• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Adenick
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 035
A

Adenick

Har tänkt skaffa hund och börja med bruks.
Mestadels skydds, spår och lydnad.
Vad måste man veta/kunna innan man börjar?
Vad måste man ha (förutom hund) när man börjar?
Vilken typ av brukshund är bäst för mina ändamål?
Tänkte ev. börja tävla, föda upp. Kanske låna ut hundar till polis/militär som tjänstehundar?
Har tänkt på schäfer, rottis, dobber, labbe.
Har även funderat på amstaff men undrar om det inte kan "slå fel" i huvudet på dem eller om de kan fungera lika väl som t.ex schäfer?:confused:

Sv: brukshund

Som jag har förstått det så får inte amstaff tävla skydd och de vanligaste hundarna har jag fått för mig är schäfer och malle.

Rätta mig gärna någon om jag har fel- men kanske ett svar att börja med såhär på natten :)

Edit: Det du måste veta är väl i princip grundläggande hundkunskap, sen är det nog bäst att gå en kurs. För att föda upp krävs givetvis mer kunskaper och att låna ut hundar har jag ingen koll på hur det går till, men tror väl att de utbildar sina själva?

Jag föreslår bruksschäfer eller bruksmalle. Tror dock att schäfer är en bättre nybörjarhund då den är mer "förlåtande". Schäfern har lite mer eftertänksamhet än mallen.

Ta det lugnt med skyddet. Om det verkligen är något du vill syssla med i tävlingsform så "ska" du innan du tar kontakt med en skyddshundsgrupp ha en relativt klar spår och lydnadshund, kanske till och med ha gjort en lydnadstävling eller BH innan du börjar. Chansen att du kommer med är antagligen mycket större då. Det är många som söker sig till olika skyddsgrupper och säger att "hej jag vill köra skydd" och blir väl inte helt tagna på allvar eftersom att det tyvärr är många som tycker det ser coolt ut när hunden biter i en ärm och vill prova. Blir du med ändå kommer du sannolikt få köra spår och lydnad ett tag ändå för att se om du är seriös med dina planer :)

Besök flera skyddshundsgrupper och titta på deras träningar. Fråga om allt du kan så har du lite i ryggen när du själv kan få börja. Det kan du göra redan innan du skaffar valp.

Hundar brukar man dock inte "låna" ut till tjänst lite hipp som happ. Vill du dock köra upp din hund ska den göra MH och L-testas, om du vill göra MT är det också bra. Sedan kör du mot polishund eller väktarhund.

Labrador eller amstaff körs inte i skydd.

Jag föreslår en sväng på SBK:s hemsida. Där har du alla reglerna, sen som MrsScabtree, kontakta din lokalklubb och kolla på nån träning.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 484
Senast: TantAgda
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en... 13 14 15
Svar
298
· Visningar
24 798
Senast: Brie
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 227
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med... 2
Svar
39
· Visningar
4 732
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stärka 3 åring
  • WE-tråden