broddhe*veten

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nora
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 303
N

Nora

Brodda är ju denna sportens baksida lugnt sagt. Det går aldrig smidigt och drar så många svordomar ur mig! Hur gör alla andra?!? Svär ni också varje gång det är dags??

Måste ha brodd på tävling och i vissa fall på träning och nu oftast gräsbrodd vilket jag inte gärna vill ha kvar i skorna efteråt.. När hästen skoddes nyss satte jag i sånna gummipluttar, hålen var ju fina sen men det var ett helvete att få ut dom! Finns det nåt smart sätt att göra det? Kör mycket på grusväg och asfalt och misstänker att blindbrodd slits ner rätt fort och sen inte går att få ur. Senaste tanken var att i alla fall ta helvetet hemma före tävling och sätta i blindbrodd så det går lätt när man väl är borta. Men finns det verkligen ingen smart lösning på det här problemet? Är jag ensam om det?!

En annan tanke som slog mig, finns det verkligen människor som sätter i broddar vid ridning och sen tar ut dom när de är färdiga på vintern eller är det en myt? (Hur pallar man i så fall...?)

Sv: broddhe*veten

Jag svär också ganska mkt... Jag har tyvärr ingen bra lösning mer än att jag sätter mig på en pall bredvid hästen och lägger benet i knät, då slipper jag iaf värken i ryggen (som oftast gjorde att jag inte kunde rida innan jag kom på detta sätt).

Jag har en kompis som tar i och ut brodd efter varje ridpass (på vintern), SKITJOBBIGT.

Jag HAAAATAR oxå att brodda :devil:
Tar faktiskt i och ur varje ridpass (rider 5-6 dgr/vecka :crazy: ). Använder bara på vintern+tävling på gräs. Sjukt jobbigt, men vågar inte låta ponnyn stå med broddar, även om dom bara är små och hon bara står i boxen :o

Har med provat dom där satans gummiplopparna :devil: Det gör jag aldrig mera om säger jag bara!

Hur orkar du?! Det är kanske inte lika helvetiskt när man gör det varje dag men hur pallar du? Min häst står ju med vinterbrodd nästan halva året så det är ju egentligen inget problem då när det är vinterunderlag men dom håller ju inte att tränas med nu.. :grin: I hagen eller boxen är jag inte speciellt rädd att det ska hända nåt pga broddarna, värre är det vid träning men då har han ju skydd på.

Är det ingen som vill bli snorrik och hitta lösningen?

kl

jag sitter på en ikea pall med hoven i knät,rensar med en söm gängar o drar i brodden, går jättesnabbt :)

Brodda är ju denna sportens baksida lugnt sagt. Det går aldrig smidigt och drar så många svordomar ur mig! Hur gör alla andra?!? Svär ni också varje gång det är dags??

Måste ha brodd på tävling och i vissa fall på träning och nu oftast gräsbrodd vilket jag inte gärna vill ha kvar i skorna efteråt.. När hästen skoddes nyss satte jag i sånna gummipluttar, hålen var ju fina sen men det var ett helvete att få ut dom! Finns det nåt smart sätt att göra det? Kör mycket på grusväg och asfalt och misstänker att blindbrodd slits ner rätt fort och sen inte går att få ur. Senaste tanken var att i alla fall ta helvetet hemma före tävling och sätta i blindbrodd så det går lätt när man väl är borta. Men finns det verkligen ingen smart lösning på det här problemet? Är jag ensam om det?!

En annan tanke som slog mig, finns det verkligen människor som sätter i broddar vid ridning och sen tar ut dom när de är färdiga på vintern eller är det en myt? (Hur pallar man i så fall...?)

Visst finns det sådant folk (jag t.ex). Tycker inte att det är så jobbigt att brodda i och ur faktiskt, använder öronproppar doppade i hovtjära för att skydda gängorna. Transporterar mina hästar en hel del, särskilt vintertid, och vill inte riskera att skada varken häst eller transportgolv pga broddarna, och vill inte heller att hästarna ska skada varandra i hagen (en harmlös busbakutspark kan träffa olyckligt)

Jag tkr inte det är jobbigt :angel:
För min pappa broddar alltid, jag får inte göra det så jag vet inte hur man gör :p
Anledningen till att jag inte ''får'' göra det är att pappa tycker det är kul och jag tycker att det verkar jobbigt.
På vintern så broddar vår hovslagare och sen tar vi ur dem vid behov (tex lång transportresa, snön och isen försvinner ingen stor idé att ha broddar vid lera och slask ;) )

På vintern har han alltid broddar i hagen, för det blir snorhalt i våra hagar. Men han har benskydd på sig då, för han trampar sig annars med broddarna och jag vill inte att min häst ska få feta köttsår i benen.

Senast ändrad:

Man lär sig hur man ska stå för att inte få ont i ryggen ;) Fråga hovslagaren!

Annars är det bara att ha en riktigt bra gängtapp, de oranga från Hansbo är bäst. Finns urpetare i samma modell som också är jättebra, spik eller söm är helt värdelöst...
Gänga hålen dagen innan tävling och stoppa i bommul i hålen så är det bara att skruva i sen. Inte så jobbigt :laugh:

Vi har små isbroddar i hela tiden när det är halt ute på vintern. Men eftersom det inte är halt så länge i taget i Skåne blir det rätt mycket skruvande ändå...
På sommaren broddar jag också mycket, tävlar hoppning och fälttävlan där ibland både dressyr, hopp och terräng är på gräs. Så man lär sig :D

öronproppar säger du? Varför tjära? Vad använder du för att ta ut dom?

Nyrelski: Det är inte riktigt ryggen som är värst, det är fingrarna :o haha... och att det alltid sitter en sten i sista hålet eller att gängtappen inte får fäste. Kanske ska prova hansbos då, för söm och spik är inte kul..!!

En annan fråga, är det nån som använder sig av gummipluttar, och hur får ni i så fall ut dom smidigt?

Tjäran är för att öronpropparna (jag använder den gula varianten öronproppar) ska stå emot hästens kiss/bajs bättre, de har annars en tendens att gå sönder väldigt fort annars (håller max 2 dagar utan tjära, men upp till 2 veckor om man doppar dem i tjära) Tar ut dem med en tång med böjd spets, liknande den här: http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=80790

Jag tycker det är kanonsmidigt!! Även om proppen blivit ihoptryckt/intryckt av någon sten eller liknande, som kan hända ibland, så funkar det ändå att få ut den med tången (ingen spik eller söm behövs, till skillnad mot om man stoppat bomull i hålen) och det är på sin höjd de allra yttersta gängorna som behöver gängas om. :laugh:

Ok, jo använder man spik gör det ont i fingarna med :crazy: Jag hade absolut satsat på Hansbos och en skiftnyckel med bra handtag att skruva i med.

Jag använde gummipluppar en gång men slutade med det eftersom det tog längre tid att få ut dem än att gänga...
Annars är öronproppar bra, sånna gula som man delar på hälften, kära behövs inte tycker jag. Bommul funkar också som sagt hur bra som helst. Men jag har det alltså bara under natten dagen innan tävling.

Bomullstussar doppade i tjära, pressa ner i broddhålen när hästen är nyskodd.

Det tar sin lilla stund att pilla ut den hårdpackade bomullen sen (jag använder en hästskosöm), men det och min ÄLSKADE broddhylsa + spärrskaft (= inga mer sönderslagna knogar, skulle ALDRIG anv skiftnyckel igen) gjorde iaf att jag var överlägset snabbast på att brodda på kursen i helgen :devil:

Söm, gängtapp och ett spärrskaft att dra åt dem med. Tycker inte alls att det är så jobbigt.

ursch, jag hatar att brodda. Är det någonting som kan få mej arg så är det broddninge. Mina hästar har dessutom 4 broddhål/hov. Till senaste tävlingen, ställde jag mej kvällen innan för att gänga upp och fixa till hålen, och det slutade med att jag stog rätt upp och ner och grinnade :angel: Inget av hålen funkade, det var stenar i, jag fick ont i handen av spiken, broddarna la sej bara på sniskan när jag skulle skruva i, och hästen tyckte jag var perfekt att lägga hela sin vikt på för att vila, och ja allting gick bara fel.

Imorgon kommer hovslagaren igen, och dom ska få nya skor, så nu tänkte jag åka till granngården och köpa sånna där skummgummi ploppar, som man trycker in i hålen, men då kanske inte dom funkar då. Får se jag kanske köper blindbroddar istället och låter hovslagaren skruva i.

Annars har jag faktiskt oxå fått det här tippset med öronproppar, så vi får se det kanske slutar med att jag trycker in dom där gula öronpropparna i broddhålen :D

Jag har inga problem alls med att brodda. Sitter på huk och lägger hoven på plats på knäet närmst hästen. Där ligger hoven tills jag är klar.

Det viktigaste för mig är:
1. Gänga upp hålen direkt/så fort som möjligt efter ny skoning. Hålen blir lätt lite "skeva".
2. Använd en bra gängtapp och gänga upp varje gång (varannan om man broddar i/ur varje dag). Den orangea har vi och vi har alltid en ny på lager hemma i lådan.
3. Gänga upp med jämna mellanrum, ex en gång i veckan, under broddsäsong.

Sedan är det ju bara att brodda :)

Använder en lång (typ 2 dm) halv pincett som jag lindat med lite eltejp i änden. Kanon att pilla rent hålen. Har aldrig något i hålen. Har en liten skiftnyckel som man kan dra alldeles lagom hårt med. Inga tappade broddar iaf.

Sen är det ju guld värt att ha en häst som låter hoven ligga sitll tills man är klar :bow: Men det tar inte så himla mycket längre tid än att kratsa hovarna tycker jag inte. Broddar när jag rider markarbete på gräs hemma eller hoppar terräng. Och såklart vid framtida ev tävlingar på gräs.

Vintertid broddade vi i/ur dagligen vid ridning innan de låga broddarna kom ikapp oss :o för några år sedan. Nu går de med brodd dygnet runt i broddtider på vintern.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 449
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 420
Senast: Miingla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 909
Senast: Juli0a
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 170
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejtingtråden del 38
  • Kriget i Ukraina, 2023 -

Hund, Katt, Andra Djur