Tvist i domstol. Hund som bitit hund.

HannaZ

Trådstartare
Jag och sambon hade med vår hanhund (6,5 kg) när jag skulle köpa foder på landet utanför Malmö. Foderhalndeln har en stor gårdsplan där det är öppet för allmänheten för försäljning. Där finns inga skyltar som varnar för hund och jag har haft med hunden dit två gånger tidigare varav han varit med i butiken en gång och då hälsade ägaren på honom. Sa inget om att man inte bör ha hund med eller att det fanns hund på gården.

Jag går först, vår hund (Kasper) går bredvid/snett bak sambon i riktning mot butiksdörren på ena sidan av gården (han var alltså under uppsikt och 2-4 meter ifrån sambon.

Plötsligt kommer en schäfer ut genom ytterdörren. får syn på kasper och springer rakt fram (utan att skälla eller morra) och hugger kasper över ryggen och skakar honom i luften.
Jag flyger på Schäfern som släpper.
Kasper är helt utom sig och skricker och hugger vilt omkring sig när sambon rör honom. Vi tror först att han är helt krossad innuti.

Ägaren får tag på schäfern och för honom.

Kasper lugnar sig något och det är ca en 5 kr-stort blodområde i bälsen. ser inte ut som att det fortsätter att blöda så vi tror att det inte behöver ses om av vet. Är sjuksköterska så jag tänkte att jag kan raka området hemma och rengöra såret.

När vi sen kör hem får vi dock inte komma i närheten av året och inspektera det utan bestämmer oss för att åka till djursjukhuset för att han ska få nåt lugnande och bli över sedd.
Där blir han sydd.
Några dagar senare spricker såret upp och det väller ut var. Åter till djursjukhuset där man lägger in drän.
Nu är han frisk och kry igen och verkar inte ha tagit så stor skada psykiskt, lite mer på sin vakt kanske.

Saken polisanmäls efter rådfrågan hos polisen. För att det ska finnas dokumenterat ifall det händer fler gånger. Ingen dom eftersom hund inte räknas som "hemdjur". Dock säger ju lagen att man är betalningsskyldigt för vad ens hund ställer till med.

Ägaren t schäfern sa först (när vi hörde av oss ang vet-räkningarna, tot. ca 8000kr) att han skulle betala om han var skyldig men att han ville kolla upp det hela eftersom han tog hand om hunden för polisens räkning och ev då att dom skulle betala.
Visar sig att det är en polishund som inte blivit godkänd och att han fått hunden av en hundförare på polisen som han är bekant med.
Polisen menar att det är hans hund och han ska betala skadorna.

Ägaren är väldigt osammarbetsvillig. Svår att få tag på, vägrar bestämma en tid när vi ska höras, etc etc. Är dessutom otrevlig.

Vi skickar efter många veckor ett brev där vi skriver att vi går till kronofogdemyndigheten om han inte hör av sig innan ett visst datum Det gör han inte och nu har han bestridit yrkandet med följande brev:

"Vår hund står kopplad på egen gård. Hanna parkerar sin bil och släpper ut sin hund helt lös. Hannas hund springer mot vår kopplade hund varvid denne sliter sig och går till motangrepp.
Hannas hund får skada, dock ej värre än att vi på plats inte anser något behov av veterinär.
Skuldfrågan är ej utredd juridiskt dock anser jag att vår hund ej är skuld till det inträffade."

Till saken hör att ägaren inte ens såg händelseförloppet. Jag tror att han kom ut genom samma dörr som hunden, kan inte vara säker eftersom jag då hade ryggen mot dörren för att jag sprang fram mot schäfern.

Det finns en anställd i butiken som såg det men hon menar att vi inte hade där att göra med vår hund och får skylla oss själva. Dom kommer säkert att prata ihop sig inför en ev domstolsförhandling.
Det fanns också en tjej i stallet som ligger i samma byggnad. Hon såg det hela och komm ut och tittade till vår hund. Har inte pratat med henne och vet inte om hon skulle vilja vittna, med tanke på att hon har häst i stallet och ägaren uppenbart saknar all känsla för ansvar och rätt.

Så nu är frågan. Ska vi gå vidare till domstol eller ska vi helt enkelt utnyttja vår hundförsäkring, betala dom ca 3000kr i självrisk och tänka att personen i fråga måste leva med sig själv.

//Hanna

Det handlar alltså bara om pengarna, ägaren kan inte bli dömd till något brott.
 
Senast ändrad:
Sv: Tvist i domstol. Hund som bitit hund.

Om det inte varit så att personen ljugit mig rätt upp i ansiktet skulle jag bitit ihop och betalat självrisken, men i det här läget hade jag nog blivit så förbannad att jag gått till domstol! Du har ju sambon som vittne också.
 
Sv: Tvist i domstol. Hund som bitit hund.

Om jag vetat att rättskddet från hemförsäkringen trätt in så hade det varit en annan sak. Nu gör det inte det eftersom summan inte uppgår till ett halvt basbelopp.

Egentligen är fallet solklart. jag hade ERBJUDIT mig att betala om min hund skadat en annan hund, och enligt lagen är han skyldig att göra det.
Men, när man har med såna här mytomaner att göra så vet man inte vad som kan hända. Skulle aldrig trott att han skulle gå så här långt och vem vet vad han kan få en domstol att tro :confused:

Känns som att det inte bara är pengarna det handlar om utan att han är en sån total idiot och han förtjänar att få betala saftigt som han betett sig.

Saken är ju den att han kan utnyttja sin hemförsäkring så det enda han behöver betala är självrisken, + kronefogdekostnaden nu då. Så för honom är det inte 8000 kr det handlar om.
 
Sv: Tvist i domstol. Hund som bitit hund.

Världen är ju tyvärr full av idioter. Såna här personer brukar dock hamna i "situationer" jämt och ständigt, har han kanske varit inblandad i andra grejer som skulle kunna ligga honom till last i domstolen? Bokföringsfiffel, underlåtenhet att grusa vägen eller vad tusan som helst.

Vad kan det innebära för din del, rent ekonomiskt, om han dessutom skulle vinna?
 
Sv: Tvist i domstol. Hund som bitit hund.

Låter ju som att det rent juridiskt sett är "ord mot ord" och då kan det ju vara svårt för er att få rätt i och med att deras hund befann sig på hemmaplan och att er hund var lös på deras gårdsplan. Dock så har man ju det strikta hundägaransvaret och enligt det så Ska han betala.

Om jag vore du, så skulle jag höra med honom om han är villig att betala er självrisk och i så fall ta det hela på hundens försäkring! Innan ni drar honom inför rätta..
Skulle det gå till domstol och ni förlorar, så måste ni ju förutom era egna kostnader även betala motpartens kostnad vad jag vet. :crazy:
 
Sv: Tvist i domstol. Hund som bitit hund.

Ja det är det här med ord mot ord som jag är orolig för.

Jag vet att vi har rätt i den här frågan, både rent juridiskt och moraliskt.
Men vad han sen lyckas kräka ur sig och domstolen ev. kan gå på vet jag ju inte. Hade han varit normalt funtad hade det aldrig gått så här långt och folk som inte är riktigt riktiga i huvudet ska man passa sig för.

Gården i fråga är öppen för allmänheten eftersom de har försäljning där. runt gårdplanen finns bara uthusbyggnader. Bostaden ligger bakom och har inhängnad trädgård. Och som sagt finns ingen "varning för hunden-skylt" och jag har haft med hunden IN i butiken innan och ägaren har hälsat och gullat med honom...

Han är en sniken lögnhals helt enkelt och jag undrar om man kan vinna mot sådana.
Ska hur som helst som Trissa skrev undersöka om han har något annat skit i bagaget som kan komma väl till pass i en rättegång.

Men vi år nog följa stallägarens råd och låta honom leva med sig själv och om han inte ens fattar hur han beter sig så är det mest bara synd om honom själv.
Är nog lugnast för oss att bara betala självrisken och glömma hela saken.
 
Sv: Tvist i domstol. Hund som bitit hund.

Jag skulle inte hålla på och lägga ner tid med att bråka om 8000:- med risk att det kan kosta 10 000-tals kronor. Kan dessutom ta flera månader innan det händer något. Jag tycker det finns allvarligare saker som ska uppta domstolens tid. Sen tycker jag att det finns ingen anledning att ta med hunden in i butiken. Bättre dom sitter kvar i bilen istället om man nu inte kan låta dom vara kvar hemma mens man uträttar ärenden.
 
Sv: Tvist i domstol. Hund som bitit hund.

Som jag ser det har du två val, gå vidare till domstol eller strunta i det hela. Det är först då du går till rätten som du vet vem som har "rätten" på sin sida. Båda parter anser att de har rätt och har sin bild av händelseförloppet. Därför kan ingen här svara på om du eller ägarna till Schäfern har rätt och därför är det också svårt att råda dig till vad du ska göra.

När det gäller juridiska tvistemål gör man bäst i att konsultera sakkunniga.
 
Sv: Tvist i domstol. Hund som bitit hund.

Meddelande från moderator

Med tanke på de detaljer om företaget/gården som framkommer i inlägget och att det är ett pågående tvistemål så känns det olämpligt att tillåta den här diskussionen på forumet. Diskussion kommer att tas med admin för beslut och eventuell radering.
 
Sv: Tvist i domstol. Hund som bitit hund.

Jo för jag skulle ju säkert sitta här och hitta på hur händelseförloppet var, eller hur? Och om jag skulle börja lida av minnesförlust så är det bara att läsa innantill i polisrapporten. Och ansvarig polis hundenheten på Revinge tycker ialklafall att det är ett solklart fall.
Det är inte vi som har förhalat det här i flera månader. Vägrat svara i telefon, bestämma en tid för ett möte eller telefonsamtal för att vi har varit "sååå upptagna" och ska ta tagt i det "så fooort vi kan, men inte denna veckan, kanske i nästa..."
Alltihopa med att prata med polisen och höra om dom ska ersätta för att han tar hand om hunden åt dom etc etc har bara varit ett sätt att komma undan sitt ANSVAR. För man Har faktisk STRIKT ÄGARANSVAR.
Det är de facto så att hans hund bitit vår (det har han erkänt, finns på papper) och på den punkten är lagen väldigt tydlig.

Så jag tycker att alla som bor här i närheten och kan tänkas besöka foderhandeln i fråga har rätt att veta. För skulle nåt hända så kommer dom inte att få ett öre i ersättning av den här personen som har noll och intet i respekt från mig, både vad gäller hövligt bemötande och ansvarskänsla.

Och sen tycker jag att ni kan försöka föreställa er en liten vit tuss på 6,5 kg i käftarna på en schäfer som ruskar den....
Och hur han sen skriker rakt ut i skräck och hugger vilt omkring sig när man tar i honom och man tror att han har fått inre blödningar och kommer att dö.
Sov gott med den bilden på näthinnan!
 
Senast ändrad:
Sv: Tvist i domstol. Hund som bitit hund.

Fortfarande är det enbart din version vi får. Hur ska vi som sitter här kunna veta vad som egentligen hänt?

Och forumreglerna uttrycker att du inte får beskriva eller namnge företaget eller personen så att varna andra är inte tillåtet. Om någon liknande görs kommer tråden att raderas. Liknande om du berättar vad du hittar för lik i motpartens garderob (om du följer det rådet).

Jag tar inte ställning till vem som har rätt eller vem som har fel. Jag försöker bara hålla den här tråden på rätt sida om forumreglerna.

Mvh moderator Jadzia
 
Sv: Tvist i domstol. Hund som bitit hund.

Om hunden inte godkandes av polisen, borde det val finnas en rapport pa varfor hunden inte godkandes? Den kanske visade aggresivitet??
Ta reda pa varfor hunden inte gick igenom polisens krav, sa kan du se om du har ett riktigt domstolsfall.

Jag tycker i alla fall att du gjorde ratt som polisanmalde, hander det fler ganger sa har i alla fall nagon annan nagonting att sta pa. Tyvarr ar du den forste och darfor far du ta smallen med betalningen.
Stackars liten...
 
Sv: Tvist i domstol. Hund som bitit hund.

Tack för stödet!

Ja jag har funderat på att ringa och prata med polisen igen men tror att det här får bero. Ska iofs höra med en kvinna på jobbet, hennes man är hundförare. Och så ska jag prata med Kennelklubbenns juridiska avdelning.

Det blir för stor sak att gå till domstol, enklare att låta hundförsäkringen gå in. Med kostnad för handräckningen landar det nog på ca 3500kr.

Det känns som att man tar det här beslutet (och pengarna skiter jag i) och sen får jag bilden av när schäfern ruskar Kasper och han bara skriker på näthinnan och så knyter det sig i magen, och då känns det som att den jäveln borde få betala dyrt.
 
Sv: Tvist i domstol. Hund som bitit hund.

Tänkte bara uppdatera.

Efter att fått veta att mål under ett halvt basbelopp kallas för "småmål", är förenklade, och inte innebär några stora kostnader har vi lämnat över ärendet till tingsrätten.

Så nu får vi se vad som händer.

Enligt lagen så innebär strikt ägaransvar i princip omvänd bevisbörda (det står i en utredning/sammanställning som gjort för regeringens räkning). Dvs vi behöver inte bevisa att han handlat vårdslöst för att få ersättning. Skulle ägaren till bitande hund tycka att den skadelidande är medvållande till skadan kan han kräva jämkning med hjälp av skadeståndslagen (1972:207).
 
Sv: Tvist i domstol. Hund som bitit hund.

Hoppas det går vägen för er. :bump:
Som hundägare så spelar det ju ingen roll om deras hund var kopplad eller inte och om det var på deras gårdsplan eller ej, man är alltid ansvarig för de skador hunden åsamkar. När vår ena hund blev biten förra våren så efter mycket hot och bråk från hundägaren, en polis, så torskade hon iaf och vi fick full ersättning från hennes försäkringsbolag. Jag fattar inte vad de bråkar om eftersom hemförsäkringen träder in och det enda motparten får betala är självrisken, tycker snarare att de tar onödiga risker att bli sittandes med rättegångskostnaderna!

Håller tummarna att allt går bra och framförallt att det snart är över!:bow:
 
Sv: Tvist i domstol. Hund som bitit hund.

Läste följande:

Mannens hund sprang in i en trädgård och bet en annan hund. Det får man inte göra, ansåg tingsrätten i södra Halland och dömde mannen för brott mot lagen om tillsyn av hundar. Målet kom upp i hovrätten och där dömde man annorlunda. En hundägare kan inte göras ansvarig för att hans hund biter andra hundar. Efter att ha kontrollerat förarbetena till lagstiftningen, som är skriven på 1940-talet, fann mannens advokat att ägaren inte kan dömas för att hans hund biter andra hundar. Det är bara brottsligt om hunden ger sig på människor och så kallade hemdjur. Som hemdjur räknas bland annat kor, får, getter, och höns. Så mannen överklagade och vann. Han slipper dock inte ifrån skadeståndet på 3000 kronor till den andre hundens ägare.

Källa: Hallandsposten
 
Sv: Tvist i domstol. Hund som bitit hund.

Nej det är inte brottsligt men skadeståndsansvaret gäller fortvarande fullt ut oberoende av händelseförloppet.
PL
 
Sv: Tvist i domstol. Hund som bitit hund.

:idea: Förmodligen därav att de skrev "Han slipper dock inte ifrån skadeståndet på 3000 kronor till den andre hundens ägare." :smirk: :angel:
 
Sv: Tvist i domstol. Hund som bitit hund.

Nog har ni lagen på er sida, så det ska säkert gå vägen! Det finns dessutom ett flertal prejudikat som stödjer er (jag har kollat upp det noga eftersom jag har en "nybiten" hund).

Trist att ni behöver gå till domstol för en så uppenbar sak. Som tur är så krånglar inte "min" hundägare (hittills) och då talar vi ändå om ett belopp på ca. 27000 kronor som han ska betala (vilket är den del som inte täcks av försäkringen). Detta är dock en seriös hundmänniska som vet vad det är som gäller och fogar sig efter det, även om han säkert tycker att det är surt.

Ett tips inför rättegången är att se över alla era kostnader kring händelsen. Medicin, förlorad arbetsinkomst, uttagna semesterdagar, osv. Det är alltså inte bara veterinärräkningen som han ska betala.

Användes hundförsäkringen? Isåfall tycker jag att ni ska kontakta ert försäkringsbolag inför rättegången. De kan nämligen gå in med krav gentemot ägaren till den bitande hunden utifall något annat händer med er hund och nu behöver nyttja erat maxtak. Asch, det sista blev oklart. Iallafall, om ni har nallat på årsbeloppet pga att annan hund har bitit er så kan hundägaren tvingas betala den del veterinärräkningen som täcktes av försäkringen till ditt försäkringsbolag. Det innebär att du får tillbaka hela ditt maxbelopp, vilket är bra om något annat händer din hund.

Det här blev långt och rörigt... Lycka till iallafall!

Tillägg: Såg nu att ni utnyttjar försäkringen. Klart som korvspad att han ska betala de 3000 kr som nu har i självrisk, samt medicin och övriga omkostnader. Dessutom ska ert försäkringsbolag komma i kontakt med hans hemförsäkring (efter domen) så att ert försäkringsbolag kan kräva in de 5000 kr för att återställa ert maxbelopp om det är så att något annat skulle hända er hund.

Om ni inte får rätt så lovar jag att äta upp min mössa.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 203
Övr. Hund I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering...
Svar
15
· Visningar
1 593
Senast: Nota
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 511
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej! Jag är nu under corona-tider strandad hos min mamma på landet med hennes 2 hundar :) (kunde ha varit värre!) Vi har dock ett...
Svar
6
· Visningar
5 089
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp