• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Pretty_Fly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 3 417
P

Pretty_Fly

ni låna ut era hästtransporter om någon frågar? kompis/bekant eller "någon som du känner lite halvt"? vad tar ni i så fall?
om ni svarar nej, varför i så fall?

jag säger alltid blankt nej av den enkla (?) anledningen att folk kör som idioter och jag vill inte ha min transport förstörd!
å andra sidan så kör jag gärna åt folk, så vida hästarna står fint i vagnen. och då tar jag 30 kr/mil eller 100 kr första milen, med max 20 min lasttid.

kul med en liten undersökning så här på lördagskvällen (natten?)

Sv: brukar

Har ingen egen transport och tänker inte köpa någon.

Att du ställer upp som transportör verkar vara en bra lösning. Men hur gör du om någon vill stanna ett tag innan återresa? Fick inte ihop det med tiderna. Att ha en begränsad lastningstid stressar ju både häst och lastare, kanske timpenning vore bättre där.

En bra anledning till att jag själv hyr transport (är fritidsryttare så det händer sällan) av auktoriserade firmor är ju att man kan ställa krav på bl.a desinficering. Men jag antar att du är auktoriserad då du även erbjuder transporthjälp.

I övrigt är jag inte insatt i branschen och kan därmed inte säga något om priset.

har ingen egen transport, men vi brukar låna farfars (han låter oss givetvis ha den gratis) :bow:

vi har funderat på att köpa en om vi hittar en lämplig (nåt renoveringsobjekt för en billig peng, så pappa har nåt att leka med ;) )
tror inte att han skulle låta andra låna den om han vet att dom inte är försiktiga och ansvarsfulla, eller att man skriver på nåt papper så man blir ersättningsskyldig om den går sönder :)

Vi brukar ta 100 kr för en normal resa med häst i (lugn häst) och 200 kr för en lång resa (om det är typ 15-20 mil t o r ) och ska nån låna den för att hämta typ spån, en vagn, möbler etc så tar vi 50 kr eftersom det då är mindre risk för slitage.

Jag lånar i första hand endast ut den till de medryttare som behöver den för att åka och träna / tävla mina hästar och jag brukar då ta 100 kr / gång.
I undantagsfall kan jag låna ut den till någon kompis som jag vet har en lättlastad häst och då tar jag 150 kr.

Jag tar 350kr/dag när jag hyr ut mitt Umesläp, boggi med fronturlastning -98.
Skador som tillkommit under resan betalas av hyraren, vi går igenom den tillsammans både före och efter.

Jag har min transport godkänd av djurskyddet samt helförsäkrad.

Priset är väl rätt så högt men det är ju bara att köpa eget om dom inte vill betala. Det får hellre stå här hemma än att jag lånar ut det gratis med en massa slitningar och trasiga saker som följd!

Hyr inte ut mitt släp mer än i undantagsfall, typ akut veterinärbesök, eftersom jag är rädd om släpet. Jag har kört kompisars lugna hästar några gånger och då tagit betalt ibland och ibland inte beroende på resans längd och anledning.

Jag säger nej numera. Lånade ut den en gång och fick inte tillbaka den i samma skick. Har hänt att jag kört en kompis hästar men de hoppar och sparkar och det är ju inte så roligt. Mina hästar är lugna så varför ska jag riskera att få den söndersparkad av andras hästar. Jag använder den så ofta och har inte tid att vänta på reparationer. När den var utlånad och gick i sönder så betalade de för det men det var jag som fick ligga och köra fram och tillbaka till verkstaden och ha allt besväret. Så nej är det som gäller numera.

Jag lånar ut min transport, gratis. Dock till sånna som jag känner, eller vet vilka de är.
Burkar alltid säga att om det förstörs/går sönder minsta lilla får de som lånat den ersätta.

Jag har lånat min tränares för 150 och den är helförsäkrat. Enda kravet att jag ska få låna den är att jag mockar ur den och håller den snygg. Dock så brukar den se finare ut när jag lämnar tillbaka den än när jag lånar den. :smirk:
Fick även låna den gratis när vi bytte däck på den själva.

Ska snart få hem min egna transport :D Eftersom den är helt ny tänker jag nog ta 200 för den. Då är den helförsäkrat. Och då ska det se mkt fint ut efter man har lånat den.

Lånar ut min transport, till kompisar och "kompisars kompisar" ( = människor jag vet vilka de är). Många som vill låna den vill ha just den eftersom jag har lång säkerhetsbom (ingen mellanvägg). Problemet är ju att folk ofta vill låna den just till svårlastade hästar pga detta :crazy:.

Hur mycket jag tar beror helt på vem det är, hur långt de ska åka mm.

Ullis

det får man komma överens om då i så fall men givetvis så måste dem fixa boende och mat åt mig under den tiden man är iväg.
begränsad lastningstid kanske är dumt ja men jag har satt den gränsen för då vet man att det antagligen är en häst som åker "snällt", men vilken häst som helst kan ju krångla. vad jag glömde skriva var ju att efter 20 minuter så tar jag 100 kr/timme tills hästen går på. men som sagt tar det sån tid så brukar det vara hästar som inte står snällt och då kör jag inte.
och nej jag är inte auktoriserad så därför tar jag bara folk jag "känner" eller vänners bekanta.
men jag skulle gärna ha en transportfirma då jag gillar att köra :)
(transporten är helförsäkrad men det gäller ju inte skador som hästen orsakat)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ingen egen transport men brukar låna. Den jag lånar av tar 100 kronor per gång. Det tycker jag är helt ok.

apo

*lånar knapp*
Har tungt släp som bara folk med BE-körkort får köra, ingen har hittills velat låna! :-)

Lånar i princip inte ut. Hyrde förr ut min gamla trailer ibland men tröttnade då den inte kom tillbaka i samma skick eller när man inte berättade för mig att något gått sönder. Då tog jag 200 kr per gång om jag minns rätt. :)

Jag har ingen transport ÄN, men hade jag en skulle jag aldrig låna ut den!
Ev. riktigt akuta som gäller hästens liv eller nått, då är det ju en självklarhet, men inte om folket ska ut på tävlingar/träningar, då får de låna nån annans!

Om jag lånade ut den skulle jag även ha ett kontrakt som båda skulle få skriva på och där det står att om det händer nått med den så är de betalningsskyldiga!

Jag har ingen transport men Om/när jag hade en så skulle jag hyra ut den för 200 kr. Tycker det är ett bra pris. Butiker här som hyr ut tar 150 kr för en hel dag. Jag vill ju inte att alla ska låna den å köra som idioter å då är det bättre att ta lite mer tycker jag iaf.

Sen skulle jag ha nån form av kontrakt där det står att de är ersättningsskylldiga å att de ska lämna transporten i samma skick som när de tog den. Om det inte är sopat å transporten är ren från lera på utsidan så skulle jag nog ta ut en avgift för det tex 100 kr.

Vi lånar inte ut, annat än i stort undantagsfall (skulle då bero på vem som lånar, har hittills inte inträffat).

Kruxet tidigare är ju det att försäkringen inte täckt/ täcker skador gjorda "inifrån", av hästen och den enkla anledningen till att man lånar brukar vara att man inte kan köpa en egen. Men gick min sönder ville jag ha en LIKVÄRDIG ersättningsvagn omgående vilket blir svårt = lånar inte ut. Trots att det är en gammal vagn, så funkar den bra för oss och så vill vi att det skall fortsätta vara.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 077
Senast: Blyger
·
Äldre Har under det senaste året hållit utkik efter en begagnad bil att ersätta min äldre bil med, specifikt märke och modell. Sedan i maj har...
Svar
6
· Visningar
1 463
Senast: EmmaW
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 456
Senast: lillkillen
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 361
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka