Broddar på/av

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare anno2008
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 890
A

anno2008

Vad det gäller broddar så har jag under vinter säsong alltid haft hästen broddad fram dygnet runt och broddat bak enbart vid ridning. Alltså hästen har gått obroddad bak i hagen för att undvika spark skador. En av tjejerna i stallet tog upp till diskussion hut vi önskade göra inför kommande säsong.
Hon vill ha sin häst broddad runt om även i hagen för att undvika fläk skador.
Och så var man splittrad igen :).

Kanske är det så att vi i södra delarna ofta broddar enbart fram men de som bor i norra sverige har brodd runt om pga klimatet.
Hur gör ni på vinter halvåret?

Sv: Broddar på/av

Brodd runt om, fyra brodd/sko, dygnet runt hela broddsäsongen. Flera hästar i hagen, men sammansatt flock.

Aldrig (än iaf, peppar peppar) haft någon broddskada mer än några broddtramp, däremot förlorat en häst i sviterna av en fläkskada och vet flera som förlorat livet för unga pga fläkning/vurpa.

har hästen skor runt om har jag alltid broddar runt om, är alldeles för rädd att dom ska fläka sig, men unghästar har jag haft oskodda bak och då får dom ju bättre grepp än om dom har skor utan brodd.
har aldrig varit med om någon broddskada, men mina hästar är lugna och snälla mot varandra.

Hellre broddskada än fläkskada.

Brodd runt om på vintersäsongen.

lånar knapp *

jag brodde på förra veckan runt om, efter att det hade varit snö och halt i några dagar. såklart smälte allt till dagen efter. tog av broddarna nu i helgen och såklart låg det snö ute nästa dag när jag vaknade :crazy: men det smälte under dagen :)

men vi har tre hästar i stallet som det mesta går ute dygnet runt (island) vi brukar ha broddat fram och bak + snösulor.

ingen häst har kommit til skada med det i hagen, bara täcken :smirk:

Jag har ALDRIG bakbroddar på i hagen men jag har ett ganska ranghögt sto som ofta slår mot dem andra, när det vankas mat.

Men har du en väl sammansatt flock som går bra tillsammans så skall du naturligtvis ha brodd runt om hela vinterhalvåret.

Hej!

Min häst har broddar runt om, 4 i varje hov. Häst går ute med 3 andra i hagen, i en flock med mycket hög rang (samtliga), men med ordnad rangordning. Nya hästar i stallet får bo i andra hagen, för att undvika skador.

Min häst är en enorm olycksfågel och skulle troligtvis skada sej omgående om hon inte hade supergrepp under fötterna.

/ Lavinia

Har bara mina två hästar i hagen och de går broddade 4 brodd/sko dygnet runt hela vintern.

Har även haft dem ihop med andra men då ska flocken vara lugn redan innan vintern kommer så de inte sparkar efter varandra. Inga ihopsläpp vintertid.

Förra vintern red jag i princip inte med broddar , hästen hadde skor runt om , men jag red bara ytterst försiktigt i skritt vid halka(vilket inte händer ofta). Men det hära året hadde jag tänkt på min ranghöga häst (som har sparkat på kompisen)att brodda fram och antigen gå barfota bak eller ha skor och sätta i brodd vid ridning. Men eftersom jag denna tid rider kanske 3-4 ggr i veckan på mestadels grusväg tvivlar jag på det här med barfota bak.
Tror ni att det skulle funka med barfota bak?
Förlåt att jag frågar i en tråd...

Efter att ha fått en sena avsparkad på min häst pga broddspark i hagen har jag slutat med brodd bak i hagen.

Guldskor med 6 fasta brodd i varje, unghästar under 1,5 barfota.

Jag har väl haft tur men ingen broddspark hittills, däremot en stel has pga barfotaspark på en av hästarna, och så en som gjort ett "hål" på baksidan av benet med mikrofrakturer i giffelbenet som följd. Men det var absolut något hon sparkat PÅ och ingen brodd.

Detta under lite drygt 30 år... (även om jag inte haft guldskorna hela tiden)

jag brukar ha brodd runt om men oftast så har jag bara haft 1 eller max 2 hagkompisar till min förra häst.

det funkade fint alla de 6 åren jag hade honom.

detta året blir det inte skor alls-ny häst...

KL

Brodd runt om.
När de gått många hästar i flocken och varit busigt och "grabbigt" (valack flock med mycket skoj), har vi haft blindbrodd bak utom när det blivit isigt, då har vi tagit "risken" och broddat på ändå. allt för att undvika fläkskador.
Ingen fyrbrodd bak dock. Hästen trampar sig ibland. Fram fick man ha blindbrodd i tå-hålen i hagen, eftersom valackerna lekte så pass mkt, för att minska skaderisken.

var inne på kliniken i tisdags och den var som en akut mottagning denna dag :eek: Hästar som fick lastas ut exakt utanför dörrarna där det är förbjuden parkering normalt, hästar som fick baxas in genom dörrarna, osv osv. Vi frågade om det, och de svarade att det var fläkskador till största delen, folk som inte "hunnit med" att fatta att det var halt, och hästarna hade skadat sig.

Senast ändrad:

Brodd på alla fyra, skulle aldrig funka här uppe i Norrland annars..Inte för mig iaf! Däremot kan jag tänka mig att man sitter i en annan situation söderut, där det kanske är snö/is nån vecka sammanlagt som högst om året..

4 brodd runtom. Jag har svårt att förstå varför man väljer att brodda med bara två broddar, det känns inte rätt belastningsmässigt.
Vi har hästarna i flock på lösdrift och har som regel inga hopsläpp under broddsäsong.

Hagen som min stora häst går i blir inte hal, bara väääldigt ojämn :(
Jag broddar på när jag ska rida. Han har bara skor fram.

Ute kan vi iaf inte ha borddar bak på hästarna, eftersom de leker och bråkar så mycket. De sparkar ofta, så broddar bak vågar vi inte ha.

Vi har broddat runt om hela vintern, faktum är att skadorna varit obefintliga vad gäller broddsparkar men tidigare innan denna regel infördes hade vi dessvärre fläkskador och sträckning varje vinter.

Vi har som mackan ungefär, stor "lekfull" hage så vi håller bakbrodden till ett minimum men hellre broddskada än halkskada faktiskt.
Jag har aldrig tåbrodd i bak i hagen pga tramprisken, min häst har rätt yviga bakbensrörelser.

Brodd 4 st*4 hovar. Skulle inte våga riskera annat. Visst att broddskador kan vara hemska. men vill en häst göra illa en annan gör de det fast de är barfota med....

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 436
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 919
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 657
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 663
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V