Broddar dygnet runt?

Jag hade 6mm isbrodd i dygnet runt 4 i varje sko på min häst på vintern, om det nu inte var helt halkfritt och många plussgrader då. Råkade inte ut för ett enda broddtramp eller spark under alla åren trots emellanåt stor flock. Hade inga skydd på annat än bootsen emellanåt då.
 
Jag har precis kommit på en sak.. Är det
hur tänker ni kring broddhöjd?

10 mm i trakten och 8 i tån, eller lika runt om? Vilka broddar brukar ni välja?

Bra fråga, precis vad jag hade tänkt att fråga också!

Jag fick aldrig på broddar idag.. Suck. Han var alldeles för speedad för att stå stilla och eftersom det som tur är har börjat töa upp överallt kan ha utan problem gå utan broddar nu. Tyvärr blev det ingen ridtur, men men.. :p

Jag kom och tänka på en annan sak. Förlåt för dumma frågor, men jag har aldrig behövt använda broddar tidigare eftersom jag alltid har haft ridhus och aldrig haft broddar i hagen..
Finns det olika storlekar på broddarna också!? Nu tänker jag inte på längd, utan storleksmässigt så att de går in i hålen? Jag börjar bli helt knäpp på detta. Har tänkt att köpa på mig elitbroddarna och skruva på dem när det behövs (han får dock gå med de i hagen 24/7 när det väl blir halka som majoriteten verkar ha) eftersom halkan inte brukar hålla så länge här nere, verkar vara ett bra alternativ.. Vad tror ni?
 
Jag har precis kommit på en sak.. Är det


Bra fråga, precis vad jag hade tänkt att fråga också!

Jag fick aldrig på broddar idag.. Suck. Han var alldeles för speedad för att stå stilla och eftersom det som tur är har börjat töa upp överallt kan ha utan problem gå utan broddar nu. Tyvärr blev det ingen ridtur, men men.. :p

Jag kom och tänka på en annan sak. Förlåt för dumma frågor, men jag har aldrig behövt använda broddar tidigare eftersom jag alltid har haft ridhus och aldrig haft broddar i hagen..
Finns det olika storlekar på broddarna också!? Nu tänker jag inte på längd, utan storleksmässigt så att de går in i hålen? Jag börjar bli helt knäpp på detta. Har tänkt att köpa på mig elitbroddarna och skruva på dem när det behövs (han får dock gå med de i hagen 24/7 när det väl blir halka som majoriteten verkar ha) eftersom halkan inte brukar hålla så länge här nere, verkar vara ett bra alternativ.. Vad tror ni?

Finns två olika gängor. 5/16 och 3/8. 3/8 är det absolut vanligaste på ridhästskor. Ponnyskor och travskor kan ha 5/16 men behöver inte det. Fråga din hovslagare.
 
Finns två olika gängor. 5/16 och 3/8. 3/8 är det absolut vanligaste på ridhästskor. Ponnyskor och travskor kan ha 5/16 men behöver inte det. Fråga din hovslagare.

Tack! Det är sånt man inte alls tänkt på att fråga om :p Jag ska smsa honom på en gång och fråga vilken gänga (heter det så?) som jag ska använda, men det låter ju som att det borde vara 3/8..
 
Här räckte de tyvärr inte till när isen kom. De åkte kana. Däremot på snö funkade de fint.

Både på is och snö fungerar de utmärkt här! Enda gången hon inte fick perfekt fäste även om det aldrig var någon fara var när det hade kommit nysnö på blankisen i en brant uppförsbacke.
 
Tack! Det är sånt man inte alls tänkt på att fråga om :p Jag ska smsa honom på en gång och fråga vilken gänga (heter det så?) som jag ska använda, men det låter ju som att det borde vara 3/8..

Ja, i de allra flesta fall är det 3/8 :) och hovis kommer att förstå frågan
 
Brodd dygnet runt, vill inte ha fläkskador eller brutna ben. Boots har jag på en del hästar som är klantigare än de andra. I övrigt är jag inte ett dugg rädd för broddsparkar, hästarna går i fungerande grupper och sparkar inte åt varandra. Ska nya hästar släppas ihop vintertid har det hänt att broddarna åkt ut om det finns en halkfri hage att tillgå, annars väntar jag med ihopsläpp :)
 
Jag fick i 3/8 elitbroddar så det var ju bra :) dock fick klumpen för sig att sparka sin hästkompis (de är verkligen ett kärlekspar i vanliga fall!) under ridturen idag, så jag blev lite orolig och tog ur broddarna efter ritten. Som tur är har det töat rätt bra här så numera är hagen bara lerig, så han kan lika gärna gå utan så riskerar vi inte att hon får några skador ifall han får för sig något i hagen.. Finns ingen anledning att ha i broddarna när det ändå inte är is i hagen.. Får fundera hur vi ska göra. Ska man kanske bara sätta fram (när han går i hagen) när det blir kasst väder igen?

Btw, har bara hål för broddar i trakterna. Jag trodde det var "standard" att sätta 4 hål?! Har iofs inte bott i Skåne så länge, men i Stockholm fick vi alltid 4 hål (hovis broddade direkt iofs så 4 broddar då..) utan att ens behöva nämna nått. Ska man använda några andra broddar än elitbroddarna när man bara sätter i trakterna? Tyckte inte det kändes helt bra idag när jag red. Det kändes som han halkade till lite då och då trots broddarna.
 
Jag fick i 3/8 elitbroddar så det var ju bra :) dock fick klumpen för sig att sparka sin hästkompis (de är verkligen ett kärlekspar i vanliga fall!) under ridturen idag, så jag blev lite orolig och tog ur broddarna efter ritten. Som tur är har det töat rätt bra här så numera är hagen bara lerig, så han kan lika gärna gå utan så riskerar vi inte att hon får några skador ifall han får för sig något i hagen.. Finns ingen anledning att ha i broddarna när det ändå inte är is i hagen.. Får fundera hur vi ska göra. Ska man kanske bara sätta fram (när han går i hagen) när det blir kasst väder igen?

Btw, har bara hål för broddar i trakterna. Jag trodde det var "standard" att sätta 4 hål?! Har iofs inte bott i Skåne så länge, men i Stockholm fick vi alltid 4 hål (hovis broddade direkt iofs så 4 broddar då..) utan att ens behöva nämna nått. Ska man använda några andra broddar än elitbroddarna när man bara sätter i trakterna? Tyckte inte det kändes helt bra idag när jag red. Det kändes som han halkade till lite då och då trots broddarna.

Brodda inte bara fram när det blir halt tycker jag. Inget blir bra om de slinter bak hela tiden. Är de snälla normalt med varandra kan du kanske ha låga brodd bak iaf om ägaren till hagkompisen går med på det?

Det blir halt i viss del av steget med bara traktbrodd när det är riktigt halt, de slinter precis i frånskjutet. om han slant idag är det nog snarare att brodden inte har så mycket att greppa i kanske? Brodden måste ju gå ner i underlaget för full effekt.

Det är nog ganska standard med 2 broddhål rent så vad som saluförs. Men i princip alla hovslagare kan ju borra och gänga själv så be om 4 hål nästa gång :)
 
Jag sätter på brodd i trakten och har det dygnet runt. Han spenderar ju betydligt mycket mer tid i hagen där han busar än vad han gör på ridturer (bortser från att vi bara rider i ridhus och går promenader, ev longerar ute haha...).

Men, jag tänker vänta på snön innan jag sätter på något. Av någon anledning hoppade snön över vårt hus och stack till södra sverige. :p Nu har det blivit varmare igen så inga broddar.

Angående skador så klarade min häst sig fint förra året utan några skydd. Jag tror han trampade sig en eller två gånger pga bråk vid maten (min häst är lite dum och kommer alltid tillbaka när hästar jagar iväg honom, jag misstänker att han blev bortjagad och trampade sig när han gick i sidled), men inget allvarligt.
Dock var det en häst i stallet som fick rejäla sår av broddar... Men det var pga att han ville leka med hästarna hela tiden, hoppade på deras rumpor och var allmänt jobbig. Han fick sår på benen, bringan, halsen osv osv (riktiga hål-köttsår). Synd om hans ägare, men han var riktigt dryg. :cautious: Det var en 12 åring som inte ens min 4 åring orkade leka med.
 
hur tänker ni kring broddhöjd?

10 mm i trakten och 8 i tån, eller lika runt om? Vilka broddar brukar ni välja?

Just nu har min 7,5mm i trakten runt om, detta för att han ska skos på måndag så jag broddade sommarskorna och köpte de minsta som fanns på granngården i 10pack.
Annars har han minst 4 och det är hovslagaren som väljer brodden (han tar oftast de som är minst trubbiga och ber mig sen sätta på boots. Han känner min häst...)
 
Jag har en del funderingar kring detta med brodd eftersom det var länge sedan jag hade skodd häst (2010).

Än har vi inte fått någon snö eller is där jag bor och oftast får vi inga långvariga vintrar. Jag vill helst inte ha broddarna i när det är bra underlag pga att det blir mindre glidmoment osv, vilket inte heller är bra. Därför går guldskor bort för min del. Men så fort väderprognosen tyder på halka/snö så känner jag att jag minst vill ha 4 broddar i varje sko och på dygnet runt. Fick ta bort mitt älskade sto pga att kylan kom plötsligt efter en jäkla massa regnande = ishage och fläkskador.. En till häst i hagen fick också tas bort. Så det misstaget gör jag aldrig om igen!

Men vilka brodd är bäst? Ska man ha lika höga i trakt och tå? Hästen går i egen hage så behöver inte oroa mig för att han kan skada någon annan häst. Om han skulle trampa på sig själv får han väl ha boots.

Jättetacksam för tips och råd! Suttit i flera dagar och funderat på brodd, snösulor osv..
 
Senast ändrad:
Jag har 8 mm brodd i och kommer sätta på snösulor nästa vecka. De enda tillfällen jag ser ett behov för långa broddar är när det är våt snö som klibbar fast i skon samt isgata under snön. Då kan de halka lite i svängar. Men det är ju enkelt att undvika, bara att skritta genom hörnen, ploga banan, salta etc.

Guldskor, såna som Tinywiny visar, fungerar bäst på hästar med lite kortare, stampigt steg. Det är en travsko egentligen.
 
Guldskor, såna som Tinywiny visar, fungerar bäst på hästar med lite kortare, stampigt steg. Det är en travsko egentligen.

Det stämmer inte på min häst. Hon tar långa kliv och stampig är hon inte. Hon fick börja ha dem efter en skada då vanliga guldskor inte fungerade och eftersom hon fungerar så bra med dem så har jag fortsatt använda dem.
 
Jag broddade mina tidigt i år då det blev kallt och marken hårdfrusen. Har 4 brodd/sko och alla i samma storlek, 10 mm. Det är ganska korta broddar så ev skador blir inte så djupa. Rocket har redan lyckats trampa sig lite i kronranden bak.
 

Liknande trådar

Ridning Låter dumt, men jag får jättedåligt samvete om jag inte rider/går med min häst. Värst är det om jag inte känner för att rida...
Svar
13
· Visningar
1 604
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ett ”litet” problem som jag behöver få hjälp att tänka kring. Min häst måste flytta ganska omgående, av olika skäl. Jag har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 132
Senast: Masse
·
Avel Hur tänker ni som har föl där det finns varg, får de sova inne ett tag tills de vuxit på sig lite eller går de ute dygnet runt direkt...
Svar
5
· Visningar
1 070
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp