Brodd- och belastningsfråga..

Sv: Brodd- och belastningsfråga..

Tigertofflan skrev:
Jag måste inte. Han har flapparna för att han annars trampar av sig skorna (vilket resulterar i många tappskor varje skoperiod). Vi skulle kunna sko honom med vanlga skor.. men.. ja.. Det är varken bra för hans hovar eller för plånboken...

jag förstår.... finns inget värre än när hästen har såna problem... går det inte att hovis justerar ytterligare med alternativ skoning så överullningen blir justerad, så bakhovarna inte hinner med att trampa av fram...? vad som helst utom att ha bara brodd i tån, det är inte alls bra för hästens ben, sliter oerhört oavsett om du rider på mjuk mark för det mesta, vinkeln blir för fel... för jag antar att du inte bara har brodd när du rider, utan även i hagen osv om vintern?

Han går i så fall bara med blindbrodd när han inte rids. Vill inte ha brodd på i stall/hage.

Jag tror att hovis har gjort vad han kan... Känns så synd när vi nu äntligen har hittat nåt som funkar, också faller det pga minusgrader... :(

Ska se om vi kan få affärn att ta in broddade flappskor, annars vet jag inte vad vi ska göra...

jag tror säkert du kan hitta nån affär som kan ta hem broddade flapp åt dig. om inte annat kanske du kan höra med ex. en travshop uppåt landet att skicka till dig. finns säkert nån snäll som gör det.
ska du ha tvåor så har jag ett par beg. :D

jag briddar 4 i varje hov,för att få så bra fäste som möjligt, vill man inte ta av dem i hagen så sätter man på boots, för att hästen inte ska kliva sig själv. man kan sätta lite kortare på bakhovarna om man har en häst som slår mkt mot anndra hästar, tur så har jag inte dem porlemen

Liknande trådar

Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
556
Senast: Shixle
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 432
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 354
Senast: Nevermind
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som... 5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Om samvete vs effektivitet
  • GVFÖ 2025
  • Rumsväxter 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka