Briar eller ej ?

Sv: Briar eller ej ?

Som Mia sa, så har jag ett mkt fint sto efter Broere Obelisk. Hon är stor,svart och med mkt bra gång.Väldigt lugn i teperamentet. Vi valde även att betäcka vårat andra sto e:Mazarin med just Obelisk.
Jag har en liten video på vårat Obelisk sto när hon var föl om du är intresserad av att se en avkomma till honom.
 
Sv: Briar eller ej ?

Miaa: Broere Obelisk har jag hittat på deras sida. Men jag är ute efter matnyttig information om honom, har även noterat videon på honom. Men jag saknar mer info såsom extriörbedömning, temperament han nedärver mm............

Upptäckte även att dom utländska hingstarna jag gillar bäst De Niro & Don Romantic har Donnerhall bakom sig. Mitt sto har honom som farfar(e.Dream of Heidelberg II,Donnerhall ) . Om han nedärver hälsa, kvalite så borde det inte vara några problem att dubbla honom. Kanske bättre att använda De Niro´s söner Danone el. Dionysos ?, då hamnar Donnerhall ett snäpp längre ner. Vad säger ni som vet bättre ? Kan det bli problem att dubbla honom ?

Kan man transportera TAI från Tyskland el. Danmark ? Är det dyrt isf ? Eller kan man bara få FAI ?

Hur går det till med dom utländska där det ofta står en engångs summa som avgift. Om det inte tar är det bara bye, bye till alla dessa pengar då ? Eller finns det försäkringar för sådant ? Kunde inte hitta något om det på AGRIAs hemsida ? bara den vanliga fölförsäkringen.
kan ju bli dyrt om man inte vet hur stoets fertilitet är, då det är 1:a gången.
Men samtidigt vill man ha en kvalite hingst ?!

Belissimo M var kommer han att finnas för 2009, vet någon hans avgifter ?

Joura: Broere Obelisk har han bra extremiteter ? hur är hans betäcknings statisitk (fertilitet). Vill gärna se fölet efter honom :)

Eva
 
Sv: Briar eller ej ?

Jaaa du det försökte jag också få tag på när jag var inne på att betäcka med Obelisk ;)

Eftersom jag inte hittade något speciellt efter honom valde jag annan hingst .

Hittade dock några fina avkommor när jag Googlade på honom ;)

Mvh Mia
 
Sv: Briar eller ej ?

Om jag inte minns helt fel så är Danone lågställd. Dionysos ska ha bra ridbarhet men gångarter som får ridas fram (inte naturligt stora). Då skulle jag istället rekommendera De Niro, Don Schufro eller Don Primero även om Donnerhall kommer ett snäpp närmare.
 
Sv: Briar eller ej ?

Jag har dubblat Donnerhall på rätt nära håll (Don Primero- Rubignon e.Rubinstein-Donnerhall).
Jag fick en mkt vacker fölunge, ädel, långbent och med mkt trevligt temperament. Hon rör sig även riktigt bra, speciellt i trav. Det som jag inte är helnöjd med är hennes hals. Den är väldigt lång, med mkt underhals (precis som DPs hals), om det kommer från Donnerhall ska jag ha osagt, men mamman har en mkt bra hals, om än lite kort.
Bilder på henne finns på min hemsida, hon heter Zonya.

Jag kommer få en till Donnerhall dubblering i vår, men denna unge är efter Don Romantic- Rubignon, så då hamnar han ett snäpp längre bak.
 
Sv: Briar eller ej ?

Fått ok att dubbla Donnerhall på hennes stam. Då förstärker jag dressyren som hon så väl behöver.Så nu väljer jag mellan :

Don Romantic http://www.gransbostuteri.com/hingst_donromantic.htm


Don Fredrico& De Niro ....finns här:
http://www.elitedressagestallions.co.uk/stallions.htm


Florimon http://www.fp.agenturserver.eu/kempkehof/englisch/hengste_florimon.htm

De Noir http://www.hastak.se/de_noir.htm

Så vilken av dessa herrar kompletterar henne bäst (läs tidigare inlägg om hennes detaljer), för Er med vana ögon ? VIlken av hingstarna är mest prisvärd & har någon av dom begränsningar på antalet doser som skickas på språngavgiften ? Eftersom det är 1:a gången vet jag inte hur lätt/svårt hon har för att bli dräktig. Det kan ju bli kostsamt att betala språngavgift per dos om det blir 5000:- + moms.
Summa sumarium vem blir billigast & mest för pengarna ?
Mitt sto kan ses på http://w1.316.telia.com/~u31620540/Dorina.htm, för att se henne extriört igen.

Poff: Vilket fint ställe ni har & vackra hästar. Blir så avundsjuk:angel:

Vill gärna ha hingstvalet klart så snart som möjligt.Sedan blir det grillning av veterinären som kommer nästa vecka ang. dom praktiska bitarna *ler*

Så tacksam för alla svar här på forumet, tusen tack till er alla :bow: :bow:

Ewa
 
Sv: Briar eller ej ?

Min mamma seminerade med Briar och fick 03 ett föl. Hon har sagt att ska hon någonsin betäcka igen och ta ett föl så kommer hon aldrig välja briar igen.Mkt vassa avkommor. Men med stor skönhet. AVkomman som nu är 6 år har jag tagit över då mamma och jag gjorde ett byte. Hon vågade inte med honom längre. Ska alltid tjafsas och är inget för hobbyryttare. Lite förmåga att resa sig å tramsa. Gör hellre illa sig själv än att ger sig. Men när den biten är över (som uppstår vid varje ridtur) så är det världens mest positiva häst att rida. Och mkt högbent och vacker att se på. Riktigt ögongodis.
Så har man mod och klarar av det så är briar ett bra val. Men man kan få räkna med att få en vacker men mkt vass avkomma.
home.php
 
Sv: Briar eller ej ?

Lustigt...jag har hört precis tvärt om, att han lämnar många med dåliga ben. Har också två helt oberoende kompisar som fått avliva sina Briar-avkommor p g a dåliga ben. Men som sagt, att ha hört är inte samma sak som fakta mer än de två jag sett med egna ögon.
 
Sv: Briar eller ej ?

Jag hade också hört det och sett en själv, men Blup på bedömda avkommor säger ju sitt. Sedan den jag såg kan problemet vara av att den helt enkelt var stor och det blev trångt för de långa benen i stoet. I en kombination av en okunnig ägaren som inte gjorde något för att rätt felställningen på fölet. Så frågan blir ju vad det var för fel på de som du har sett? Vad som kan vara orsaken till att det blev fel? Samma då ju också vad det är för sto om det finns något hos henne?
I mitt fall så var stoet ett väl använt fölsto med avkommor utan problem med benen, men hon var själv stor och grov. Vilket ju inte hjälpte till att göra fölet mindre.
Jag har valt att gå på blup och egna bedömningar och har betäckt med Briar i år.
 
Sv: Briar eller ej ?

5414_107405472506_546072506_2274061_1533081_n.jpg


Vet inte hur gammal den avkomman du/ni pratar om är. Men Denna är 6 år. Pga av hans storlek så är han väldigt sent tagen. Idag är han 180 i mankhöjd! Nästan så jag känner mig lite stressad med hans utbildning pga hans ålder. Är inte klar med galoppen ännu så att han är stabil och har balans i den. Och därför är han ungefär lika mkt skolad som en 3 åring. Men hellre att man väntar och får en hållbar häst. Han är högbent och har rejäla ben. Har aldrig haft några som helst sypmptom på att det skulle stå galet till. Mkt fint steg. Bifogar en bild med som togs för ett år sedan när jag körde ett dressyrpass på banan.

Mkt sammarbetsvillig efter "tramset" som han håller på med i början.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Briar eller ej ?

hitta brias exteriörutlåtande:

välutvecklad, maskulin, o långlinjerad hingst.långt väl ansatt hals, djup väliggande bog, långt kors.ngt tåvid fram.kort skritt.taktmässig trav. p:109778:laugh:
 
Sv: Briar eller ej ?

En av dem hade något problem från födseln som jag inte kan redogöra för eftersom jag inte har all fakta. De försökte operera utan framgång. Detta sto har jag sett 3 andra avkommer av med andra hingstar utan problem. Det kan ju vara "otur" just på det fölet. Den andra var en 6 åring som bekanta köpte. En stor bastant sak som jag inte vet vad som hänt innan den kom till bekanta. Ett år senare fick de ta bort honom och vad jag vet hanterar de inte hästarna på något konstigt sätt.
Men det här med benen har jag hört från ganska "nära" håll till Briar, men egentligen gillar jag inte det där "jag har hört..."
Sedan skulle jag aldrig själv välja Briar för jag tycker varken om hans kropp eller gång, men det är rent personligt tyckande. Hans betydelse för svensk dressyr är i alla fall stor oavsett vad man tycker om honom.
 
Sv: Briar eller ej ?

Att ett och annat föl föds med problem är ofrånkomligt så att bara skylla på hingsten går ju inte heller. Finns exempel på helsyskon där en varit perfekt och en annan urusel.
Samma med att en sexåring inte håller finns mycket som kan spela på en häst i den ålder. Långt ifrån bara stam utan all hantering under uppväxt och träning.

Men en hingst blir ju inte Elit inte för inte heller ;)
 
Sv: Briar eller ej ?

Nej precis! En annars fullt frisk familj kan ju få ett barn med downs syndrom medans övriga barn är friska osv osv.
 
Sv: Briar eller ej ?

Jag kan bara kolla på de hästar jag har eller har haft, fem stycken Briarare. Alla är korrekta i sin benställning. Men det finns ju en mor till dem också!!
 
Sv: Briar eller ej ?

Precis vad jag sa, jag vill inte påstå att Briar ger dåliga ben baserat på den tunnsådda erfarenheten jag gjort. Jag vill bara påpeka att man "hör" så mycket.
 
Sv: Briar eller ej ?

Min Danone-avkomma är allt annat än lågställd!

Danone
Omdöme exteriör
(2003). Välutvecklad, elegant och långlinjerad hingst med naturlig resning. Vackert huvud, välformad väl ansatt hals, välutvecklad manke, djup bog, långt något sluttande kors. Lindrigt parallelllförskjuten båda fram. Rör sig korrekt. För dagen överilad skritt.
 

Liknande trådar

Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 284
Senast: Ramona
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 488
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp