Bukefalos 28 år!

Bröstsele?

K

knyttet

Har bara tänkt att köra på grusvägar med en lätt rockard och hade därför tänkt köpa en bröstsele till min nya ponny. Men nu undrar jag, passar bröstsele på alla hästar?

Anledningen till att jag undrar är att ponnyn har väldigt låg halsansättning. Det finns ju inte så mycket plats för en brösta på "småhästar" ändå, men den här damen har väldigt lite bringa, eftersom halsen är så lågt ansatt.
Är det bättre att välja en loksele i så fall, eller är det för klumpigt att köra med när man bara använder ponnyn till lite lättare körning?

Om man väljer bröstsele, hur ska man då placera selen? Det ser ut som att bröstan antingen är för högt upp eller för lågt ner...vad är bäst? :confused:

Nåt annat förslag?
 
Det går nog med en bröstsele, felet många gör är att dom sätter den för långt ner. Vi fick köra för Anders Eriksson på skolan och han gick i genom utrustningen. Kolla när hästen drar vagnen för selen lägger sig på ett annat sätt då och då ser du om den sitter för högt/lågt när den står still spelar alltså ingen roll. Hoppas du fattar vad jag menar. :rofl:
 
På flera av våra shettisar ligger lokselen bra mycket bättre än bröstselarna. Tycker inte alls att det är klumpigt att köra med loksele och får du nån gång för dig att köra tunga lass behöver du inte köpa ny sele heller!
 
Travsele då? Går den att använda till en vanlig rockard? För- och nackdelar?

Jag har aldrig ägt något annat än en vanlig bröstsele och rockard, är helt novis på utrustning... :o
 
En travsele går att använda till rockard.

Fördelar med den är att bogfriheten är stor och att man kan byta ut bröstan eftersom den sitter löst. Då kan man köpa en bredare om man vill. Nackdelen är att man inte kan dra tyngre vagnar med den.
 
En till nackdel med en travsele är att det tar ett tag att lära sig spänna för på ett bra sätt, snurra hit och dit. Men det beror ju såklart på vad för sele och vagn. Jag tycker inte att lokselar är klumpiga och dom är ganska lätta att få så dom ligger rätt! :banana:
 
Jo fast egentligen är det inte så svårt. Skalmremmen först och säkerhetsremmen ovanpå det. Och så bröstan runt skalmen el selen. Men enklast är att be nån visa, kanske den man köper selen av?

Jag tycker inte heller att lokselar är speciellt klumpiga. Använder alltid loksele när jag kör ponnyn och som sagt så går det att ändra rätt mycket så att den passar många hästar.
 
kan man väl? bredbrösta på och svängel, de drar ju plog med bröstsele i tyskland..
du drar ju inte med skaklarna med travselen..
 
Men då ska det nog vara en ännu kraftigare brödsta än de som säljs på en travshop.

Vad drar man vagnen med om inte skalmarna om man inte har draglinor? Har aldrig sett någon använda det i kombination med travsele. Fast du kanske tänker på att en del vagnar har en tunn vajer el ett rep som löper i öglor efterskalmarna bak till vagnen som man fäster bröstan i? Men det är det ju långt ifrån alla vagnar som är utrustade med.
 
jo, det var ju det jag tänkte i,,
finns inte det kan man ju lätt ordna det, tycker det funkar bättre än svängel,

Det enda jag kan fråga mig är om dragpunkten blir den bästa??
svängeln brukar ju sitta rätt långt ner o travsulkyns draglinor sitter ju nedanför rumpan bara. ..
men när man kollar på hästen bredvid så ser det jättebra ut..
nån som spekulerat om det? skulle vilja införa det på vanliga rockarder o vagnar oxå..det där med "vajer" som löper i rulle.
 
Jag tror att för systemet med vajer så ska man ha en rockard som är anpassad för travbruk, de är ju balanserade lite annorlunda. Då borde dragpunkten stämma bra. Men jag har eg ingen aning spkulerar bara.
 
Hej!

En bröstsele passar inte alla hästar.
Små ponnyer och kallblod kan sällan ha en bröstsele utan att den trycker på luftstrupen eller skaver på bogspetsarna, p.g.a. den lågt ansatta halsen.
Vissa ponnyer är smäckra och har inte så lågt ansatt hals då passar ju en bröstsele.

Du skriver: "Om man väljer bröstsele, hur ska man då placera selen? Det ser ut som att bröstan antingen är för högt upp eller för lågt ner...vad är bäst?"
Om den ligger för högt trycker den på luftstrupen och då får hästen svårare att andas. Om den ligger för långt ner skaver den på bogspetsarna, man kan likna det som att "springa med för små byxor". Så inget är ju bra, selen kommer ju att ligga fel hur du än gör.

Jag tycker det är bätre att använda en loksele.
Du frågar om den blir klumpig?
Om du anpassar den för ponnyn så att den sitter bra så blir den inte det. Eftersom det är en ponny så blir ju inte selen tung heller.
Att bara köra rockard eller tvåhjulig kärra kan den ju bli lite klumpig till, men om du ser till att draglinjen är rak och att däckeln är tillräckligt stor (ev lägger en dyna under om den är liten) så går det ju bra.

Om du nån gång vill köra vagn eller låta ponnyn dra något tyngre har du ju fördelen att ha en loksele.

Jag har en fjording och en shettis och kör med loksele till båda. Fick se en fin bröstsele som jag fick för mig att prova på min fjording, men det gick inte alls eftersom hon knappt hade någon plats mellan luftstrupen och bogspetsarna!
Men jag körde med lokselen och rockarden och det gick bra, men nu har jag fått tag på en fyrhjulig vagn till fjordingen.
Shettisen har jag loksele till och det fungerar bra förutom att jag har en tung vagn. Hon får riktigt jobba och ibland "ligga" i selen och då även om jag går brevid. Den är ju gjord för par shettisar så därför. Men jag ska bygga en lättare kärra till henne!

M. v. h. Lisa
 
Åh, tack för tipset om att bröstselar sällan passar till kallblod :bow: ...Hade nämligen funderingar på att köpa en sådan åt min nsv (bruks).. Anledningen till det är att jag inte får lyfta hans loksele då jag har ryggproblem och den är för tung för mig (ardennerstorlek)... Detta medför att jag alltid måste be sambon eller hans pappa om hjälp när jag ska sela..Lite jobbigt för oss alla... Sambons mamma (som är på gården mest) orkar knappt lyfta selen så hon kan inte heller hjälpa mig :( ...

Har du något tips på nån lättare sele som passar kallbloden eller måste jag be om hjälp varje gång jag ska sela?

Vore väldigt tacksam om du eller någon annan kunde hjälpa mig med denna fråga :)
 
kände en som hade en sele till salu modell nordsvensk/ardenner. testade på min bredbröstade halvblodsmadame men den var för stor, hon fattades ca 3 dm överallt .)
det finns ju gamla armé selar, de är till kraftiga hästar och går att spänna ut o in ganska mycket, brukar inte kosta så mycket heller. Finns många runt om i skåne.
 
Är arméselarna lättare än vanliga lokselar :confused:.... Har aldrig lyft i nån armesele därför denna fråga.... Har som sagt var en loksele som passar honom (ardennerstorlek) men den är så tung och iom att jag inte får lyfta tungt för läkarna (mer än 10 kg) så blir den alldeles för tung för mig i dagsläget...

Tack än en gång :bow:
 
Vi har tänsjölokselar och armelokor, armelokorna är tyngre.
Men du kan ju prova en bröstsele, det funkar ju på vissa kallblod(alla våra 4 nordisar funkar bra i bröstsele, 2travare, två bruks :))
 
Jag tror en bröstsele väger ungefär lika mycket, om det inte är en mycket enkel modell.
 
minns inte men den jag hade hemma o provade (ingen armésele) vanlig stor bröstsele, vägde väl under 10 kg. du kan ju alltid dela upp bröstan i ca 3 delar! då blir ju varje del bara ca 2 kg kanske. eller mindre, o du får mer pysseltid med din häst :)

arméselen jag har sett är nog aningens tyngre då den var gjord i tjock råläder verkade det som. men även den gick ju att dela i 3 delar minst

/jenny
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 096
Körning En tanke slog mig häromdagen då jag selade ut för en åktur. Fuxfröken har ju en fransk brösta till sin giggsele. Den sitter mkt bra på...
Svar
6
· Visningar
1 039
Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 360
Senast: trassel
·
Körning Har från flera håll nu fått höra att de enda lokselarna som duger något till är Tärnsjös. En ny Tärnsjösele ligger dock liiite över min...
Svar
11
· Visningar
5 883
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp