Bristande allmänbildning

Bukefalos 30 år!

Jag har åtminstone hittills tänkt att allmänbildning, i något slags allmängiltig betydelse, är svårt att plugga. Man kan välja ut delområden, och komplettera med andra delområden och lyfta mycket. Men jag tror att en grundförutsättning är nyfikenhet, och gärna hyfsat bra minne förstås. Allmänbildning är, i mina ögon, så mycket mera än omvärldsbevakning och nyhetskoll.

Nyhetskollen är ju snarare för att hålla kunskapen aktiv och inspirera till att kolla upp saker (på nytt eller igen).

Tillexempel: Var ligger Kambodia och varför är det oroligheter där? (Geografi, historia, ekonomi)

Dagens Eko, Utrikeskrönikan, Ekonomiekot Extra, Ekots lördagsintervju, Kaliber, Konflikt, Medierna, P3 Dystopia.

Radiokorrespondenterna Mellanöstern/Ryssland/Kina, USApodden, Europapodden, Det politiska spelet, Gräns.

Vetenskapsradion, Vetenskapsradion nyheter, Vetenskapspodden, Klotet.

Utanför SR: Studio Expo, Historielunden från Kulturen i Lund.

Dessa lyssnar jag på alla avsnitt av, gillar dem massor och kan inte välja bort någon! Och ett gäng till men kanske lite mer smala/lyssnar hellre fler avsnitt på raken. Tex Kod: Katastrof hittade jag nyss som känns väldigt välgjord om större händelser, men där finns ju klassikerna P3 Dokumentär osv också, jag har dock svårt att plocka avsnitt här och där utan behöver gilla och hinna "lyssna från början" så kan bara inte rent mentalt börja på P3 dokumentär 😅

Jag upptäckte USApodden av en slump häromdagen. Så jag håller på för fullt nu och plöjer 600 avsnitt. :rofl:

Ska lägga till några fler poddar från din lista, känner att jag saknar fördjupningar när jag läser på SVT på morgonen.

Jag upptäckte USApodden av en slump häromdagen. Så jag håller på för fullt nu och plöjer 600 avsnitt. :rofl:

Ska lägga till några fler poddar från din lista, känner att jag saknar fördjupningar när jag läser på SVT på morgonen.

Jag saknar aktuella nyheter, hade önskat ett kort sammandrag av dagens nyheter i poddformat typ! Men just att ändå aktuella händelser presenteras med mer info i poddarna jag följer. Politikpoddarna o liknande fick jag dock bara tvinga mig att börja lyssna på från där tiden var, har inte lyssnat på dem från avsnitt 1 😁 Förutom Mellanösternpodden och Kinapodden, och de korrespondens egna begränsade serier osv 😆

Det mest allmänbildande jag någonsin gjort är att läsa grundkursen i idéhistoria. Tyvärr gjorde jag det på heltid (korvstoppning deluxe!) som 19-åring och har därmed glömt det mesta 😅 Men kan verkligen rekommendera ämnet som sådant!

För matematik, logik och statistik så borde det gå att få med det mesta genom att repetera gamla högskoleprov.

DN har en uppsjö av olika quiz inom varierande ämnen. Nyttigare tidsfördriv än doom scrolling. Och på samma tema: frågesporter! Antingen hitta grupp att spela TP med eller titta på teve.

Plöj alla dokumentärer du kan hitta.

Det mest allmänbildande jag någonsin gjort är att läsa grundkursen i idéhistoria. Tyvärr gjorde jag det på heltid (korvstoppning deluxe!) som 19-åring och har därmed glömt det mesta 😅 Men kan verkligen rekommendera ämnet som sådant!

För matematik, logik och statistik så borde det gå att få med det mesta genom att repetera gamla högskoleprov.

DN har en uppsjö av olika quiz inom varierande ämnen. Nyttigare tidsfördriv än doom scrolling. Och på samma tema: frågesporter! Antingen hitta grupp att spela TP med eller titta på teve.

Plöj alla dokumentärer du kan hitta.

Juste, jag gillar Quizkampen, spelar med några kollegor en gång varje skift. Leder alltid till ytterligare googling, frågor och diskussioner!

Jag skulle så gärna ha nåt lättsmält likt Sveriges historia (eller vad serien hette på SVT) fast för alla möjliga sorters länder. Har kämpat med The history of the American people i så många år, men det går trögt att läsa.

Lyssning i all ära, men jag slår ett slag för LÄSNING.
Läs papperstidningar, böcker av olika slag, magasin.

Genom att läsa mycket bygger man dessutom upp ett stort ordförråd och en god känsla för språket.

Såväl skönlitteratur som fakta och biografier är allmänbildande, även om man inte nödvändigtvis tänker på den bildande aspekten när man läser något intressant.

Jag saknar aktuella nyheter, hade önskat ett kort sammandrag av dagens nyheter i poddformat typ! Men just att ändå aktuella händelser presenteras med mer info i poddarna jag följer. Politikpoddarna o liknande fick jag dock bara tvinga mig att börja lyssna på från där tiden var, har inte lyssnat på dem från avsnitt 1 😁 Förutom Mellanösternpodden och Kinapodden, och de korrespondens egna begränsade serier osv 😆

Ekot? Det räcker ju i regel med att lyssna på kvällsekot så får man det viktiga som hänt under dagen.

Ekot? Det räcker ju i regel med att lyssna på kvällsekot så får man det viktiga som hänt under dagen.

Ja drömmen vore att kvällsekot var en egen podd! Om man prenumererar på Ekot så får man ett gäng sändningar varje dag så det är ett evigt sorterande varje dag, blir alltid att jag ger upp efter ett tag. Också därför jag inte lyssnar på poddar där jag inte vill lyssna på samtliga avsnitt för det är en så enkel rutin att bara sätta igång Dina Avsnitt och ha en grov sortering på dagens i kön.

Ja drömmen vore att kvällsekot var en egen podd! Om man prenumererar på Ekot så får man ett gäng sändningar varje dag så det är ett evigt sorterande varje dag, blir alltid att jag ger upp efter ett tag. Också därför jag inte lyssnar på poddar där jag inte vill lyssna på samtliga avsnitt för det är en så enkel rutin att bara sätta igång Dina Avsnitt och ha en grov sortering på dagens i kön.

Kollade nu igen och hade glömt ett problem (för mig), deras osystematiska namngivning 😅 Totalt är det 1 h och 40 min uppdelat på 6 avsnitt/dag för tillfället. Antar en del nyheter återkommer och en del inte så då måste man också ha en känsla för vilket man ska spara och lyssna på och slänga resten. Låter kanske som en bagatell men ryms helt enkelt inte för mig så får leta vidare.

Det jag gör är att:

Varje morgon när jag gör mig i ordning så lyssnar jag på Ekots 06-sändning.

På väg till jobbet är det oftast någon form av nyhetspodd (Det politiska spelet, USA podden, Europa podden, Dagens eko, Druid och Zimmerman, Gräns, Kaliber, P3 krim), dokumentär (Radiosporten dokumentär, P3 nyheter dokumentär, P3 dokumentär, P3 dystopia) eller samhällspodd (Tyckpressen, Dagens ETC eller liknande). Jag lovar att jag inte är sponsrad av SR eller #vänstern :rofl:

Under dagen diskuterar jag och kollegorna nästan alltid politik, ideologi, nyheter osv.

Samma lyssning på väg hem. Har börjat prenumerera på Storytell igen och lyssnar på en biografi om Jens Stoltenberg (lyssnar 9 gånger av 10 på en politisk biografi).

Innan jag går och lägger mig försöker jag läsa något, just nu skönlitteratur för att få igång läslusten. Alternativt så löser jag korsord (just nu Buslätta) för att komma igång med sådant.

Stämmer in i P1-kören, finns så många allmänbildande program och dokumentärer.

Vetenskapsdelarna är bra där också, samt ganska många djuplodande program kring olika företeelser/händelser.

Annars tror jag insikten om att man har tappat är en bra förutsättning ! Sen gäller det att få igång nyfikenheten igen och det kanske sker automatiskt, kanske är en kvällskurs i något ämne en bra kickstarter (lite vad som helst duger men det ska ju finnas nyfikenhet kring det).

Om man går ut ur algoritmbubblan ibland (eller gör exit på den så mycket som möjligt i sin helhet) är det också bra, där nyfikenhet mer än ”vad jag gillade nyss” får styra.

Min bästa källa till mer allmänbildning är att prata med andra människor om olika saker som är viktiga för dem. Det är nästan alltid väldigt intressant, även om jag om jag sprang på en bok i ämnet aldrig någonsin skulle få för mig att läsa en rad. Människor med kunskap och passion är nästan alltid intressanta att lyssna på.

Kollade nu igen och hade glömt ett problem (för mig), deras osystematiska namngivning 😅 Totalt är det 1 h och 40 min uppdelat på 6 avsnitt/dag för tillfället. Antar en del nyheter återkommer och en del inte så då måste man också ha en känsla för vilket man ska spara och lyssna på och slänga resten. Låter kanske som en bagatell men ryms helt enkelt inte för mig så får leta vidare.

Aha, nä, jag fattar om det är ett sållningsproblem med sändningarna. Det borde ju faktiskt finnas en ganska enkel teknisk lösning på det om någon hade tänkt på det. :confused:

När det gäller innehåll kommer allt viktigt från dagen upp i kvällsekot, så man behöver inte fundera på om man borde hålla koll på de andra sändningarna också om det inte är något akut man vill kolla upp. :)

Lyssning i all ära, men jag slår ett slag för LÄSNING.
Läs papperstidningar, böcker av olika slag, magasin.

Genom att läsa mycket bygger man dessutom upp ett stort ordförråd och en god känsla för språket.

Såväl skönlitteratur som fakta och biografier är allmänbildande, även om man inte nödvändigtvis tänker på den bildande aspekten när man läser något intressant.

Jag har lärt mig mer om delar av Asien genom att läsa Crazy Rich Asien-serien. Såklart är det mesta fiction, men det finns fakta som stämmer också. Framförallt tycker jag att det ger ett sug att ta reda på mer om olika saker. :)

Dagens eko? eller missförstod jag vad du frågade efter?

Det ska väl vara kvart i fem som är det "stora"? Så skippa övriga (det ska också gå kvart i 6)

Det är ekot kvart i fem som man ska höra om man bara ska höra ett :)

Aha, nä, jag fattar om det är ett sållningsproblem med sändningarna. Det borde ju faktiskt finnas en ganska enkel teknisk lösning på det om någon hade tänkt på det. :confused:

När det gäller innehåll kommer allt viktigt från dagen upp i kvällsekot, så man behöver inte fundera på om man borde hålla koll på de andra sändningarna också om det inte är något akut man vill kolla upp. :)

Och är det den som är 10 min kl 22.00? För med den infon kanske jag ska testa ett tag ändå, jag får lätt FMO av att rensa bort avsnitt men kan ta dig på orden där och testa 😁

Liknande trådar

• Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • Rörigt eller orörigt skrivbord?
  • Secret Easterbunny 2026
  • Hund och bebis

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat