Bråk i stallet

Status
Stängd för vidare inlägg.

cij

Trådstartare
Igår så meddelade jag en stallkompis att mina hästar skulle byta hage över dagen för att stå närmare stallet pga träning. Stallkompisen blev sur för då tyckte hon att jag skulle stängsla hennes vinterhagen så hon kunde släppa sin där. Jag sa att det var inte min sak och då tyckte hon att jag skulle säga till hennes dotter att göra det. Sen blev det herrans liv på henne och hennes dotter, där jag blev svarta fåret. Är det bara jag som tycker hela situationen är märklig?
 
Igår så meddelade jag en stallkompis att mina hästar skulle byta hage över dagen för att stå närmare stallet pga träning. Stallkompisen blev sur för då tyckte hon att jag skulle stängsla hennes vinterhagen så hon kunde släppa sin där. Jag sa att det var inte min sak och då tyckte hon att jag skulle säga till hennes dotter att göra det. Sen blev det herrans liv på henne och hennes dotter, där jag blev svarta fåret. Är det bara jag som tycker hela situationen är märklig?

Går det fler hästar tillsammans än dina och deras?
 
Igår så meddelade jag en stallkompis att mina hästar skulle byta hage över dagen för att stå närmare stallet pga träning. Stallkompisen blev sur för då tyckte hon att jag skulle stängsla hennes vinterhagen så hon kunde släppa sin där. Jag sa att det var inte min sak och då tyckte hon att jag skulle säga till hennes dotter att göra det. Sen blev det herrans liv på henne och hennes dotter, där jag blev svarta fåret. Är det bara jag som tycker hela situationen är märklig?
Det tar tid att stängsla upp hage, så om du sa till en dag innan eller ännu värre, samma dag, att du ska byta hage och hennes häst blir ensam och orolig, så förstår jag att dom blev arga.
 
Blir hennes häst helt ensam?
Finns det inte nån mer hage närmare stallet den kan låna isf?
Är inte vinterhagen stängslad eller varför kan den inte bara få vara i den den gången?
För det verkade ju vara högst tillfälligt, en enstaka dag?
 
Igår så meddelade jag en stallkompis att mina hästar skulle byta hage över dagen för att stå närmare stallet pga träning. Stallkompisen blev sur för då tyckte hon att jag skulle stängsla hennes vinterhagen så hon kunde släppa sin där. Jag sa att det var inte min sak och då tyckte hon att jag skulle säga till hennes dotter att göra det. Sen blev det herrans liv på henne och hennes dotter, där jag blev svarta fåret. Är det bara jag som tycker hela situationen är märklig?
Har ni inget stängsel i vinterhagarna nu?
Har full förståelse över deras reaktion med tanke på hur du inte tänkte på att deras häst inte ska lämnas själv.
 
Om du lämnar hennes häst helt själv så den inte kan se andra hästar, och den inte klarar av det, så får du väl plocka med den och lösa situationen? :) Eller ta med en av dina hästar i taget så den andra har sällskap.
Finns det ingen hage bredvid hagen du tänkt ställa dina hästar?
 
Utan mer information så utgår jag från att hennes häst klarar att vara ensam. Ts kan ju rida sina hästar (tror jag?) och tar väl troligtvis inte med andra personens häst. Hur fungerar det om ts vill åka iväg och tävla över dagen och ta med bägge? Jag vet ju inte alls hur stallet fungerar i övrigt, men tränar man är det nog inte väldigt ovanligt att tävla.

Om stallkompisens häst inte kan vara själv är det ett problem, och jag förstår att ägaren då blir stressad och arg. Men jag tycker ändå att det var ett märkligt beteende. Har man en häst som inte klarar vissa situationer är det väl inte andra hästägares ansvar att lösa?
Jag har haft en häst som inte går att ha själv i stallet, men jag tog in honom ibland när det var någon annan inne (hade två hästar). När personen då skulle ut fick jag också gå ut, inte bli arg över att personen tog ut sin häst.
 
Utan mer information så utgår jag från att hennes häst klarar att vara ensam. Ts kan ju rida sina hästar (tror jag?) och tar väl troligtvis inte med andra personens häst. Hur fungerar det om ts vill åka iväg och tävla över dagen och ta med bägge? Jag vet ju inte alls hur stallet fungerar i övrigt, men tränar man är det nog inte väldigt ovanligt att tävla.

Om stallkompisens häst inte kan vara själv är det ett problem, och jag förstår att ägaren då blir stressad och arg. Men jag tycker ändå att det var ett märkligt beteende. Har man en häst som inte klarar vissa situationer är det väl inte andra hästägares ansvar att lösa?
Jag har haft en häst som inte går att ha själv i stallet, men jag tog in honom ibland när det var någon annan inne (hade två hästar). När personen då skulle ut fick jag också gå ut, inte bli arg över att personen tog ut sin häst.
Men det är väl självklart att man inte lämnar en häst helt ensam? Jag hade blivit vansinning om mina stallkompisar gjort något sådant.
Min häst har just nu bara en kompis i hagen och de går på bete lite avskiljt, självklart tar vi alltid in båda hästarna när någon av oss ska rida. Skulle aldrig lämna en ensam häst kvar, jättestor skaderisk om den blir uppstressad.
 
Men det är väl självklart att man inte lämnar en häst helt ensam? Jag hade blivit vansinning om mina stallkompisar gjort något sådant.
Min häst har just nu bara en kompis i hagen och de går på bete lite avskiljt, självklart tar vi alltid in båda hästarna när någon av oss ska rida. Skulle aldrig lämna en ensam häst kvar, jättestor skaderisk om den blir uppstressad.

Fast det är ju rätt vanligt att man åker iväg på träning och tävling. Det kan ju ta en hel dag. Man kan även behöva åka med hästen till veterinären/djursjukhuset och har man riktig otur behöver den stanna kvar där. Då måste ju stallkompisen kunna lösa det för sin häst ändå...
 
Men det är väl självklart att man inte lämnar en häst helt ensam? Jag hade blivit vansinning om mina stallkompisar gjort något sådant.
Min häst har just nu bara en kompis i hagen och de går på bete lite avskiljt, självklart tar vi alltid in båda hästarna när någon av oss ska rida. Skulle aldrig lämna en ensam häst kvar, jättestor skaderisk om den blir uppstressad.
Jag ser det inte som självklart att inte lämna ensam. Men har man en överenskommelse om att man tar in bägge är det en annan sak, jag hanterar inte någon annans häst utan att ägaren vet om det.
Jag hade heller inte velat att någon tog in min häst samtidigt som sin egen för att hon springer i hagen, inte utan att fråga. Och då skulle personen antagligen inte fått ta in henne, för hon blir mer stressad av att vara själv i stallet
 
Fast det är ju rätt vanligt att man åker iväg på träning och tävling. Det kan ju ta en hel dag. Man kan även behöva åka med hästen till veterinären/djursjukhuset och har man riktig otur behöver den stanna kvar där. Då måste ju stallkompisen kunna lösa det för sin häst ändå...
Ja men om det är möjligt får man ju ha lite längre framförhållning så att den andra hästägaren kan planera för en lösning.
Jag ser det inte som självklart att inte lämna ensam. Men har man en överenskommelse om att man tar in bägge är det en annan sak, jag hanterar inte någon annans häst utan att ägaren vet om det.
Jag hade heller inte velat att någon tog in min häst samtidigt som sin egen för att hon springer i hagen, inte utan att fråga. Och då skulle personen antagligen inte fått ta in henne, för hon blir mer stressad av att vara själv i stallet
Tur inte vi är stallkompisar. I vårt stall är det självklart att man inte lämnar en häst ensam ute om inte ägaren tydligt sagt att det är okej.
 
Jag ser det inte som självklart att inte lämna ensam. Men har man en överenskommelse om att man tar in bägge är det en annan sak, jag hanterar inte någon annans häst utan att ägaren vet om det.
Jag hade heller inte velat att någon tog in min häst samtidigt som sin egen för att hon springer i hagen, inte utan att fråga. Och då skulle personen antagligen inte fått ta in henne, för hon blir mer stressad av att vara själv i stallet
I vårt stall är det överenskommet att man aldrig lämnar en häst ensam ute. Någon av hästarna har även haft svårt att vara inne själv, då har man respekterat det och inte lämnat den hästen själv inne. Normalt hyfs och hästtänk. Vi har heller inga hästar i stallet som inte går att hantera utan special kunskaper.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 726
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 258
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp