Bukefalos 28 år!

Breesby kan inte ridas på bett – därför kan Amy inte tävla

Hennes häst visar tydligt att den inte trivs med att ridas på bett. Men Amy Boysen vill börja tävla i dressyr – och då är kravet på bett ett faktum. Nu står hon inför dilemmat att rida på bett eller inte kunna tävla alls.
– Det känns helt omöjligt just nu.
 
Varför skulle tekniskt sätt en häst trivas pga hävstångseffekten? Det är lättare för ryttaren att rida hästen kanske, men måste man ha en hävstångseffekt på bettet så tycker jag att det brister i utbildningen, det är inte bettet som ska göra att hästen går i en bra form.
Min uppfattning utifrån egen erfarenhet är att hästar med oroliga munnar kan föredra stångbett p.g.a att det ligger väldigt stilla i munnen. Och bara för att det är hävstång betyder det inte att det måste vara skarpt. Just nu rider jag en häst på kiblewick med tygeln i det översta hacket, ingen stor hävstång där. Dessutom tror jag att om du måste ta i mycket på en häst med "hård" mun påverkar det hästen negativt när ryttaren blir stel i armar och överkropp, om samma ryttare kan vara mjuk i kroppen med en hävstång borde detta vara positivt för hästen även om trycket i munnen är densamma. Visst kan det bero på brister i utbildningen men det är ju inte omöjligt att utbilda en felaktigt utbildad häst på stång för att sedan gå tillbaka till tränsbett.
 
Ja, det är lite det jag är ute efter. Att tanken är att man vill sätta utrustning på/i som ju är onaturlig för hästen och folk står och säger att det endast har med utbildning att göra.

Alla bett har ju olika funktion. Varför sitter man och rider med en enda funktion hela tiden och rider utefter det? Man tänker ju annorlunda när det gäller sadel.
Funderade lite på detta, och tänker att allt går inte att lösa med utbildning och det finns absolut hästar som inte fungerar med bett - men det jag tänker på (detta är bara lösa tankar) är att när anser man att man gett det en ordentlig chans? Eftersom bettet är onaturligt (och allt vi gör är ju det... bettlöst är ju inte heller naturligt om vi ska vara såna), så kan man ju inte räkna med att inte få en reaktion första gången hästen får ett bett i munnen - så hur många gånger ska man testa, hur många olika bettyper, och hur ska invänjningen gå till? Innan man avgjort att det inte kommer gå?

Man MÅSTE ju inte rida på bett, men tyvärr är det fortfarande ett krav om man vill tävla. Och det lär nog dröja innan man får fri bettsling i dressyrklasserna.
 
Hon borde börja träna och sen tävla i WE. Mindre strikt gällande utrustning än dressyr!
Men också mkt mer tillåten hårdför betsling i de lättaste klasserna- kan säga att den starka betslingen används långt mkt mer än ett bettlöst( om man bortser från hacket)
 
Jag har hört detta sedan 70-talet. Dock har jag aldrig stött på det. Vore intressant med lite statistik.

Vet inte och tror inte det finns det-gudbevars, det är ju hoppryttare som rider med det inte dressyrryttare som skärskådas, men ta ett finger och håll under , eller då på nosryggen med hacket över så får du känna hur det känns när någon drar. Och jag vet, alla kommer säga att de inte tar i tygeln men då behöver de ju inte ha hacket ouan kan rida med ett tillåtet bettlöst ist- men se då viks inte nosen in av hackets kraft så det är ointressant.

Det var ju nyssens forskningen kom med nosgrimmor, ökat tryck i ögonen, ökat påslag av stresshormon etc- känns rimligt att ett tryck från ett hack ger samma symtom.
 
Sorry....varför låter det mer som ett handhavandefel?
Man kan ju inte påstå att det är en olydig häst eller att ryttaren ridit fel om den går bra på bettlöst. Varför anses en häst lydigare om den går på bett och ännu mer lydig om den går på ett två-eller-tredelat bett?
Ah! Nej jag menade inte så, att hästen på något sätt skulle vara lydigare eller så, utan att det känns dumt att säga att hästen inte ”kan” gå på bett om man heller inte lärt den det, dvs någon har gjort ett dåligt jobb med att lära den hur ett bett fungerar. Det låter för mig inte som att hästen inte kan ha bett, eftersom den är kollad fysiskt, utan att den inte lärt sig, så om någon gjorde ett bättre jobb med att rida in den på bett skulle det troligtvis gå bra.

De hästar jag mött där ägarna säger att den inte kan ridas på bett och som inte har några fysiska fel har alla bara ridits in dåligt, dvs handhavandefel.
 
Men också mkt mer tillåten hårdför betsling i de lättaste klasserna- kan säga att den starka betslingen används långt mkt mer än ett bettlöst( om man bortser från hacket)

Fast nu var det ju inte det den här tråden handlade om. Utan att hon ville tävla bettlöst och det får man i WE.
 
Vet inte och tror inte det finns det-gudbevars, det är ju hoppryttare som rider med det inte dressyrryttare som skärskådas, men ta ett finger och håll under , eller då på nosryggen med hacket över så får du känna hur det känns när någon drar. Och jag vet, alla kommer säga att de inte tar i tygeln men då behöver de ju inte ha hacket ouan kan rida med ett tillåtet bettlöst ist- men se då viks inte nosen in av hackets kraft så det är ointressant.

Det var ju nyssens forskningen kom med nosgrimmor, ökat tryck i ögonen, ökat påslag av stresshormon etc- känns rimligt att ett tryck från ett hack ger samma symtom.
Så det var något du hittar på? Har du sett en enda häst som fått skador? I Sverige. Blir lite konstigt när du skriver att skador inte är ovanliga och så har du inget att referera till.
 
Det är inget måste att alla hästar ska gå med bett. Precis som vissa inte bör ridas på visst vis pga fysiska problem eller stora svårigheter. Vissa kanske inte ska ridas alls eller öht ens tvingas leva pga problematik.
Det är en individ-fråga, som alltid, vad den bör klara och inte.
Det är ingen rättighet att rida och måste göras schysst mot hästen.
Däremot finns det en uppsjö hästar som går kanon med mer hjälp IOM att de är felskolade. Där ägare är övertygade om att stång eller bettlöst är vad hästen gillar.
De hästarna går oftast mkt fort att komma till att vilja söka kontakt om man vet vad man gör. Och att tycka om arbetet. För de har inte riktigt jobbats helt korrekt innan.
Och det är fortfarande de hästarna jag skrev om i orginalinlägget.
Detta inlägg tycker jag stämmer dåligt med kommentarer som "det försvunnit väldigt fort med bara lite utbildning?" För nej det gör det inte.
 
Ah! Nej jag menade inte så, att hästen på något sätt skulle vara lydigare eller så, utan att det känns dumt att säga att hästen inte ”kan” gå på bett om man heller inte lärt den det, dvs någon har gjort ett dåligt jobb med att lära den hur ett bett fungerar. Det låter för mig inte som att hästen inte kan ha bett, eftersom den är kollad fysiskt, utan att den inte lärt sig, så om någon gjorde ett bättre jobb med att rida in den på bett skulle det troligtvis gå bra.

De hästar jag mött där ägarna säger att den inte kan ridas på bett och som inte har några fysiska fel har alla bara ridits in dåligt, dvs handhavandefel.
Men varför ska målet vara att rida på bett om häst och ryttare föredrar något annat? Just i bettfrågan upplever jag många häst människor väldigt konservativa och är livrädda för att deras uppfattning om bett och bettets inverkan på hästen ska bli ifrågasatt.
 
Funderade lite på detta, och tänker att allt går inte att lösa med utbildning och det finns absolut hästar som inte fungerar med bett - men det jag tänker på (detta är bara lösa tankar) är att när anser man att man gett det en ordentlig chans? Eftersom bettet är onaturligt (och allt vi gör är ju det... bettlöst är ju inte heller naturligt om vi ska vara såna), så kan man ju inte räkna med att inte få en reaktion första gången hästen får ett bett i munnen - så hur många gånger ska man testa, hur många olika bettyper, och hur ska invänjningen gå till? Innan man avgjort att det inte kommer gå?

Man MÅSTE ju inte rida på bett, men tyvärr är det fortfarande ett krav om man vill tävla. Och det lär nog dröja innan man får fri bettsling i dressyrklasserna.
När mitt sprättedjur höll på att slå ihjäl både sig själv och mig när jag tränsade så la jag ner projektet. Borde gjort det ett par gånger tidigare men ville testa ytterligare en sorts bett.
 
Detta inlägg tycker jag stämmer dåligt med kommentarer som "det försvunnit väldigt fort med bara lite utbildning?" För nej det gör det inte.
Igen: Jag pratat om de hästar jag arbetat med som inte har stora skador, stora fysiska avvikelser, missbildningar etc. Det har jag skrivit ett antal ggr nu.
Klart en stor fysiskt defekt inte försvinner.
Men igen: Det fanns inga fel på de hästarna jag pratat om mer än att man inte utbildat dem eller ryttare korrekt.

Sen handlar det oerhört mycket om hur hästen använder resten av sin kropp, hals/bogar/framben/rygg/buk/bäcken/bakben etc, vad gäller hur de förmår svara på signaler från bettet. Har de aldrig lärt sig det helt blir det lätt så att vissa ägare upplever att vissa hästar ogillar tränsbett oavsett om problemet sitter i munnen eller i någon annan del av kroppen eller rent av i sadeln(människan alltså).

Jag har alltså inget emot vare sig bettlöst, träns, stång etc. Jag jobbar efter individ med alla dessa huvudlag och kombinationer av dem. Och helt utan också ibland.
Men det finns en benägenhet att skylla på utrustning istället för att inse brister i utbildning.
Och nej, jag säger inte att det är så för ALLA hästar, tex inte skadade/de med stora avvikelser.
Däremot har det passerat ett gäng hundra hästar för mig genom åren. Och ingen av de som inte haft stora fysiska fel har varit svåra att via det system jag jobbar med trivas med bett.
 
Sorry....varför låter det mer som ett handhavandefel?
Man kan ju inte påstå att det är en olydig häst eller att ryttaren ridit fel om den går bra på bettlöst. Varför anses en häst lydigare om den går på bett och ännu mer lydig om den går på ett två-eller-tredelat bett?
Men handlar det om lydnad bara för alla?
För mig handlar det om att välja verktyg som gör att man lätt och för hästen tydligt kan balansera upp och lösgöra den på.

Vill man rida dressyr tex kan det väl vara klokt att då välja bettlöst framtaget för dressyrridning och kontakt i tygeln om man vill rida bettlöst.
Många har ingen direkt koll på verktygens funktion. Och väljer då ofta inte direkt det bästa alternativet.

Känns för mig också lite märkligt att man väljer att göra sidepull ok att tävla dressyr på när det inte är ultimat för dressyr med kontakt i tygeln.
 
Senast ändrad:
Men varför ska målet vara att rida på bett om häst och ryttare föredrar något annat? Just i bettfrågan upplever jag många häst människor väldigt konservativa och är livrädda för att deras uppfattning om bett och bettets inverkan på hästen ska bli ifrågasatt.
Nu lät det ju som att hon ville tävla dressyr, försökte rida på bett eftersom det krävs för att tävla dressyr och inte lyckades, och då dragit slutsatsen att det är hästen som ”inte kan ridas på bett” när det snarare verkar som att den troligtvis skulle kunna ridas alldeles utmärkt på bett om den faktiskt blev ordentligt inriden på bett. Vilket även på en unghäst tar mer än två månader. Så felet är kompetensen men man skyller på hästen.
 
Men handlar det om lydnad bara för alla?
För mig handlar det om att välja verktyg som gör att man lätt och för hästen tydligt kan balansera upp och lösgöra den på.

Vill man rida dressyr tex kan det väl vara klokt att då välja bettlöst framtaget för dressyrridning och kontakt i tygeln om man vill rida bettlöst.
Många har ingen direkt koll på verktygens funktion. Och väljer då ofta inte direkt det bästa alternativet.

Känns för mig också lite märkligt att man väljer att göra sidepull ok att tävla dressyr på när det inte är ultimat för dressyr med kontakt i tygeln.
Jag har alltid ridit med kontakt i mitt sidepull, varför skulle inte det fungera? Givetvis lätt kontakt då det gärna blir för skarpt annars, men kontakt har jag alltid ridit med.
 
Jag har alltid ridit med kontakt i mitt sidepull, varför skulle inte det fungera? Givetvis lätt kontakt då det gärna blir för skarpt annars, men kontakt har jag alltid ridit med.
För att många vill ha mer kontakt än jag gissar att du vill ha. Och jag för den delen.
Hade nyligen prat om det med yrkesverksam inom ridning sedan flera år som tyckte 3 kg i varje hand är lagom. När jag sa att det ju är en plåtbit i någons mun, gällde bett, så svarar hen att ”ja, men de väger ju 600 kg”.
Som om munnen blir mindre känslig ju tyngre man blir. 🤷‍♀️
Det är inte direkt den första. Sen är det så klart inte så illa för alla. Men generellt rider rätt många med mer än sträckt tygel och vill ha ett fysiskt stöd lite grann.
Har man arab kan det ibland bli så att man får lära sig av med det. Kanske du känner igen? 😅

Även om man nu gjort om sidepulls lite sen de första kom till Sverige, western-varianterna, så är vissa sidepull inte så stabila i konstruktionen vad gäller sitta still utan att man behöver dra åt dem en del mer än jag vill.
Kapson med fast, brett, platt nosjärn kan ligga mer still trots mkt mindre spänt. Och fördela trycket bättre etc. Plus att man får direktkontakt med nosrygg sidledes och med det nacken.
Med rätt längd och placering på pinnarna tyglarna sitter på kan man komma närmst tränskänsla också i form av vilka reflexer som lättare triggas.
Man kan ju testa lite olika och se vad man gillar för feeling, häst och människa. Fattar dock att det kan bli svårt om man inte vill/kan köpa på sig och inte har många att låna.
 
Nu lät det ju som att hon ville tävla dressyr, försökte rida på bett eftersom det krävs för att tävla dressyr och inte lyckades, och då dragit slutsatsen att det är hästen som ”inte kan ridas på bett” när det snarare verkar som att den troligtvis skulle kunna ridas alldeles utmärkt på bett om den faktiskt blev ordentligt inriden på bett. Vilket även på en unghäst tar mer än två månader. Så felet är kompetensen men man skyller på hästen.
Nej, hon skyller på systemet. Varför ska det krävas bett? Det räcker väl med att man kan genomföra ett dressyrprogram och domare som kan göra en bedömning.
 
Nu lät det ju som att hon ville tävla dressyr, försökte rida på bett eftersom det krävs för att tävla dressyr och inte lyckades, och då dragit slutsatsen att det är hästen som ”inte kan ridas på bett” när det snarare verkar som att den troligtvis skulle kunna ridas alldeles utmärkt på bett om den faktiskt blev ordentligt inriden på bett. Vilket även på en unghäst tar mer än två månader. Så felet är kompetensen men man skyller på hästen.

Men hur kan någon "bakom ett skrivbord" som inte träffat varken häst eller ryttare överhuvudtaget sitta och tro en massa i detta enskilda fall?
Jag har ju, även om jag blir överbevisad i många fall, mer förtroende för den som testat än den som sitter på ett forum och så måste det ju vara tills man träffat individen.

Skyller på hästen gör hon ju inte. Hon är ju väldigt mån om sin häst tycker jag.
 
För att många vill ha mer kontakt än jag gissar att du vill ha. Och jag för den delen.
Hade nyligen prat om det med yrkesverksam inom ridning sedan flera år som tyckte 3 kg i varje hand är lagom. När jag sa att det ju är en plåtbit i någons mun, gällde bett, så svarar hen att ”ja, men de väger ju 600 kg”.
Som om munnen blir mindre känslig ju tyngre man blir. 🤷‍♀️
Det är inte direkt den första. Sen är det så klart inte så illa för alla. Men generellt rider rätt många med mer än sträckt tygel och vill ha ett fysiskt stöd lite grann.
Har man arab kan det ibland bli så att man får lära sig av med det. Kanske du känner igen? 😅

Även om man nu gjort om sidepulls lite sen de första kom till Sverige, western-varianterna, så är vissa sidepull inte så stabila i konstruktionen vad gäller sitta still utan att man behöver dra åt dem en del mer än jag vill.
Kapson med fast, brett, platt nosjärn kan ligga mer still trots mkt mindre spänt. Och fördela trycket bättre etc. Plus att man får direktkontakt med nosrygg sidledes och med det nacken.
Med rätt längd och placering på pinnarna tyglarna sitter på kan man komma närmst tränskänsla också i form av vilka reflexer som lättare triggas.
Man kan ju testa lite olika och se vad man gillar för feeling, häst och människa. Fattar dock att det kan bli svårt om man inte vill/kan köpa på sig och inte har många att låna.
Haha, jaaaaa... Några gram här och där är lagom som kontakt tycker jag :D (Läs, det har hästarna fostrat mig till).

Det finns ju så många olika typer av sidepull, så det blir lite skevt när man bara säger "sidepull" och drar en jäkla massa verktyg över samma kant. Men som det är just nu så finns det väl inte riktigt olika ord för de olika typerna av sidepull, så vitt jag vet iaf?
Mitt sidepull är tvinnat läder över nosryggen, väldigt väldigt hårt, i stil med kapson. Jag har nosludd över för att göra det snällare. Det ligger så gott som helt still över nosryggen. Så det är nog rätt likt kapson på många sätt. Ligger väldigt stabilt, behöver inte spänna åt det, har haft samma inställning på det oavsett vilken häst jag har haft det på. Jag spänner aldrig upp det, utan det dras på som det är bara. Många sidepulls har tygelringarna för långt bak upplever jag, detta sidepull har de längre fram än de flesta andra, vilket gör det mer likt bett, tycker jag. Lättare att få känsla för.

Jag gillar inte de där som bara är en läderrem över näsan. Det känns som att det är svårt att få till en tydlig hjälpgivning. Jag har ett distanssidepull som jag bara har ridit i några få gånger. Bara en rem över näsan typ. Och ringarna till tyglarna nästan under hakan. Det går givetvis att rida på det med, men det kräver en annan teknik. Det blir nästan som att rida i bosal, förutom att det är alldeles mjukt över näsan. Och jag har aldrig riktigt lyckats med rätt teknik i den, mest kanske för att jag hade ett bättre verktyg och helt enkelt inte försökte så mycket :laugh:
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 672
Senast: Fiorano
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 051
Senast: Miingla
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 264
Senast: Cambrie
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp