- Svar: 87
- Visningar: 5 726
Redan 2013 varnade Hästnäringens nationella stiftelse för att det skulle bli brist på svenska hästar eftersom uppfödare inte vågade satsa efter finanskrisen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det jag som är långt från verkligheten?Nyheten vi diskuterar säger ju precis det motsatta, det är brist på svenska ridhästar. Ja, då stiger priset. Hur svårt är det att förstå?
Men jag lämnar diskussionen nu för du är på en bana så långt från verkligheten att det känns helt lönlöst, om jag ska vara helt ärlig.
Är det jag som är långt från verkligheten?
Jag tror snarare att det är SWB-aveln som är långt från verkligheten, eftersom man "producerar" för få hästar av den typ som marknaden efterfrågar.
Att hänvisa till import istället för Svenskfödda hästar känns rätt tråkigt.
Det är ju ett rätt intressant sätt att ta sig an ett problem, nämligen att hävda att det inte finns ett problem.
KL
Mer konstruktivt vore väl att komma med förslag på hur "vi" ska kunna producera fler "hyggliga hobbyridhästar" i Sverige, som kan prissättas på ett för hobbyryttaren rimligt sätt?
Så att import av allt möjligt (en del bra, en del dåligt) blir mindre intressant, och så att näringen att föda upp ridhästar fungerar på ett lönsamt sätt.
Jag har inte sett så värst mycket konstruktiva förslag här, om hur man skulle kunna öka mängden svenskfödda hyggliga ridhästar.
När jag beskriver min fungerande affärsmodell, så blir det ramaskri istället, och min affärsmodell ifrågasätts.
Kan bara hålla med, visst det finns 2 linjer inom swb som jag tycker om och vill ha men annars så nä lockar mindre och mindre hos mig med ridvarmblod när det finns fullblod, welsh, tinker mm.Jag har mer och mer börjat tänka på bort SWB (och egentligen halvblod överhuvudtaget) som ett alternativ för mig som hobbyryttare utan tävlingsambitioner. Andra raser lockar mer. SWB börjar bli lite för reaktiva för min smak. Jag har hellre en häst med mindre flashig gång men som är mindre reaktiv.
Halvblodet är numera en renodlad sporthäst. Ska jag ha en häst för skogsmulle- och hobbyridning väljer jag nån annan ras.
Är det jag som är långt från verkligheten?
Jag tror snarare att det är SWB-aveln som är långt från verkligheten, eftersom man "producerar" för få hästar av den typ som marknaden efterfrågar.
Att hänvisa till import istället för Svenskfödda hästar känns rätt tråkigt.
Det är ju ett rätt intressant sätt att ta sig an ett problem, nämligen att hävda att det inte finns ett problem.
KL
Mer konstruktivt vore väl att komma med förslag på hur "vi" ska kunna producera fler "hyggliga hobbyridhästar" i Sverige, som kan prissättas på ett för hobbyryttaren rimligt sätt?
Så att import av allt möjligt (en del bra, en del dåligt) blir mindre intressant, och så att näringen att föda upp ridhästar fungerar på ett lönsamt sätt.
Jag har inte sett så värst mycket konstruktiva förslag här, om hur man skulle kunna öka mängden svenskfödda hyggliga ridhästar.
När jag beskriver min fungerande affärsmodell, så blir det ramaskri istället, och min affärsmodell ifrågasätts.
Men det gör jag ju???Varför
Varför producerar du inte själv trevliga hobbyhästar?
Men det gör jag ju???
Fast i en helt annan ras.
Köparna av mina hästar brukar vara mycket nöjda.
Men finns det verkligen inget intresse för att producera annat prestationshästar, så får det väl bli en liten marginalföreteelse då.Fast problemet är ju kundens eftersom den inte har råd att köpa en svensk häst. Man vill ha en V90 från Hisingens har råd med en Skoda.
Att det är rätt tråkigt att företeelsen SWB som ett avelssystem för svenska sporthästar och skolhästar med olika inriktning ska försvinna.Dåså. Vad är egentligen problemet?
Men finns det verkligen inget intresse för att producera annat prestationshästar, så får det väl bli en liten marginalföreteelse då.
Så kan övriga hästraser och importhästarna ta över den stora delen av marknaden.
Det blir lite som med SAAB (för att fortsätta med bil analogierna), man producerade fantastiska, tekniskt mycket framstående bilar, men blev en liten marginaltillverkare, som till slut försvann helt.
Till slut riskerar SWB försvinna i stort sett helt, de få föl som föds i Sverige, riskerar att komma från importsperma, som insemineras på ston som har ren importbakgrund.
Att det är rätt tråkigt att företeelsen SWB som ett avelssystem för svenska sporthästar och skolhästar med olika inriktning ska försvinna.
Det är en betydligt mer än hundra år gammal tradition som slås sönder, tämligen mycket av prestigeskäl.
Eftersom frekvensen skadade hingstar är minimal i andra raser, så kan det ju faktiskt vara så att det var en del av en propagandakampanj, för att övergå till semin, som valde att ta fram "skadade hingstar" som argument?
Kom med lite fakta, eftersom du verkar ha sådan:
Under, låt säga 1980-talet, hur många hingstar försvann ur avel för att de blev skadade av ston vid betäckning?
Utav hur många aktiva hingstar?
Är/var det kanske något särskilt med SWB-ston, om de i högre frekvens än inom andra raser "biter och slår sönder" hingstar?
Ett exempel är elithingsten Napoleon 825 som blev illa sparkad av ett sto -96 och fick tas bort.
Resten är en alldeles för stor OT-fråga, är du intresserad på riktigt får du forska själv i saken.
Helt OT, men varför funkar det med naturlig betäckning för en del andra raser?
Jag tycker tråden sprungit helt fel, visst går det att massproducera SWB-föl till hyfsade priser, men därifrån till att från betäckning till en trevlig ridhäst som "vem som helst" kan rida är steget enormt.Att det är rätt tråkigt att företeelsen SWB som ett avelssystem för svenska sporthästar och skolhästar med olika inriktning ska försvinna.
Det är en betydligt mer än hundra år gammal tradition som slås sönder, tämligen mycket av prestigeskäl.
Naturlig betäckning är ju det enda som accepteras på engelska fullblod sedan århundraden tillbaka. Ofta väldigt värdefulla hästar rent ekonomiskt så just att naturlig betäckning skulle vara omöjligt pga skaderisk eller annat vet jag inte om jag kan hålla med om.
Ett exempel är elithingsten Napoleon 825 som blev illa sparkad av ett sto -96 och fick tas bort.
Resten är en alldeles för stor OT-fråga, är du intresserad på riktigt får du forska själv i saken.
Och Advokat
Att jag som regel inte behåller kastrerar och utbildar "medelmåttiga" hingstföl, handlar om plats och tillgänglig tid.Jag tycker tråden sprungit helt fel, visst går det att massproducera SWB-föl till hyfsade priser, men därifrån till att från betäckning till en trevlig ridhäst som "vem som helst" kan rida är steget enormt.
Du säljer ju själv hingstfölen redan som föl och stona som inkörda och premierade vid 3 år. Inget av det är hästar som "vem som helst" kan rida. "Vem som helst" köper inte ett föl för att utbilda så "vem som helst" kan rida den som 7 - 10 åring för att sedan sälja den för under 70 000 kr. Dina välutbildade körhästar föds inte upp och utbildas i flera år för att sedan säljas med förlust för att "vem som helst" ska kunna köra dem med vad som helst. Varför säljer du annars fölen istället för att utbilda dem till vana körhästar som drar både timmerdoning, släde, trilla och plog samt är idiotsäkra i trafiken?
Frågan är ju vem som ska tillhandahålla de här hästarna som "vem som helst" kan rida? Vem har råd att föda upp och utbilda hästar i flera år och samtidigt tillgodose en marknad som inte vill betala vad det kostar att hålla en häst tills den är så idiotsäker att "vem som helst" kan rida den. "Vem som helst" kan vara en person som köper sin första häst, låter den gå ute 5 h/dag i egen hage, rids i ridhus och har ingen uträknad foderstat men 14 säckar och burkar med tillskott och kraftfoder som den utfodras med. Är den hästen några månader senare en häst som "vem som helst" kan rida?