Brodera mera

Jag har under den senaste tiden suttit och broderat mycket. Jag har haft ett precis påbörjat broderi liggande i bokhyllan i flera år och tänkte göra klart den nu. Det är ett bra sätt att få tiden att gå och ha något att fokusera på. Visst, jag skriver på min hemsida och fixar med bokföring också, men broderiet tar den mesta tiden. Nu har jag inte så jättemycket kvar på det broderi jag håller på med. Kan väl inte ta mer än kanske max en vecka till så är det klart. Det gör mig lite stressad. Vad ska jag sen hålla på med? Vintern är ju inte slut än och även om jag har ett litet jobb på gång så tror jag nog att jag kommer ha för mycket tid över ytterligare en tid framöver. Jag skulle alltså behöva köpa mig ett till broderi.

Så jag surfade in på den största brodeributiken och kollade deras sortiment. De har verkligen hur mycket som helst. Jag valde att titta på kategorierna tavlor och bokmärken. Och jag bläddrar, bläddrar och bläddrar. Det tar liksom aldrig slut. Nu har jag favoritmärkt över 90 broderier. Det KAN bli svårt att välja något. En del kommer ju sorteras bort p.g.a. priset. Men egentligen har jag inte råd med något alls. Jag går back den här månaden. Men jo, något måste jag ha att göra.
 

Min farmor var jätteduktig på att brodera. Sydde ofta dukar till oss barnbarn. Stora fina dukar och små. Så himla roligt att ha. Dessutom hade hon krokiga förvärkta fingrar, så hur hon kunde sy och virka så bra som hon gjorde det är otroligt. Själv har jag bara sytt lite korsstygn. Tycker det är väldigt givande när man ser hur motiven växer fram. Dessutom ganska rogivande. Men nu var det längesen jag sydde nått.
 
Ett tips är att kolla second handbutiker där finns ofta hela kitt som är påbörjade eller inte påbörjade alls, samt garn, nålar och broderimönster damast etc. Brukar vara tokbilligt.
Jo, jag har kollat och det är bara skit där. Jag har aldrig hittat något av intresse. Jag är ju rätt kräsen med vilka mönster jag kan tänka mig att lägga ner tid på. Mönstret jag broderar nu köpte jag för flera år sedan i en brodeributik. De hade inget bättre. Sen när jag började brodera så tyckte jag inte att mönstret var bra och la undan det. Men nu har jag liksom tvingat mig att göra klart.

Här är ett exempel på vad jag kan tänka mig att brodera: https://www.margaretha.se/produkt/gidn/362927-Broderikit Tavla Korg med syrener
 
Senast ändrad:
Så himla kul att du hittat något att pyssla med som känns skoj. Är ju toppen!
Jag broderade mycket förut när jag blev utförsäkrad. Det var mitt sätt att ta mig igenom det. Jag hittade en broderidesigner som jag gillade och broderade alla hennes gratismönster med motiv som jag gillade. Sen har jag velat fortsätta med de mönster som kostar, men haken är att de inte går att få tag i i Sverige. Jag gjorde sen ett försök med ett mönster från Permin men gillade det inte. Så det blev liggande i flera år. Det är det jag håller på att göra klart nu.
 
Jag har börjat störa mig på hur den där broderihemsidan fungerar. Det går inte att se broderiets hela beskrivning. Vet inte hur man får fram den. Det är ju liksom bra att veta om broderigarn ingår i broderiet. Nu listar jag ut det genom att titta på länken i vänstra hörnet.

Edit: Jag lyckades få fram hela beskrivningen men den stämmer inte med länken.
 
Jag kom slutligen fram till vad jag skulle köpa. Men då gick det inte att betala med mitt kreditkort. Jag har definitivt inte övertrasserat det utan snarare har jag råkat betala in för mycket på det så där finns pengar. Så jag fattar inte vad som strular.
 
Jag kom slutligen fram till vad jag skulle köpa. Men då gick det inte att betala med mitt kreditkort. Jag har definitivt inte övertrasserat det utan snarare har jag råkat betala in för mycket på det så där finns pengar. Så jag fattar inte vad som strular.
Vissa kort kan man styra var/hur kortet kan användas t.ex om man tillåter nätbetalningar och användning i andra länder. Kan det vara någon sådan spärr som är påslagen?
 
Vissa kort kan man styra var/hur kortet kan användas t.ex om man tillåter nätbetalningar och användning i andra länder. Kan det vara någon sådan spärr som är påslagen?
Hade inget minne av något sådant och kollade nu. Det finns ingen spärr men det står följande: Köp är öppna för webbplatser som använder Mastercard Identity Check. Andra köp kan nekas.

Så det där är troligen felet.
 
Jag har inte broderat på många många år, men så har jag känt mig lite sugen på sistone, men inte på de dukar/jullöpare jag har mönster till hemma. Men så av en slump fick jag upp på Facebook om temperatur broderi, sånt där att man broderar något varje dag för att visa vilken temperatur dagen haft som max :) jag har tidigare sett det som quiltar, men känt att det är för stort jobb, detta känns mer överkomligt! Så beställde det här mönstret på Etsy :) Screenshot_2024-01-03-20-03-05-137_com.facebook.katana.jpg
Nu ska jag bara in på någon loppis och köpa garn till den 😂
 
Hir känner du inför att brodera till folkdräkter? Flera som syr egna dräkter är villiga att betala för att någon annan ska brodera.

Det går även att sälja pinnade/flätade strumpeband.
 
Hir känner du inför att brodera till folkdräkter? Flera som syr egna dräkter är villiga att betala för att någon annan ska brodera.

Det går även att sälja pinnade/flätade strumpeband.
Det skulle jag kunna tänka mig att göra, även om det inte är korsstygn, vilket är vad jag helst gör. Men även om man får betalt så lär det knappast bli lönsamt. Det tar sjukt lång tid att brodera något.
 
Det skulle jag kunna tänka mig att göra, även om det inte är korsstygn, vilket är vad jag helst gör. Men även om man får betalt så lär det knappast bli lönsamt. Det tar sjukt lång tid att brodera något.
Du får jämföra det med att du nu betalar för att brodera och utföra din hobby, eller vad du vill kalla det för. Har du möjlighet att göra det men inte betala och utöver det få några kronor så är det ändå "lönsamt" för dig. Inte som i att driva företag lönsamt men lönsamt att du slipper ffa en utgift.
Ungefär som att jag får några kronor/reducerad stallhyra för att jag hjälper till med några in och utsläpp i mitt stall. Inget lönsamt men besparar mig ett utlägg och något som ändå är halvt tillfredsställande då hantering av hästar ändå är min hobby.
 
Du får jämföra det med att du nu betalar för att brodera och utföra din hobby, eller vad du vill kalla det för. Har du möjlighet att göra det men inte betala och utöver det få några kronor så är det ändå "lönsamt" för dig. Inte som i att driva företag lönsamt men lönsamt att du slipper ffa en utgift.
Ungefär som att jag får några kronor/reducerad stallhyra för att jag hjälper till med några in och utsläpp i mitt stall. Inget lönsamt men besparar mig ett utlägg och något som ändå är halvt tillfredsställande då hantering av hästar ändå är min hobby.
Förvisso. Men då väljer jag varken motiv eller sömsätt själv. Och jag får ingen produkt som jag kan hänga på väggen.
 
Nej, det kan bli något fint att hänga på väggen också. Gillar att se resultatet av det jag skapar.

Broderar jag en folkdräkt så gör jag det ju inte för min egen skull. Tror jag struntar i det.
Det beror ju på vad man är ute efter med sitt skapande/hantverkande. Om ditt syfte är att hänga saker på egen vägg är det ju klart att det inte går.
Men i början skrev du om det som att själva aktiviteten att brodera hade ett mentalt värde för dig. Då är det en poäng i att låta någon annat stå för kostnaden om man inte har råd att köpa material annars. Givetvis begränsar man sig i vad man erbjuder för tekniker och storlek på arbeten utifrån sina egna behov/intressen i ett sådant fall.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här tiden på året är alltid svår. Jag vet inte vad jag ska göra inomhus så många timmar när det är mörkt. När det blir mörkt så...
Svar
10
· Visningar
891
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 079
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 522
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 150
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp