Vad ska min syster göra? (rövhattsrelaterat)

Tycker alla förslag om att lura ut osv. är riktigt dåliga, om han är instabil låter det inte särskilt klokt och dessutom ganska onödigt för så små värden som jag antar det rör sig om.
 
Om det inte är direkt personliga tillhörigheter som kläder och smycken är det väl en bodelning som behövs innan de har rätt att hämta något? Att bara åka dit och ta TV, möbler, husgeråd mm. kan vara olagligt.
Visst man kan dra det dit. Det är ju dock en långdragen process som kostar pengar, vill helst lösa det smidigare. Inget är heller införskaffat gemensamt utan det är saker som hon hade med sig när de flyttade ihop.
 
Sen bortsett från smyckena så hade jag nog struntat i allt det andra. Tv, möbler och liknande är ju inte direkt oersättligt.

Smyckena kanske har även ett personligt värde och då kan det suga att bli av med dom. Om värdet på smyckena understiger 10 000 och det inte är arvegods eller liknande så hade jag struntar i dom också. Bara att komma bort från en sådan galning är ju värt mer än något annat.
 
Tycker alla förslag om att lura ut osv. är riktigt dåliga, om han är instabil låter det inte särskilt klokt och dessutom ganska onödigt för så små värden som jag antar det rör sig om.
Det gällde ju en del värdefulla smycken också.
Sen vet jag inte hur din ekonomi ser ut men för mig skulle det vara en jätteutgift att behöva köpa ny tv och nya möbler. Så det som för dig är "småsummor" kan vara värt mycket i andras ögon. En del saker har sentimentalt värde också.
 
Sen bortsett från smyckena så hade jag nog struntat i allt det andra. Tv, möbler och liknande är ju inte direkt oersättligt.

Smyckena kanske har även ett personligt värde och då kan det suga att bli av med dom. Om värdet på smyckena understiger 10 000 och det inte är arvegods eller liknande så hade jag struntar i dom också. Bara att komma bort från en sådan galning är ju värt mer än något annat.
Ja. Hade det varit jag hade jag nog struntat i det. Smycken är värda ca 20 000 skulle jag säga och det är inte arvegods som tur är.
 
Inhyrda säkerhetsvakter känns som en vettig idé. Visa upp förstahandskontraktet osv för att visa att din syster har rätt att få tillgång till lägenheten och ta med sig sina grejor. Säkerhetsvakter är ju vana vid/tränade för situationer som kan eskalera och aggressiva alkohol/drogberoende människor.
 
Min rekommendation är ju då fortfarande att vara några stycken, så många som möjligt så att vissa kan packa och vissa ha koll på att inget händer, åka dit tidigt på morgonen, gå in och hämta det som är hennes. Finns inget han kan göra åt det så länge hon har besittningsrätt som sagt och går han till handgripligheter ringer man polisen, men lämnar inte, ger honom ingen möjlighet att låsa in sig igen.
 
Ja. Hade det varit jag hade jag nog struntat i det. Smycken är värda ca 20 000 skulle jag säga och det är inte arvegods som tur är.
Då hade jag nog bara struntat i det. Frågan är om det är värt risken? Se det som läropengar.

Sen kan man ju fråga sig om han verkligen kan ta över kontraktet? Arbetslös och med problem. Hyresvärdar i dagens läge brukar vara rätt så tuffa.

Tänkte i så fall om hon har lite tur så blir det hyresvärdens problem att avhysa honom och hans saker och då kan hon säkert få lov från hyresvärden att hämta sakerna sen vid en eventuell avhysning.
 
Jag tycker att förslagen om att strunta i grejerna är begripliga, men rätt kallsinniga. Det går ändå åt en hel del pengar om man måste köpa möbler, textilier och husgeråd på en gång.

Har din syster bra jobb och lön? Annars låter det väldigt tungt att bli av med alla saker.

Vad skulle varianten med inhyrda vakter kosta? Existerar den tjänsten ens på marknaden? Det känns ju annars som det säkraste alternativet för alla närvarande, om det är riktiga vakter.
 
Min rekommendation är ju då fortfarande att vara några stycken, så många som möjligt så att vissa kan packa och vissa ha koll på att inget händer, åka dit tidigt på morgonen, gå in och hämta det som är hennes. Finns inget han kan göra åt det så länge hon har besittningsrätt som sagt och går han till handgripligheter ringer man polisen, men lämnar inte, ger honom ingen möjlighet att låsa in sig igen.
Ok, när han fortfarande ligger och trynar. "Kan" kan han väl, han kan ju börja slåss. Men man skulle kanske kunna göra så mha ordningsvakter.
 
Håller med @Gnist ha dessutom med någon som han ser har telefonen redo ringande 112 och högljutt pratar med polisen om att de har en aggressiv och hotande man som de behöver ett ingripande mot.
 
Jag tycker att förslagen om att strunta i grejerna är begripliga, men rätt kallsinniga. Det går ändå åt en hel del pengar om man måste köpa möbler, textilier och husgeråd på en gång.

Har din syster bra jobb och lön? Annars låter det väldigt tungt att bli av med alla saker.

Vad skulle varianten med inhyrda vakter kosta? Existerar den tjänsten ens på marknaden? Det känns ju annars som det säkraste alternativet för alla närvarande, om det är riktiga vakter.
Har absolut tänkt tanken med vakter, i kombination med @Gnist s förslag. Ska kolla upp det.

Min syster har ett helt ok jobb så hon skulle kunna köpa nytt. Grejen är att det är lite en princip också, hon har försörjt honom sen november inklusive mobiltelefon, hyra, spårvagnskort etc samt lånat ut 50 000 till honom så ingen är sugen på att sponsra honom mer.
 
Då hade jag nog bara struntat i det. Frågan är om det är värt risken? Se det som läropengar.

Sen kan man ju fråga sig om han verkligen kan ta över kontraktet? Arbetslös och med problem. Hyresvärdar i dagens läge brukar vara rätt så tuffa.

Tänkte i så fall om hon har lite tur så blir det hyresvärdens problem att avhysa honom och hans saker och då kan hon säkert få lov från hyresvärden att hämta sakerna sen vid en eventuell avhysning.
Ja jag hoppas innerligt att de gjort en kreditprövning på honom och sett att han har skulder hos kronofogden och inget arbete och att han då inte får ta över kontraktet.

Bra ide att vara med vid ev. avhysning.
 
Ok, när han fortfarande ligger och trynar. "Kan" kan han väl, han kan ju börja slåss. Men man skulle kanske kunna göra så mha ordningsvakter.
Om ni inte känner någon som kan ta med honom ut.. hade jag ju som sagt bara gått dit. Inte ringt, inte knackat. Öppnat och gått in.

Först kanske ringt en gång till och försökt resonera med honom om att få hämta sakerna. Då har han fått två chanser. Sen räcker det.

Jag förstår tanken att lämna sakerna, men tycker samtidigt det är retligt att den som beter sig som ett arsle ska få vinning av det.
 
Ja jag hoppas innerligt att de gjort en kreditprövning på honom och sett att han har skulder hos kronofogden och inget arbete och att han då inte får ta över kontraktet.

Bra ide att vara med vid ev. avhysning.
Problemet med avhysning är att det tar tid innan det går så långt = din syster står inte längre på kontraktet då. Ska hon ha en chans till att få sina saker då lär hon kunna visa upp kvitton osv på att det är hennes saker. Vid avhysning ser man bara till att personen lämnar lägenheten, sen byter man lås på dörren. Sen får lägenhetsinnehavaren boka tid med hyresvärd om att få hämta sina saker.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 809
Senast: lundsbo
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 572
Senast: Imna
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 797
Senast: cirkus
·
Relationer En vän till mig har dumpat sin rövhatt till snubbe, varpå han sa åt henne att hon skulle vara ute ur lägenheten efter helgen. Det var...
2
Svar
29
· Visningar
2 555
Senast: Borttaget konto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp