Bukefalos 28 år!

Brister i djurhållningen igen

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Ridsport)
Knorrevången slakteri AB har återigen uppmärksammats för brister i djurhållningen. En häst fick avlivas av veterinär på ett bete utanför Kristianstad. Hästen tillhörde Inge Larsson, Knorrevångens slakteri.


Läs mer...
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Ni som dömer,jag har kört en sjuk häst till slakteri, ca 15 mil blev det och den gången åkte jag uppåt till Skara.

Hästen blev riktigt akut sjuk utan att hinna bli riktigt akut dålig och jag fick inte tag på skytt, slaktare, distriktaren hann inte komma den dagen, och efter rundringning så ställde Skara upp samma dag, vilket var en nödvändighet.:bow:

En distriktare som inte hinner komma den dagen....:confused: Har jag aldrig hört talas om. Och självklart tar man den väl till djursjukhus om distriktaren bedömer att den måste dit annars kanske det är så illa att den får avlivas på plats men det är ju veterinärens bedömning. I första hand vill man ju se till att få hästen frisk. Första tanken är ju inte att jag ska ringa grannen som har jaktlicens om jag hittar min häst liggande i hagen.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Men det är bättre att gynna seriösa slakterier som följer de bestämmelser som finns, för såna finns säkert också. Tyvärr kanske de ligger i lä ekonomiskt just för att de är seriösa. Det finns ju en anledning att företag struntar i de lagar och bestämmelser som styr deras bransch - pengar.

Jag tror inte det behöver vara så att de oseriösa, vilka det nu är och var den gränsen går?, tjänar mer penagr för de är oseriösa, jag vet att bristande bra rutiner för djuren vid inte fullt så bra slakterier många gånger kostar mer än vad detsmakar för slakterierna eftersom det är de som har det ekonomiska ansvaret för de djur som kommer in, och skadas de, eller dör så blir det en förlust för slakteriet.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

En distriktare som inte hinner komma den dagen....:confused: Har jag aldrig hört talas om.



Då har du hört det nu och jag ringde inte under telefontiden på morgonen, hade inte upptäckt det då,utan efter den och då hade alla scheman fullsmäckade.

Hästen hade redan innan stått på kontroll och behandling av privat hästveterinär, som redan då klargjort att det inget fanns att göra vårdmässigt- så klinik var ingen ide, och hästen låg inte i hagen, men kunde inte få ner någon mat - till skillnad från kvällen innan, anatgligen en snabbväxande tumör, kunde konstaterats på klinik med laryngoskop?, men jag valde att inte utsätta henne för den behandlingen.

Så jag körde en häst till slakt som inte var frisk, hade jag valt klinik( det finns väl också i Skara fortfarande?)då hade hon skjutits där och dragits upp i kanske samma container.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Två frågor till dig:

Hur vet man det??
Även om personalen är korrekt (vilket man kan undra över med sådana arbetsgivare), innebär det att man ska bortse från företagets ägares (och därmed företagets) agerande?

LIA

Därför att en nära vän till mig varit där borta många gånger och låtit slakta hästar. Min vän är mycket noga med att allt ska gå rätt till.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Aldrig att jag skulle åka någonstans med en skadad/sjuk/gammal trotjänare!!! :eek:
Fy fararo att göra så!! Varför? För att slippa den extra kostnaden?

För att man hellre vill att köttet ska gå till livsmedel än att hästkroppen ligger på en container och ruttnar tillsammans med andra kadaver och sedan mals innan den bränns? Eller att den blir nergrävd och uppäten av likmaskar?

Varför inte respektera andras val?
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Men det är ditt val, vad ger det dig rätten att döma andras val?

Samma rätt som vissa verkar kunna använda sig obemärkt av, när de beskyllt och dömt Pjok, Cissi mfl och deras val.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Då har du hört det nu och jag ringde inte under telefontiden på morgonen, hade inte upptäckt det då,utan efter den och då hade alla scheman fullsmäckade.

Hästen hade redan innan stått på kontroll och behandling av privat hästveterinär, som redan då klargjort att det inget fanns att göra vårdmässigt- så klinik var ingen ide, och hästen låg inte i hagen, men kunde inte få ner någon mat - till skillnad från kvällen innan, anatgligen en snabbväxande tumör, kunde konstaterats på klinik med laryngoskop?, men jag valde att inte utsätta henne för den behandlingen.

Så jag körde en häst till slakt som inte var frisk, hade jag valt klinik( det finns väl också i Skara fortfarande?)då hade hon skjutits där och dragits upp i kanske samma container.


Jag tolkade Skara som att det var djursjukhuset. Det kanske var ett slakteri du menade med Skara?
Men då fanns det ju i alla fall möjlighet att planera avlivningen av din häst och du hade kanske inte ens behövt åka till Skara. Jag uppfattade ditt inlägg som att hästen hade blivit akut sjuk och du fick kasta dig iväg till klinik. Så det inlägget hade ju egentligen ingen relevans i den här diskussionen, eller?
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

För att man hellre vill att köttet ska gå till livsmedel än att hästkroppen ligger på en container och ruttnar tillsammans med andra kadaver och sedan mals innan den bränns? Eller att den blir nergrävd och uppäten av likmaskar?

Varför inte respektera andras val?

Andras val att slakta respekteras väl - jag kan inte läsa annat i denna tråden.

Frågan var väl om "andras val = slakta på Knorrevången" skall ske på detta slakteri som är misstänkt för så mycket oegentligheter eller rättare sagt om det valet överhuvudtaget kommer att finnas kvar?

Att försvara slakteriet med - att man själv får långt att åka när man skall slakta - ter sig nästan lite löjligt. Alla slakteriet skall följa gällande regler - och det misstänks Knorrevången för att inte göra.

Stängs Knorrevången så beror det på deras egna agerande!
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

?????
Att köra hästen tre gånger så långt för att den ska få dö under exakt samma förhållanden som på det närmaste slakteriet?

Jamen - det gör man väl :). Vi var väl överens om att, i ditt fall så är det en djupt personlig fråga, att just få mjöjligheten att slakta. Stängs nu Knorrevången beroende på eget agerande - ändrar du åsikt då beroende på resväg? I så fall hur djupt personlig var din åsikt då från början?

Hade jag sett saken på samma sätt som du gör - inte sjutton hade jag "backat" för tre gånger så långt.

Den enda skillnaden med nära alternativt lång resväg är ju bensinpengarna som "äter" upp förtjänsten....

8 timmar är enligt lag ok att köra slakthäst i Sverige.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Jag tolkade Skara som att det var djursjukhuset. Det kanske var ett slakteri du menade med Skara?

Hur kan du tolka det så när jag skrev såhär:
Ni som dömer,jag har kört en sjuk häst till slakteri, ca 15 mil blev det och den gången åkte jag uppåt till Skara.

Och det i sin tur var ett svar till Lia`s inlägg:

Är den sjuk(!), då ska den inte till ett slakthus överhuvud taget.


Varför skulle jag inte kunna åka till ett slakthus med en sjuk häst när det var de för dagen som hade den snabbaste servicen på avlivning??
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

jag ska inte till något slakteri alls och isf åker jag till det som är närmast...i mitt fall så har det varit skövde och nu tenhult

Jamen - det var väl bra då. Då hoppas vi att skövde och tenhult är seriösa och klarar konkurrensen från Knorrevången :)
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Hur mycket ungdom eller kondition behövs för att åka 10 mil extra?

Du kanske ska öppna ögonen när du är på tävlingar? Det är inte jag som behöver "bli verklig"!
Men du är, antagligen omedvetet, inne på en orsak till ställningstagande i tråden. Pengar!!

LIA

Huvudet på spiken igen LIA - klagosången vi hör här tycker jag mig känna igen sedan tidigare - pengar pengar pengar och åter pengar.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Skövde har haft klagomål på sig också,allt från livsmedelshygien till uppstallade djur utan mat och vatten, men som tur är så fick de möjlighet att rätta till det så det är bara att hoppas att slakteriet har förbättrats.

Men det är klart, vad gör väl det?, när det djurslag som gällde var nöt?
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Du missar poängen totalt. Jag åker till det som är närmast.
Jag bor inte i skåne!
Hade jag gjort det så hade jag säkerligen åkt till knorrevången vid behov.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Huvudet på spiken igen LIA - klagosången vi hör här tycker jag mig känna igen sedan tidigare - pengar pengar pengar och åter pengar.



Jag hade tjänat mer på att vänta att avliva min akut sjuka häst med gevär nästa dag, än att köra till ett akutslakteri och där betala både avlivning och destruktion, och varför ska man köra en massa x mil för att köra sin häst till slakteri om man är med på KV, övervakar det hela, när det faktiskt kan vara så att det slakteriet man åker x till även de har eller har haft problem med djurskyddskontroller?
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Du missar poängen totalt. Jag åker till det som är närmast.
Jag bor inte i skåne!
Hade jag gjort det så hade jag säkerligen åkt till knorrevången vid behov.

Jag har inte missat poängen. Jag skrev:

Jamen - det var väl bra då (= att resvägen inte drabbar dig). Då hoppas vi att skövde och tenhult är seriösa och klarar konkurrensen från Knorrevången (= att du får fortsätta att ha nära till slakterierna du nyttjar).
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Andras val att slakta respekteras väl - jag kan inte läsa annat i denna tråden.

Frågan var väl om "andras val = slakta på Knorrevången" skall ske på detta slakteri som är misstänkt för så mycket oegentligheter eller rättare sagt om det valet överhuvudtaget kommer att finnas kvar?

Att försvara slakteriet med - att man själv får långt att åka när man skall slakta - ter sig nästan lite löjligt. Alla slakteriet skall följa gällande regler - och det misstänks Knorrevången för att inte göra.

Stängs Knorrevången så beror det på deras egna agerande!

Det kanske undgått dig att bestämelser för djurskydd ändras med tiden?
Gäller både stallar och slakterier. Det finns många,många stallar som fått påpekan när bestämelser ändras. Bla takhöjder mm. Ska vi rusa runt och bojkotta alla dessa också då för att de fått påpekan och åtgärdar?
Ett slakteri som byggdes för 15år sedan har säkerligen små skavanker som måste rättas till med dagens mått, men som var hypermoderna när de byggdes.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 972
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
664
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 774
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Om det flyger en svart drake över himlen från solen och försvinner bakom ett moln betyder det då att man måste prata om drakar om man...
2
Svar
29
· Visningar
2 994
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp