Brister i djurhållningen igen

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Ridsport)
Knorrevången slakteri AB har återigen uppmärksammats för brister i djurhållningen. En häst fick avlivas av veterinär på ett bete utanför Kristianstad. Hästen tillhörde Inge Larsson, Knorrevångens slakteri.


Läs mer...
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Någon pratade om att de kör hästar till knorrevången och är med vid slakt och att det då går bra till. För mig är det obegripligt att någon vill stödja en sådan verksamhet, vilket man de facto gör om man slaktar där.

Då tar vi det en gång till då: Det finns inga andra slakterier som tar emot hästar här nere.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Det kanske beror på att de ängar sig åt svartslakt mm så att det blir omöjligt för andra slakterier att få hästslakt lönsamt.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Då tar vi det en gång till då: Det finns inga andra slakterier som tar emot hästar här nere.

...då tar vi det en gång till....det gör det visst det! Sök på hästslakteri på eniro så ser du också att du får 13 träffar varav 2 st i södra sverige varav Knorrevången är ett......
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Det spelar ju ingen roll om det är KV eller något annat slakteri som ideligen bryter mot de bestämmelser som finns från djurskyddsmyndigheter och livsmedelsverket. Ett sådant ställe ska stängas om de inte är beredda att följa de regler som finns. Oavsett om det gäller girsar heller hästar. Inget djur ska behöva lida för att ett företag ska tjäna några ören extra (tänkte skriva korvören :o ) och myndigheterna måste ställa hårdare krav på de som inte sköter sig.

Men just den här tråden handlar om Knorrevången och de är ett lysande exempel på ett företag som hellre ser till sin ekonomiska vinning framför en sund och etisk riktig behandling av de djur de ska slakta. Och de bryr sig ju inte om de förelägganden de får, så varför fortsätta sponsra ett sånt företag?

Appråpå...Jordbruksverket, Djurskyddet (Länsstyrelsen) och Livsmedelsverket.

Jordbruksverket gjorde polisanmälan de också. Med orsak av denna artikel gjorde Djurskyddet (Länsstyrelsen) detsamma.....men Livsmedelsverket har inget gjort och tänker inte agera heller efter vad man kan läsa i tidingsartiklar...det tycker jag är mycket mycket märkligt. Knorrevången är ju deras kontrollslakteri 037 och de är Livsmedelsverket som har tillsynsansvaret.

Att få upprättelse i domstol känns bra - men på något sätt är det inte hela historien. Hur har detta kunnat fortgå så länge och med så många anmälningar. Fokus kanske egentligen skall ligga på Livsmedelsverket och inte bara Knorrevången....
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

det är en bra bit mellan knorrevången och dalsjöfors elelr tenhult...
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

det är bökigt för slakterierna att slakta häst.
Därför inte alla gör det.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Hur kommer det sig då att det blir slakteriet som är polisanmälda för djurplågeri och inte den som sålde hästen?

Därför att den som sålde hästen inte har något som helst ansvar för den längre. Sålt är sålt.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Det kanske beror på att de ängar sig åt svartslakt mm så att det blir omöjligt för andra slakterier att få hästslakt lönsamt.

Det är knappast anledningen.
Som någon skrev tidigare, det är bökigt att slakta häst.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Just det!

Så konstigt det är, att några hela tiden vänder och vrider för att försvara K och dess ägare. Istället angriper och misstänkliggör man dom som är drabbade av detta slakteris ägare och tycker t o m att det är "härligt" att dessa tänker utöka sin verksamhet.

Vart har det tagit vägen med den svenska synen på rätt och fel?? Jag skulle, för min del, aldrig lämna in ett djur för slakt till dessa människor. Sedan spelar det ingen roll hur trevlig en anställd råkar vara eller hur mycket jag skulle få i avräkning. Hellre åkte jag mångdubbelt så långt till ett slakteri drivet av ärliga människor med omtanke om djuren eller slaktade hemma.

Fråga till er som anlitar/tänker anlita K eftersom nästa slakteri ligger för långt bort.
Vad gör ni om K skulle tvingas lägga ner?

LIA
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Ursprungligen postat av pjok
Hur kommer det sig då att det blir slakteriet som är polisanmälda för djurplågeri och inte den som sålde hästen?

Därför att den som sålde hästen inte har något som helst ansvar för den längre. Sålt är sålt.
:idea: Eller så var hästen i betydligt bättre skick och slaktbar när den övertogs av slakteriet.
Är inte det en troligare orsak?

LIA
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Ett litet exempel:
Från Malmö till Glimåkra - 11,5 mil
Från Malmö till Dalsjöfors - 33,7 mil
Från Malmö till Tenhult 29,2 mil

Så du menar att resvägen är en såååå stor fråga att det rättfärdigar "misstankar" om djurplågeri och bedrägeri. Så bekväm av sig får man bara inte vara.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Men man kanske tänker på hästen, och undviker att transportera den längre sträckor än nödvändigt :grin:
Och, som tidigare skrivits upprepade gånger, själva tillvägagångssättet vid slakten är helt korrekt.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

:idea: Eller så var hästen i betydligt bättre skick och slaktbar när den övertogs av slakteriet.
Är inte det en troligare orsak?

LIA

Ja så kan det ha varit. Slakteriet har ju tidigar varit i blåsväder för att hästar stått uppstallade i utdömt stall i flera dagar innan de blev slaktade. :angel:
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Ett litet exempel:
Från Malmö till Glimåkra - 11,5 mil
Från Malmö till Dalsjöfors - 33,7 mil
Från Malmö till Tenhult 29,2 mil
Menar du att det skulle vara så avskräckande att man "måste" vända sig till K? 10-30 mil till en tävlingsplats över en helg när det gäller att tävla hindrar få.
Men då gäller det förstås ens nöje ... :grin:

LIA
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Just det!

Så konstigt det är, att några hela tiden vänder och vrider för att försvara K och dess ägare. Istället angriper och misstänkliggör man dom som är drabbade av detta slakteris ägare och tycker t o m att det är "härligt" att dessa tänker utöka sin verksamhet.

Vart har det tagit vägen med den svenska synen på rätt och fel?? Jag skulle, för min del, aldrig lämna in ett djur för slakt till dessa människor. Sedan spelar det ingen roll hur trevlig en anställd råkar vara eller hur mycket jag skulle få i avräkning. Hellre åkte jag mångdubbelt så långt till ett slakteri drivet av ärliga människor med omtanke om djuren eller slaktade hemma.

Fråga till er som anlitar/tänker anlita K eftersom nästa slakteri ligger för långt bort.
Vad gör ni om K skulle tvingas lägga ner?

LIA

Ja är inte det konstigt......de kanske är nitiskt miljömedvetna och tänker på bensinens miljöpåverkan...hummm en gissning jag förstår faktiskt inte heller :confused:
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Och, som tidigare skrivits upprepade gånger, själva tillvägagångssättet vid slakten är helt korrekt.
Två frågor till dig:

Hur vet man det??
Även om personalen är korrekt (vilket man kan undra över med sådana arbetsgivare), innebär det att man ska bortse från företagets ägares (och därmed företagets) agerande?

LIA
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Därför att den som sålde hästen inte har något som helst ansvar för den längre. Sålt är sålt.

Ja "sålt är sålt" och "djurplågeri är djurplågeri" hur man än vänder och vrider på det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 237
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 872
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Om det flyger en svart drake över himlen från solen och försvinner bakom ett moln betyder det då att man måste prata om drakar om man...
2
Svar
29
· Visningar
3 010
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp