Bukefalos 28 år!

Varken jag eller maken gillar att stå i centrum, vi hade aldrig klarat av att ha någon stor tillställning och den här grejen med att stå framför osv.
Vi gifte oss i hemlighet, borgerligt med mina föräldrar samt bror+sambo som vittnen. Sen gick vi ut och åt middag tillsammans som mor och far bjöd på eftersom vi sagt att vi inte ville ha presenter i form av prylar. Sen åt vi tårta och umgicks hemma hos min bror. En jättebra dag blev det, och precis som vi önskade! Inget ståhej eller massa planering eller så. :)
Och om jag hade läst lite mer än de första inläggen så hade jag insett att det inte var riktigt det du funderade över :o
 
En av mina närmare vänner gifte sig prinsess-style på slott med "extra allt". Hon skiljde sig två år senare men tycker ändå att bröllopsdagen var den lyckligaste, häftigaste och roligaste i hennes liv. Det tycker jag är coolt på något sätt :)
 
Jag håller helt med dig. Jag säger detsamma om traditioner på bröllop, man behöver inte följa dem. Jag uppmuntrade min vän som är lite nervös för sin möhippa att prata med sina vänner och kanske bestämma ett datum. Hon gillar nämligen inte att bli överraskad. Hon tittade på mig som om jag vore helknäpp, "Kan man verkligen göra då?" Ja, det klart som tusan man kan. Kanske tycker dom att det är jätteskönt att slippa hålla en hemlighet (det tycker i alla fall jag) och hon slipper vara nervös varje helg sista kvartalet innan bröllopet. Som om man inte är nervös så det räcker och blir över redan, liksom. Men hon hade inte ens tänkt tanken på att man kunde göra det på ett annat sätt.
Jag tror att det är väldigt problematiskt med alla de här normer och traditioner som tyvärr fortfarande finns kring bröllop. Som att det inte redan finns tillräckligt med stress, press och krav på hur saker och ting ska vara.

Ett exempel: När jag diskuterade bröllop med en kompis för några månader sedan och sa att jag aldrig i livet tänker ha någon manlig släkting som går med mig ner till altaret blev reaktionen "Va?! Men... Hur ska du då göra?"

Ptja, senast jag kollade var jag fullt kapabel att gå och stå på mina egna två ben...
 
Jag tror att det är väldigt problematiskt med alla de här normer och traditioner som tyvärr fortfarande finns kring bröllop. Som att det inte redan finns tillräckligt med stress, press och krav på hur saker och ting ska vara.

Ett exempel: När jag diskuterade bröllop med en kompis för några månader sedan och sa att jag aldrig i livet tänker ha någon manlig släkting som går med mig ner till altaret blev reaktionen "Va?! Men... Hur ska du då göra?"

Ptja, senast jag kollade var jag fullt kapabel att gå och stå på mina egna två ben...

Jag tycker faktiskt den där traditionen är ganska tråkig i vad den signalerar. Om vi talar svensk kontext så är det ju inte ens en svensk tradition från början, utan importerad (från amerikansk populärkultur skulle jag tro).
 
Och om jag hade läst lite mer än de första inläggen så hade jag insett att det inte var riktigt det du funderade över :o

Jo men det tycker jag absolut, jag vill gärna höra om vilka val ni gjort och varför! :) Frågan kring hur folk klarar av det får ju ett ganska tydligt svar när en del delger att - de gör de inte.
 
Jag tror att det är väldigt problematiskt med alla de här normer och traditioner som tyvärr fortfarande finns kring bröllop. Som att det inte redan finns tillräckligt med stress, press och krav på hur saker och ting ska vara.

Ett exempel: När jag diskuterade bröllop med en kompis för några månader sedan och sa att jag aldrig i livet tänker ha någon manlig släkting som går med mig ner till altaret blev reaktionen "Va?! Men... Hur ska du då göra?"

Ptja, senast jag kollade var jag fullt kapabel att gå och stå på mina egna två ben...

Uj uj uj.. är hen född på stenåldern? :angel:
 
Vi hade ingen fest alls så kostade inte en krona.
Gifte oss bara med några vittnen, sen åkte vi hem och köpte pizza :angel:

Ska tillägga att både jag och maken avskyr uppmärksamhet och att vara ”center of attention”.
 
Jag kan absolut känna igen mig i din stress. Har flera i bekantskapskretsen som lagt säkert 400 000kr och mer på sina bröllop, det är tredagarsevenemang i Frankrike, Mallis och Italien, alternativt helabonnerade slott i Sverige. De flesta har använt bröllopsplanerare eftersom det skulle ta sådant tid att rådda med allt annars.

Folk får ju självklart lägga hur mycket pengar de vill på sina bröllop, men själv blir jag helt matt av att tänka på färgkoordinering, menyavsmakning, månader på att leta rätt lokal osv. För att inte tala om pengarna, jag lägger hellre dem på en rejäl resa eller att lägga dem på huset istället.

Jag har varit på några bröllop som jag som gäst tyckt har varit en flopp, och jag skulle gräma mig om jag lagt så mycket tid, engagemang och pengar på en fest som sen faller platt. Jag hoppas att brudparet själva blev nöjda iaf! :nailbiting:

Jag har aldrig drömt om ett stort bröllop själv, varken jag eller sambon gillar att stå i centrum eller har speciellt stora bekantskapskretsar så det blir nog en litet bröllop för vår del, alternativt bara han och jag i rådhuset. :up: Är gärna gift för det juridiska, men också för "visa att det är han och jag".
 
Jag tror att det är väldigt problematiskt med alla de här normer och traditioner som tyvärr fortfarande finns kring bröllop. Som att det inte redan finns tillräckligt med stress, press och krav på hur saker och ting ska vara.

Ett exempel: När jag diskuterade bröllop med en kompis för några månader sedan och sa att jag aldrig i livet tänker ha någon manlig släkting som går med mig ner till altaret blev reaktionen "Va?! Men... Hur ska du då göra?"

Ptja, senast jag kollade var jag fullt kapabel att gå och stå på mina egna två ben...

Jag tycker att det är jättemärkligt att traditionen att ledas ner för altargången har kommit till Sverige. Visst, i alla amerikanska filmer görs det. Men innebörden blir ju på något sätt att kvinnan är en ägodel. Tex när mina föräldrar gifte sig, på 70-talet, så gick de in i kyrkan ihop.
 
Jag tycker att det är jättemärkligt att traditionen att ledas ner för altargången har kommit till Sverige. Visst, i alla amerikanska filmer görs det. Men innebörden blir ju på något sätt att kvinnan är en ägodel. Tex när mina föräldrar gifte sig, på 70-talet, så gick de in i kyrkan ihop.
Jag har dålig koll på hur vanligt det är i Sverige (bor utomlands och har aldrig varit på svenskt bröllop), men om det stämmer att den börjat få fäste där också känns det ju väldigt tråkigt. Och konstigt, precis som du säger. Förstår inte alls vad det skulle vara för positivt med det, för mig känns det betydligt mer naturligt att man går in tillsammans som par!
 
Jag har dålig koll på hur vanligt det är i Sverige (bor utomlands och har aldrig varit på svenskt bröllop), men om det stämmer att den börjat få fäste där också känns det ju väldigt tråkigt. Och konstigt, precis som du säger. Förstår inte alls vad det skulle vara för positivt med det, för mig känns det betydligt mer naturligt att man går in tillsammans som par!
Tyvärr är det nog så att det har kommit hit. Inte så att alla gör det, men jag blir så förvånad varje gång jag hör om det. På de bröllop jag har varit har brudparet gått in tillsammans. Men kollegor har gift sig med överlämnad brud. Har tyvärr inte vågat ta diskussionen om hur de resonerar angående det, eftersom jag har varit rädd att förstöra bilden de har av hur deras bröllop ska vara. Jag förstår det inte alls.
 
Läste tråden om vigselring, och har dessutom sett orimligt mycket bröllopsbilder i sociala medier nu i maj och juni, vilket har fått mig att fundera. Själv har jag inte nerver för ett eventuellt framtida bröllop, jag kan inte ens planera en kräftskiva utan att förvandlas till en odräglig perfektionist och dessutom får jag ångest på uppstyrda tillställningar så jag får smita undan på toaletten och ta några djupa andetag. Så tänker jag - har alla som gifter sig verkligen nerver av stål?

Det här med att lägga en väldigt stor summa pengar på en dag, jag skulle blir nervös över att allt inte skulle bli bra. Tänk om det inte blir som man tänkt sig? Tänk om man själv, eller ens partner, inte mår på topp den dagen. Tänk om det blir ett antiklimax, var det bara det här? Tänk om det efterlämnar en tomhet, något som många drömt om sen barnsben och så var det plötsligt över?

Det här med att alla ska titta på en, jag blir svettig bara av tanken att klä upp mig till tänderna och sedan gå ner längst en altargång medan alla betraktar en och så ska man le mot alla som dagens prinsessa. För att inte tala om det där med att möta upp brudgummen som ska stå med ryggen emot för att sedan dokumentera hans reaktion. Vilken himla press! Det finns ju ingen annan "rätt" reaktion än att tycka att man är det vackraste bruden i hela världen och så ska man köra det skådespelet.

Tänk om man inte ser glad, lycklig, kär och tacksam ut nog. Finns det ens en gräns för hur glad, lycklig, kär och tacksam man ska se ut på sitt bröllop? Även om man känner så, så kan det ju vara svårt att uttrycka ibland. Framför allt med alla ögon på sig. Jag tänker också pressen på festdeltagarna att leverera tal, se glada ut, styra möhippa/svensexa, visa stort intresse för bröllopet i förväg och bidra till att ge brudparet den bästa dagen i sina liv.

Nu vet jag att det finns tusen sätt att gifta sig på om man nu vill bli ett par rent juridiskt, och att alla förhoppningsvis väljer det som passar dem själva. Men jag är bara nyfiken på hur ni tänker kring ovan frågor. Ni som är gifta och ni som inte är det. Jag skulle kunna skriva en uppsats om saker kring bröllop som ger mig ångest bara av tanken, men för att inte låta som ett fullkomligt nervvrak så sammanfattar jag det bara med - är det inte väldigt mycket press, och hur klarar folk av det? Jag är genuint nyfiken, för även om jag förstår att jag själv har ovanligt svårt att klara av dylika tillställningar så måste det ju påverka även den stabilaste.
Jag kan inte låta bli att tänka att även de med de mest lyckade bröllopen skiljer sig... Lycka går liksom inte att mäta.
 
Jag har dålig koll på hur vanligt det är i Sverige (bor utomlands och har aldrig varit på svenskt bröllop), men om det stämmer att den börjat få fäste där också känns det ju väldigt tråkigt. Och konstigt, precis som du säger. Förstår inte alls vad det skulle vara för positivt med det, för mig känns det betydligt mer naturligt att man går in tillsammans som par!
Svensk tradition är att båda går fram tillsammans för att markera frivillighet.
https://www.svenskakyrkan.se/vigsel/vigselns-symbolik-och-symboler

Och jag har flera gånger läst om präster som avråder par från brudöverlämning, t ex här:

https://www.aftonbladet.se/senasten.../a/P3Ezb6/kyrkan-kritisk-till-brudoverlamning
 
Allt handlar om vad man vill, kort sagt. Jag har varit på bröllop där allt skall vara fint och bra, kostar därefter. Där bruden får panik om inte allt går som det ska på sekunden... Jag har varit på bröllop som skett i en lägenhet med plockmat till.

Själv fastnade vi i diskussionen vilka man skulle bjuda, när man sållat släkten så är vännerna kvar och vips vart det ändå minst 70 gäster. Det kostar ju därefter. Så, vi gifte oss utomlands i smyg. Vi bestämde oss för att lägga pengarna på oss själva, samt inte bjuda någon. Det var en trevlig dag. Vi handlade kläder, gjorde oss i ordning. Satt och väntade jätte länge på prästen som hade fastnat, men det var mest trevligt. Tog kort, sen skrattade vi massor under vigseln. Vi hade plastringar vi hade köpt precis innan vi åkte. Sen hittade vi ingen vettig restaurang så vart pannkakor på hotellets cafeteria.

I slutändan är det ju min make jag vill svära trohet till, inte alla andra runt om oss. Finns inga rätt eller fel.
 
Vi gifte oss i stadshuset. Tog 1,25 minuter.

Jag har varit på några frack-bröllop, en del roliga och fantastiska, andra rätt stela. Jag älskar fester, så bara det är skön stämning är jag nöjd. Har det varit stelt har det oftast berott på lätt hysteriskt planerande, offentliga vendettor och liknande. Men är någon i brudparet fixerad vid att styra upp gästernas klädsel i detalj är det upplagt för problem.
 
Jag ser mest ett brollop som en utmarkt anledning att ordna med en rejal fest med alla vannerna!

Kommer precis fran en helg med vannerna som visade sig vara en forlovningsfest!
Vi var ett gang som var inbjudna till min vans lantstalle over helgen, men sa friade snubben pa fredagen innan gasterna anlande och sa blev det en helg av forlovningsfest!
Hade en helt otroligt fin helg med massa hang med vannerna, sol, mat och bubbel - hur kan det inte vara en helt perfekt helg? :D

Nagot liknande hade jag nog forsokt ordna for ett brollop, och det hade ju kostat en del att mata och vattna alla, och ha en lokal dar folk far plats, men det ar nog sant som jag hade lagt pengar och energi pa, och inte att hitta servetter som matchar brudtarnornas skor liksom, men forhoppningsvis blir det ett glatt minne for livet det med!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 243
Senast: __sofia__
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 184
Senast: mars
·
Kläder & Bli fin Jag ska bröllop i sommar och letar efter en festlig lågsko som är någorlunda täckt, åtminstone på sidorna. Har långsmala fötter som...
Svar
3
· Visningar
752
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 037
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp