Sv: Bricka
När jag var sisådär åtta år så fick jag en fix ide om att jag skulle ha ett Hubertusträns (de var DYRA på den tiden, och 'status'). Ponnyn behövde förvisso ett nytt träns, och jag knatade iväg till pappa och påtalade det. Sagt och gjort, till helgen for vi iväg till himmelriket (eh, ridsportsaffären då *s*) och jag dreglade på Hubertustränsen. Pappa tittade på prislappen och sa 'glöm det'. (ja må varit en bortskämd unge med rik pappa men det fanns gränser). Jag provade lite 'gnäll och smör' men det gick inte. SÅ jag valde ett annat träns, men lyckades snika åt mig att få ett jättefint Hubertuspannband. (Minns det kostade 159 kr, det var hiskeligt dyrt för ett pannband på den tiden).
Sagt och gjort, jag tog mitt mellanklassträns och mitt Hubertuspannband och satte det på tränset. Och inkasserade kompisarna avuuundsjuka kommentarer om mitt fina Hubertusträns (och missade antagligen de mer kunnigas nedlåtande blickar *s*)
Och om det nu är viktigt med märkesträns (jag växte tack och lov ifrån sådana dumheter, däremot är jag fortfarande designpetig. Varvid valacken har ett Höökskandar för 299 kr som jag dock letade efter i två år, jag skulle nämligen ha ett med nätta, smala remmar) så ta då som någon redan föreslagit ett pannband istället?
Om vi låtsas att rövarhistorierna om ett träns i månaden är sanna, så går ju det med pannband med, den lilla biten orkar man putsa oavsett, och det är ju bara att flytta över?