Bukefalos 28 år!

Bred kanal & Öppen kammare

Pansaro

Trådstartare
Vad finns det för modeller/märken av sadlar som har en mycket bred kanal (7-8 cm) och med en öppen kammare framtill, passande rak-normal rygg och kort anläggninsyta?
Söker å söker.... Någon kanske kan hjälpa mig?
Nej då, jag (hästen) har inga krav :angel:
 
Sv: Bred kanal & Öppen kammare

Hur mycket får den kosta?

Jag vet inte riktigt vad du menar med öppen kammare, men jag vet att man får välja hur bred kanal man vill ha när man beställer en sadel från Deuber & Partner, antar att det gäller andra specialbeställda sadlar med..
 
Sv: Bred kanal & Öppen kammare

Förstår inte heller vad du menar med öppen kammare men Amerigo har riktigt bred tunnel.
 
Sv: Bred kanal & Öppen kammare

Amerigo tycker jag inte har bred kanal. Inte på de 5 modeller jag har haft iallafall. I min jakt på bredare kanal har jag till och med testat att flytta ut bossorna så att jag fick typ 7-8 cm istället för 5-6 cm kanalbredd.

Det jag har funnit är att bred kanal oftast hänger ihop med plattare bossa med större anläggningsyta.

Lovatt & Ricketts har sådana sadlar:
" ... öppen framvalvskonstruktion med plats för breda skuldror. Ortspetsarna är nägot utåtvinklade för att ge en större bogfrihet, även på hästar med kort rygg. Bred anläggningsyta. "

Jag tycker även att Frank Baines Capriole har bredare kanal. Men jag tror inte att de är designade med speciellt mer öppen "front". (http://www.frankbaines.com/page.asp?id=24&productid=69&Capriole-Dressage-Xtra-Saddle)

Själv specialbeställde jag en Spirig från Schweiz som har bred kanal och bred anläggningsyta. Den finns dock inte att få tag i i Sverige ... köpte den från Danmark. (http://www.spirigsaddlery.com/) (Har dock sett ett eller två begagnade exemplar till salu)
 
Senast ändrad:
Sv: Bred kanal & Öppen kammare

Det var märkligt!

På mina två Amerigo kan jag lätt få plats med min knytnäve och den mäter 8.5 cm.
 
Sv: Bred kanal & Öppen kammare

Albion och Frank Baines av nyare modeller har bred kanal. Fb Reflex är väl den som legat allra bäst på min enormt breda häst med bred manke och stora bogar. Dock blir dom i breda bomvidder helt omöjliga att sitta i för mig som behöver smal midja. Har nu gett upp och beställt en WOW för att få något som passar hästen och jag dessutom kan sitta i utan att få ont.
 
Sv: Bred kanal & Öppen kammare

Håller med om att FB Reflex är väldigt breda för ryttaren. Det är bla annat anledningen till att jag nu ska byta bort min.

Annars tänker jag på Albion, Schleese och vissa Passier.
 
Sv: Bred kanal & Öppen kammare

Prestige D1 passar nog in på det du söker också, i vilket fall enligt Sh*arpm*ans sadelutprovare.
 
Sv: Bred kanal & Öppen kammare

Albion och Frank Baines av nyare modeller har bred kanal. Fb Reflex är väl den som legat allra bäst på min enormt breda häst med bred manke och stora bogar. Dock blir dom i breda bomvidder helt omöjliga att sitta i för mig som behöver smal midja. Har nu gett upp och beställt en WOW för att få något som passar hästen och jag dessutom kan sitta i utan att få ont.

Är jättenyfiken på dessa sadlar. Har du fått hem den? Hade du provsuttit dem innan du beställde en?? Vad kostade den....

Skulle spanat in dem på Husdjursmässan i Åstorp men den blev inställd och hon kommer inte till Falsterbo och jag vet ingen som köpt en så allt du kan säga om den hade varit tacksamt.

Ursäkta TS för jag "snodde" lite av din tråd....
 
Sv: Bred kanal & Öppen kammare

Det var märkligt!

På mina två Amerigo kan jag lätt få plats med min knytnäve och den mäter 8.5 cm.

Ja mina också, (har en o haft en tidigare) näven plus lite till....har inte mätt i cm, men kan ju göra det. Vet inte om puppan2 har mkt äldre modeller? (inte för att min är så ny..)
Skulle tro att min är 8-9 cm, om jag uppskattar utifrån nävens bredd...
 
Sv: Bred kanal & Öppen kammare

Är jättenyfiken på dessa sadlar. Har du fått hem den? Hade du provsuttit dem innan du beställde en?? Vad kostade den....

Skulle spanat in dem på Husdjursmässan i Åstorp men den blev inställd och hon kommer inte till Falsterbo och jag vet ingen som köpt en så allt du kan säga om den hade varit tacksamt.

Ursäkta TS för jag "snodde" lite av din tråd....

Jag provade ut en innan jag köpte den men hade inte provsuttit innan jag fick hit utprovaren. Tror inte heller det räcker att bara provsitta för att få en känsla för vad man tycker utan man behöver sitta i den på en häst som rör sig. Fick precis hem den förra helgen men har inte hunnit rida i den mer än ett par gånger eftersom jag varit bortrest i veckan. Betalade runt 30000 för den med inprovning osv.

(Vilket är en ohygglig summa pengar för mig och hade jag haft en häst som inte hade en supersvår rygg så hade jag aldrig lagt så mycket pengar på en sadel. Nu kändes det lika bra att lägga pengar på en sadel som är såpass justerbar så att jag inte sitter där med en måttad superbred sadel som inte går att få att passa när hästen ändrar sig igen. Hästen är enormt bred för att vara hbl med en bred manke och ryggrad och en extremt rörlig rygg och därtill extremt känslig så hon får spännigar av allt som inte ligger 100 så jag är nu inne på vår 10e dressyrsadel på 6 år :crazy:)

Dock så är både jag och hästen mycket nöjda än så länge och kvalitetsmässigt ligger den helt klart i samma liga som andra sadlar i samma prisklass. Det är inte en speciellt vacker sadel enligt mig med den är mkt bekväm att sitta i och den smala midjan är suverän för mina höfter då hästen är ordentligt bred. Den ger en väldigt "fluffig/fjädrande" känsla och man måste helt klart rida in sig lite om man är van med en sadel med ullstoppning och träbom men misstänker att det kan vara en svårslagen sadel på en häst med ännu mer gång än min. Denna sadel är den enda jag har provat på min häst som faktiskt inte glider någonstans speciellt mycket utan att man drar gjorden stenhårt men det har säkert en del att göra med h-gjorden också. Sadelgjorden var hästen rätt skeptisk till i början men nu verkar hon ha vant sig och reagerar ungefär som vanligt dvs klagar när man drar åt den men inte sen.
 
Sv: Bred kanal & Öppen kammare

Min häst verkar vara lite samma typ som din - breeed och allt glider fram. Är väldigt nyfiken på WOW-sadlarna.. Du har alltså ullstoppning i din? Du tycker inte man sitter högt över hästen? När man ser sadlarna på bild tycker jag det ser ut som bossorna är väldigt höga?
 
Sv: Bred kanal & Öppen kammare

Eller (läste lite mer noga) har du alltså luftstoppad? Visst finns det både ull- och latexstoppning? Berätta gärna meer! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 757
Senast: Mogge
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 088
Senast: poetin
·
Kläder & Bli fin Jag letar efter en feminin partyklänning. Och då menar jag inte med en massa volanger och småblommor, utan liksom en kvinnlig klänning...
2
Svar
29
· Visningar
3 878
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp