Hitta "valp-mentor" för knepig hund?

Sv: Hitta "valp-mentor" för knepig hund?

Jag har en väldigt aktiv valp, även om hon inte är hyper - men går däremot upp i varv lätt.

Klickerträning är super och får dom att börja tänka. En aktiv hund gör många beteenden ch då finns även många beteenden att fånga upp och klicka för.
 
Sv: Hitta "valp-mentor" för knepig hund?

I morse åkte Bella tillbaka till "min uppfödare" - alltså hannens ägare.
Så här såg det ut hos oss i går morse:
http://nwt.se/sunne/article887636.ece

586761_jpg_534699img699.jpg


Vår 980 kvm lada (inkl snickeri) brann ner tillsammans med alla våra bilar och snickarsambons alla verktyg. Hela våran försörjning försvann över en natt...
Att ta hand om en valp med speciella behov fungerar helt enkelt inte nu, vi får satsa på att ta hand om allt och att stötta barnen.

Bella (valpen) kommer att få stanna minst två månader hos "min uppfödare" medan hon gör sin egen bedömning om valpen är omplaceringsbar eller inte, det känns skönt. Nu väntar jag bara på första rapporten på hur det gått när liten träffade resten av flocken, de hade redan sex hundar - leonberger alltså - innan så de har mer än en handfull.
Jag är såå enormt tacksam för att Bella ändå fick komma dit och får en chans, hoppas det går bra.

Tack alla ni som läst och kommenterat, jag önskar att det här hade slutat annorlunda, men man styr inte över livet... :crazy:
 
Sv: Hitta "valp-mentor" för knepig hund?

Fy vad tråkigt! Men jag tror det är ett bra beslut mitt i eländet. Hoppas det löser sig,
 
Sv: Hitta "valp-mentor" för knepig hund?

Tack!
Löser sig gör det, det tar nog bara lite tid!
 
Sv: Hitta "valp-mentor" för knepig hund?

Jag måste bara kommentera...

Nu har det ju gått drygt en vecka sen Bella for till "min uppfödare" och hon har skött sig exemplariskt där. Hon sover på nätterna, äter maten i lugn och ro (fast det gjorde hon ju här också de sista veckorna) och leker och umgås med hela flocken.

Jag börjar nästan tro att jag daltade för mycket med henne?
Jag är annars extremt bestämd och fast i mina rutiner med djuren, men den här valpen ställde allt på ände. Kanske fastnade jag i offerrollen på något vis?
Kände att det inte kunde gå och då gav jag upp?

Hm, jag tror att jag ska rannsaka mitt och familjens beteende lite här, om inte chocken av att byta familj och flock klingar av hos min valp så kanske en del av stressbeteendet berodde på oss. Inte att vi stressade henne, men att vi inte hittade rätt metod för att bryta det redan invanda beteendet?

Jag måste ju fundera över det här om vi ska skaffa fler djur i framtiden, jag vill inte göra fel igen
 
Sv: Hitta "valp-mentor" för knepig hund?

känner med er, hemskt att förlora hela sin inkomstkälla sådär. jag hoppas ni kommer på rätt köl snart igen!
ang om ni "daltat" med valpen: det vet man ju inte eftersom det inte går att se hur det hade varit om valpen hamnat hos någon annan eller att man försökt på något annat sätt, men jag hade valt att se det så här: valpen blev införstådd med hur man uppträder i samband med andra hundar och människor hos er, och att anledningen till att hon acklimatiserar sig så bra hos "din" uppfödare är att NI har gjort ett sånt otroligt grundjobb! hon hade ju knappast betett sig så om hon hamnat direkt hos den hon är hos nu. fel gör man, men uppenbarligen har ni gjort mycket mer rätt än fel. ta åt er och känn er stolta över att ni, potentiellt, räddat hunden från avlivning pga beteendet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 275
Senast: geting
·
Hundhälsa Jag har en Papillon tik på snart 12 år, hon har haft en del otur och behövt opereras 5ggr. Vi har verkligen gjort allt för henne, hennes...
Svar
17
· Visningar
2 043
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 097
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej! Jag har kikat en hel del på att hitta en jaktlabrador omplacering att öppna mitt hem för. Har även funderat på valp. Nu har jag...
Svar
5
· Visningar
1 818
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp