Bromsar och tävlingskörning?

moiran

Trådstartare
En fråga som ploppade upp i samband med en annan tråd. Jag har läst TR och har inte lyckats hitta någon information om hur en vagnsbroms ska vara konstruerad för att klassas som godkänd broms så att man slipper ha baksele i maraton. Finns det några sådana? Finns det differentialbromsar på maratonvagnar (hittar inte någon sådan när jag söker, men det kan ju ha en fackterm...)? Och om inte, varför?

(När jag var liten hade hela min omgivning valkar i öronen av alla "varför det?". Jag antar att det är ett drag som inte försvinner med åldern...)
 
Sv: Bromsar och tävlingskörning?

Definition av tävlingsgodkänd broms har jag faktiskt inte koll på, intressant fråga.

Nu har jag inte exakt koll på vad differential innebär (men visst är det att man kan bromsa bara höger, resp vänster?).
Det finns maratonvagnar som har olika bromsar(pedaler) för framhjul och bakhjul. (osäker på om man alltid har en pedal/axel,hjulpar sas??)
Dessutom har man en särskild broms för vändkransen (möjlighet att häva sladd...) vilken man dessutom kan ställa in trycket på om man vill det...

Det är många finesser på ett järnspett:angel:
 
Sv: Bromsar och tävlingskörning?

Definition av tävlingsgodkänd broms har jag faktiskt inte koll på, intressant fråga.

Jo, jag tyckte det var lite udda att jag inte hittade någon definition i TR av hur bromsen ska se ut när det finns krav på en sådan (i fallet att man vill köra utan baksele). Räcker det med en pinne som man kör in i fälgarna på vagnen..? Stopp tar det ju i alla fall... ;)

Nu har jag inte exakt koll på vad differential innebär (men visst är det att man kan bromsa bara höger, resp vänster?).
Det finns maratonvagnar som har olika bromsar(pedaler) för framhjul och bakhjul. (osäker på om man alltid har en pedal/axel,hjulpar sas??)
Dessutom har man en särskild broms för vändkransen (möjlighet att häva sladd...) vilken man dessutom kan ställa in trycket på om man vill det...

Det är många finesser på ett järnspett:angel:

Ja, precis! Om man bromsar bara höger bakhjul kommer ju vagnen vilja svänga höger vilket borde hjälpa hästen att kunna svänga tvärt höger eftersom den då inte behöver bromsa upp höger skakel (obromsat) eller dra med sig vänster skakel (bromsat). Men det blir kanske för många bromsar att hålla reda på då... :D
 
Sv: Bromsar och tävlingskörning?

En fråga som ploppade upp i samband med en annan tråd. Jag har läst TR och har inte lyckats hitta någon information om hur en vagnsbroms ska vara konstruerad för att klassas som godkänd broms så att man slipper ha baksele i maraton. Finns det några sådana? Finns det differentialbromsar på maratonvagnar (hittar inte någon sådan när jag söker, men det kan ju ha en fackterm...)? Och om inte, varför?

(När jag var liten hade hela min omgivning valkar i öronen av alla "varför det?". Jag antar att det är ett drag som inte försvinner med åldern...)

Hör med Mats på Tidaholmsvagnar. Han vet allt om konstruktionen på tävlingsvagnar.
Tror inte att du som kusk hinner med om du har en boms till varje hjul och det blir nog en säkerhetsfara om man bara bromsa på ett hjul. På vår parvagn är det en pedal till fram och en till bakbromsen.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 313
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp