brännnäslor!!

Buck

Trådstartare
nu har jag kommit på att de hemska sakerna som växer lite här och där på gården kan vara riktigt bra att fodra med ^_^ har en gammal ponny som kan behöva lite extra må-bra-saker som finns i just brännnässlor.

hur gör ni?
odlar ni dem? tar ni dem direkt från den stora djungeln bredvid gödselplattan? eller klipper ni med gräsklipparen i hagen och plockar lite?
hur ska jag torka dem?
bör jag lägga ut dem på tidnings papper på en torr plats? bör jag hänga upp dem i knippen på en torr plats? eller bör hugga och låta torka ute som hö?

och till sist; hur mycket bör man fodra per häst/ponny för att det ska ge verkan men inte bli allt för urin drivande (en av egenskaperna)?

tacksam för alla svar:bump: (utom elaka;))

Sv: brännnäslor!!

ska inte ge till fång shettisen utan till min andra gamla lilla b ponny.

klippt från http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1050678 tråden
Hittade detta om Bränn nässlor.

Nässlan innehåller främst rikligt med klorofyll (upp till 60 % i ovanjordiska delen) (utgångsmaterial för industriell klorofyllextraktion),
samt bl a kiselsyra, järn, kalcium, folsyra, aminosyror, magnesium, myrsyra, serotonin, acetylkolin, glykosider, mangan, provitamin A och
C-vitamin samt B-vitaminer i lättupptagliga former.
Nässla innehåller cirka sjuttio vitala ämnen!
Växters mineraler är i kolloidal form - dvs finfördelade i annat ämne.

Medicinsk verkan: Ovanjordiska delen är vid invärtes användning blodbildningsökande, urindrivande, svagt blodsockersänkande. Använd utvärtes ökar den hudgenomblödningen. Roten urindrivande, blåssammandragande.

Nässla reducerar högt mensflöde samt värk. Motverkar kadmiuminlagring.
Nässla normaliserar thyroideafunktionen samt körtelstorleken.
Nässla stimulerar mjälten till återgående storlek pga blodrening.
Nässla motverkar grå starr - håller ögonlinserna rena.
Nässla motverkar s k förkalkningar - egentligen förfettningar i ådror.
Nässla ger vitare ögonvitor samt minskar "morgongrus" i ögonen.
Nässla stärker hår, naglar, hud, klaffar, ådror, tarm, bukspottkörtel m.m.
Nässla rengör bindväv (kroppens soptipp) och ökar på så vis rörligheten.
Nässla stimulerar hela mag/tarm-kanalen till stabilare/ jämnare funktion.
Nässla förebygger stenbildning i njurarna.
Nässla innehåller nästan alla de vitalämnen ammande/barn/ gravida/vuxna behöver.
Nässla sänker blodsockerhalten.
Nässla har en mycket blodrenande effekt samt är ett allmänt stärkande medel för hela kroppen.
Nässlan är mycket basgörande/ avsyrande.
Nässlan vitaliserar könskörtlarna, alltså föryngrar lekamen.
Nässla stimulerar produktionen av bröstmjölk.
Dessutom ingår myrsyra, som har en infektions- hämmande effekt.

det kan ju inte skada att prova ^_^

det kan ju inte skada att prova ^_^

Jag är inte lika övertygad. Den långa listan säger inte mig någonting alls. Men jag är misstänksam mot allt som påstås vara bra mot det ena märklaigare än det andra, bara det att det skulle kunna påverka så mkt gör mig lite fundersam.

från http://www.hippok9.nu/
BRÄNNÄSSLA - Urtica dioica - Delar ovan mark.
Verkan: Blodrenande, välgörande för slemhinnor och vävnader, vätskedrivande, cirkulationsbefrämjande.
Användning: Nässla är väldigt rik på klorofyll, vitamin C och Järn och är ett välgörande medel för hästar. Nässla stimulerar cirkulationen och agerar blodrenande vilket gör den vid konditioner som artrit, reumatism och fång.
Notera: Det kan hända att vissa individer kan få nässelutslag, var observant på hästar med känslig hud. Om det uppstår en reaktion avbryt.
dock tror jag som du att man inte bör ge nässlor till hästar med akut fång.

Men bara att det står att den är bra vid fång och att ngt som då stimulerar blodcirkulationen kan ju göra vem som helst misstänksam. Sedan vet jag inte om just klorofyll är nyttigt, kanske men det innehåller alla gröna växter. C- vitaminerna har hästen inget behov av det tillverkar den själv.

Jag brukar "rensa" runt hagen varje kväll när jag tar in dem, har handskar på mig och plockar ca en hink som jag strör i hagen. Både mina älskar nässlorna och dem är uppätna innan nästa kväll. Båda hästarna är äldre herrar som har en väl uträknad foderstat men har sedan nässelintaget börjat blivit extremt blanka i pälsen och otroligt fina i benen. Vet inte om det är ett lyckligt sammanträffande men så länge dem vill ha nässlorna plockar jag dem.

Noa

Hästar äter inte nässlor som växer i hagen, varför i hela fridens namn skall man utfodra dom med något dom själva ratar.

kenneth;
levanda nässlor= bränns:(, döda nässlor= bränns inte & mums:D. i min halm så finns det både gräs och nässlor och det brukar försvinna före höet. finns de hästar som till och med gräver upp nässlor för att kunna äta det.

noa; smart att bara strö i hagen :idea: jag har nu plockat ca 9 stora knippen att ge i höst/vinter, men jag kan ju alltid ge mig på den stora djunglen i hagen med lien och låta ligga.

Den där listan över allt bra nässlor gör är ju för människor :confused:

Det ger ju inte samma effekt på hästar, vi är ju inte precis lika. Man ska nog vara försiktig med hokus-pokus, titta på vitlöken tillexempel, ett utmärkt exempel på hur man förmänskligar hästar och jämför våra kroppar med deras på ett märkligt vis :crazy:

är den? tog den från en annan nässel tråd :/ men eftersom hästarna äter nässlorna då de är döda och man kan köpa nässlor som foder tillskott så borde de inte skada hästen, eller?

Soppa på torkade nässlor är bra UTvärtes mot insekter.

Även om det finns mkt bra medicinalväxter ska man nog testa dem på de man tänker använda dem på.

är den? tog den från en annan nässel tråd :/ men eftersom hästarna äter nässlorna då de är döda och man kan köpa nässlor som foder tillskott så borde de inte skada hästen, eller?

Jag hade inte varit så säker på det. Vitlök är ju ett jättebra exempel på motsatsen.

Läs gärna mitt inlägg en gång till eller rättare sagt mina inlägg, inser nu att jag svarat flera ggr.

Mina äter också nässlor i hagen och nässelrötter. När jag flyttade hit växte det otroligt mycket nässlor på ett ställe i hagen. Under hästen och vintern när nässlorna vissnat ner observerade jag hur hästarna stod mycket och ofta och pillade bland de vissnade nässlorna och grävde i jorden efter rötter. Nu är det inte alls speciellt mycket nässlor som växer där längre. Så de har ätit upp både rötter frön och växt.

Som jag skrivit i en annan tråd torkar jag nässlor som hästarna får till vintern. Men mest för att de verkar gilla det så mycket och jag föredrar att de äter torkade nässlor än att de ska gräva efter rötterna och få i sig massa jord också kanske.

Kl
Jag rycker upp några nävar nässlor per dag och lägger utanför lösdriften. Hästarna har ätit upp dem innan nästa dag. :-)
Så fort det avtagit i "brännandet" så slinker de ner.

Även under hösten när de slutar brännas så rensar hästarna det som är kvar direkt på växtplatsen.

Jag brukar ge ett knippe i veckan till 4 hästar. Men det säger ju inte så mycket. Ett knippe är väl kanske 20-30 nässlor. Jag hänger ut det i lösdriften så jag har heller ingen direkt koll på vem som äter mest bara att varenda smula äts upp. Det är mest för att ge dom lite annat än bara hö och halm, precis som jag brukar ta ner ett litet träd och lägga i hagen så de får gnaga på.

Min äter också nässlor som växer i hagen, gräver gärna upp dem med rötterna också. De andra äter om man hugger ner och torkar.

*kl*

Jag ger inte min häst torkade nässlor regelbundet, utan när jag känner att behöver nåt vätskedrivande och det funkar det bra för. Annars får han en näve ibland för att det är gott, eller om jag vill lura i honom nåt annat i fodret som han inte uppskattar.

Ratar helt nässlor bredvid gödselhögen eller ut till vägar eftersom de inehåller högre halter av nitrater/kväve och det anses inte vara bra för människor i alla fall o då anser jag det onödigt att ge det till hästarna. Jag klipper och samlar i och omkring hagarna, torkar i stora luftiga "korgar" som får stå i skuggan och så vänder jag om med jämna mellanrum. Vid varmt och fint väder tar det max ett par dagar. För att de ska kunna förvaras länge ska de vara snustorra (trilla sönder) och förvaras i tätslutande kärl med lock.

tror du att man kan förvara dem i plastbackar eller trälådor? just nu så har jag några knippen på tork i vedboden men jag ska hugga fler, jag har potatis korgar som jag kan förvara dem i tills vidare, men jag får först se om hästen äter av dem.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter DET GÅR FORTFARANDE ATT ANMÄLA SIG FÖR DE SOM ÄR SUGNA! The story: Harald och hans vänner bor på en gård i landet Långt Långt... 46 47 48
Svar
958
· Visningar
46 095
Senast: LindgrenV
·
Övr. Hund Jag och sambon hade med vår hanhund (6,5 kg) när jag skulle köpa foder på landet utanför Malmö. Foderhalndeln har en stor gårdsplan där... 2
Svar
29
· Visningar
3 345
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka