• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Pretty_Fly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 3 417
Sv: brukar

Jag brukade låna ut min för 150 kr till de jag kände... men slutade med det när en bekant körde två hästar i den och demolerade fästerna till bakkjedjan (gammalt släp, har ingen bom)
Nu använder jag bara det själv... i akuta nödfall har jag lånat ut det.

Pretty_Fly skrev:
jag säger alltid blankt nej av den enkla (?) anledningen att folk kör som idioter och jag vill inte ha min transport förstörd!

Resonerar likadant som dig nuförtiden :o Men efter ett otal indicienter med hästar som absolut inte sparkat sönder transporten och människor som är sååå proffsiga att köra och en transport som stort sett gått från splitterny till skrotmässigt skick så säger jag konsekvent nej. (Är så dålig på matte så jag kunde inte ekvationen ovan att gå ihop så det är lika bra att det blev så här.)

ja, till folk jag känner och litar på och som har snälla hästar som inte sparkar och härjar i släpet. annars blir det blankt nej.

JÖSSES! Jag är jättechockad! Tar folk BETALT för att låna ut sin transport till grannar, vänner, medryttare m.m. ?! Det har jag aldrig varit med om. Kan hända att vi bor i ett bra område då. Dessutom kostar det 120 kr för en dag om man hyr den på tappen...

Lånar inte ut min heller av samma anledning som du MEN jag kan göra det om jag är med för då ser jag vad som händer med transporten.

Vi är två familjer som deläger transport ihop, men det är mest vi som använder det nu för tillfället.
Vi lånar enbart ut till de som vi känner väl och de som vi litar på, det är ju trots allt vårat släp och ingen annans.
Vill inte ha det kvaddat, söndersparkat (efter bråkig häst) eller få tillbaka det som en stor skithög (finns ju dem som inte städar ur släpet efter sig när de har lånat.. :cool: )

Förresten har ni något bra förslag på ett "kontrakt" som båda parterna skriver på vid ev. utlåning av släpet?
Vad ska stå på papperet?

Nu är det ingen som frågat men ja, jag skulle låna ut till stallkamrater och andra vänner utan problem. Däremot hyr jag inte ut till folk jag inte känner.

Omvänt så lånar jag helst inte kompisars trailer utan föredrar att hyra för att om ifall att något skulle hända som inte går att ersätta.

Har råkat ut för att en normalt lätttransporterad häst fått panik och sparkade järnet med följd att kompisens sprillans exklusiva trailer blev alldeles repig. (Bromsarna låste sig på trailern med följd att normal färd inte var möjlig.) Vad ersätter man i det läget även om man vill?

Sen dess lånar jag bara om det skulle vara akut transport till veterinär och längtar efter egen trailer.

Lånar ut gratis till mina vänner, som jag känner mkt väl. Men de får ju självklart ersätta om något går sönder.

Till övriga så lånar jag inte ut den.

Usch, jag tyckte detta var jobbigt att bestämma till början. Man vill ju gärna vara snäll och låna ut den gratis till kompisar men sen är det inget kul om ngt händer med släpet.
Tyvärr var det precis det som hände med vårt gamla släp som vi skulle sälja, fick tillbaka det med bruten axel som vi förståss upptäckte när vi hade spekulanter hemma.
Pinsamt!

Så efter detta blankt nej.
Inte roligt och hamna i en sådan situation, varken för den som lånar ut eller lånar!

Jag hyr ut mitt släp men bara till mina inackorderingar. Samma pris oavsett om de kör möbler eller hästar i det. Hittills har inget gått sönder men en inackordering fick punka en gång. Det kan ju hända vem som helst så det betalade jag. Skulle någon vilja att jag kör gör jag det också, och släpet är i vederbörlig ordning kollat av miljö- och hälsa och jag är godkänd djurtransportör av Jordbruksverket så alla papper är i sin ordning för det.

Bull Dozers Am. Bulldogs skrev:
JÖSSES! Jag är jättechockad! Tar folk BETALT för att låna ut sin transport till grannar, vänner, medryttare m.m. ?! Det har jag aldrig varit med om. Kan hända att vi bor i ett bra område då. Dessutom kostar det 120 kr för en dag om man hyr den på tappen...

Hade aldrig LÅNAT ut den till dej med din attityd! Varför i hela friden ska jag betala dyrt för något som du ska låna gratis??? :devil:

Möjligen inom familjen... annars lånar jag inte ut den. Om jag skulle göra det skulle jag ta bra betalt. Varför ska jag ta risken att få en släp söndersparkad? Ingen försäkring täcker den typen av skador.

Har ingen egen, hade jag haft det hade familj och vänner fått låna på villkoret att de ersatte det som gick sönder.

Brukar inte låna av andra, föredrar att hyra om jag behöver släp. Känns bättre om min häst skulle paja ett hyrsläp än ett släp jag lånat av en vän.

Dessutom är det billigt att hyra tycker jag, här kostar det 150:- för sex timmar.

*knapplån*

Jag brukar försöka tänka ¨på hur jobbigt jag tyckte det var innan jag hade egen transport. Ringa runt och jaga bensinmacker mm för att kunna hyra.

fast sammtidigt så har jag lagt ut pengar för att köpa mig en egen just för att slippa jaga hyrtransporter. Svårt dilemma.

brukar låna ut för en billig summa till de jag verkligen litar på. Och ibalnd har jag även själv varit med som chaufför.

Helst inte. Försöker undvika att låna ut transporten.
Nära vänner kan jag självklart låna ut transporten till men inte till någon jag känner lite sådär. kostar för mycket om ngt skulle hända :(

Lånar inte ut mitt släp.(Spretans nytt) Pga att jag har sett hur kompisar behandlar släp som de har lånat och så vill jag inte att mitt släp ska bli behandlat. Tex. står med luckan nere i ösregn i flera timmar, sönderkörda stödhjul och stödben, etc. listan kan göras hur lång som helst :crazy:

Med mitt förra släp så erbjöd jag mig att köra någon kompis istället vilket jag fick göra ett par ggr. Men det kan ju hända saker ändå. Tex. en gång var det en häst som tog sönder lampan invändigt, vilken hennes kille lagade direkt när vi kom hem igen. Men efter den händelsen så krånglade lampan lite nu och då vilket den aldrig hade gjort tidigare och sånt gör ju att man ledsnar. :mad:

Nä nu lånar jag inte ut och jag tror inte att jag vill köra någon annan heller om det inte är en väldigt lugn och sansad häst. Jag vill att mitt släp ska vara klart för färd närhelst jag behöver det själv. Och gör mina hästar sönder något så är det ju en helt annan grej. :o

Sen är det förståss en annan grej om det vore ett nödläge förståss. :eek:

Dessutom har jag tagit E-kort och har därmed hög totalvikt på mitt släp så det kan man alltid skylla på om man har svårt att säga nej. :angel:

lånar knapp

Jag köpte mitt släp i våras och innan dess har jag i alla år fått låna andras släp mot ersättning och jag har varit evigt tacksam för att de finns de som lånar ut sitt släp (vi har ingen proffessionell uthyrare av släp här omkring).

Därför är det självklart att jag hyr ut mitt släp till de som inte har ett eget. Solidaritet, helt enkelt, men det är en sak som är rätt sällsynt idag, har jag förstått.

Dock är jag inte dum och naiv - jag tar 150 kr per dag (100 kr av stallkompisarna) plus att de får skriva på ett kontrakt där de medgiver att betala ev. uppkomna skador. Vi går igenom transporten tillsammans innan de tar den.

Har någon en mycket bråkig häst som förstör något i släpet så får de inte låna det igen. Jag vet inte hur det är med andra släp, men med Umesläpet får de nog bråka rätt mycket om de ska gå sönder ordentligt, så därför riskerar jag inte så mycket med att ge alla en chans iaf. Dessutom är det försäkrat.

Släpet är ett äldre Umesläp, enkelaxlat men nyrenoverat och mycket fint.

/Camilla

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 077
Senast: Blyger
·
Äldre Har under det senaste året hållit utkik efter en begagnad bil att ersätta min äldre bil med, specifikt märke och modell. Sedan i maj har...
Svar
6
· Visningar
1 463
Senast: EmmaW
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 456
Senast: lillkillen
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 361
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Atletix