Jag använder metoden "ljus nakenhund". Funkar bra för oss. Plockat någon som krupit bara :angel:

Jag tycker det man läser om Bravecto är lite läskigt. Förra hunden fick visserligen frontline, vilket väl knappast är bättre det.
 
Om man ska tro på vad "Hundsport" skriver om Bravecto så är antalet biverkningar inrapporterade 3 per 10 000 sålda doser och därmed lika ovanligt m biverkningar som vaccinet DHPP mot valpsjuka, parvo och kennelhosta. Och det ger vi ju i spruta, helt oåterkalligt i våra hundar.
 
Vi provade Bravecto på hundarna ett år och visst de fästingar som bet sig fast dog. Efter en tur i skogen hade Eurasier halva skogens fästingsstam med sig hem som mer än gärna bet sig fast i oss människor istället
 
Apropå att jämföra med biverkningar av vaccination kan jag ju säga att Minn är en utav dem som troligtvis fått reaktion av vaccin. När hon vaccinerades första gången så blev hon dålig strax efter och höll på att stryka med. Hon fick poliartrit bland annat och veterinärerna tror att hon blev dålig av vaccinationen. Hon var inlagd i några dygn och de visste som sagt inte om hon skulle klara sig. Hon blev helt återställd och har inte reagerat igen. Hon har vaccinerats 2 gånger efter det.
 
Apropå att jämföra med biverkningar av vaccination kan jag ju säga att Minn är en utav dem som troligtvis fått reaktion av vaccin. När hon vaccinerades första gången så blev hon dålig strax efter och höll på att stryka med. Hon fick poliartrit bland annat och veterinärerna tror att hon blev dålig av vaccinationen. Hon var inlagd i några dygn och de visste som sagt inte om hon skulle klara sig. Hon blev helt återställd och har inte reagerat igen. Hon har vaccinerats 2 gånger efter det.
Hur kom det sig att vaccinet gav ledinflammationer? Vad är det för reaktion som gör det möjligt?
 
Hur kom det sig att vaccinet gav ledinflammationer? Vad är det för reaktion som gör det möjligt?

Jag vet faktiskt inte. Jag var inte med när det hände, hon är valpen som uppfödaren behöll och när jag tog över Minn vid 5.5 månaders ålder så levde tyvärr inte uppfödaren längre.

Veterinärerna är ju inte helt säkra på att det var vaccinationen men de hade en teori om att hon var för liten för att klara vaccinationen och blev nedsatt pga det. Jag kan ingenting om polyartrit men jag vet att uppfödaren skrev att den variant hon hade inte var ärftlig.
 
Jag vet faktiskt inte. Jag var inte med när det hände, hon är valpen som uppfödaren behöll och när jag tog över Minn vid 5.5 månaders ålder så levde tyvärr inte uppfödaren längre.

Veterinärerna är ju inte helt säkra på att det var vaccinationen men de hade en teori om att hon var för liten för att klara vaccinationen och blev nedsatt pga det. Jag kan ingenting om polyartrit men jag vet att uppfödaren skrev att den variant hon hade inte var ärftlig.
Okej, jag blev bara så nyfiken på sambandet då min egen hund har kronisk polyartrit.

Vet du @Malibu_Stacy ?
 
Mamma påminde mig om att jag har ett seresto i hennes frys, labbens från förra året. Så det blir till att se om det har effekt i år igen.
 
Vi har rent helvetiskt mycket fästingar här. Min hund (Beauceron, 10 år) mår jättedåligt av drop-on-medel så de är uteslutna. Halsband vill vi inte ha på honom då han sover med oss i sängen.....

Han mår också uselt av alla fästingar; han kliar och tuggar och tydligen luktar de, för han sniffar i pälsen oavbrutet och börjar sen salivera hejdlöst så fort han känner lukten av en. Bravecto var fenomenalt och nu är fästingsäsongen uthärdlig. De biter men skrumpnar ihop och dör innan han ens upptäckt dem. Inga biverkningar alls - såhär långt!
 
Plockade en krypande idag. Nu är det dags. :wtf:
Och jag har fortfarande inte bestämt mig om medel, trots allt.
 
Jag kommer ge Bravecto, men kommer nog bara ge en halv tablett vardera. Den enda omgången Ladda fick för två år sedan höll i sig i drygt 10 månader :p
 
Gick förbi veterinären och fixade recept på Bravecto idag. Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag kommit fram till att jag nog kör på det i år också.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 230
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag insåg att sommaren är på ingång och därmed kommer våra vänner fästingarna snart att göra sig påminda. Jag kommer vara...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 565
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Jag velar lite angående hur jag ska göra med fästingmedel till hundarna, förra året hade jag frontline som funkade bra till Nike och...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 917
Senast: Viva
·
Hundhälsa Hur ser det ut på fästingfronten i år? Vad har din hund för skydd? Var i landet bor du? Mina hundar har hittills i år haft två...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp