Bremsning på Djursjukhus

L

loch

Är det vedertaget att hästar bremsas så hårt att mulen får öppna sår?
Finns några riktlinjer eller bestämmelser beträffande detta?

:mad:
 
Jag har då aldrig varit med om att ngn häst fått sår på mulen vid bremsning.

Men det kan säkert inträffa. Mkt beror ju också på hur hästen reagerar både när den bremsas, och under behandlingen när den är bremsad.
En hysteriskt häst löper givetvis större risk att få sår, då ju bremsen kan glida om hästen är mkt orolig.
 
Jo, men finns några regler? Var går gränsen för "djurplågeri"?
:confused:
 
Jag har svårt att tänka mig att det finns regler om det. Men det låter väldigt konstigt att den skulle fått sår av det! Kämpade den emot?
 
Jo... en liten B-ponny på 110 cm *fniss* har svårt att tänka mig henne som "vild och galen"... men, vem vet...?
Några regler borde ju finnas... man får ju inte plåga och skada hästar, åsamka dem onödigt lidande osv... men var går gränsen???
 
Man får säkerligen se på fall till fall, huruvida det är djurplågeri om hästen får sår efter bremsning.

En häst som bestämt sig för att nita till veterinärer och medhjälpare rejält, kan nog om den får sådana sår knappast leda till att klinikpersonal får ngn dom om djurplågeri på sig, då det ju i det fallet är så nära nödvärn man kan komma.

Likaså om hästen är enormt svårt skadad, och kanske galen av smärta. Då kan ju inte personalen heller lastas om ngt sådant uppstår.
 
Det "värsta" jag varit med om ang bremsning är att de fått "blå mule", dvs blåmärke av det. Tillhör dock undantagen och har då varit på hästar som trasslat och bråkat extremt mycket och det inte gått att få dem att sansa sig på annat sätt.

men får ju göra en avvägning mellan hur hårt man vill ta i/hur mkt man vill bråka, och hur viktigt det är att hästen får behandlingen som kräver bremsning.

Om jag ser till mig själv, som dessutom kraftigt igillar brems, så om det kan vara livsavgörande att hästen får en viss behandling, och det krävs att man bremsar hästen väldigt hårt - så bremsa sen då. Även om hästen skulle trassla så mkt att det blev sår, så är det enda "bättre" än att hästen inte kan behandlas och riskerar att dö.

men handlar det om något inte lika livsavgörande skulle jag sätta stopp långt innan, och om det inte gick att lösa på annat sätt än att bremsa hästen så den fick sår, strunta i behandling.

Men av alla de hästar jag sett bremsas så kanske EN procent fått ett litet märke, på sin höjd.

Aldrig varit med om att hästar fått SÅR av bremsen, och jag kan faktiskt inte ens räkna ut HUR de skulle kunna få öppna sår av en brems om man bremsar korrekt och hästen svarar på bremsningen?

Men innan jag helt dömde ut veterinären skulle jag forskat i VAD som hände och VARFÖR man ansåg att man behövde bremsa så hårt.

men för att kort svara på dinf råga: NEJ det är unte vanlig och jag har varken upplevt det eller ens hört talas om det (och kan som sagt inte ens räkna ut HUR man kan bromsa sig till öppna sår)
 
Liten B-ponny - det förklarar saken :devil:

Nej, skämt å sido. Varför inte prata med veterinären och fråga "var hon så vild..., jag såg att hon hade märken efter bremsen", så kanske du får en förklaring.
 
Jag var själv ej närvarande eftersom ponnyn var inlagd, tyvärr.
När jag hämtade henne hade hon ett blödande sår på mulen, typ skrubb-sår... varefter dagarna gick framträdde bremsmärken allt tydligare och i dag, 2 veckor efter utskrivning, har hon ett vitt streck runt mulen som om hon vore bremsad... (hon har svart mule).
Jag vill absolut ej hänga ut varesig klinik eller veterinär och hoppas innerligt att ingen får för sig att "forska" i detta!!! Jag undrar bara om det går till så här normalt!
Ponnyn är otroligt snäll, go´, social och lätthanterad normalt... och det var ej någon behandling som hon fick där som syftade till att rädda hennes liv...

Sanningen att säga så var det först ett par tre dagar efter hon kommit hem som jag förstog var såret kom ifrån och sedan har jag inte "vågat" fråga veterinärerna om det, ämnet kan uppfattas som lite kännsligt och ponnyn är ej frisk än...
 
Men inte är det ngn veterinär eller medhjälpare som är MEDVETET jäklig åt en häst på en klinik!

Och som ägare kan man ju alltid sätta stopp!
Alternativt om man är osäker, fråga.
 
Vore det jag skulle jag fråga!
Klart man som hästägare undrar var sår och konstigheter kommer ifrån?!
Du behöver ju inte säga att du tror hästen fått såren från bremsning, fråga om de på kliniken vet varifrån såret och märkena kommer bara.

Kanske har hästen fastnat med mulen ngnstans?
 
Jag har sett en häst som fick lite skavsår efter bremsen. Det var dock tvungen att bremsas ungefär en gång i timmen under ett par dygn, och då kanske man förstår att det blir lite "slitage" Det handlade såvitt jag förstår (var inte med, men känner de som gjorde det) inte om att man drog åt omänskligt hårt. Kanske är olika hästar olika känsliga, en del får ju skav efter bara grimman. Huden på nosen är ju ganska tunn också.

Som "tröst" kan jag tala om att den hästen inte verkade påverkas särskilt av skavet. Hon protesterade t ex överhuvudtaget inte mot att bli bremsad igen efteråt (även om man förstås försökte undvika det i möjligaste mån medans hon hade skaven!).
 
Sv: Bremsning på Djursjukhus

loch skrev:
Är det vedertaget att hästar bremsas så hårt att mulen får öppna sår?
Finns några riktlinjer eller bestämmelser beträffande detta?

:mad:

:cool: Hmm..fattar inte riktigt hur det gått till..hästen blir inte
lugnare, alltså producerar mer enorfiner för att man snärjer åt
hårdare. Man sätter fast bremsen ordentligt men inte så det
gör ont, för att underlätta flödet av endorfiner rör man bara
bremse lite fram och tillbaka.
:mad: Låter ju som de användt den till att hålla fast hästen
med...hade dem ingen grimma eller????????????????????????
:crazy:men jag blir igentligen inte förvånad..bara för att man har
tillräckligt höga betyg för att komma in på
veterinärutbildningen, betyder ju inte detta att man är är
känslomässigt ämnad.

Skulle helt klart ringt och frågat varför hästen har fått
komplicationer på mulen..det kan de väll inte tycka är
konstigt att du undrar detta?
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 924
Senast: Lobelia
·
Anläggning När jag söker information om att vårda hagar så står det alltid om att rotera mellan hagar för att minska slitage. Men finns det någon...
Svar
2
· Visningar
749
Senast: Blyger
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp