Hitta "valp-mentor" för knepig hund?

buschiq

Trådstartare
Jag har en svår fråga...

Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna tiks uppfödare och hon ville gärna placera ännu en tik hos mig då hon är så nöjd med hur den första tiken har utvecklats. Så långt är allt jättebra, jag och den "första uppfödaren" är jättegoda vänner och vi litar på varandra. Hon är ett guldkorn i uppfödardjungeln ( ;) nu överdrev jag lite, men hon hör till de seriösa, bra uppfödarna som gör allt vad hon kan för att stödja sina fodervärdar)

Problemet är att valpen jag fått hem har vuxit upp i ett hem med både barn och vuxna med ganska svår adhd, gränssättningen har tydligen inte varit så bra som den borde och valparna har stressats mycket mer än de borde. Hade "min" uppfödare vetat om hur illa det var hade hon inte gått med på parningen, men mycket har visat sig för sent.

Valpen jag har hemma nu har vi haft i fyra veckor och hon driver oss verkligen till vansinne. Hon är i grund och botten en intelligent och driven tjej som stressats till ett beteende som är svårt att bryta.
Saken är att det inte går att beskriva riktigt vad som är jobbigt, det är liksom allt. Varje liten detalj i vardagslivet blir hundra gånger svårare, hon är så enormt aktiv och "på" hela tiden.
  • Hon skriker och ormar sig minst en gång i timmen hela nätterna, det är inget man kan ignorera utan det väcker hela huset. Jag som är sjukskriven hemma för utbrändhet skapat främst från sömnbrist är på bristningsgränsen.
  • Hon stressar så mycket att hon oftast kräks efter att hon ätit, hon kan inte ta det så pass lugnt att hon får behålla maten.
  • Hon attackerar allt och alla nästan hela tiden, ingen går säker. Våra katter vågar knappt gå in längre och det reagerar sambon som är kattälskare väldigt starkt på. Jag försöker förstås se till så valpen inte skadar någon, men är katterna inne kräver det punktbevakning 100% av tiden. Det här är inte ett problem jag tror kan lösas just nu, hon är valp och hon upptäcker världen så det är helt normalt. Det är bara jobbigt för sambon som avskyr valpen mer och mer eftersom katterna är hans bebisar...
    Vi har förstås grindar uppsatta så katterna kan freda sig, men de måste in genom köket där valpen är.
    Vi blir alla bitna hela tiden, men i min värld är det normalt valpbeteende som ger sig med tiden om vi visar oss tråkiga varje gång hon försöker starta en bitlek.

Saken är att jag tror att hon kommer att bli en utmärkt brukshund inom något fält en dag, hon har energin, kamplusten, oräddheten och "drajven" att gå vidare, men hon söndrar familjen under tiden.
Hennes föräldrar är stabila individer som genomgått mh med gott resultat (och röntgen etc) så vi tror att det beror mkt på de första 8-9 veckornas behandling av valpkullen.
Min uppfödare (hannens ägare) säger att om vi inte orkar med henne ska hon leta en ny familj men troligtvis kommer vi att behöva avliva henne eftersom hon aldrig vill sända tillbaka valpen till uppfödarfamiljen och hon inte vill att valpen ska bli en vandringspokal heller. Om vi bestämmer oss för att behålla henne skrivs hon över på oss direkt, hon är inget avelsmaterial i det skick hon är.

Tre valpar i samma kull har redan lämnats tillbaka, så det är inte bara jag som sett problemen. (bara jag som har valpen kvar, resterande har valpuppfödaren inte fått sålda)

Så, nu när jag skrivit långt och utförligt - här är min fråga...
-Jag är inte beredd att ge upp min Bella ännu, jag tror att hon har stor potential om hon får chansen.
Men hur hittar jag någon som kan hjälpa oss?
Närmsta brukshundsklubb ligger inte inom räckhåll med buss och sambon jobbar borta för det mesta. (vi har bara råd att ha en bil körduglig, men jag har en suverän veterinär som gör hembesök och grannar som ställer upp med skjuts om det är akut) Vi bor en bra bit ute på landet i värmland så det är inte så lätt att hitta en brukshundskunnig granne på måfå så där.

Någon som har ett tips om hur jag kan hitta någon som kan stötta mig nog att ta fram Bellas bra sidor och ge henne det liv hon förtjänar?
Om du har ett bra tips om en värmlänsk tränare som kan se en hunds goda sidor så pm'a mig gärna. Jag gissar att det inte är så bra att skriva ut någons namn här i tråden eftersom det blir reklam...

Jag vill bara orka ta fram den här valpens goda sidor, hon är en stark, positiv tjej som råkat ut för nästan allt negativt man kan göra från början och jag har helt enkelt inte kraften att göra det själv utan stöd.
 
Sv: Hitta "valp-mentor" för knepig hund?

rtgy11.jpg


Mina bebisar...
 
Sv: Hitta "valp-mentor" för knepig hund?

Okej, min fråga är kanske lite för svår, men det jag egentligen behöver är stöd för att orka fortsätta kämpa med valpen.
Om det finns fler därute som också haft det riktigt kämpigt under valptiden men som tagit sig igenom det och fått en kanonhund som resultat och kan berätta om det så är det värt mycket just nu!

Att väga mellan att avliva en valp för att man själv är såå trött och att kämpa vidare är ingen rolig balansgång...
Jag tror att den här valpen skulle få det enormt mycket bättre hos en mer driven hundförare, men det är hos mig och mina två andra hundar hon hamnat och vi får helt enkelt göra det bästa vi kan av saken...

I natt sov hon faktiskt fem timmar i sträck, det är rekord och enormt positivt i mina ögon!
 
Sv: Hitta "valp-mentor" för knepig hund?

Du måste helt klart få hjälp. Är det en bit till hundklubben så tycker jag faktiskt du får ta dig tid (iaf en dag i veckan) att fixa skjuts dit. Någon måste det finnas som du kan muta? En dag i veckan gör stor skillnad mot inget :)

Sen handlar det mycket om att ha strikta regler. Får hon inte göra en sak så ska hon f*n inte göra det heller! Koppel på inne som du kan korrigera henne med? Mer hjärngympa! Spår kanske vore något?

Är lite stressad nu med det var mina första tankar :) Kan ju bli en toppenhund med lite jobb!
 
Sv: Hitta "valp-mentor" för knepig hund?

Tack för ditt svar!
Jo, att vi behöver hjälp är jag helt på det klara med, det är absolut därför jag skriver... :D
Jag behöver nog lite positiv peppning för att orka vidare helt enkelt!

Jag har kollat upp när nästa valpkurs börjar på brukshundsklubben och pratat med en granne som är barnledig om vi inte skulle kunna ordna det på något vis. Helst skulle jag vilja ha min egen bil att köra dit i och förhoppningsvis kan jag spara ihop till det snart, men vi är en en-inkomstfamilj med fler djur och barn att försörja så en extra bil ligger inte högst på prioriteringslistan, tyvärr. Jag önskar att det kunde göra det, men man får ta verkligheten som den är...

Att problemet ligger hos mig och inte hos hunden är jag mer än väl medveten om, jag behöver bara verktyg att ta mig/oss/ vidare till en bättre plats.

Jag tror att Bella kommer att bli en riktigt bra brukshund av något slag med rätt guidning, jag är bara inte säker på att jag är rätt förare för det
Mina andra två hundar (en leonbergertik och en bc/polsk vallhundskorsning) är mer av gårdshundstypen och trivs med lite spår, hjärngympa och allmänna aktiviteter. Valpen är av en annan kaliber, det märks redan...
 
Sv: Hitta "valp-mentor" för knepig hund?

Uppfödaren till en av mina hundar är väldigt duktig på att behandla stressade hundar. Det hon ständigt predikar är lugn hantering och fasta rutiner. Det sistnämnda är extremt viktigt.

Jag vet inte om jag är säker på att Brukshundsklubben är en bra idé i nuläget. Kan man inte tänka sig att hitta en instruktör som kan komma hem till dig några gånger, så att du har lite att jobba med innan du flyttar träningssituationen till en mer orolig miljö? Att få ett bra förhållande och kontakt på hemmaplan borde underlätta och det löser transportproblemet.

Några konkreta tips/funderingar angående de problem du har tagit upp:

* Kan man kanske fixa en alternativ ingång genom ett fönster åt katterna under en kortare period? Det skulle minska er stress runt situationen med katternas ut- och ingång.

* Efter måltider - vad händer om man resolut sätter valpen i en valphage så att hon MÅSTE ta det lugnt? Kanske kan man sitta bredvid i början för att sedan, om det går bra, istället fortsätta att göra det man ska och ignorera valpen?

* Om sömnen: det är inget fysiskt fel på valpen? Det låter lite konstigt. Var sover hon? ÖRONPROPPAR kan vara utmärkta i vissa fall. Jag hade en valp som vid fem veckors ålder utvecklats till en riktig diva eftersom mitt ex (som hade denna valp som stor favorit) tog upp honom så fort han gnällde. Valpen tyckte det var FÖR DJÄVLIGT att sova med syskonen i en hage i köket när morsan sov hos mig och talade villigt om sina åsikter. Nå, det blev till att införskaffa öronproppar och ignorera den lille drama kingen:devil:. Nu låter det som om ert problem är i en annan division, men kanske kan proppar hjälpa lite.
 
Sv: Hitta "valp-mentor" för knepig hund?

Bra, konkreta tips!
Det här med lugn hantering och fasta rutiner är a och o här hemma, utan det skulle jag nog inte orkat så länge som jag gjort och Bella skulle inte lugnat ner sig så pass som hon ändå gjort. Men - vi har lång väg kvar, det är jag den förste att erkänna!

Katternas ingång kanske jag skulle kunna rucka lite på, de har en alternativ ingång redan idag via källaren som vi kanske skulle kunna öppna upp mer... Göra mer tydlig som "kattingång" så att säga. Det är ju rätt årstid nu, det gör inget om det drar lite extra från källaren längre...

Eftersom jag har en bc-korsning så har jag lagt mycket tid på passivitetsträning för honom, han behövde det som unghund. Jag försöker använda de kunskaperna för valpens räkning nu.
Vi umgås inte med andra än grannarna tillfälligtvis (2-3 gånger sen valpen kom) och hon har inte varit ifrån gården alls sen hon kom. I veckan är det dags för 12-veckorssprutan, det är den första gången vi åker någonstans.

Jag skulle jättegärna hitta någon som kan komma hem till oss, det vore den ultimata lösningen för mig, men hittills har jag inte fått napp hos någon tränare jag frågat. Antagligen har jag helt enkelt inte frågat rätt personer...

Ang sömnen så ska vi ta upp det med vår vet när vi träffas i veckan, men alla valpar i kullen uppvisar samma symptom, de sover helt enkelt inte mer än någon timme i stöten. Det är jättetrist, jag önskar att jag kunde vifta med ett trollspö och förändra saken men jag tror att tålamod och tid är det enda som kommer att få vår Bella att varva ner så pass att hon kan sova hela nätter.

Bara att skriva den här tråden har givit mig perspektiv på hur Bella mår och hur vi har det, jag tror att vi orkar ett tag till! :)
 
Sv: Hitta "valp-mentor" för knepig hund?

* Efter måltider - vad händer om man resolut sätter valpen i en valphage så att hon MÅSTE ta det lugnt? Kanske kan man sitta bredvid i början för att sedan, om det går bra, istället fortsätta att göra det man ska och ignorera valpen?
Insåg att jag missade att svara på din fråga. Sorry!

Problemet är egentligen inte att få henne att ta det lugnt efter måltiden, det är när hon äter hon hetsar och kastar i sig maten så hon kräks.
Hittills har jag löst problemet genom att dels dela upp måltiderna till små, små mål och dels genom att om möjligt mata henne ute i hundhagen där jag strör ut maten så hon får söka rätt på den. Det funkar, så länge jag inte ger henne en hel måltid i en matskål kräks hon inte.

Nu har hon -peppar peppar- somnat under datorbordet jag ställt in här i köket. Förhoppningsvis kan hon få vila en liten stund, jag hoppas det!
 
Sv: Hitta "valp-mentor" för knepig hund?

Mmm, min förra valp var av det hyperaktiva slaget. Jag skrev flera trådar om henne här under Hund, hon hette Billie. Jag tror det kan vara intressant läsning att ta del av alla de bra tipsen jag fick där.

Med henne var det överjävligt att leva men hon var superhärlig att träna med. Tyvärr blev hon bara 2,5år pga dåliga höfter (golden retriever) så hur hon blev som "vuxen" vet jag tyvärr inte men den sista tiden började hon helt klart lugna ned sig och blev mera hund än vilddjur.

Det som funkade allra bäst när det gällde enkel aktivering hemma och som går att variera i det oändliga var klickerträning. Det gav en hund som bromsade ner lite (liiiiite :p) och började använda hjärnan för att klura ut vad jag ville istället för att bara bulldoza sig fram, så det är ett hett tips.

Dessutom att lägga spår, person eller viltspår. Det är lugnande och suger musten fint i en hundhjärna.

Jag tror att din ingång in i henne är en träningsform där ni får en bra kontakt, som hunden tycker är rolig och som ger dig något att bygga vidare på. Att nå delmål och klara av saker tillsammans var för mig sådant som var milstolpar och sånt som jag kunde leva på i många dagar, ibland veckor.

Jag är själv uppvuxen med leonberger och tro mig, du har mina sympatier. Det är inte direkt knähund man brottas med... :p
 
Sv: Hitta "valp-mentor" för knepig hund?

Mmm, min förra valp var av det hyperaktiva slaget. Jag skrev flera trådar om henne här under Hund, hon hette Billie. Jag tror det kan vara intressant läsning att ta del av alla de bra tipsen jag fick där.
Jag följde faktiskt dig och Billie i alla trådar du skrev, det var intressant läsning där jag lärde mig mycket! Hon är en av de hundar jag alltid kommer att minnas tror jag... Jag såg nog aldrig ett foto på henne vad jag kommer ihåg, men jag har en klar bild av henne i mitt huvud ;)

Leonbergerhundar i sig är bland de snällaste och enklaste hundar jag mött, trots sin storlek, men när aktivitetsnivån är så hög som hos min Bella, då kan de bli en handfull... Jag tror att om man orkar med och verkligen satsar kan hundar som hon bli enormt duktiga och personliga, men just nu känns vägen dit väldigt lång...
 
Sv: Hitta "valp-mentor" för knepig hund?

Insåg att jag missade att svara på din fråga. Sorry!

Problemet är egentligen inte att få henne att ta det lugnt efter måltiden, det är när hon äter hon hetsar och kastar i sig maten så hon kräks.
Hittills har jag löst problemet genom att dels dela upp måltiderna till små, små mål och dels genom att om möjligt mata henne ute i hundhagen där jag strör ut maten så hon får söka rätt på den. Det funkar, så länge jag inte ger henne en hel måltid i en matskål kräks hon inte.

Jag stoppar ibland in min hunds mat i en "aktivitetsboll" har även ett ben som man kan stoppa in mat/godis i. Tanken är ju hjärngympa för hunden när den ska få ut gobitarna men för min hund som också äter fort är det ett bra sätt att få i sig maten i ett lite mer normalt tempo. Tycker att man slår två flugor i en smäll sas. Finns att köpa på de flesta ställen där det säljs hundartiklar.
 
Sv: Hitta "valp-mentor" för knepig hund?

Jag följde faktiskt dig och Billie i alla trådar du skrev, det var intressant läsning där jag lärde mig mycket! Hon är en av de hundar jag alltid kommer att minnas tror jag... Jag såg nog aldrig ett foto på henne vad jag kommer ihåg, men jag har en klar bild av henne i mitt huvud ;)

Jag blir lite rörd när jag hör att hon gjort intryck på en för mig helt främmande människa, tack. :) Just för att vi fick kämpa så mycket så blev hon och jag också otroligt tajta och det tror jag är den största fördelen med "jobbiga" hundar. Så länge kemin stämmer och man har viljan att kämpa så blir det i slutändan värt det.



Det var främst storleken jag syftade på som "problematisk" med lejonen. Jag har tydliga minnen från de gånger då vår Mister tog sats och kutade mot mig för att avvika i sista sekund och dänga till mig med rumpan så jag for en meter eller två... :D
 
Sv: Hitta "valp-mentor" för knepig hund?

Jag har en superaktiv tjej här hemma, som blir 6 mån om några dagar. Redan när hon kom så såg jag att det var en handfull av ren djävulskap som jag fått hem :devil: Verkligen sjukt trevlig, rolig, smart och lätt på vissa vis - men aktivitetsnivån är enormt hög!

Jag började klickerträna henne rätt så omgående, och hon kan nu runt 35-40 tricks. I övrigt så får hon röra sig mycket i skog och mark, och framförallt LEKA lös med någon/några vuxna hundar. Bollkastande, kampa med pinnar, kampa med mig, enkel lydnad och så vanliga valplånga promenader på det. Och jag började att ställa krav rätt så fort, självfallet efter att hon lärt sig vad det nu må vara - men krav har hon på sig.
Hon körde som in i helvete med oss på nätterna ett tag, och skulle upp MINST en gång i timmen för att kissa, leka, dricka, tigga godis eller vad hon nu kunde komma på. Ignorerade man henne så dunsade hon mot sovrumsdörren, pep, skrek, skällde och krafsade = ingen kunde sova.
Så fort hon visste vad NEJ betydde, så avbröt jag henne med det ordet, kallade henne till mig och lade henne ner. Om och om igen. Efter tre nätter så gav hon upp, nu säger hon bara till om hon faktiskt behöver gå ut. Vilket sker kanske 1-3 ggr/månad, om hon varit lite kass i magen eller vi somnat alldeles för tidigt.
Ja, hon fick helt enkelt lära sig att hon var tvungen att ligga ner och sova i sängen på natten.

Samma sak får jag köra på henne nu, då hon helt plötsligt kommit på att man ska leka som en idiot inomhus och riva allt man bara kan. Då är det att avbryta, kalla in och lägga henne plats. Och göra om ifall det behövs. När hon är helvild får jag hålla i henne en stund, innan hon "landar" mentalt och slappnar av.
Hennes bitande kan ibland poppa fram, och då är det ett bestämt nej som gäller, och hon slutar. Jag lärde in nej eller ajaj först av allt, och befäste det verkligen det snabbaste jag kunde eftersom hon var så jäkla vild och galen.

Hon var besatt av att hämta saker (ALLT hon kunde få tag i!) och lägga sig någonstans för att tugga sönder dom. Nu har jag lärt henne apport (delvis, vi är inte klara än på långa vägar) så nu kommer hon med allting till mig så fort jag ropar in henne när hon har något. Det gör att hon hellre lämnar saker till mig, och får beröm, än att tugga på dom och få skäll.

Men det jag ser som viktigast av allt förutom att sätta gränser är faktiskt motion. Min tjej mår verkligen inte bra om hon inte får röra på sig ordentligt, och så har hon varit sen den dagen hon kom.

Ja, det var lite som jag kom att tänka på i alla fall..
 
Sv: Hitta "valp-mentor" för knepig hund?

Jag blir lite rörd när jag hör att hon gjort intryck på en för mig helt främmande människa, tack. :) Just för att vi fick kämpa så mycket så blev hon och jag också otroligt tajta och det tror jag är den största fördelen med "jobbiga" hundar. Så länge kemin stämmer och man har viljan att kämpa så blir det i slutändan värt det.



Det var främst storleken jag syftade på som "problematisk" med lejonen. Jag har tydliga minnen från de gånger då vår Mister tog sats och kutade mot mig för att avvika i sista sekund och dänga till mig med rumpan så jag for en meter eller två... :D

Men där är hon ju - precis som jag föreställde mig... Hm, jag har nog ändå sett ett foto på henne men glömt bort det :D Vad vacker hon var!!! Vilka uttrycksfulla ögon!

Ja, du har verkligen rätt ang lejonens storlek, jag har bara varit så bortskämd med de jag träffat på innan. Vår vuxna tik är visserligen sprallig och energisk, men väldigt lättuppfostrad och läser av mina signaler bra. Det räcker oftast om jag tittar på henne och drar ihop ögonbrynen eller brummar lite (människomorr alltså) för att hon ska bryta det hon gör. "Ah" är ett välanvänt ord här hemma också.
 
Sv: Hitta "valp-mentor" för knepig hund?

Med tanke på valpens låga ålder, så hade jag nog, förutom det man normalt gör med en valp, börjat lägga korta spår nån gång ibland och i övrigt bara gett den tid att hitta en normal rytm. Omställningen från ett hyperaktivt hem + alla syskon till er lugnare miljö kan ta sin lilla rundliga tid för valpen att klara av.
 
Sv: Hitta "valp-mentor" för knepig hund?

Jag stoppar ibland in min hunds mat i en "aktivitetsboll" har även ett ben som man kan stoppa in mat/godis i. Tanken är ju hjärngympa för hunden när den ska få ut gobitarna men för min hund som också äter fort är det ett bra sätt att få i sig maten i ett lite mer normalt tempo. Tycker att man slår två flugor i en smäll sas. Finns att köpa på de flesta ställen där det säljs hundartiklar.

Ja, vi har ett gäng olika såna där bollar/leksaker men i dagsläget tror jag det stressar mer än det hjälper, hon behöver nog landa lite mer i sig själv först. När hon är lite större i sommar ska hon få leka med bollen ute. Mina stora hundar gillar dem, speciellt en variant som man skruvar ihop och som man kan ha geggamoja i. Lite bredbar leverpastej i den är sjunde hundhimlen för dem! :D

Kan ju tillägga att hon nu inte kräkts på säkert en vecka, kanske är vi ändå på väg åt rätt håll, jag hoppas det!
 
Sv: Hitta "valp-mentor" för knepig hund?

Med tanke på valpens låga ålder, så hade jag nog, förutom det man normalt gör med en valp, börjat lägga korta spår nån gång ibland och i övrigt bara gett den tid att hitta en normal rytm. Omställningen från ett hyperaktivt hem + alla syskon till er lugnare miljö kan ta sin lilla rundliga tid för valpen att klara av.

Precis min tanke också. Det jag jobbar med henne främst nu är passivitetsträningen (lämplig belöning då hon kopplar av, t.ex lugna strykningar eller att få komma upp i knäet en stund) och att hon ska landa här. Jag vill inte lägga in för mycket nytt för henne, inte innan hon tagit till sig det som redan är.
Det går frammåt inser jag när jag läser det jag skrivit här i tråden, men visst tar det tid.

I natt hade hon disco under vår säng, inte så lätt att fiska fram en motsträvig valp från under två 120-sängar... (har man leonberger och trivs att sova ihop får man anpassa sängarna efter det :D )
Nu ligger hon vid mina fötter och snarkar högljutt, trött efter att inte ha fått jaga katten som hon ville. Inte lätt att vara liten och viljestark!
 
Sv: Hitta "valp-mentor" för knepig hund?

Oj! :eek: Jag inser att vi nog har det ganska bra ändå, åtminstone om vi fick sova...

Nej är nog det mest användbara ordet man kan lära in hos en hund, till och med bättre än kom tror jag. Det är något vi kommer att få jobba med länge med den här lilla fröken har jag en känsla av, men det är det värt! Som du skriver - gränssättning!

Klicker väntar vi nog med ett tag även om det är nyttig hjärngympa att pyssla med inomhus. Jag tror inte att lillfia är redo för mer nytt ännu, tyvärr.
 
Sv: Hitta "valp-mentor" för knepig hund?

Jag håller med Gnist, inget laddar ut såsom ett spår gör. Börja med skitenkla "dra en korv över golvet-spår" i källaren.
Sen skulle jag massera och genom massage lära hunden att "nu coolar vi ner".

Att korrigera genom koppel skulle jag aldrig göra på en stressad valp. (som någon föreslog)

Har du provat att DAP:a? Kanske hänga på ett dap-halsband innan läggdags.
 
Sv: Hitta "valp-mentor" för knepig hund?

Jag håller med Gnist, inget laddar ut såsom ett spår gör. Börja med skitenkla "dra en korv över golvet-spår" i källaren.
Sen skulle jag massera och genom massage lära hunden att "nu coolar vi ner".

Att korrigera genom koppel skulle jag aldrig göra på en stressad valp. (som någon föreslog)

Har du provat att DAP:a? Kanske hänga på ett dap-halsband innan läggdags.

Det tog lite tid att svara - vädret har varit helt underbart och vi har tillbringat massor av tid i trädgården och i hundhagen. Vi har också varit en del till skogen, en klar upplevelse.

Vi har inte börjat spåra ännu, men tanken finns där. Jag har spårat en hel del med mina andra hundar och framför allt BC-korsningen är jätteintresserad, men jag vill inte lägga in fler moment för den här valpen innan hon lärt sig att koppla av.
Vi jobbar just nu på Varsågod (Nej kan hon jättebra i alla former eftersom stora tiken varit stenhård på det här, jag ser verkligen fördelarna av att ha flera generationer med tikar) Jag måste just nu backa flera meter för att visa att hon får ta det jag nyss förbjöd, men vi jobbar på att hon ska förstå Varsågod.

Sen jag skrev sist har hon faktiskt börjat lägga sig ner och koppla av trots att jag pysslar med annat eller trots att de andra hundarna är i samma rum. Det är ett enormt framsteg och ger mig förhoppning om att inget är "fel" hos henne utan att det faktiskt handlat om att hon inte fått lära sig hur man beter sig i en lugn och harmonisk flock. Hon behöver bara varva ner och hitta sig själv så att säga...

När hon kom var hon trådsmal med (i vissa vinklar) synliga revben vilket inte är normalt för en leonberger, idag har hon valpmage som ger henne energi att växa av, men tjock kommer hon nog aldrig att bli. Hon har energi för tre och hon är kaxig som få. Hon skäller gladeligen ut vem som helst om hon inte får som hon vill och hon kampar som en vuxen rottweiler. Ingen pardon för någon där, människa eller hund!

Ni hör att jag blir mer och mer fäst vid henne... :D
Hur ska man kunna låta bli, hon är en såå häftig och underbar hund- bara man är utsövd och inte måste ta hand om resten av familjen samtidigt.

Sen kan jag ju avslöja det främsta knepet jag har att orka med situationen - jag sover inte med valpen längre, jag lånar min bortresta tonårsdotters rum och låter sambon (som sover som en stock) sova med valpen. Jag och de vuxna hundarna sover i vårt eget rum! Det är guld värt, jag är mkt gladare och pussigare med Bella när jag väl är uppe.

Tack alla för era råd - jag fick visserligen inget tränarnamn, men nu känns det som om vi kan fixa det här. Bella blir kvar ett tag till - och säkert mkt längre...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 275
Senast: geting
·
Hundhälsa Jag har en Papillon tik på snart 12 år, hon har haft en del otur och behövt opereras 5ggr. Vi har verkligen gjort allt för henne, hennes...
Svar
17
· Visningar
2 045
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 124
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej! Jag har kikat en hel del på att hitta en jaktlabrador omplacering att öppna mitt hem för. Har även funderat på valp. Nu har jag...
Svar
5
· Visningar
1 818
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp