Bukefalos 28 år!

Breedersregler 2016

Risken, om ingen löser d-bevis, måste ju bli att de lägger ner finalen i förväg. (?) Jag reagerar mest mot att man efter att ha gett dispens, inte går ut med det, för att ge eventuella andra kandidater chansen till dispensansökan. Alla "råkar" ju inte höra detta ryktesvägen, och när det blir känt drygt 12 timmar innan finalen startar känns det ju litet sent..
 
Risken, om ingen löser d-bevis, måste ju bli att de lägger ner finalen i förväg. (?) Jag reagerar mest mot att man efter att ha gett dispens, inte går ut med det, för att ge eventuella andra kandidater chansen till dispensansökan. Alla "råkar" ju inte höra detta ryktesvägen, och när det blir känt drygt 12 timmar innan finalen startar känns det ju litet sent..
Exakt. Och hur kul är det för de som tidigare år försökt få dispens men fått kalla handen. Det lär ju ha skett tidigare år i fälttävlan och har definitivt skett i hoppningen.
 
Efter att ha läst artikeln i Ridsport och svaren från Levin blir man ju bara förbannad. Ytterligare en arrangör som drar på sig offerkoftan "vi gör så gott vi kan". Kan man inte bättre än så är man väl fasen inte rätt person på rätt plats. :down:
 
Hur kommer det sig att Staffan dömde Breeders? Han är väl inte ens utbildad tränare?
Jag säger ingenting om hans förmåga att döma breeders men att vara fd förbundskapten och inte fått sparken är väl lite som att ha varit långlistad till OS dvs. något man kan leva på resten av livet i vissa kretsar.. :angel:
 
Jag säger ingenting om hans förmåga att döma breeders men att vara fd förbundskapten och inte fått sparken är väl lite som att ha varit långlistad till OS dvs. något man kan leva på resten av livet i vissa kretsar.. :angel:

Jag blev bara förvånad eftersom domaren både ska vara utbildad och ha utbildning i att bedöma unga hästar enligt tidigare kriterier. Men det är väl som du säger...

Herregud vilket liv det hade blivit om det handlat om ponnyhoppning! Och så säger tanten Levin att ft ryttarna är så kritiska?
 
Jag blev bara förvånad eftersom domaren både ska vara utbildad och ha utbildning i att bedöma unga hästar enligt tidigare kriterier. Men det är väl som du säger...

Herregud vilket liv det hade blivit om det handlat om ponnyhoppning! Och så säger tanten Levin att ft ryttarna är så kritiska?

Finns det några kriterier? Jag har aldrig sett några.
 
Kriterier på att domarna ska vara utbildade? Hur många outbildade domare känner du till som dömt tidigare förutom Staffan?

I fälttävlan kommer jag bara ihåg Linda och Anne Persson (?) som var när jag red, men att det råkat vara utbildade domare innan betyder ju inte att det är ett kriterium.

På hoppsidan har det iaf inte bara varit utbildade domare utan domare + "sportrepresentant" som dömt tillsammans.
 
I fälttävlan kommer jag bara ihåg Linda och Anne Persson (?) som var när jag red, men att det råkat vara utbildade domare innan betyder ju inte att det är ett kriterium.

På hoppsidan har det iaf inte bara varit utbildade domare utan domare + "sportrepresentant" som dömt tillsammans.

Du menar på riktiga hopp BT? Det finns väl ingen utbildning ens för det i hoppning att döma 4 års? Tränare har dom väl alla säkerligen varit? I fälttävlan har det bara varit tränare som är utbildade stildomare som dömt. Men jag vet sen tidigare att det förekommit kritik mot att samma domare har dömt alla 3 momenten. Att det inte varit en riktig dressyrdomare tex förutom Anne då.. Lite lustigt då att plocka in en som varken är domare eller tränare att döma dressyr, hoppning och terräng!
 
Du menar på riktiga hopp BT? Det finns väl ingen utbildning ens för det i hoppning att döma 4 års? Tränare har dom väl alla säkerligen varit? I fälttävlan har det bara varit tränare som är utbildade stildomare som dömt. Men jag vet sen tidigare att det förekommit kritik mot att samma domare har dömt alla 3 momenten. Att det inte varit en riktig dressyrdomare tex förutom Anne då.. Lite lustigt då att plocka in en som varken är domare eller tränare att döma dressyr, hoppning och terräng!

Jo, SWB har ju hoppdomare som de utbildat och godkänt. Samma som får döma på 3-årstest och kvalitetsbedömning (där de även hoppar bana uppsuttet). Sportrepresentanterna har kanske haft tränarutbildning också men tror inte det är tack vare den de har fått döma. Ibland har de ju varit utländska och då finns ju ingen svensk officiell certifiering.
 
Jag har vid tidigare tillfällen försökt få svar på hur dom bedömer hoppningen i ft, men det är ingen som kan svara på det när det kommer till kritan. Det är ingen som svarar på om dom vill att dom ska hoppa som en hopphäst eller inte.
Jag har suttit mkt i sekretariatet på semin i 4 års, jag skulle nog säga att jag inte hade velat rida terräng på någon av de hästarna iallafall, då dom garanterat kommer stanna i terrängen From 1* och uppåt då dom är för försiktiga

Breeders ska ju ta fram blivande mästerskapshästar var ju tanken. Så det borde ju ställa höga krav på domarna kan man tycka!

Jag säger varken bu eller bä om just Staffan, har aldrig sett honom döma tidigare.. Han kanske är helt rätt i denna roll, vad vet jag!
 
Jo, SWB har ju hoppdomare som de utbildat och godkänt. Samma som får döma på 3-årstest och kvalitetsbedömning (där de även hoppar bana uppsuttet). Sportrepresentanterna har kanske haft tränarutbildning också men tror inte det är tack vare den de har fått döma. Ibland har de ju varit utländska och då finns ju ingen svensk officiell certifiering.

Ja givetvis, 3 års och kvalitén finns ju! Det tänkte jag inte på! Det har ju funnits några utländska domare i ft oxå, dock har dom ju varit utbildade domare och jobbat som tränare! Vilket mig veterligen Staffan aldrig gjort.
 
Seminariet? Menar du semifinalen?

Är det inte just det du nämner som gör att man vill ha FT-domare även på dressyr och hoppning och inte specilaliserade?

Jag vet inte heller om han dömde bra eller inte, menade bara att vad jag vet finns det inga nedskrivna kriterier men upplägget med domare + sportrepresentant förekommer i de andra grenarna också.
 
Seminariet? Menar du semifinalen?

Är det inte just det du nämner som gör att man vill ha FT-domare även på dressyr och hoppning och inte specilaliserade?

Jag vet inte heller om han dömde bra eller inte, menade bara att vad jag vet finns det inga nedskrivna kriterier men upplägget med domare + sportrepresentant förekommer i de andra grenarna också.

Ja semin, du läser som en kratta :angel:

Ja nej jag vill inta ha grenspecifika hopp och dressyrdomare, utan bara hur dom dömer vilket tycks vara lite svävande. Jag har fått svaret från flera håll nämligen att dom ska hoppa som en hopphäst, vilket jag ifrågasatt! Därefter inget svar på den frågan.
 
Sen en annan sak när jag ändå är på G :angel:

Det hade varit mkt mer intressant att hålla Breeders på en bana som samtidigt inte är en träningsbana där typ alla har varit och tränat 100 ggr för att verkligen kunna se hästens egenskaper!.
 
Jag trodde att 5 och 6 års skulle gå på Flyinge. Hade ju för det första varit mycket roligare och för det andra då en bana som inte alla tränar på.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 756
Senast: Sesca
·
Övr. Barn Okej, känsligt och snårigt ämne här nu men är ändå genuint nyfiken eftersom jag själv är på en plats i livet där jag försöker reda i...
2
Svar
27
· Visningar
2 934
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 862
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 416
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp