Brister i djurhållningen igen

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Ridsport)
Knorrevången slakteri AB har återigen uppmärksammats för brister i djurhållningen. En häst fick avlivas av veterinär på ett bete utanför Kristianstad. Hästen tillhörde Inge Larsson, Knorrevångens slakteri.


Läs mer...
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Menar du att det skulle vara så avskräckande att man "måste" vända sig till K? 10-30 mil till en tävlingsplats över en helg när det gäller att tävla hindrar få.
Men då gäller det förstås ens nöje ... :grin:

LIA

sk nöjestripper utförs med en frisk häst.
slakt så är djuret sällan i sina bästa år,kondition mm

dessutom är det väldigt,väldigt få som transporterar sina hästar sådana sträckor till tävling. såvida det inte gäller lite högre klasser. Har du sett de transporter/lastbilar mm som de som tävlar nationellt har? Vem tror du har råd med en lastbil för minst 3miljoner för att åka till slakt med "brunte"
get real...
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Hur mycket ungdom eller kondition behövs för att åka 10 mil extra?

Du kanske ska öppna ögonen när du är på tävlingar? Det är inte jag som behöver "bli verklig"!
Men du är, antagligen omedvetet, inne på en orsak till ställningstagande i tråden. Pengar!!

LIA
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Hur mycket ungdom eller kondition behövs för att åka 10 mil extra?

Du kanske ska öppna ögonen när du är på tävlingar? Det är inte jag som behöver "bli verklig"!
Men du är, antagligen omedvetet, inne på en orsak till ställningstagande i tråden. Pengar!!

LIA

Ja, det kan ju vara så att KV har, pga av brott mot djurskyddsbestämmelser mm, lägst omkostnader och därför kan betala lite extra till djurleverantören också. Vem vet. Det kanske finns några 100-lappar att hämta där.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Ja, det kan ju vara så att KV har, pga av brott mot djurskyddsbestämmelser mm, lägst omkostnader och därför kan betala lite extra till djurleverantören också. Vem vet. Det kanske finns några 100-lappar att hämta där.

ja, var det inte skogstroll som skrev att man kunde få riktigt bra betalt för häst där, så nog är det pengar som styr, det tror jag alldeles säkert så snacket om att bespara hästen några mil på transporten tror jag inte mkt på.:grin:
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Nästan 20 mil extra blir det här nere ifrån. Och har jag en häst som är i sådant skick att den ska slaktas så åker jag kortast sträcka, dvs till Knorrevången, och följer med den in. Aldrig att jag skulle utsätta en svag/gammal/skadad/sjuk häst för 20 mil i transport i onödan.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Nästan 20 mil extra blir det här nere ifrån. Och har jag en häst som är i sådant skick att den ska slaktas så åker jag kortast sträcka, dvs till Knorrevången, och följer med den in. Aldrig att jag skulle utsätta en svag/gammal/skadad/sjuk häst för 20 mil i transport i onödan.

Aldrig att jag skulle åka någonstans med en skadad/sjuk/gammal trotjänare!!! :eek:
Fy fararo att göra så!! Varför? För att slippa den extra kostnaden?
Trotjänaravlivning hemma är alternativet, inget annat!!
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Nästan 20 mil extra blir det här nere ifrån. Och har jag en häst som är i sådant skick att den ska slaktas så åker jag kortast sträcka, dvs till Knorrevången, och följer med den in. Aldrig att jag skulle utsätta en svag/gammal/skadad/sjuk häst för 20 mil i transport i onödan.

Är den i så dåligt skick kanske den hellre ska tas bort på hemmaplan....det gäller ju att i tid se när det är dags att ta sin gamla häst och det är väl onödigt att låta den gå så länge att den inte ens klarar 20 mil i transport. Är det en akut skada så kanske det är mer humant för hästen att låta nödslakten ta den.

Det är många vändor hit och dit för att försvara användningen av ett slakteri som gång på gång bryter mot djurskyddsbestämmelserna. Det är för mig helt obegripligt att man kan försvara ett sånt ställe....
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

ja, inte låter det som en speciellt ansvarsfull hästägare, i mina ögon.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

allt är inte svart eller vitt här i världen. Hästen kan vara "skruttig" inte nog för att det behöver nödslaktas, men inte heller tillräckligt bra för att fraktas hejvilt runt hela landet.
dessutom ..vad är så himla fel med att slakta i sverige, få några kronor och det hela kommer till nytta istället för att hästar åker ur landet och kommer tillbaka i delar. Och varför BETALA när man kan få betalt.

trotjänar avlivning är inte billigt alla gånger, dessutom ska en stor hästkropp destrueras. vet du vad det kostar?

Många vill du hellre ha några kronor för köttet, kanske startkapital till ny häst eller liknande..

DESSA ÄR DEFINITIVT INTE SÄMRE HÄSTÄGARE
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Ja "sålt är sålt" och "djurplågeri är djurplågeri" hur man än vänder och vrider på det.



Jag har redan gett exempel på andra slakterier i Sverige(4 st och ett där det upprepades) som skållat grisar levande, här är ett längre klipp om hur kycklingar-broilers har det-uppfödning i Sverige, Europa samt slakten och det faktiskt grova djurplågeri som sker i samband med detta, och jo, jag tycker fortfarande självklart att KV ska rätta till sina brister, men blir det inte dubbelmoral av det hela om broilersslakterier får uppföra sig långt värre alltid, utan krav på åtgärder, än det som diskuteras-Knorrevångens brister vad gällande uppstallning av flertal djur men långt ifrån alla, och att Knorrevången därför ska stänga, när ingen kräver stängning av broilerslakten?

http://www.youtube.com/watch?v=CoVeahekbGI
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

För mig är det självklart att ta mitt ansvar som konsument och välja slakteri som INTE har en VD som blåser (godtrogna) hästägare, eller har problem med att inse att hästar behöver mat, vatten och vård så länge de är i livet.

Det är liksom inte så svårt. Konsumentmakt kallas det.

/Migo


Jag försvarar inte bristen på mat och vatten, men faktum är att även andra slakterier har fått klagomål på liknande händelser, att djur är uppstallade över natt är vanligt och en del djur stressas av det och vissa dör eller kommer i bråk och skadas och därför får avlivas, för det måste väl ändå räknas som djurplågeri och anledning att stänga slakteri,fast det är nöt, svin och får?

Hur kan man som konsument veta vilket slakteri av dem som ska bojkottas?, men det är klart, kanske det är bättre att köpa hästkött eller annat kött från utlandet, för så lär det bli om alla slakterier ska slås igen utan möjlighet till rättning för missförhållanden som sker.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Nästan 20 mil extra blir det här nere ifrån. Och har jag en häst som är i sådant skick att den ska slaktas så åker jag kortast sträcka, dvs till Knorrevången, och följer med den in. Aldrig att jag skulle utsätta en svag/gammal/skadad/sjuk häst för 20 mil i transport i onödan.
Inte för att jag vet hur långt du har till K, men om en häst är så svag/gammal/skadad att den inte klarar 20 mil extra, då ska den inte köras alls.
Är den sjuk(!), då ska den inte till ett slakthus överhuvud taget.

Om man gärna kör dom X milen till K med sin svaga/gamla/skadade/sjuka häst men inte istället 20 mil till, till ett sunt slakteri, ja då undrar jag över om orsaken är annat än pengar. Mer betalt för hästen- mindre i omkostnader. Om någon i det fallet påstår att det är för hästens skull, så är det för mig hyckleri.

LIA
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Menar du att det skulle vara så avskräckande att man "måste" vända sig till K? 10-30 mil till en tävlingsplats över en helg när det gäller att tävla hindrar få.
Men då gäller det förstås ens nöje ... :grin:

LIA

Nu finns det ju många som INTE åker så långt för att tävla, varför det kanske inte ter sig så konstigt om de inte vill åka 30 mil för att komma till ett slakteri.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Aldrig att jag skulle åka någonstans med en skadad/sjuk/gammal trotjänare!!! :eek:
Fy fararo att göra så!! Varför? För att slippa den extra kostnaden?
Trotjänaravlivning hemma är alternativet, inget annat!!

Men det är ditt val, vad ger det dig rätten att döma andras val?
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Är den sjuk(!), då ska den inte till ett slakthus överhuvud taget.



Ni som dömer,jag har kört en sjuk häst till slakteri, ca 15 mil blev det och den gången åkte jag uppåt till Skara.

Hästen blev riktigt akut sjuk utan att hinna bli riktigt akut dålig och jag fick inte tag på skytt, slaktare, distriktaren hann inte komma den dagen, och efter rundringning så ställde Skara upp samma dag, vilket var en nödvändighet.:bow:
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Jag försvarar inte bristen på mat och vatten, men faktum är att även andra slakterier har fått klagomål på liknande händelser, att djur är uppstallade över natt är vanligt och en del djur stressas av det och vissa dör eller kommer i bråk och skadas och därför får avlivas, för det måste väl ändå räknas som djurplågeri och anledning att stänga slakteri,fast det är nöt, svin och får?

Hur kan man som konsument veta vilket slakteri av dem som ska bojkottas?, men det är klart, kanske det är bättre att köpa hästkött eller annat kött från utlandet, för så lär det bli om alla slakterier ska slås igen utan möjlighet till rättning för missförhållanden som sker.

Men det är bättre att gynna seriösa slakterier som följer de bestämmelser som finns, för såna finns säkert också. Tyvärr kanske de ligger i lä ekonomiskt just för att de är seriösa. Det finns ju en anledning att företag struntar i de lagar och bestämmelser som styr deras bransch - pengar.
Så gynna de seriösa istället så kanske de oseriösa tvingas till förändringar. Så länge folk spelar med i deras spel så fortsätter dom att vara oseriösa. Konsumentmakt, var det någon som kallade det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 237
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 872
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Om det flyger en svart drake över himlen från solen och försvinner bakom ett moln betyder det då att man måste prata om drakar om man...
2
Svar
29
· Visningar
3 010
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp