Bredare gjord, förbygel etc. !?

hjärter_dam

Trådstartare
Jag har en sadel som passar hästen, ändå ger sig sadeln av åt höger ibland. Köpte en antiglid-pad som gjorde det hela mycket bättre, så nu glider sadeln bara då hästen gör någonting utöver det normala, vilket händer då och då på träningarna :o :D

Nu till min fråga; sadelgjorden jag har nu är en vanlig i nåt slags syntetmaterial, utan resår. Ska jag kanske byta till en lite bredare, eller en med resårer? Skulle det kanske hjälpa med en förbygel?

Jag är inte så väl insatt i allt vad sadlar och gjordar heter, men jag litar på att ni kan mer än jag, och jag läser på så mycket jag kan om ämnet. Det känns ju lite olustigt att veta att sadeln kan ge sig iväg, om något utöver det vanliga skulle inträffa. Har ingen lust att hamna under hennes mage...

Hoppas att ni har några bra råd att ge mig, tack på förhand...

/S.

Sv: Bredare gjord, förbygel etc. !?

Tycker att förbygel eller brösta är att rekomendera vid hoppning på hästar som allting glider på. ;)

första du bör fråga dig är: VARFÖR den glider? ;)
Sitter du snett?
Är du/sadel/häst sned?
Passar sadlen?

Har inte trådskaparen redan gjort en tråd om hur hon ska få sadeln att liga still fast den passade bra...Men det kankse var nån annan....:smirk:

Eftersom sadeln bara ger sig av åt höger låter det suspekt. Låter som att det är ryttare, sadel eller häst som är lite sned.

Är hästen ojämnt musklad i ryggen se till att stärka hästens båda sidor med dressyr så att den blir mera liksidig. Tillfälligt kan man padda upp den sida som är underutvecklad (fylla i med paddar där det inte finns muskler helt enkelt.)

Är du säker på att sadeln är rak? Om sadelmakare har kollat på sadeln, kan det ändå alltid hända något som skadar bommen (fast sådant borde ni märkt.)

Är stigläderfästena och stiglädrena jämna? Kolla för säkerhets skull. Om vänster sida har töjt sig lite för att man alltid hoppar upp därifrån så blir den längre - höger känns då alltså kortare och det kan mycket väl bli så att man belastar det stiglädret lite mera = sadeln glider.

OM sadeln vill glida iväg tror jag det kan vara ytterst obehagligt för hästen att försöka klistra fast sadeln - sadeln kommer hela tiden att åtminstone vilja FÖRSÖKA dra iväg åt höger, så det blir friktion i både bröstan, mot hästens rygg där sadeln ligger å drar och i sadelgjordsfästet.

Ja, det håller jag med dej om. Så många med sadlar som glider här inne så man blandar ju ihop...;)

Bra svar! :bow:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 988
Senast: Tofs
·
Utrustning Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna... 2
Svar
22
· Visningar
4 200
Senast: CarEr
·
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka