Bukefalos 28 år!

Bröd till bebis

Sandra78

Trådstartare
Det rekommenderas ju att man bara ger vitt bröd (formfranska, säger de på BVC) till bebisar till en början, men när kan man börja ge annat bröd?
Typ rågbröd, limpa, polarkaka osv? Knäckebröd? Eftersom ingen av oss vuxna äter formfranska och knappt ens vitt bröd så är vi jättedåliga på att ha sånt hemma, glömmer ofta att köpa... Lillan är inte så jätteförtjust i formfranska heller, polarkaka har hon provat vid nåt tillfälle och det var mycket godare :d
 
Sv: Bröd till bebis

Vi har gett av samma bröd som vi ätit direkt (förutom det allra grövsta fullkornsbrödet) och vi har väldigt sällan vitt bröd hemma.
 
Sv: Bröd till bebis

Hur gammal är hon?
Jag har nog aldrig fått rekommendationen att bara ge vitt bröd, vad jag kan minnas. Vi har ganska tidigt infört polarkaka, då detta är lätt-tuggat och inte har några kanter att ta hänsyn till.
 
Sv: Bröd till bebis

Råkade ge A Finncrisp innan han fyllt ett. Det gick ned det med märkligt nog :D han gillade det. Hembakat segt rågsurdegsbröd har inte heller varit ngt problem.

Men jag erkänner att jag också hört att små barn bara ska ha fiberfritt bröd. Så vi har nog varit lite försiktiga. Fast polarkaka är jag rädd att jag räknat som ilvitt.
 
Sv: Bröd till bebis

11 månader :o Polarkaka har hon fått en del av, när det finns hemma (mest sambon som köper det och han är ingen brödmänniska). Plus att hon fått smakbitar av det mesta, men inte så att hon fått en hel rågbrödskiva till mellanmål.
Lyssnar man på BVC här ska de endast och enbart äta formfranska utan kanter fram till ettårsdagen.
 
Sv: Bröd till bebis

Äh, trams! Man kan ju undra vad det är för mirakel som sker i kroppen just den dag de fyller 1 år, för övrigt.

Vår äldsta åt sportknäcke när hon var 8 månader. :angel: (vår yngsta är 8 mån nu, men kan inte ens hantera formfranska, det där varierar! I gengäld äter hon gröt på skrädmjöl som är fullkorn)

Så länge barnet tycker det är gott, brödet inte är ovanligt salt och magen fungerar bra, ser jag ingen anledning till att bara ge formfranska. Det enda som är med grövre bröd(fibrer) är väl att en del små barn kan bli förstoppade eller väldigt lösa. Men det märker man ju, och då är det bara att byta till vitt bröd igen.
 
Sv: Bröd till bebis

Ja, visst är det fantastiskt vad mycket som händer på ettårsdagen!
I morse fick fröken rågbrödsmacka och det var mycket godare än formfranska :d
 
Sv: Bröd till bebis

11 månader :o Polarkaka har hon fått en del av, när det finns hemma (mest sambon som köper det och han är ingen brödmänniska). Plus att hon fått smakbitar av det mesta, men inte så att hon fått en hel rågbrödskiva till mellanmål.
Lyssnar man på BVC här ska de endast och enbart äta formfranska utan kanter fram till ettårsdagen.
Då skulle nog mina barn vara döende nu, eftersom de fick polarkaka i plockbitar med lämpligt pålägg på (leverpastej, färskost eller annat som man kan bre på dem) som mellanmål så snart de kunde börja stoppa i sig själva. Ingen av dem har reagerat negativt på det.
Varför skulle man inte kunna ge fullkornsbröd (lätt-tuggat sådant) innan ettårsdagen när man kan ge fullkornsvälling från 8 månader?
Nej, ibland tycker jag att BVC-tanterna är långt uppe i det blå och svävar med sina råd. :grin:
 

Liknande trådar

Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 606
Senast: Texaz
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
14 550
Senast: Korven
·
Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna...
2
Svar
26
· Visningar
3 126
Senast: Laa
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 523
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp