Men med ett ja hade ju Cameron suttit kvar?

Sen när är det lika osäkert att vara kvar i EU som att gå ur? EU är inget gungfly, vilket du verkar tro.

De omfattande EU-reformer du ser framför dig är det ju ingen som driver, varför ska de hända?

Jag tycker du resonerar väldigt märkligt: saker som de facto händer, de ser du inte, och om du kan erkänna dem så beror de inte alls på Brexit. Medan tvärtom saker som inte alls händer, och som framstår som väldigt osannolika, de tror du på? Det som händer, det ser du inte, men det som inte händer, det kan du se?

EU är absolut ett gungfly. Man har en icke fungerande valutaunion som skapar social oro, drakoniska nedskärningar. Nazistiska partier i det grekiska parlametent, icke demokratiska i Ungern och Polen.

Men vi kan lämna den orsaken därhän och bara kostatera att EU accepterar odemokratiska regimer som inte uppfyller de demokratiska krav som Eu låtsas att man har. EU medlemmar uppfyller inte det avtal man har om att ta emot flyktingar enligt det beslut man fattat, för att inte tala om hur död Dublin är.

Detta händer på riktigt. Varje dag. Så vart är EU på väg?

Om pundet sjunker en vecka, två eller 32 har mycket mindre betydelse. Det har sjunkit och stigit mer förr.

Vad har det med Brexit att göra?

I princip låter det som att du bara vill se det gå illa för EU, och letar efter allt som kan tolkas som att det skulle kunna vara en nackdel. "Skadeglädje är den enda sanna glädjen", eller?
Nu säger ju Cameron själv att det var britternas oro för massinvandring som avgjorde brexit

EU är absolut ett gungfly. Man har en icke fungerande valutaunion som skapar social oro, drakoniska nedskärningar. Nazistiska partier i det grekiska parlametent, icke demokratiska i Ungern och Polen.

Men vi kan lämna den orsaken därhän och bara kostatera att EU accepterar odemokratiska regimer som inte uppfyller de demokratiska krav som Eu låtsas att man har. EU medlemmar uppfyller inte det avtal man har om att ta emot flyktingar enligt det beslut man fattat, för att inte tala om hur död Dublin är.

Detta händer på riktigt. Varje dag. Så vart är EU på väg?

Om pundet sjunker en vecka, två eller 32 har mycket mindre betydelse. Det har sjunkit och stigit mer förr.

Eller så kan vi konstatera att framgångsprojektet EU har ett starkt demokratiskt stöd i Europa. Ett EU som ständigt reformeras för att bli bättre.

Till och med i England och Wales, trots intensiva hatdebatter och svartmålande av EU, röstade dryga 40% för EU.

Men det sticker säkert i ögonen på vänster som dig, att det är en union för företag också. En fri marknad, en fri rörlighet som skapat den europeiska identitet som idag är en realitet.

Ett EU som också visar vägen på miljöområdet, djurskydd och arbetsrätt. Som fördelar resurser till fattigare områden. Som ger alla medborgare samma rättigheter att röra sig och söka jobb i andra länder.

Det är svårt att förstå att främlingsfientliga nationalister och vänster står sida vid sida i denna fråga. Men hatet mot utrikes födda kanske jämställs med hatet mot jobbskapande företagare?

Jag tycker att klimatet har ändrats radikalt senaste veckan. Nästan som att Brexit har gjort det acceptabelt att lufta hat och allmänt motstånd mot allt som är främmande/icke engelskt.

Idag fick jag själv en släng av sleven när min sadelutprovare tyckte att jag kunde ju flytta hem nu när England skall lämna EU. Följt av en lång harang om många utlänningar som jobbar i stallen runtomkring. I fredags fick en kvinna som är född i Frankrike men är gift med en engelsman sedan många år, höra av vår stallägare att hon "borde kasta ut henne nu". Skämtsamt, men inte roligt. Alls.

Fast det är klart, detta är första gången jag har fått rasism riktat mot mig, så man får väl se det som en nyttig erfarenhet...

Samtliga som jag har talat med som röstat för att lämna, gjorde det pga immigrationen. Läskigt...

Jag tycker att klimatet har ändrats radikalt senaste veckan. Nästan som att Brexit har gjort det acceptabelt att lufta hat och allmänt motstånd mot allt som är främmande/icke engelskt.

Idag fick jag själv en släng av sleven när min sadelutprovare tyckte att jag kunde ju flytta hem nu när England skall lämna EU. Följt av en lång harang om många utlänningar som jobbar i stallen runtomkring. I fredags fick en kvinna som är född i Frankrike men är gift med en engelsman sedan många år, höra av vår stallägare att hon "borde kasta ut henne nu". Skämtsamt, men inte roligt. Alls.

Fast det är klart, detta är första gången jag har fått rasism riktat mot mig, så man får väl se det som en nyttig erfarenhet...

Samtliga som jag har talat med som röstat för att lämna, gjorde det pga immigrationen. Läskigt...
Intressant att höra.

En viss skepsis gentemot främlingar är sund imo. Om alla ska ta hand om alla blir det istället att alla tar hand om ingen.

Jag hade definitivt rasism riktat mot mig när jag bodde i England, inte ofta men det hände (2007-2012).

Däremot vägrar jag tro att alla som röstade leave av UK's befolkning är både korkade och avskyr immigranter. Vilket är det jag har sett på fejjan från besvikna remain personer :crazy: Tror ju säkert att de ändrar uppfattning om de blir kallade korkade :crazy: Snarare håller de då hårdare på vad de tycker. Men jag har varit borta ett tag så har inte fått något grepp om hur remain kampanjen drevs för det måste ju ha gått något riktigt fel om leave kampanjen ljuger uppenbart och lätt bevisat men remain kampanjen fortfarande inte lyckas med att få över personer på sin sida? (jag fattade inte riktigt vad som pågick förrän i början av förra veckan så om någon har något intryck vore det trevligt att veta).

Däremot verkar de ju vara ett skepp helt utan roder där politikerna springer runt och flaxar utan att ta tag i något och Farage gör sitt bästa för att köra förhandlingarna i diket innan de ens har börjat med sitt tal i EU idag. Det är nog bäst om båda sidor enas bakom någon, förhoppningsvis en som verkar kunna hålla lite hård kurs på skiten genom förhandlingarna för annars lär ju EU köra över dem :crazy:

Känns lite tvådelat då det för Sveriges skull är bra om EU hårdkör dem genom förhandlingarna men det känns hårt mot ett land man bott i och har många nära och kära i.

Men jag har varit borta ett tag så har inte fått något grepp om hur remain kampanjen drevs för det måste ju ha gått något riktigt fel om leave kampanjen ljuger uppenbart och lätt bevisat men remain kampanjen fortfarande inte lyckas med att få över personer på sin sida?
.

Nej, så funkar det i Sverige också. SD får gott om röster trots att de uppenbart och lätt bevisat ljuger och hittar på.

Fakta biter inte på konspirationstroende och ignoranta människor.

Nej, så funkar det i Sverige också. SD får gott om röster trots att de uppenbart och lätt bevisat ljuger och hittar på.

Jag menade att det kan vara sättet det levereras på som gör att det inte funkar :) Att bara avskriva det som ignoranta människor snarare än att försöka kommunicera på rätt nivå kanske är en del av problemet?

Jag har börjat fundera på det mer, ur mitt eget perspektiv då jag egentligen behöver kommunicera mitt arbete till "the general public" också, inte bara andra inom vetenskap. Det är liksom svårt bara inom mitt rätt specifika och teoretiskt tunga område att kommunicera till andra inom ekologi eller bevarande biologin så att det är lätt att förstå. Det ses ofta som att vi håller på med något som inte är verkligt, relevant eller som kan litas på även av folk som jobbar i relaterade områden, av anledningen att vi är dåliga på att kommunicera korrekt.

Det betyder inte att personen är ignorant eller korkad liksom, jag har bara inte lyckats få information över i korrekt format för förståelse.

Det går ju inte att ändra på personen du pratar med, vad du kan ändra på är dig själv eller hur du gör saker eller kommunicerar dem så att "den ignoranta" förstår informationen och inser att den inte behöver försvara sin position utan kan göra vad den vill med informationen när den väl har mottagits.

Idag fick jag själv en släng av sleven när min sadelutprovare tyckte att jag kunde ju flytta hem nu när England skall lämna EU.

Vilken ras menar du att uttalandet riktade sig mot?

Fy va idiotiska uttalanden. Visst känns det som det ändras snabbt, som att vissa tror de fått en fribiljett till att vara elaka mot oss invandrare.

Jag har människor omkring mej som röstat leave pga invandring men även av andra anledningar, bla fiskare som vill ha bättre konroll över fisket.
Det känns lite som att man måste vara på sin vakt om man är ute bland folk utifall någong idiot får för sej att uttrycka sina rasistiska åsikter om de märker att man inte är britt, och det känns så fel, jag är en stolt invandrare.

Jag menade att det kan vara sättet det levereras på som gör att det inte funkar :) Att bara avskriva det som ignoranta människor snarare än att försöka kommunicera på rätt nivå kanske är en del av problemet?

Jag har börjat fundera på det mer, ur mitt eget perspektiv då jag egentligen behöver kommunicera mitt arbete till "the general public" också, inte bara andra inom vetenskap. Det är liksom svårt bara inom mitt rätt specifika och teoretiskt tunga område att kommunicera till andra inom ekologi eller bevarande biologin så att det är lätt att förstå. Det ses ofta som att vi håller på med något som inte är verkligt, relevant eller som kan litas på även av folk som jobbar i relaterade områden, av anledningen att vi är dåliga på att kommunicera korrekt.

Det betyder inte att personen är ignorant eller korkad liksom, jag har bara inte lyckats få information över i korrekt format för förståelse.

Det går ju inte att ändra på personen du pratar med, vad du kan ändra på är dig själv eller hur du gör saker eller kommunicerar dem så att "den ignoranta" förstår informationen och inser att den inte behöver försvara sin position utan kan göra vad den vill med informationen när den väl har mottagits.

Fast försöken att kommunicera på rätt nivå blir så förenklade att de ofta saknar relevans. En komplex värld kanske inte går att förklara på ett sätt som medelbritten förstår, när huvudet är fullt av "Stolthet och fördom".

Tron på att det finns enkla lösningar och enkla förklaringar är i sig ett problem. För såna levereras alltid av populister.

Ja, det är ditt påstående, det är ju gammal skåpmat. Har du möjligen några fakta att presentera som backar upp det?

Fast försöken att kommunicera på rätt nivå blir så förenklade att de ofta saknar relevans. En komplex värld kanske inte går att förklara på ett sätt som medelbritten förstår, när huvudet är fullt av "Stolthet och fördom".

Tron på att det finns enkla lösningar och enkla förklaringar är i sig ett problem. För såna levereras alltid av populister.

Dessutom lär ju nog många få sin information från Daily Mail och liknande. De läser inte aldrig så välformulerad info från myndigheter , ordentliga tidningar etc. Om ens källa till samhällsinformation är brittisk tabloidpress är det inte så konstigt om man har en skev bild v världen. De inte bara hårdvinklar, de verkar medvetet vantolka nyheterna.

När jag bodde i London så stod pundet i 7-8 kronor.
Vilket enligt kursstatistiken inträffade på slutet av 1970-talet, då den brittiska ekonomin var riktigt under isen och den svenska kronan ovanligt stark. Det har runnit en del vatten under broarna sedan dess, men britterna kanske vill tillbaka till the Winter of Discontent.

Ungern, Polen, Rumänien, Grekland.
i
Italien, Spanien, Portugal,.

Irland.

Estland, Lettland.

Det känns en smula besvärande när detta inlägg gillas, men också högst roande. Eftersom golit pekar på de demokratiska och rasistiska problem som finns i de först nämnda staterna. Egentligen borde väl i sanningens namn Grekland haft en egen tragisk kolumn.

Rumänien mer bakats ihop med Estland och Lettland där man med EU-s goda minne förvägrar sina innevånare mänskliga och demokratiska rättigheter.

Men saken var EU som framgång. Högst diskutabelt.

Liknande trådar

Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 417
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
620
Senast: Snurrfian
·
Samhälle När jag står i affären så har jag lite tröttnat på att behöva spendera ett par minuter för att Googla olika företag för att göra valet...
Svar
4
· Visningar
436
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Det finns flera anatomiskt utbildade här, så jag hoppas på svar... Frågan är: Sitter det något ligament/-fäste på båtbenet (i handen)...
Svar
3
· Visningar
306
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka