R

Real_Life

Tror jag har frågat förr men jag minns inte :o
Vad är bronkit? Kan det göra att man inte kan rida?
 
Bronkit är en allvarlig luftvägs/lungsjukdom som om den inte sköts kan bli kronisk och livshotande. Oftast beror bronkit på dålig stallmiljö, mögel, damm eller på en överkänslighet hos den specifika hästen mot exempelvis ett strömedel (halm, spån ed) eller ett visst foder.

Det finns massor av trådar här om både bronkit och kvickdrag. Sök så hittar du mer fakta. Bl a har jag skrivit ett jätteinlägg en gång (har en bronkithäst och hade en pappa med motsvarande kvickdrag fast på människa, så jag är rätt påläst).
 
Ok, tack :)
Alltså borde det bästa vara lösdrift/utestall? :confused:
 
Ja, mycket utevistelse och dammfritt foder av god hygienisk kvaliliet. Ensilage/hösilage är att föredra framför hö.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Oerhört viktig fråga 😅 Jag lyckades bli beroende av avsvällande nässpray förra vintern/våren och det tog ganska lång tid innan jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 056
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 695
Senast: aglaonema
·
Katthälsa Imorgon ska Mrs norris bli vaccinerad och förhoppningsvis få klorna klippta. Superdum fråga - är det bäst att ha sele och koppel på på...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Sel
·
Hundhälsa Ju mer jag försöker läsa, desto snurrigare blir jag. Kan någon reda ut om begreppen i rubriken är samma sak? Och vilka åtgärder som...
Svar
5
· Visningar
572
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp