Bromsar på hästtransport

S

Sandro

Köpte en hästtransport i februari från -83. Vi har renoverat allt som behövdes själva utom bromsarna som vi lämnade in på en verkstad, detta fick vi betala 9500kr för :eek:. När vi skulle besiktiga den idag så fick vi ett flertal anmärkningar på just det som verkstaden fixade. :(. Vi har alltså lagt ut nästan 10 000kr och så har de inte ens lyckats fixa bromsarna ordentligt, snacka om att man blir lite sur :mad:.

Visst måste de fixa bromsarna gratis nu, det var ju ändå bara några veckor sedan som de fixade bromsarna åt oss och det finnas ju säkert någon form av garanti men ändå! Jag har ingen som helst lust att höra av mig till dem igen men det är väl bara att bita i det sura äpplet så att transporten blir färdig någon gång *suck*
 
Självklart skulle bromsarna ha klarat besiktningen, speciellt om det bara är nån vecka sen ni hade in den.
Så, ring dom :devil: och tala om att dom har ett garantijobb att göra. Be dom sen dessutom åka och besikta om släpet så att ni/dom vet att allt är ok.
 
Solklart hade jag reklamerat deras arbete. Jag hade dessutom krävt att de skulle åka och besiktiga transporten (förutsatt att det var anmärkningar med anledning av deras arbete som gjort att transporten måste ombesiktigas)
 
Kan man kräva att det är de som ska åka och besiktiga den efteråt?
 
De anmärkningar vi fick var på bromsarna (kommer inte ihåg de exakta termerna) och vi hade transporten inlämnad för en totalrenovering på just bromsarna så de har bytt i princip allt, trumma, backar och vajer (och allt vad det nu heter). Det jag kommer ihåg att vi fick anmärkning på var bland annat att den bromsade ojämnt. Så visst är det deras arbete som vi fick anmärkning på!
 
Oj! Får man vara nyfiken och fråga vad transporten kostat er nu? Alltså inköpspris, renovering och bromsar.
 
En stilla undran...jag bytte axel på min gamla kärra och då "följer ju brosmarna med på köpet" så att säga. Det kostade ca 8 000 kr inkl arbete. Varför bytte ni inte rubbet?
 
Jag betalade 3000kr för den så det var ganska överkomligt... Tänk om jag hade sluppit byta bromsar och det då hade det varit ett riktigt fynd :love: Allt annat är i bra skick, exempelvis var mattan, mittväggen och golvet nyligen bytt...

Sammanlagt har den alltså kostat 9500+3000+ca 1000 kr till i lite småfix (exempelvis färg och glödlampor)... Vi har även bytt matta på baklämmen men den fick jag gratis... Sammanlagt har den alltså kostat 13500kr. Får hoppas att det inte kostar så mycket mer nu :mad:
 
Kan säga så här att jag är inte speciellt duktig på sådant här så jag diskuterade med min pappa (som har hjälpt mig att fixa lite grejer på den) vad man skulle göra eftersom bromsarna inte fungerade och han sa att jag skulle lämna in den på verkstad X för de var så billiga och bra. Sagt och gjort jag lämnade in den där.. När jag fick reda på hur mycket det skulle kosta så höll jag på att svimma... Men eftersom jag lyssnade på min gamle far så trodde jag att det skulle kosta så mycket... I efterhand har jag insett att jag inte skulle ha lyssnat på honom men det är så dax nu *suck* Jag har i alla fall lärt mig att ens föräldrar inte är någon slags gud som alltid har rätt :cool:.

Jag har också sett någonstans att man kan köpa en axel för ca 8000kr vilket jag tycker verkar lite billigt.. Jag har kollat upp litegrann vad bara själva bromstrummorna kostar och de var verkligen jättedyra så 8000kr för en axel är nog väldigt billigt, eller? :confused:
 
Nja, jag ringde runt rätt så mycket innan jag bytte axel för att jämföra priser. Det fins (nog?) bara två typer av axlar på släpvagnar; Opel och MB. Så kvaliteten skiljer nog inte så mycket. Jag hade MB och har MB på den nya också. De axlar som jag fått prisuppgift på har alla legat på 7-9 000 kr inkl moms. Sedan gäller det att hitta någon som är villig att byta för rätt peng, vilket jag gjorde.
 
Okej, ja inköpspriset var ju helt överkomligt. Eftersom jag själv nyligen köpt transport så har jag funderat mycket på det här med andrahandsvärde och driftskostnad och så. Jag undrar vilken pris- och åldersklass på transport som egentligen är billigast att äga om man ser även till priset man säljer den för. Kostar det så mycket att fixa bromsar så är det ju inte alls säkert att det lönar sig att köpa en som är äldre. Bara en liten fundering...
 
Det där är intressant.. Vi kanske får göra en undersökning bland alla som har hästtransport och se vad deras transporter har kostat sammanlagt och vilket värde det finns... :D

Jag vet inte om vi blev totallurade vad gäller priset på bromsarna. Min sambo har kollat upp i efterhand med en på jobbet vad han trodde att det skulle kosta och han tippade på ca 6000kr men då visste han inte exakt vilken sorts transport det var och vad det var som behövde bytas men min sambo säger att det i alla fall var väldigt mycket vi fick betala. Jag har kollat upp själv här på internet bland annat på www.Valeryd.se och där kostar bromstrummor och backar väldigt mycket. Så jag vet inte riktigt vad som är rätt och inte...

Så ett gott råd är att alltid undersöka bromsarna ordentligt innan man köper en transport. Nu var vi ju lite klantiga med våran men för det priset som vi betalade så var det bara att slå till :)

Vad är det för transport du har köpt?
 
Jag ville ha en bättre begagnad, men när jag såg vad de bättre begagnade kostade så valde jag en helt ny. De enkla modellerna tappar ju inte precis mycket i värde. Värstingtransporterna tappar nog mer, men de jag har tittat på har kostat runt tusenlappen mindre för varje år äldre dom blir. Stora prisvariationer finns såklart, men i stora drag. Jag har förresten en enkelaxlad Dalavagn.

Försäkringen (hel-) kostar 444 kr/år
Skatten ca 250 kr/år (uppgift från säljaren, har ej fått räkningen än)
Service ca 1000 kr/år
De fyra första åren är det ingen besiktning.

Låt säga att jag byter transport innan första besiktningen och får 5000 kr mindre än vad jag köpte den för, så kommer den att kosta mig:
Skatt: 250 kr*4 år = 1000 kr
Försäkring: 444 kr*4 år = 1776 kr
Service: 1000 kr*2 ggr (kommer inte att köra den så mkt) = 2000 kr
Värdeminskning: 5000 kr

Totalt 9776 kr = 2444 kr/år = 204 kr/mån

Det tycker jag verkar helt överkomligt! Nu är ju inga reparationer inräknade, men eftersom jag inte kommer att använda den särskilt mycket tror jag inte att det kommer att bli några större grejer heller. Säg att jag behåller den i 10 år. Då tillkommer garanterat reparationer och större underhåll och jag får säkert en större driftskostnad på den. Förutsättningen är såklart att man kan betala en ny kontant och inte behöva låna.

Är jag helt ute och cyklar? :confused:
 
En enkelaxlad Dalavagn med taklucka. Är jättenöjd! Har inte kört häst i den än, men jag lånade en likadan för några veckor sedan och den kändes knappt efter bilen. Men det kanske berodde på att hästen stod stilla... Det var första gången jag körde häst, så jag har iofs inget att jämföra med! :o :D
 

Liknande trådar

Fordon (Jag skulle vilja döpa tråden: Finns det någon som vill spränga min bil?) Efter att ha haft ett minst sagt vansinnigt frustrerande år i...
2
Svar
30
· Visningar
2 883
Senast: Migo
·
M
Hästmänniskan Har en fråga som är mycket aktuell för mig just nu idag. jag var i maj inne och fixade min bil och hästtransport hos en bilmekaniker...
Svar
1
· Visningar
1 116
Senast: Assessor
·
M
Hästmänniskan Har en fråga som är mycket aktuell för mig just nu idag. jag var i maj inne och fixade min bil och hästtransport hos en bilmekaniker...
Svar
3
· Visningar
1 220
Senast: karrob
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp