Brodda för terrängträning?

Freazer

Trådstartare
Tant ska åka på sin första terrängträning på länge och funderar på vad jag ska sätta på för broddar. Vad brukar ni ha vanligtvis? Min hemmaklubbs gräsbana är mkt halare än terrängbanan.
 
Vad är det för underlag och nivå? Jag tränar obroddat på hemmabanan, oavsett väder, på skog/sandunderlag. Har haft korta isbrodd när jag varit iväg och hoppat på terrängbana på gräs när det inte varit överdrivet blött och hade nog bara satt i gräsbrodd om det var blött och halt. Tror inte ens jag äger några gräsbrodd :o
 
Vad är det för underlag och nivå? Jag tränar obroddat på hemmabanan, oavsett väder, på skog/sandunderlag. Har haft korta isbrodd när jag varit iväg och hoppat på terrängbana på gräs när det inte varit överdrivet blött och hade nog bara satt i gräsbrodd om det var blött och halt. Tror inte ens jag äger några gräsbrodd :o
Det är väl typ gräs, vet inte om det är ngt spec gräs i och med gräsbanan för banhoppning alltid varit mkt halare men jag tycker man får ganska bra fäste på terrängbanan när jag har ridit runt vanligt där. Tant kommer nog inte hoppa högre än 90 denna gången 😂
Det är ganska torrt här nu men jag vågar nog inte hoppa obroddat på denna hästen. Hur korta isbroddar sätter du?
 
Det är väl typ gräs, vet inte om det är ngt spec gräs i och med gräsbanan för banhoppning alltid varit mkt halare men jag tycker man får ganska bra fäste på terrängbanan när jag har ridit runt vanligt där. Tant kommer nog inte hoppa högre än 90 denna gången 😂
Det är ganska torrt här nu men jag vågar nog inte hoppa obroddat på denna hästen. Hur korta isbroddar sätter du?

Ja, nej är det gräs hade jag inte heller velat hoppa mer än småskutt obroddat.

Runt 7 mm brukar jag ha, och hoppar inga högre höjder. Det finns väl ganska korta gräsbrodd att köpa också (tror jag?), så att det är just isbrodd är för enkelheten. Men de lite längre gräsbroddarna undviker jag helst om de inte verkligen behövs.
 
Tant ska åka på sin första terrängträning på länge och funderar på vad jag ska sätta på för broddar. Vad brukar ni ha vanligtvis? Min hemmaklubbs gräsbana är mkt halare än terrängbanan.
Min hemmabana är gräs på sandbotten, vilket gör att så länge det inte är nyklippt eller regnat supermycket (typ på hösten) så är det väldigt sällan halt. Tränar oftast obroddat, om regnigt eller tävling har jag isbrodd (de vanliga, kortaste. Ger lagom fäste men inte för mycket). Gräsbrodd endast om det verkligen behövs. Tävlar H100 och tränar 2*, men min häst är också tvärsäker på fötterna. Hade han varit mer osäker eller bockig/skuttig hade jag broddat mer regelbundet.
 
Min hemmabana är gräs på sandbotten, vilket gör att så länge det inte är nyklippt eller regnat supermycket (typ på hösten) så är det väldigt sällan halt. Tränar oftast obroddat, om regnigt eller tävling har jag isbrodd (de vanliga, kortaste. Ger lagom fäste men inte för mycket). Gräsbrodd endast om det verkligen behövs. Tävlar H100 och tränar 2*, men min häst är också tvärsäker på fötterna. Hade han varit mer osäker eller bockig/skuttig hade jag broddat mer regelbundet.
Har du samma fram och bak när du broddar med dom kortaste isbroddarna?
 
Har du samma fram och bak när du broddar med dom kortaste isbroddarna?
Ja, det har jag. Och två brodd per sko. På den typen av underlag som på min hemmabana (och nästan överallt när det är supertorrt) behövs bara att de kommer igenom översta lagret och får fäste eftersom resten är sand.
Men det beror ju helt på vilken typ av häst, underlag, väder osv. Och är en hel vetenskap. Så jag har valt att göra det så enkelt som möjligt. Särskilt med tanke på skaderisken med för stora broddar som ger för mycket fäste. Ska du träna på ca 90-nivå så hade jag satsat på vanliga isbrodd om det inte är snorhalt och ösregn :)
 
Tant ska åka på sin första terrängträning på länge och funderar på vad jag ska sätta på för broddar. Vad brukar ni ha vanligtvis? Min hemmaklubbs gräsbana är mkt halare än terrängbanan.
Kanske för sent nu men för förhållandevis bra underlag hade oxå broddat med typ storlek isbroddar. Gräsbanor för hoppning blir ofta halare för att gräset är kortare än i terräng.
 

Liknande trådar

Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
3 315
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 529
Senast: Buongusto
·
Övr. Hund Jag funderar lite över försäkring. Jag har individuella försäkringar på mitt gäng nu, men funderar på om man ska gå över på...
2
Svar
32
· Visningar
1 847
Senast: AraSlei
·
Fritid Ska åka dit i morgon och enligt Google maps såg det ut att vara en del vägarbeten. Någon som vet hur det är? Tar vanligtvis två timmar...
Svar
3
· Visningar
482
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp