BRF - hur ska vi övertyga dem?

lady_vip

Trådstartare
Vi hade möte i vår BRF i måndags och det gick som vanligt, åt skogen med massa bråk, olösta gamla tvister och inga slutsatser överhuvudtaget. Vad vi än tar upp från styrelsen så får det absolut inte kosta något, inget ska göras och helst ska det lilla som görs ältas i all evighet...

Bakgrund: BRF byggd 1958-59. 14 lägenheter.
2 av lägenheterna äger kommunen, de har avsagt sin rösträtt och betalar snällt hyran oavsett.
3 av lägenheterna är obebodda, ägarna vänder inom max 1 gång i veckan och nyttja tvättstugan, men de bor inte där. En av dessa lägenhetsinnehavarna sitter med i styrelsen.
I övrigt är det 3 lägenheter med innehavare under 30 år, 1 i 50-årsåldern, resten är pensionärer.

Jag är invald i styrelsen som består av samtliga unga och 2 äldre, varav en då är mannen som inte bor i sin lägenhet. Denna mannen är emot ALLT som ska göras, har svar på ALLT och är dessutom väldigt aggressiv. Han tillsammans med ytterligare en man gör sitt bästa för att sitta på tvären när det gäller de flesta ärenden.

Ex 1. Vi fick brev om informationsmöte angående att ansluta huset till Stadsnätet, styrelsen undrade om detta kunde vara intressant för huset, samtliga utom gubbmaffian ansåg att det var värdehöjande. Gubbmaffian skriker sig då hesa över att hyran kanske höjs, och de ska ändå inte nyttja ev. bredband så det går de inte med på.

Ex 2. De flesta fönster är i dåligt skick, måste bytas. Detta har stötts och blötts i all evinnerlighet och de har hittills bytt ett fönster i taget, som ju blir dyrt i slutändan. Aggressiva mannen påstår att trät i äldre fönster inte går att ersätta och ingen vågar säga emot, därför byts inga fönster.

Ex 3. Stammarna är inte bytta, kommer inte bytas heller, men de behöver spolas med jämna mellanrum. Höjda röster över vad detta kostar.

Och så här håller det på, oavsett ärende. Jag och sambon har börjat sätta hårt mot hårt och tyvärr missade jag delar av mötet i måndags men min sambo skulle tydligen fått gubbmaffian att lugna ner sig och lyssna (sambon är ju man och byggare - auktoritär:cool: ) och spolningen blev iaf bestämt och fönsterna halvbestämda...

Huset börjar bli i dåligt skick och de förstår inte att allt vi gör höjer husets värde. Skötseln är eftersatt i alla dessa år och banklån är snart oundvikligt för att det är för mycket som ska göras.

Hur hade ni gått tillväga får att få dem medhårs? Vi tycker om vår lägenhet och vill stanna kvar, men snart känner vi att om inget ska gå framåt får vi flytta...
 
Sv: BRF - hur ska vi övertyga dem?

För det första: när man sitter i brf-styrelse får man lämna sitt privata tyckande utanför. Gruff om avgifthöjningar har med privatperson att göra, när man sitter i styrelsen ser man till FÖRENINGENS bästa. Inte sin egen ekonomi.

Att inte underhålla fastigheten som sig bör, är faktiskt ett grovt åsidosättande av styrelsens uppgifter. Jag förslår att ni tar hjälp av en duktig besiktningsman som hjälper er att lägga upp en femårsplan för renovering och underhåll. Och den klubbar sedan styrelsen igenom, den ska följas. Därefter är det bara offertförfarande kvar. Har ni en bra förvaltning som hjälper er med hyresavier etc? De brukar kunna föreslå ett bra paket.
 
Sv: BRF - hur ska vi övertyga dem?

Kassören sköter hyresavier, en revisor ser över bokföringen vid årets slut.

Något sådant som du föreslår är en sak jag har tänkt på, vissa saker ser jag ingen anledning att vänta med, speciellt inte fönster. Dörrarna till lägenheterna behöver också bytas, balkongerna måste ses över och som sagt stammarna. Fasaden är inte heller särskilt snygg och hade behövt tvättas.

Och som du säger, att se till föreningens bästa verkar inte existera, om inte föreningens bästa är att hålla låg hyra... Vi betalar inte ens 2000 :- / månad för en tvåa inklusive fjärrvärme, vatten och sophämtning.
 
Sv: BRF - hur ska vi övertyga dem?

Plocka fram stadgarna. Där står vad föreningens syfte är. Och det är styrelsens plikt att förvalta föreningens intresse.

En utomstående konsult kan på ett bra sätt förklara vad som måste göras och varför. Det är inte lönt att tjafsa inom styrelsen, om inte ordförande kan få ordning på torpet och sätta föreningens bästa först, behövs utomstående för att klargöra vad som behövs göras. Att missköta underhållet kan få allvarliga konskevenser för både fastigheten, föreningen och styrelsen.

Lovis, själv tidigare ordförande i stor brf i Malmö
 
Sv: BRF - hur ska vi övertyga dem?

Jaså? Här står det tillochmed i stadgarna att utsidan är BRFs och insidan är lägenhetsinnehavaren. Eftersom alla dörrar ska bytas (estetiska skäl) så har vi inte ens diskuterat att BRF inte skulle betala... Men det kanske hade varit ett sätt för oss att få vår dörr bytt:D
 
Sv: BRF - hur ska vi övertyga dem?

Har ni ingen underhållsplan alls?

En femårig underhållsplan är bra, men absolut inte tillräcklig enligt mig. Vi har en underhållsplan som sträcker sig 50 år frammåt i tiden för att vi ska kunna planera ekonomin och ha en översikt av vad som kommer att komma upp när. Underhållsplanen uppdateras varje år!

Sen undrar jag om ni inte röstar fram beslut? Hur många är ni i styrelsen? Om det bara är två stycken som verkar sätta käppar i hjulen, varför blir resterande styrelse påverkad av det när ni röstar? Så länge ni är fler än 4 st i styrelsen har de ju knappast majoritet.
 
Sv: BRF - hur ska vi övertyga dem?

Vi är 5 i styrelsen, men de är så sega och vågar inte genomföra utan att ha alla med sig, vilket ju är dumt eftersom styrelsen är vald av föreningen och ska representera huset.

Ingen underhållsplan finns, höll på att trilla av stolen när jag insåg det. Nu har jag iaf börjat dra i massa trådar, vi kan inte hålla på och skjuta på framtiden. Min farbror är snickare, bara sådan, och ska hit och kolla lite innan jul, lämna offert och även om de inte vill ha hans tjänster vet han vad han snackar om - vad som är bråttom och mindre bråttom.

Idag svämmade vårt badkar över, som tur var stod sambon där och kunde snabbt som attan stoppa vattnet från att rinna ut i hallen, så nu tänker vi skynda oss med vår badrumsrenovering. De måste spola rören först, och FILMA (det babblade de om sist att de inte tänkte göra för det var för dyrt :crazy: ) innan vi river ut det.
 
Sv: BRF - hur ska vi övertyga dem?

Nu har ju jag lämnat dessa fantastiska bostadsrätter, men jag sitter ändå och funderar på några grejer.

Att ni inte bytt stammarna än låter lite märkligt. Jag bodde i ett hus byggt ungefär samtidigt som ert, och där byttes stammarna i badrummet redan 2004. Köksstammarna byttes förra året (2008) + att de spolas 1 gång per år. Gjorde vi inte detta i föreningen så satte allt igen och folk klagade som galna. Jag skulle lobba stenhårt för stambyte eftersom det kan bli DYRT om stammarna inte håller måttet. Bättre att vara förutseende än efterklok. Dessutom så måste ni antagligen riva ner ert nya badrum om föreningen beslutar om stambyte, så även den renoveringen skulle jag avvakta med tills jag fått klart besked om när bytet ska göras.

Insidan av fönster fick vi lägenhetsinnehavare sköta om, utsidan var föreningens. Dock blev det lite problem med den lösningen eftersom man inte kan byta halva fönster så att säga. Det var även lite oklart hur långt ut vi som ägde lägenheten skulle måla och var föreningens ansvar tog vid. Är det ni som ska ta fönstrena både in och utvändigt enligt stadgarna?

Dörrarna fick vi stå för själva i vår BRF. Vad står det i stadgarna för föreningen?

Jag har en kompis som sitter i samma sits som er. Hon är ordförande i en LITEN förening (2 hus - 40 lägenheter) och det är alltid strul. Just nu har halva styrelsen avsagt sig uppdraget och de är nu 3 st som driver föreningen. Ingen vill betala för snöröjningen, trappstädningen, underhåll, takbyte osv utan allt är en kamp och de har föreningsmöten emellanåt för att tvinga fram saker. Lite av problemet just i den föreningen är nog att alla lägenheterna är små (2: or) och därmed blir så kallade "genomgångslägenheter". Folk bor ett par år och flyttar sen vidare till något större. Har ni en liknande situation eller är lägenhetsstorlekarna mer blandade?

Stå på er! All heder åt de som orkar engagera sig i en BRF-styrelse. :laugh:
 
Sv: BRF - hur ska vi övertyga dem?

Jag har en kompis som sitter i samma sits som er. Hon är ordförande i en LITEN förening (2 hus - 40 lägenheter) och det är alltid strul. Just nu har halva styrelsen avsagt sig uppdraget och de är nu 3 st som driver föreningen. Ingen vill betala för snöröjningen, trappstädningen, underhåll, takbyte osv utan allt är en kamp och de har föreningsmöten emellanåt för att tvinga fram saker. Lite av problemet just i den föreningen är nog att alla lägenheterna är små (2: or) och därmed blir så kallade "genomgångslägenheter". Folk bor ett par år och flyttar sen vidare till något större. Har ni en liknande situation eller är lägenhetsstorlekarna mer blandade?

Stå på er! All heder åt de som orkar engagera sig i en BRF-styrelse. :laugh:

Låter som min BRF, fast med 38 lgh, alla samtliga små tvåor. Jag har precis gått med i vår styrelsen och det känns faktiskt kul, att sitta med, påverka, lägga upp planer för framtiden. Men det är synd att inte alla är sådana. Man kan tycka att om man köper är BRF så är man intresserad också. Men så är det inte här, på årsstämman kom runt 8 pers, jättetrist.
Men nu tror jag det blir ändring iom att det är nästan helt ny styrelse.


Tipset jag kan ge ang styrelser, mycket kött på benen så man vet vad man pratar om, det ger och en styrka i det man säger. Men det finns det alltid en grinolle som ska förstöra, gäller att vinna över personen, men hur lätt är det när en sån person går in för att förstöra?
 
Sv: BRF - hur ska vi övertyga dem?

Fönster och ytterdörrar är föreningens problem. Skulle tro att det har blivit så då föreningen har bekostat fönsterbyte för någon och sedan har det fortsatt.

Det du skriver med stammarna är ungefär samma åsikt som jag har, att det borde prioriteras, men man kan verkligen använda uttrycket "sticka huvudet i sanden", för det är vad de gör. Tror att det ska räcka att spola vart femte år, och Spolarna gör ju gärna det och säger att det räcker;) På vilket sätt bytte ni stammarna?
 
Sv: BRF - hur ska vi övertyga dem?

Badrumsstammarna tror jag att de tryckte igenom nya rör inne i de gamla (om du förstår hur jag menar?). Det bygger ju lite på att man har rätt grov dimension från början så att det går att göra. I köket satte de in stammar bredvid de gamla och drog om rören helt, men där var stammarna värre än i badrummen om jag förstod det rätt.

A och O är ju en renoveringsplan över flera år med finansieringslösningar inlagda. Banklån, höjda avgifter, enskilda medlemmar tar lån..? Påpeka att ni faktiskt sitter i en styrelse och därmed är ansvariga för att föreningen förvaltas på korrekt sätt. Att låta huset förfalla är inte godtagbart.

Jag hade nog satt lite hårt mot hårt och påpekat att om de inte verkar för föreningens bästa så kanske de inte ska sitta i styrelsen. Låga avgifter förutsätter ju att föreningen planerar för framtida renoveringar redan i förväg. Annars kommer ju avgifter och liknande chockhöjas när behovet av åtgärder blir akut (läs: det regnar in och stammarna springer läck).
 
Sv: BRF - hur ska vi övertyga dem?

Jag kan nog hålla med lite om fönstrena, den kvalité som fanns tidigare på virket går knappt att uppbringa idag. Däremot är jag tveksam till att virket skulle vara så himla bra på ett bus byggt så sent som 1958.
Däremot behöver de ju ändå underhållas, kittas om etc. och har man väl bytt fönster på en del av lägenheterna är det väl bara att fortsätta för att få samma utseende o.s.v. ?!

Jag tror också att ni får sätta ner foten och göra klart att BR-föreningen ska arbeta för föreningens bästa och ingenting annat. Kolla igenom stadgarna, gäller majoritetsröstning så är det bara att köra igenom besluten!
 
Sv: BRF - hur ska vi övertyga dem?

Vårt badum har nu svämmat över 2 dagar i rad, så jag ska kalla in till extra styrelsemöte och diskutera stammarna, vi kan inte ha det så här... Vi får låna pengar helt enkelt. För 5-6 år sen bytte de hela taket och det kostade ca 700'000, i stort sett hela summan är betald redan, så vi har ju råd att låna pengar i föreningen.

Den stora anledningen till att vi vill renovera vårt badrum är för att det finns mögel i väggarna, dvs farligt, och där har hela diskutionen om stammarna börjat eftersom vi ville veta hur de tänte där.

Rent ekonomiskt kan de fixa både fönster och stammar i år, OM de tar banklån för stammarna.


Och majoritetsbeslut gäller.
 
Sv: BRF - hur ska vi övertyga dem?

Men du, tänk på dig själv först och främst nu. Är ni villiga att ta allt tjafs? Ni har mögel i väggarna!! :eek: Ställ till med hus i helvete och se till att allting blir fixat och sedan säljer ni lägenheten och flyttar någon annanstans. En bostad är en stor investering och någontign som ska förvaltas. Att bo i en förening med en sådan knäpp styrelse gör det omöjligt att förvalta och se efter sin investering.
 
Sv: BRF - hur ska vi övertyga dem?

Jag har ställt till med ett mindre helvete;) Jag och kassören hade ett låååångt samtal igår.

Vi hade antagligen redan renoverat badrummet om inte min sambo hade blivit arbetslös samma månad vi fick tillträde till lägenheten (och var en av alla som fick vänta flera månader på a-kassa från byggnads), men vi har "stoppat" det med svampdödare tillfälligt.

Men du har så rätt!
 
Sv: BRF - hur ska vi övertyga dem?

Möte i januari efter att stammarna har blivit spolade och filmade - efter det får vi se om stammarna ska bytas eller inte. På detta mötet ska vi skriva en skötselplan - helst både långsiktig och en för 3 eller 5 år. Kassören är väldigt positiv till att föreningen lånar pengar och gör många av de större sakera nästa år, eftersom det har varit eftersatt så länge måste vi ju göra ganska mycket.

Eftersom hon är rädd för ena surgubben får väl min sambo vara med, men ev. har vi ett möte först utan honom (ha bor ju inte här och kan bara e dag i veckan, så det är bara att kalla en dag han inte kan) så att övriga styrelsen är överrens.
 
Sv: BRF - hur ska vi övertyga dem?

Uppdaterar lite.

Möte ikväll klockan 18.00... och jag har redan en klump i magen, har blivit lite peppad av att läsa er åsikter igen, men vet att "surgubben" ska vara med idag, hans bil står på parkeringen. Det är bara att förbereda sig på personangrepp, anklagelser och besserwisser-attacker.
 
Sv: BRF - hur ska vi övertyga dem?

Kom igen nu, jag håller på dig!:laugh:

Ta snabbt loven av alla försök till personangrepp med att säga att nu diskuterar vi sakfrågan och avhåller oss från rena personangrepp.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag bor i mittenhuset i en radhuslänga i vår brf. I dagsläget måste jag gå genom huset med ogräs och tex gräsklipparen. Eller över mina...
Svar
16
· Visningar
1 240
Senast: Verdandi
·
Relationer Bäst att förtydliga att detta inte aktuellt i nuläget, men kan bli i framtiden. Jag gillar att ha lite kött på benen, så tänkte ta reda...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
14 477
Senast: hoppsann
·
Övr. Hund Hej. Jag har en rottweiler tik på 7 år. Hon är super mysig och alltid gillat människor men under vintern här har hon börjat ändra...
Svar
8
· Visningar
657
Senast: Angefur
·
R
Kropp & Själ För en månad sedan lyckades min lillasyster äntligen lämna sin sambo (arbetslös, missbrukare och psykiskt sjuk) och befinner sig sedan...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 913
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Bra blötmat
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Lådcykel istället för bil?
Tillbaka
Upp