Brukar ni ha täcke på era föl?

Jag håller med. Fast vem har pratat om att lägga täcke på friska föl "bara för att".

Det är faktiskt förvånansvärt många som tycker att det är en lösning att ta till i en massa konstiga scenarion som från början inte är bra för fölen, typ liten rasthage, ingen liggplats (alltså inte ens möjlighet att lägga ut en hög med halm på backen) , ingen kompis så den behöver hålla sig varm, ingen möjlighet att ta in vid extremt väder - allt möjligt sånt som borde ha varit på ett annat sätt.
 
Fast vänta nu lite... folk lägger på sina friska hästar täcke hela tiden ju. Så fort det blir höst så åker täckena på. På sommaren har hästarna täcke som skydd mot insekterna. Men här säger ni att friska föl inte behöver täcke? Varför anser då så många att friska vuxna hästar behöver det nästan hela tiden? Alla har väl inte dyra täcken på sina hästar bara för att hålla dem rena? Jag ifrågasätter inte... jag är bara undrande. Eller menar ni att om man har en ligghall så behöver ingen häst täcke ens mot regnet (om den inte är klippt)? Och att man aldrig ens ska tänka tanken att ta föl om man inte har ligghall?
 
Fast vänta nu lite... folk lägger på sina friska hästar täcke hela tiden ju. Så fort det blir höst så åker täckena på. På sommaren har hästarna täcke som skydd mot insekterna. Men här säger ni att friska föl inte behöver täcke? Varför anser då så många att friska vuxna hästar behöver det nästan hela tiden? Alla har väl inte dyra täcken på sina hästar bara för att hålla dem rena? Jag ifrågasätter inte... jag är bara undrande. Eller menar ni att om man har en ligghall så behöver ingen häst täcke ens mot regnet (om den inte är klippt)? Och att man aldrig ens ska tänka tanken att ta föl om man inte har ligghall?

Ja, jag tror att majoriteten av de oklippta hästarna klarar sig utan täcke. Jag tror också att majoriteten av de oklippta som går med täcke, gör det för att det är lättare att hålla hästen torr och ren och/eller att ägaren fryser.
 
Fast vänta nu lite... folk lägger på sina friska hästar täcke hela tiden ju. Så fort det blir höst så åker täckena på. På sommaren har hästarna täcke som skydd mot insekterna. Men här säger ni att friska föl inte behöver täcke? Varför anser då så många att friska vuxna hästar behöver det nästan hela tiden? Alla har väl inte dyra täcken på sina hästar bara för att hålla dem rena? Jag ifrågasätter inte... jag är bara undrande. Eller menar ni att om man har en ligghall så behöver ingen häst täcke ens mot regnet (om den inte är klippt)? Och att man aldrig ens ska tänka tanken att ta föl om man inte har ligghall?

De av mina friska oklippta hästar som går med täcke gör det pga att jag ogillar smutsiga, långhåriga hästar. :p På föl innebär täcken en relativt stor säkerhetsrisk, samtidigt som det stör utvecklingen av en tjock sund päls.
 
Fast vänta nu lite... folk lägger på sina friska hästar täcke hela tiden ju. Så fort det blir höst så åker täckena på. På sommaren har hästarna täcke som skydd mot insekterna. Men här säger ni att friska föl inte behöver täcke? Varför anser då så många att friska vuxna hästar behöver det nästan hela tiden? Alla har väl inte dyra täcken på sina hästar bara för att hålla dem rena? Jag ifrågasätter inte... jag är bara undrande. Eller menar ni att om man har en ligghall så behöver ingen häst täcke ens mot regnet (om den inte är klippt)? Och att man aldrig ens ska tänka tanken att ta föl om man inte har ligghall?
Om man tar ett föl så får man även se till att det inte blir kallt och blött första tiden när det är tidig vår och/eller de är nyfödda/första tiden. Då ser man till att ha möjligheter att ta in sto och föl och att de ute i hagen har möjligheter att ligga torrt och är skyddade mot nederbörd/insekter.

När fölet är lite större och vädret bättre tål de mer, men under högt insektstryck och långa perioder med dåligt väder så hade jag tagit in dem istället för att låta dem gå ute med täcke.

Mina stora hästar tas in dagtid när det är högt insektstryck och "trots" att de har en halmad lösdrift så får de även täcke på sig vid behov under vinterhalvåret. Nu i somras så sprang shettisen in i stallet så fort jag öppnade hagen, de stora fick vackert finna sig i att ledas in som vanligt, men nog var det flera gånger som även de hade sprungit in om jag vågat släppa dem istället för att hoppa jämfota bredvid mig.
 
Fast vänta nu lite... folk lägger på sina friska hästar täcke hela tiden ju. Så fort det blir höst så åker täckena på. På sommaren har hästarna täcke som skydd mot insekterna. Men här säger ni att friska föl inte behöver täcke? Varför anser då så många att friska vuxna hästar behöver det nästan hela tiden? Alla har väl inte dyra täcken på sina hästar bara för att hålla dem rena? Jag ifrågasätter inte... jag är bara undrande. Eller menar ni att om man har en ligghall så behöver ingen häst täcke ens mot regnet (om den inte är klippt)? Och att man aldrig ens ska tänka tanken att ta föl om man inte har ligghall?

Jag anser inte att friska vuxna hästar heller behöver täcken.
Särskilt inte avelshästar/unghästar - såna som inte arbetas och behöver hållas rena/klippas.
Jag tror att det är precis dom som inte fattar skillnaden på arbetande hästar som också lägger täcken på friska föl. Eller helklipper sina avelsston.

Bra förutsättningar är inte nödvändigtvis att ha en ligghall - men möjlighet för fölungen att ligga torrt är viktigt när den är liten, sen om det är för att den får gå in eller hur man arrangerar det är en annan sak.
 
Det är faktiskt förvånansvärt många som tycker att det är en lösning att ta till i en massa konstiga scenarion som från början inte är bra för fölen, typ liten rasthage, ingen liggplats (alltså inte ens möjlighet att lägga ut en hög med halm på backen) , ingen kompis så den behöver hålla sig varm, ingen möjlighet att ta in vid extremt väder - allt möjligt sånt som borde ha varit på ett annat sätt.

Håller med. Läser fler och fler inlägg i avelsforum om hur det blivit rutin att täcka fölis också på morgonen om det är risk för regn. Risken att fastna anses också liten eftersom de bara har vuxet sällskap, ibland endast mamman.
 
Fast vänta nu lite... folk lägger på sina friska hästar täcke hela tiden ju. Så fort det blir höst så åker täckena på. På sommaren har hästarna täcke som skydd mot insekterna. Men här säger ni att friska föl inte behöver täcke? Varför anser då så många att friska vuxna hästar behöver det nästan hela tiden? Alla har väl inte dyra täcken på sina hästar bara för att hålla dem rena? Jag ifrågasätter inte... jag är bara undrande. Eller menar ni att om man har en ligghall så behöver ingen häst täcke ens mot regnet (om den inte är klippt)? Och att man aldrig ens ska tänka tanken att ta föl om man inte har ligghall?

Min ridhäst ska jag rida. Ska jag ta in den dyblöt och kall och kräva att den ska arbeta tar det tid jag inte har. På vintern klipps den. Den står uppstallad lämpligt för att kunna träna, inte med ligghall.

Fölet däremot. Den ska ha en miljö anpassad för den. Om den blir blöt och kall tar jag in den och låter den torka och äta i lugn och ro.
 
Ja, jag tror att majoriteten av de oklippta hästarna klarar sig utan täcke. Jag tror också att majoriteten av de oklippta som går med täcke, gör det för att det är lättare att hålla hästen torr och ren och/eller att ägaren fryser.
Jag är fösta att räcka upp handen på att jag täcker mina vuxna hästar för min skull.
Jag har lixom inte tiden för att först låta hästen torka för att sedan borsta bort leran eller bada hästen det fösta jag gör för att sedan låta den torka innan jag rider, men all heder till dom som har den tiden.
Bor där det är lerjord och även om ingen av mina hagar är upptrampade så nog tusan gräver mina i backen så det blir lerigt för att sedan rulla sig:rage:.
Klipper även för min skulle dom som tar mycket tid på sig att torka, har inte tiden att skritta hästen hur lägre som helst för att torka och den som blir riktigt lurvig svettas redan i skritt om han är oklippt på vintern.
 
Jag är fösta att räcka upp handen på att jag täcker mina vuxna hästar för min skull.
Jag har lixom inte tiden för att först låta hästen torka för att sedan borsta bort leran eller bada hästen det fösta jag gör för att sedan låta den torka innan jag rider, men all heder till dom som har den tiden.
Bor där det är lerjord och även om ingen av mina hagar är upptrampade så nog tusan gräver mina i backen så det blir lerigt för att sedan rulla sig:rage:.
Klipper även för min skulle dom som tar mycket tid på sig att torka, har inte tiden att skritta hästen hur lägre som helst för att torka och den som blir riktigt lurvig svettas redan i skritt om han är oklippt på vintern.

Jag tror som sagt inte du är ensam om det på något vis.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 083
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
751
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 432
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp