Bukefalos 28 år!

Briljarderar (eller hur det stavas)

Russin8

Trådstartare
Min tolvåriga halvblods valack briljarderar kraftig, har ni en häst som gör det och vilken påverkan i hållbarhet anser ni att det har?

Jag har pratat med hovis som säger att det inte går att påverka med skoningen. Han vevar mindre när han går koncentrerat än när han springer fritt...
Få höra vad ni har för erfarenheter av det!! :)
 
Sv: Briljarderar (eller hur det stavas)

Vad men ar du med briljarderar?Vad gör hästen?
mvhR
 
Sv: Briljarderar (eller hur det stavas)

Den BILJARDERAR...kallas även för Paddling. Menas: kollar du på hästens fot framifrån så svänger den i en båge utåt. Hoven rullar över yttertån, och då brukar de slitas ganska kraftigt. Biljadering brukar oftast hästar som är intåade göra....och det sägs att det är vanligt på Ardennerhästar.
 
Sv: Briljarderar (eller hur det stavas)

Hej! Min häst biljarderar också. Enligt proffsryttare blir det "bättre" (mindre) ju starkare och mera välmusklad hästen blir. Hållbarheten skall visst inte påverkas av detta, var värre om det var tvärtom, dvs hästen är utåttad.
 
Sv: Briljarderar (eller hur det stavas)

den erfarenheten har jag oxå. ju bättre balanserad hästen blir i ridningen, ju mindre blir besvären....
 
Sv: Briljarderar (eller hur det stavas)

Min distansarab biljarderar höger fram, har blivit bättre med mer muskler och styrka men är fortfarande kvar. Det jag undviker är att trava för fort, ska det gå fortare får han galoppera istället.

/Camilla
 
Sv: Briljarderar (eller hur det stavas)

Jag har haft många nordisar som biljarderat. Samtliga har varit kraftigt inåttåade. Det är bättre ja, för risken att slå sig på knäna är så gott som obefintlig. Värre med utåttåning, då kan de lätt slå sig på knäna...
Jag har faktiskt ingen negativ erfarenhet av biljardering, förutom kanske att vissa kan bli mer "snubbliga" om de inte är tillräckligt tränade....
 
Sv: Briljarderar (eller hur det stavas)

Heter det inte biljardera?! =)
 
Sv: Briljarderar (eller hur det stavas)

Har också en nordis som biljarderar rätt mkt. Men det blir ju mer om han slängtravar än om han går samlat!
 
Sv: Briljarderar (eller hur det stavas)

Jo, så är det ju, men i hagen, där du ;)
Jag tycker det är lite sött jag :love:
 
Sv: Briljarderar (eller hur det stavas)

Håller med dig, det ser ganska kul ut när dom kommer springande :rofl: .
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 594
Senast: Meglio
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 229
Senast: super
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 644
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp