Bred häst - ont i höfterna-sadel

Sv: Bred häst - ont i höfterna-sadel

Yippee, la mig på en gelpad nu på golvet å körde några "höftböjare"... puh, stel som en jag vet inte vad, fick inte upp benen långt precis, men det tar sig nog med tiden! :banana: *peppa, peppa* :D

Balderum Norr skrev:
Hur korta är t ex sadlarna från Stall Vrå?? Kaupre har jag sett har mycket o fint. ST är nytt för mig tror jag.

Om du läser på Stall Vrå´s sida finns där info om hur långa de olika modellerna är. Short är 50 cm mot Classics 55 cm. Finns dessutom en prisvärd begagnad inne just nu.

Har själv ST Dressage, det finns också en Gaiter till islandshästen.

Ja, det är den padden jag menar. Min pad är 2,5-3 cm tjock närmast ryggraden och ca 1,5 cm tjock längre ner.

Balderum Norr skrev:
Jag har en Torsion Island som är underbar. Dock är hästen väldigt bred, och jag har under året märkt att höfterna verkligen tar stryk. (kroppen är inte 25 längre ;) )

Torsionen anpassar sig ju efter hästens bredd, och själva sadeln gör ju bredden ännu större. Hästen är ca 17 cm bred rakt över och sedan sluttar det neråt 14 cm. Känns som att sitta på en vanlig stol o höfterna pallar verkligen inte....

Red barbacka idag, då blev han mindre bred utan sadeln, gud så skönt...

Jag vill så gärna ha en bomlös, den har fungerat så bra på den här tjockbreda hästen. Tar hemskt gärna emot tips på bomlösa som kan ge ett mer smalare säte trots hästens bredd.

Jag försår verkligen problemet för jag ahr svårt med många "vanlig" sadlar som känns för breda så att jag tycker jag sitter med benen rakt ut och får ont i höfterna.
Prestige tex var alldeles för bred.
Vi är ju olika byggda, precis som hästarna och jag är smal över höfterna (killjeans har alltid passat mej bättre än tjejjeans ända sen ajg var ung) Det gör att sadeln måste vara smal i midjan om jag ska sitta bra. Det betyder ju allt för sitsen och inte minst för att man inte ska ha ont.

Jag drar dessutom alltid ner stigläderspännena tilll stigbygeln, det minskar också lite på bredden faktiskt. Därför har jag alltid special på mina stigläder, som är avklippta till min längd. Nu såg jag till min glädje att Wintec har en variant med spänne längre ner.

Kanske behöver du en bomsadel som är smal i midjan men tillräckligt bred för hästen för att du ska sitta bra.
Kan inget om bomlösa, det kanske finns de som pasasr men hästen är ju så bred som den är.

Geisli skrev:
Yippee, la mig på en gelpad nu på golvet å körde några "höftböjare"... puh, stel som en jag vet inte vad, fick inte upp benen långt precis, men det tar sig nog med tiden! :banana: *peppa, peppa* :D

Fast det handalr om benstomme mycket, hur man är byggd och det går inte att träna bort. Man måste hamna rätt i sadeln med höfterna för att sitta bra.

Álin skrev:
Det pålimmade ska INTE ligga mot ryggen, det ska ligga uppåt mot sadeln.
Vet inte om det var det du menade (?) :o :confused:

:crazy: nej då, undrade bara om den var den padden D_K menade.
Men då finns det alltså en annan padd som du har som liksom lyfter upp sätet??

Och det pålimmade ligger mot sadeln, ja ;)

Geisli skrev:

:angel: tror jag antagligen är dubbelt så gammal som du o har fött tre barn, ramlat av hästen o hamnat på just höfterna (varför :cool: minst fem gånger)

Provade o jag får upp benen hela vägen upp o ner utan problem i 5 minuter varje sida så styrkan lär nog inte vara något problem, men det var bra att köra med det. Lite träning skadar aldrig!

Så gissar på utsliten o höftoperation istället ;)

Jag tipsar vilt om Startrekk, har en till min ljumsk-dödare som inte går att rida barbacka på mer än max nån timme om man inte ska ha kramp efterår... Han är bred och i stort sett helt utan manke och jag har dessutom korta ben - som står rakt ut typ :crazy:

Köpte en ST dressage och var nervis innan jag fick den, alla säger att man sitter så brett i bomlöst, men med extratjocka paneler så sitter jag inte bredare än i en vanlig sadel. Det är helt underbart! Snygg är den dessutom!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
658
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 283
Senast: Mogge
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 033
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Tillbaka