Gav Bravecto förförra sommaren till 2 och fungerade bra. Dock fällde ena hunden typ hela sommaren, vilket är ovanligt så vet inte om det var en biverkning eller inte. Året efter fick 2 hundar Nexgard istället, men den som hade fällt året innan fick inget då hon skulle paras - ville inte chansa denna gång. Nexgard fungerar precis lika bra här som Bravecto, så jag kommer köra på det igen. Känns bättre att inte ge så stor dos på en gång :)

Frontline får en hund galen klåda av, så det kan jag inte ge. Dessutom badar den hunden så fort hon kan, så spot-on känns dumt där.

Jag funderar krig ifall Nexgard är ett bättre alternativ, håller med om att det känns bättre med en mindre dos gift. Man "ska" väl fylla på Nexgard var 4:e vecka, tycker du det behövs så ofta?
 
Vi kör Bravecto och probschampo. Har inte märkt nåt alls på våra åtta hundar på de åren vi har gett.
 
Jag har faktiskt aldrig gett Tinja något fästingmedel :o Förra året fick hon typ totalt tre fästingar. Benji däremot har Scalibor på sig, gissar att det gnuggar av sig på henne eftersom de delar bädd och är väldigt gosiga med varandra.
 
Jag har faktiskt aldrig gett Tinja något fästingmedel :o Förra året fick hon typ totalt tre fästingar. Benji däremot har Scalibor på sig, gissar att det gnuggar av sig på henne eftersom de delar bädd och är väldigt gosiga med varandra.

Jag kör också utan. Pillar igenom dem när jag snabbmasserar på kvällarna och plockar de allra flesta innan de ens hunnit sätta sig.

Vågar inte använda halsband efter att ha haft ett par otrevliga biverkningar, spot on fungerar inte pga allt simmande de gör och tablett ger jag INTE med tanke på att det inte går att ta bort om de reagerar.
 
Ger Bravecto i år också. Mina hundar har täta pälsar och det är lätt att missa fästingar innan de hunnit växa till sig. Dessutom tillbringar de mycket tid hos hundvakt och jag vill inte lägga det ansvaret på dem. Gav en dos förra året (i maj) och det räckte en hel säsong :)

Jag tror att folk är rädda för fästingmedel, man vet om att det är giftigt och efter att det var en del uppståndelse kring scaliborhalsbanden så "letar" man efter orsakssamband som inte finns. Hörde t ex att någon trodde det gjorde att tikar gick tomma men den teorin håller ju inte när det bara gäller en ras. Allvarliga konsekvenser av fästingsjukdomar är betydligt vanligare än allvarliga biverkningar av fästingmedel och jag har ju sett mer än en hund som blivit förstörd av fästingar. För mig är valet alltså mycket enkelt.
 
Jag gav Bravecto förra och förr förra året och märkte inte av några biverkningar. Jag gav bara en tablett per år och fyllde inte på. Jag bor i färstingrikt område. Jag har förlorat två hundar i sviterna efter Anaplasma.

Jag är ändå lite tveksam till att ge Bravecto i år. Det har rapporterats in fler biverkningar, medlet ska granskas igen, man hör och läser skräckhistorier.

Minn sover i sängen och leker med andra hundar så halsband känns inte som ett bra alternativ heller.

Vågar man ge Bravecto när man inte märkt av några biverkningar? Jag var tveksam redan från början eftersom medlet funnits så kort tid och inga långtidsstudier finns. Men jag vill inte förlora en hund till till fästingarna.

Jag tycker bravecto är det enda medlet som har verkat tillförlitligt och säkert. Smidigt att använda då man inte ens behöver kolla hunden efter ett tag iom att fästingarna som ev fäster ramlar av döda av sig själv.
Ett medel som hittills också för mig är det vettigaste m tanke på miljön eftersom att sprayer, halsband och droppar får du absolut inte ha hunden i närheten av vattenmiljöer tex men det tänker inte folk på. Bor du i fästingtätt område finns heller inte en chans att hemmakurer fungerar typ bärnsten mm. Jag hade aldrig vågat chansa att vara utan fästingmedel.
Jag har diskuterat med flera veterinärer då jag skulle använda det första gången och aldrig hört talas om något så enkelt som att ge en tablett bara och resonerat ungefär samma - det finns aldrig ett läkemedel i slutändan som kan klassas 100% säkert för alla individer (människor har dött av alvedon pga överkänslighet) men att ibland måste man överväga potentiella fördelar och för att en eller ett fåtal individer inte klarar av det innebär det inte att det måste vara skadligt för andra, man får slå ut det på det stora hela. Likaså kan man tillsätta samma resonemang ang vaccinering eftersom att det finns biverkningar där också men det kan vara precis lika illa att låta bli.

För övrigt så alla "skräckhistorier" som florerar tycks mest vara mestadels i sociala media enligt min uppfattning (typ facebook) och jag har hittills inte sett en enda bra förankrad källa utan mestadels "jag har hört, jag har en vän som känner en som.." sånt lägger jag ingen större vikt på överhuvudtaget utan jag vill ha en ordentlig källa. Dessutom skulle medlet vara så skadligt skulle det bli säljstopp pronto. Såg förövrigt ett tag sen att en av de döda hundarna troligtvis hade en annan bakomliggande orsak till att den dog..men ja, återigen för dåliga källor för att helt säga.

Jag har sämre erfarenhet av halsband och droppar: svår klåda på många hundar och epelepsiliknande anfall som försvann direkt efter avslutad behandling. Fortfarande personliga uppfattningar men som gjort att jag avböjt dessa medel och i synnerhet om man har en badande hund ska man absolut inte ha dessa.

Jag kände mig trygg med användningen i alla fall eftersom att det fungerar för så himla många att det inte känns rimligt än i alla fall att helt svartlista det.
 
Senast ändrad:
För övrigt så alla "skräckhistorier" som florerar tycks mest vara mestadels i sociala media enligt min uppfattning (typ facebook) och jag har hittills inte sett en enda bra förankrad källa utan mestadels "jag har hört, jag har en vän som känner en som.." sånt lägger jag ingen större vikt på överhuvudtaget utan jag vill ha en ordentlig källa. Dessutom skulle medlet vara så skadligt skulle det bli säljstopp pronto. Såg förövrigt ett tag sen att en av de döda hundarna troligtvis hade en annan bakomliggande orsak till att den dog..men ja, återigen för dåliga källor för att helt säga.

Jag har sämre erfarenhet av halsband och droppar: svår klåda på många hundar och epelepsiliknande anfall som försvann direkt efter avslutad behandling. Fortfarande personliga uppfattningar men som gjort att jag avböjt dessa medel och i synnerhet om man har en badande hund ska man absolut inte ha dessa.

Jag hade en biverkan på min hund. Som tur var dog hon inte så hon är av den anledningen inte obducerad. Kramper/anfall, vilket var biverkningen, går dessutom inte att undersöka tillförlitligt i efterhand. Därför är det svårt att hundra säga att det var pga fästingmedlet. Eller ens att det hände.

Jag är bara glad att vi var med hunden när det hände, vågar inte ens tänka på utgången om vi inte varit det (med tanke på de andra hundarna eller att hon sprang blint och vi fick hålla fast henne).

Andra behöver självklart inte ta till sig av min "info", men det behöver inte heller stämplas som osanning eller otillförlitligt för att medlet är smidigt.
 
Jag hade en biverkan på min hund. Som tur var dog hon inte så hon är av den anledningen inte obducerad. Kramper/anfall, vilket var biverkningen, går dessutom inte att undersöka tillförlitligt i efterhand. Därför är det svårt att hundra säga att det var pga fästingmedlet. Eller ens att det hände.

Jag är bara glad att vi var med hunden när det hände, vågar inte ens tänka på utgången om vi inte varit det (med tanke på de andra hundarna eller att hon sprang blint och vi fick hålla fast henne).

Andra behöver självklart inte ta till sig av min "info", men det behöver inte heller stämplas som osanning eller otillförlitligt för att medlet är smidigt.

Precis så som jag skrev i mitt inlägg: inget är troligtvis helt riskfritt och det framkommer nog vissa biverkningar hos flera oavsett medel.

Dock hade jag önskat bättre källor ang det som råder runt bravecto just nu innan det svartlistas helt iom att många andra har samma upplevelse men med biverkningar av andra medel och jag själv faktiskt inte upplever att det varit samma stormande runt
 
Det var en artikel om Bravecto och biverkningar i nya Hundsport.
 
Precis så som jag skrev i mitt inlägg: inget är troligtvis helt riskfritt och det framkommer nog vissa biverkningar hos flera oavsett medel.

Dock hade jag önskat bättre källor ang det som råder runt bravecto just nu innan det svartlistas helt iom att många andra har samma upplevelse men med biverkningar av andra medel och jag själv faktiskt inte upplever att det varit samma stormande runt
Självfallet är få medicinska preparat riskfria, problemet är att det inte går att ångra sig ang Bravecto när man väl gett tabletten.
Jag tycker att det stormade ganska mycket kring Scalibor för några år sen, jag har själv upplevt biverkningar även med det.
Det jag tror en del reagerar på är att Bravecto marknadsförs som biverkningslöst, iaf för mig, de kunde bli lite lösa i magen typ. För mig står det klart att det är ett smidigt preparat, men det behöver testas mer.
 
Främsta anledningen att jag inte provat bravecto är för att fästingarna måste bita först för att det ska verka, är det inte ett problem tycker ni? Jag harvar vidare med scalibor (håller helt med @lady_vip att jag upplever det har varit samma historier om det medlet, minst lika illa), även om jag tycker det verkar enormt smidigt att bara ge en tablett... :o

Min inställning är att alla (effektiva!) fästingmedel är giftiga och det följer verkliga risker med användningen. Men för min del väger riskerna med att vara utan mycket tyngre. (Bor i Skåne, ibland tror jag att det är mer fästingar än gräs. :cautious:)
 
Jag vet att Bravecto inte ska vara repellerande men under de två år som jag använt det på mina ( boxer och lh schäfer) så upplever jag absolut att det funkar på det sättet också. Har plockat max två tre torra/döda fästingar per hund varje säsong. Visst kan det vara så att de döda fästingarna trillat av innan jag hunnit märka dem men jag har heller inte sett mer än ett fåtal som krupit i pälsen.

Jag kommer ge Bravecto i år också.
 
Angående debatten i sociala media om Bravecto och liknande medel har jag sett många skriva att "Bravecto är ett nervgift" och att hundar självfallet kan få allvarliga/centralnervösa biverkningar just för att det är ett nervgift.

Ett gift definieras dock som en substans som i låg koncentration påverkar en organism på ett potentiellt skadligt sätt. Att det ska vara i låg koncentration säger sig självt eftersom alla kemiska substanser annars skulle räknas som gifter, det gäller bara att få i sig tillräckligt hög dos. Fluralaner (Bravecto) verkar hämmande på GABA-reglerade kloridkanaler. Insekter har dessa kanaler i hela kroppen och när de inhiberas blir insekten paralyserad. Hundar har GABA-reglerade kloridkanaler i hjärnan. Bravecto har dock låg/ingen benägenhet att binda till hundars kanaler (visat i studier på MDR1-positiva collies som tolererar Bravecto bra trots att MDR1-genen gör att läkemedel kan ta sig in i hjärnan, förbi blod-hjärnbarriären). Bravecto är alltså ett gift för insekter, eftersom det är dödligt för dem i låga doser, men inte för hundar.

Därmed inte sagt att Bravecto inte kan ha biverkningar, men jag kände att jag ville reda ut begreppen runt vad som är "giftigt" och inte :). Hittills är den inrapporterade biverkningsfrekvensen för Bravecto låg men det är absolut en statistik som stärks ju längre ett läkemedel varit på marknaden, vilket Bravecto inte varit superlänge.
 
Främsta anledningen att jag inte provat bravecto är för att fästingarna måste bita först för att det ska verka, är det inte ett problem tycker ni? Jag harvar vidare med scalibor (håller helt med @lady_vip att jag upplever det har varit samma historier om det medlet, minst lika illa), även om jag tycker det verkar enormt smidigt att bara ge en tablett... :o

Min inställning är att alla (effektiva!) fästingmedel är giftiga och det följer verkliga risker med användningen. Men för min del väger riskerna med att vara utan mycket tyngre. (Bor i Skåne, ibland tror jag att det är mer fästingar än gräs. :cautious:)
För mina hundars del så har det (trots att det inte ska hjälpa så) verkat avskräckande ? MIna får massor med fästingar utan medel och många krypande - men med antingen Bravecto eller Nexgard så har jag kanske tagit bort två krypande på en hel sommar per hund ? Så ytterst få har ens klivit på. En död per hund har jag hittat som suttit fast under 5 månader.
 
Främsta anledningen att jag inte provat bravecto är för att fästingarna måste bita först för att det ska verka, är det inte ett problem tycker ni?

Nej, eftersom tiden för överföring av infektion inte "startar" när fästingen biter sig fast, utan görs många timmar senare. Fästingen hinner alltså dö innan.

(Med reservation för fel, men det är vad jag har fått lära mig av veterinär)
 
Här blir det Bravecto i år igen, det har funkat superbra på våra tre hundar. Har inte ens hittat några krypande fästingar på dem, och inga döda.
 
Främsta anledningen att jag inte provat bravecto är för att fästingarna måste bita först för att det ska verka, är det inte ett problem tycker ni? Jag harvar vidare med scalibor (håller helt med @lady_vip att jag upplever det har varit samma historier om det medlet, minst lika illa), även om jag tycker det verkar enormt smidigt att bara ge en tablett... :o

Min inställning är att alla (effektiva!) fästingmedel är giftiga och det följer verkliga risker med användningen. Men för min del väger riskerna med att vara utan mycket tyngre. (Bor i Skåne, ibland tror jag att det är mer fästingar än gräs. :cautious:)

Jag ser det som mycket positivt att de måste bita fast först. Det är mycket sällan vi hittar fästingar inne i soffan osv numera. Även bett på oss själva har minskat. Tror de som kommer in mestadels tillhör katterna.
Men det är inte många som sätter sig, det verkar vara repellerande. Tyckte det var värre med halsbanden :crazy:
 
Jag ser det som mycket positivt att de måste bita fast först. Det är mycket sällan vi hittar fästingar inne i soffan osv numera. Även bett på oss själva har minskat. Tror de som kommer in mestadels tillhör katterna.
Men det är inte många som sätter sig, det verkar vara repellerande. Tyckte det var värre med halsbanden :crazy:

Jag ser det också som mycket positivt att medlet faktiskt gör att de dör och inte bara ett medel som avskräcker. Tex minskar det risken att få levande fästingar inomhus för det är sjukt äckligt tycker jag och gjort att man helst hela tiden letat fästing eller hittat de krypande här och var. För risken är att de fäster i stället på övriga i hushållet men med bravecto har alla fästingar varit döda.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 258
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag insåg att sommaren är på ingång och därmed kommer våra vänner fästingarna snart att göra sig påminda. Jag kommer vara...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 570
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Jag velar lite angående hur jag ska göra med fästingmedel till hundarna, förra året hade jag frontline som funkade bra till Nike och...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 917
Senast: Viva
·
Hundhälsa Hur ser det ut på fästingfronten i år? Vad har din hund för skydd? Var i landet bor du? Mina hundar har hittills i år haft två...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp