- Svar: 87
- Visningar: 5 726
Redan 2013 varnade Hästnäringens nationella stiftelse för att det skulle bli brist på svenska hästar eftersom uppfödare inte vågade satsa efter finanskrisen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ingen hade råd att föda upp och utbilda för att sedan sälja med förlust, ingen har råd att betala vad en utbildad, trevlig. lättriden och stabil häst som alla kan rida kostar.Det är ju ingen som avlar vanliga vettiga ridhästar längre, sunda/friska med stabilt temperament.
Allt tycks avla mot tävling, heta hästar med starka huvud.
Vad hände med avel som skapade hästar som faktiskt alla kunde rida till vettiga priser?
Stationsavgiften får du betala oavsett vad du väljer att avla på om det är semin. Språng- och levandefölavgiften beror på vilken hingst du väljer och hur det är med naturlig betäckning numera när vi pratar ridhästar har jag ingen aning om. En av mina är resultatet av naturlig betäckning och efter en hingst som gått svår internationell hoppning men blev billigare än det andra som resulterade i en kastning med en förhållandevis nygodkänd svensk hingst på semin.Nu pratas det ju "som vanligt" mest SWB, men hur är det, ni som vet, kostar det så att säga lika mycket att betäcka med en en toppstammad hingst (som kan ge en fantastisk prestationsavkomma), som med en robust, trevlig hingst, som antagligen ger den trevliga lättridna hästen som egentligen inte har förutsättning för att bli "bäst"?
Är det då språngavgifter, levande-föl avgifter som kostar, eller är stationsavgifter av olika slag det riktigt dyra?
Finns det en tydlig differentiering mellan olika hingstar och hingststationer?
Förekommer det alls naturlig betäckning inom SWB?
Har själva hanteringen av företeelsen att betäcka SWB blivit så dyrbar, så att "alla" satsar på dyra, men "säkra kort", så att fölen är mycket dyra, redan innan de är födda?
Är det samma typ på ekonomi, med höga språngavgifter m.m. även för svensk ridponny?
Jag avlar ju en ras där betäckning (naturlig är det enda som förekommer), uppstallning, och veterinäravgifter i samband med betäckning (för ett normalt friskt sto), samt foster- och föl försäkring, sammanlagt kostar 5000-8000 kr.
Det finns ju många hästraser i Sverige, som inte är SWB, som kan ge de där hyggliga lättridna hobbyhästarna, men som naturligtvis inte blir stjärnor i höga klasser inom de traditionella ridsportgrenarna.
Är det verkligen brist på alla sorters hästar? (Fd travare möjligen exkluderat - det är liksom en annan grej)
Iofs så har jag lagt märke till att hästarna i min ras har stigit i pris, och att de senaste fölen eller rimligt utbildade unghästarna som jag lagt ut till försäljning, både gett ett bra pris och sålts mycket snabbt, alternativt sålts innan jag hunnit lägga ut dem till försäljning.
Så det kan ju tyda på viss brist även för min ras.
Men hur många uppfödare i Sverige utbildar sina hästar dvs. förädlar egentligen sina produkter? Har kolllat upp en hel del hingstar och deras avkommor under de senaste månaderna och gemensamt för många av dem är att duktigt fina hingstar verkar typ ha "lämnat skräp" när de varit stationerade i SverigeIngen hade råd att föda upp och utbilda för att sedan sälja med förlust, ingen har råd att betala vad en utbildad, trevlig. lättriden och stabil häst som alla kan rida kostar.
Det är ju ingen som avlar vanliga vettiga ridhästar längre, sunda/friska med stabilt temperament.
Vad hände med avel som skapade hästar som faktiskt alla kunde rida till vettiga priser?
Håller med dig. Man blir typ mörkrädd när man ser vad som används i avel både bland ston och framförallt vilka hingstar som godkänns i t.ex A.E S å snarlika "low rogue" avelsförbund nuförtidenDet är ju ingen som avlar vanliga vettiga ridhästar längre, sunda/friska med stabilt temperament.
Det finns ju ingen marknad som jag redan skrivit? Om folk ville betala vad det kostar att föda upp och utbilda en häst som "vem som helst" kan rida så skulle det finnas det, men ingen vill ta kostnaden från betäckning till det färdiga resultatet vilket man även ser flera trådar här på Buke. Folk klagar på att hästar är dyra och att det inte går att köpa bra hästar för 70 000 kr.Men hur många uppfödare i Sverige utbildar sina hästar dvs. förädlar egentligen sina produkter? Har kolllat upp en hel del hingstar och deras avkommor under de senaste månaderna och gemensamt för många av dem är att duktigt fina hingstar verkar typ ha "lämnat skräp" när de varit stationerade i Sverige![]()
Men det där med "hur hög är avgiften" (stations-, språngavgift-, levande föl-, veterinärkostnad, både koll av dräktighet och annat) känner du till prisspannet för detta?Stationsavgiften får du betala oavsett vad du väljer att avla på om det är semin. Språng- och levandefölavgiften beror på vilken hingst du väljer och hur det är med naturlig betäckning numera när vi pratar ridhästar har jag ingen aning om. En av mina är resultatet av naturlig betäckning och efter en hingst som gått svår internationell hoppning men blev billigare än det andra som resulterade i en kastning med en förhållandevis nygodkänd svensk hingst på semin.
Han är hur snäll som helst att hantera och rida och har alltid varit i mitt tycke, men när han var utlånad på foder blev det bara pannkaka då han drogs ihop och spöades på så enda vägen var rakt upp. När jag tog hem honom var han som en laddad krutdurk färdig att explodera, efter tredje ridturen skrittade han på på långa tyglar och var lika trygg som jag alltid upplevt honom. Uppenbarligen ingen häst som vem som helst kan rida men snäll och bussig utan hyss som när sadelgjorden gick sönder när vi var ute och red eller när han snubblade när han gick över ett dike och slog över i galopp på ett fält men snällt bröt av trots att jag satt på trekvart och utan stigbyglar.
Det dyra är ju generellt inte själva "tillverkningen" utan uppfödningen och utbildningen fram till inriden färdig ridhäst, men det gäller ju även körhästar om man behåller dem tills "vem som helst" kan köra dem.
Det går att köpa utmärkta hästar under 70.000 kronor. Men då är hästarna antagligen inte SWB (eller motsvarande).Det finns ju ingen marknad som jag redan skrivit? Om folk ville betala vad det kostar att föda upp och utbilda en häst som "vem som helst" kan rida så skulle det finnas det, men ingen vill ta kostnaden från betäckning till det färdiga resultatet vilket man även ser flera trådar här på Buke. Folk klagar på att hästar är dyra och att det inte går att köpa bra hästar för 70 000 kr.
Men snälla, skriv i tråden, så att det går att föra en diskussion!
Men snälla, skriv i tråden, så att det går att föra en diskussion!
Jag pratar enbart om SWB, men även andra raser kostar ju att föda upp och utbildas så "vem som helst" kan rida dem. Vem ska ta den kostnaden, uppfödaren av den gamla travaren efter avslutad karriär?Det går att köpa utmärkta hästar under 70.000 kronor. Men då är hästarna antagligen inte SWB (eller motsvarande).
Jamen det där med "pris".
Jag har alltså en grundkostnad för ett föl på ca 5-8 tusen kronor. Och så ska jag ju mata och vårda stoet under dräktigheten, men det ska jag ju hur som helst om jag äger hästen.
Ett ordinärt, nyss avant hingstföl kan säljas för 25-30 tusen, ett stoföl några tusen mera.
Utbildade hästar, tja, då blir de ju dyrare ju längre utbildningen hunnit... En medelålders fullt utlärd häst, som kan köras i alla trafikmiljöer, i skogen, i jordbruk, och dessutom "hobbyridas", kostar nog 70-100 tusen, kanske mer.
En inkörd 3-åring kostar nog 50.000.
Utbildning grejar jag själv (med medhjälpare).
Alltså får jag tillbaka mina kostnader (i pengar) omedelbart.
Hur ser då motsvarande kalkyl ut för SWB?
Eller håller folk bara på och snackar om "hur dyrt det är", utan att ha någon aning?
Konkreta svar tack!