ens djur har ont, speciellt i onödan. Men åtminstone om man ser till den bit du citerat så verkar det inte vara några större risker med elektriska värmedynor så länge de används rätt.
 
@Hanna Mattsson Jag tycker att det är jättebra att du berättar det här. Jag aldrig behövt få min hund opererad, men den dag det blir aktuellt är det här en sak som jag kommer att ställa frågor om, det var nytt för mig.

Oavsett om det var fel på värmedynan eller om personal ställde in den fel så måste ju det här funka.
 
Det man måste komma ihåg är att en hund inte är en person utan en sak i juridisk mening. Oavsett hur mycket vi ser dem som fullvärdiga familjemedlemmar. Rent juridiskt är det nog mer som att du hade lämnat in bilen för service och en backspegel hade gått sönder på verkstan. De får ju fixa det såklart men du skulle inte kräva kompensation om det inte orsakat extra kostnader för dig.

Jättehemskt att det hände din hund och bra att du tar upp det. Man får ju alltid väga risker mot varandra, hur allvarliga riskerna är och hur stor sannolikheten är att de uppstår. Jag hade varit skitsur om min hund brännskadats på operationsbordet, samtidigt vet jag att det alltid finns risker med operationer.
 
Du menar en källa som man värmer upp en gång och använder? Nackdelen med till exempel varmvattenflaskor är att de tappar i värme snabbt och om de går under patientens normaltemperatur så fungerar de nedkylande istället. Jag tror att värmedynor används för att de har visst sig vara effektiva att använda i förhållande till andra medel.
Sedan så måste man också tänka på att det är väldigt vanligt att använda värmedyna, så det kan se ut som att de olyckorna är överrepresenterade. Man måste sätta olyckorna i proportion till alla de gånger värmedyna använts och det inte lett till brännskador.
Som jag sagt tidigare är jag absolut ingen expert på området. Delar bara med mig av vad jag läst/hört experter säga. Det finns uppvärmningsbara värmedynor som ska hålla temperaturen ca 40 min. Om vi då tänker ett rutiningrepp, kastrering, min lilla låg 50 min på den elektriska värmedynan. Finns det uppvärmningsbara dynor som håller 40 min, är ”vi snart där”.
Håller med om att olyckorna måste ställas i proportion till antalet operationer som utförs, men samtidigt kan de som råkar ut för brännskador, råka väldigt illa ut. Jag kan ju bara svara för vårt fall, men får vår hund innebar detta en brännskada från nacken enda ner till där svansen börjar plus ytterligare en operation, och som vi konstaterat flertalet gånger, varje operation innebär alltid en risk…
 
Det man måste komma ihåg är att en hund inte är en person utan en sak i juridisk mening. Oavsett hur mycket vi ser dem som fullvärdiga familjemedlemmar. Rent juridiskt är det nog mer som att du hade lämnat in bilen för service och en backspegel hade gått sönder på verkstan. De får ju fixa det såklart men du skulle inte kräva kompensation om det inte orsakat extra kostnader för dig.

Jättehemskt att det hände din hund och bra att du tar upp det. Man får ju alltid väga risker mot varandra, hur allvarliga riskerna är och hur stor sannolikheten är att de uppstår. Jag hade varit skitsur om min hund brännskadats på operationsbordet, samtidigt vet jag att det alltid finns risker med operationer.
Du har helt rätt. En hund räknas som en sak i juridisk mening, och det tycker jag är fel!
Många jurister inom djurrätt tycker också att det är fel. Ett djur är en levande varelse och kan inte tala för sig själv. Djuret är således beroende av att vi människor för deras talan.
Om vi människor bara konstaterar att något är fel och ”går vidare”, hur ska det någonsin kunna ses över och kanske någongång kunna ändras på…alla behöver inte hålla med mig, naturligtvis, delar endast med mig utav mina tankar i det här.
Jag skulle absolut krävt kompensation av bilfirman!
Ja det finns alltid risker vid operation, och är helt ense med dig när du skriver att man måste väga riskerna. Men jag kommer fortsätta att hoppas att vi i framtiden ser fler och fler sjukhus använda sig av uppvärmningsbara dynor. Dynor som säkerligen måste effektiviseras men det ska väl inte vara omöjligt att få dessa dynor att hålla värmen lite längre än vad de gör idag
 
Jag skulle absolut krävt kompensation av bilfirman!
Du menar alltså att du utöver att skadan, som uppstod pga en olycka, fixas utan kostnad ska få skadestånd också? Det är faktiskt inte det minsta rimligt.

Jag förstår att du är extremt upprörd över din hunds lidande men veterinären har efteråt hjälpt hunden utan kostnad, sett över sina rutiner samt pratat med tillverkaren för att se så att det inte handlar om ett fabrikationsfel som tillverkaren måste åtgärda. De kan inte göra så mycket mer.

Även uppvärmningsbara saker som exempelvis vetekuddar kan ge brännskador. Det har hänt i humanvården och finns dokumenterat. Det finns inte ett enda sätt som är 100% säkert.
 
Alltså generellt är min uppfattning att det sällan ges nån upprättelse inom humanvården i form av ekonomisk kompensation. Folk kommer hem med liggsårr, trycksår, infektioner som tex ESBL, multiresistenta bakterier mm och jag hat inte varit med om att det blir nån ersättning.
Det beror nog på hur/om det anmäls.
Jag fick ett rejält blåmärke efter en plasmagivning en gång och kontaktade blodcentralen dagen efter.
"Kom hit så att vi får kolla!" sa de och när jag kom dit satt läkaren och väntade med ersättningsformuläret från patientförsäkringen färdigifyllt!
Det fick jag 600 kr för och det kändes faktiskt lite knasigt - såå stor skada var det ju inte!!!
En kollega fick skador i vaden efter en åderbråcksoperation och fick några tusenlappar i ersättning.
I hennes fall var det också läkaren som anmälde skadan när hon tog kontakt med dem.
 
Du menar alltså att du utöver att skadan, som uppstod pga en olycka, fixas utan kostnad ska få skadestånd också? Det är faktiskt inte det minsta rimligt.

Jag förstår att du är extremt upprörd över din hunds lidande men veterinären har efteråt hjälpt hunden utan kostnad, sett över sina rutiner samt pratat med tillverkaren för att se så att det inte handlar om ett fabrikationsfel som tillverkaren måste åtgärda. De kan inte göra så mycket mer.

Även uppvärmningsbara saker som exempelvis vetekuddar kan ge brännskador. Det har hänt i humanvården och finns dokumenterat. Det finns inte ett enda sätt som är 100% säkert.
Det är väldigt rimligt enligt mig. Återbetalning för att det gick som det gick, och skadestånd för lidandet detta har inneburit, dagisavgifter som betalats fast lillan inte kunnat gå på dagis under sin rehab, resor till och från alla återbesök, och ovanpå detta har jag fått vara hemma och tagit hand om den lilla. Så, mycket rimligt!

Om en uppvärmningsbara värmedynor givit värmeskador har man värmt upp den för mycket inledningsvis, då en dyna som inte är elektrisk kan öka grader av sig själv?
 
Som jag sagt tidigare är jag absolut ingen expert på området. Delar bara med mig av vad jag läst/hört experter säga. Det finns uppvärmningsbara värmedynor som ska hålla temperaturen ca 40 min. Om vi då tänker ett rutiningrepp, kastrering, min lilla låg 50 min på den elektriska värmedynan. Finns det uppvärmningsbara dynor som håller 40 min, är ”vi snart där”.
Håller med om att olyckorna måste ställas i proportion till antalet operationer som utförs, men samtidigt kan de som råkar ut för brännskador, råka väldigt illa ut. Jag kan ju bara svara för vårt fall, men får vår hund innebar detta en brännskada från nacken enda ner till där svansen börjar plus ytterligare en operation, och som vi konstaterat flertalet gånger, varje operation innebär alltid en risk…
Ja, kliniken borde se över sina rutiner och arbetsmetoder efter det som hänt såklart, så något liknande inte riskerar inträffa igen om det kan förebyggas - och det tror jag de gör. Kanske finns det bättre alternativ, men det ska också vara praktiskt genomförbart för kliniken och inte innebära att man ökar andra risker som komplikationer av följd av hypotermi till följd av att uppvärmningen inte blir optimal. Man måste väga riskerna mot varandra. Det är hemskt det som hänt dig, så jag förstår din frustration över situation. Om det hade hänt mig hade jag känt mig ganska så maktlös och förfärad över skadan.
 
Alltså, jag jobbade nästan 20 år i branschen på ett större sjukhus, slutade för något år sen. Under de 20 åren sövdes drygt 100000 patienter och jag vet färre än mina 10 fingrar patienter som fått brännskador i samband med op. De existerar, absolut. Jag skulle säga att antalet som plötsligt utan orsak dog under narkos, är fler. Antalet som avlivats pga njurskador långt eller kort efter operation orsakade av hypotermi under operation är nog ännu fler. Dessa "syns" dock inte då man ju sällan kan dra det exakta sambandet.

Av de som av oklara anledningar trots alla åtgärder som finns tar skada i vården är väldigt många individberoende. Patienter dör av vaccinationer, antibiotika de inte visste de var allergiska emot osv osv. Det går ALDRIG att 100% komma ifrån vårdskador, helt enkelt för att alla är individer.

Best practice idag för aktiv uppvärmning under anestesi är resistensstyrda eldynor då dessa är extremt säkra. Vattenburna går sönder, läcker, blir kalla och kyler patienter och man kan inget åtgärda när de opereras. Varmluftssystem kan fungera om de är täta annars blåser de runt partiklar och skit som hamnar i opsåren. De täta som finns är för human och gör djuren svårpositionerade, vinglar, ergonomiskt svåra för kirurg, högljudda men utveckling pågår. Föruppvärmda saker.... Nejnejnej. Det är så icke rekommenderat i motsvarande best practice. De behöver vara alldeles för varma för att alls hålla längre än en mycket kort stund och sen rasar de och blir kylande istället. Det finns företag som försökt med värmehållande geldynor men de är inte effektiva och långvariga nog.

Summa, självklart ska allt göras för att minimera alla typer av vårdskador men det kommer alltid att förekomma och för att nämna resultat i ansvarsnämnden så ges erinran för utebliven hypotermiagerande och friande för misstänkta skador under op vid preventivt agerande mot hypotermi. Självklart under förutsättning att det hanterats som brukligt dvs med aktiv uppvärmning som kontrollerats.

Det är supertråkigt när det händer, inte minst för den ansvarige personalen, den har ju gjort det den ska för att patienten ska må så bra den bara kan enligt vetenskapen och ändå blev det fel.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 692
Senast: em-pirre
·
Övr. Katt Nu är jag lycklig igen, efter 5 veckors gråtande och sörjande efter min älskade Zizzo. Igår kväll kom han äntligen hem, jag har...
Svar
14
· Visningar
2 011
Senast: Majvi
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 214
Senast: Chilodeur
·
Hundhälsa Ja, det finns (fanns?) ju en liknande på hästsidan och jag tycker vi behöver en här med. För jag behöver klaga lite. Först var...
Svar
16
· Visningar
2 856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp