Dobberman vs Rottis som 1a gångs hund-vad tycker ni om det?

Status
Stängd för vidare inlägg.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4dO0J6/jag-borde-ha-avlivat-ozzy

Ok jag såg det här nedan så då skriver dom annorlunda beroende på sida då, men det står också det jag skrivit hela tiden att man måste inte just träna bruks med dom-absolut inte, men som med alla bruksraser så säger du ju själv + att det står även här nedan att dom behöver ha en aktiv livsstil..Dom behöver aktivitet som täcker dom behov av aktivitet dom behöver flera saker som behövs aktiveras..1. Motion/kondition-FYS träning..2..Lydnad av självklar anledning så ska man ju träna hunden så den lyder..3 social/miljöträning- myck et viktigt! 4. Nos-aktivering...Går lika bra med specialsök eller likn- som polishundar tränar bla så det ÄR ju en bra träning om man inte vill träna bruks o harva i spår... 5..mental aktivering som klickerträning...shejping - nostarget/frysmarkering, tasstarget, konster, osv..
känns som jag glömt något hmm ..ev balansträning på balans kudde -bra för benen/rggen.

Dobermann (Rasbeskrivning, Temperament, Hälsa & Pris)

https://www.domesticerat.se › dobermann

  • Mer Om Dobermann
  • Sammanfattning
  • Historia
  • Temperament
  • Aktivering
  • Hälsa
  • Skötsel
  • Storlek
  • Utfodring
  • Pälsvård

  1. Dobermann är ingen nybörjarhund.
  2. Dobermanns har mycket energi och behöver mycket motion.
  3. Utöver motion behöver dom daglig mental aktivering i form av en brukssport eller annan träning där hunden får tänka.
  4. Den här rasen kan vara beskyddande, så bli inte förvånad när den tar på sig rollen som hushå...
  5. ALLA punkter är ej med...

När man letar efter information om en ras kan man inte använda vilken internetsida som helst. Vanligtvis är rasklubben ett av de bästa ställena att vända sig till. Sidan du länkat till är rent skräp. Så här skriver de t ex om engelsk bulldogg:
1659437337540.png
 
Jag vill också flagga lite
  1. Agility med en rottis är en dålig ide - ingen höjdare med dobbis heller. För stora och tunga och även om de grejar att utföra svängarna är skaderisken hög. Där är en nättare kelpie eller liten malletik roligare (och båda kan vara svåra att få köpa som första hund). Kelpien får dock tävla mot BC så osannolikt med en enormt framgångsrik karriär.
  2. Utställning med rottis, mja kolla de hundar som premieras - är de en hund du vill ha - och fråga uppfödarna vad de gör mer än ställer ut. Fläskweiler-varning och de börjar få oroväckande korta näsor.
 
Hon var dock specifik med att hon inte vill ha vallhundar, terrier eller retrievers

Jag är ingen tankeläsare och vet inte varför hon just vill ha dobbis/rottis. Vad denna tråden diskuterar var egentligen aldrig min frågeställning 🙂

Hon nämnde däremot agilityn mer som en kul grej på hobbynivå så jag tror inte att hon förväntade sig att dobbis eller rottis skulle vara agilitystjärnor
 
Hon var dock specifik med att hon inte vill ha vallhundar, terrier eller retrievers

Jag är ingen tankeläsare och vet inte varför hon just vill ha dobbis/rottis. Vad denna tråden diskuterar var egentligen aldrig min frågeställning 🙂

Hon nämnde däremot agilityn mer som en kul grej på hobbynivå så jag tror inte att hon förväntade sig att dobbis eller rottis skulle vara agilitystjärnor

Kanske rallylydnad kunde vara något istället för agility :)
 
Nej, det gjorde du inte men jag högg knappen ändå.

Du skrev mer än så. Dels rätt nedlåtande angående ett annat yrke (för om du livnär dig på hundar och hundträning är det både yrke och livsstil anser jag) men också låter det ju märkligt att tro att folk som inte har hundar som det du definierar som "livsstil" helt enkelt kan skita i dem en regnig dag bara för att de inte orkar. Det är ju helt enkelt inte sant.
Vad pratar du om? Vad skrev jag för nedlåtande om för yrke? Resten förstår jag inte vad du rabblar om och som vanligt så läser ni inte vad man skriver här..

Hundar är en livsstil vare sig man får pengar för det eller inte...VAR skrev jag att ni skulle skita i era hundar en regnig dag??? Det har jag INTE skrivit utan tvärtom har jag skrivit att matriella saker KAN du skita i en regning dag, men inte hundar för dom är levande ting jämfört med allt matriellt och inte bara drejning- det var ett ex bara på döda ting- eller säg inte att dom lever drej krukorna
 
2. Utställning med rottis, mja kolla de hundar som premieras - är de en hund du vill ha - och fråga uppfödarna vad de gör mer än ställer ut. Fläskweiler-varning och de börjar få oroväckande korta näsor.

Pratade lite om detta med min hunds uppfödare och vad kallade hon det… ”den baltiska looken”. Inget hon eller hennes uppfödarvänner var särskilt förtjusta i.

(Så ja, ska jag gå händelserna lite i förväg ang. min lilla böna så tror jag hon kan få svårt att få några topplaceringar i ringen. Hon är en lättare typ, ingen pansarvagn. Men jag tänker ställa henne lite ändå, det är bra träning!)
 
Ja kanske det! Vi kan bara spekulera vad hon vill och tänker men i slutändan är det bara hon själv som vet haha 🙂 Kan i alla fall fråga henne!

Men ja, jag vet inte riktigt vad mer jag ska säga. @Heddiz verkar veta mer om min vän än vad jag gör så jag kanske ska dra mig tillbaka till ifokus 😅

Äääh häng kvar här, det är ett vettigt och kunnigt forum så döm inte ut oss pga denna trådstart :)
 
Jag vill också flagga lite
  1. Agility med en rottis är en dålig ide - ingen höjdare med dobbis heller. För stora och tunga och även om de grejar att utföra svängarna är skaderisken hög. Där är en nättare kelpie eller liten malletik roligare (och båda kan vara svåra att få köpa som första hund). Kelpien får dock tävla mot BC så osannolikt med en enormt framgångsrik karriär.
  2. Utställning med rottis, mja kolla de hundar som premieras - är de en hund du vill ha - och fråga uppfödarna vad de gör mer än ställer ut. Fläskweiler-varning och de börjar få oroväckande korta näsor.
När det gäller agility är det mer miljön runt som jag ser ett problem med när det gäller dobbis än skaderisken, om man tänker hundar ur brukslinjerna iaf. De är smidiga för sin storlek och springer vildare lösa än på agilityplan. Men med det sagt, även om hunden trivs i miljön så kommer den aldrig stå på pallen med tanke på raserna man konkurrerar med.
Rena utslinjer är för tunga för det mesta imo.
 
Ja, min hunds uppfödare tycker det är mer värt om någon haft häst än haft nån sällskapstuss om de är förstagångsköpare på dobbis.
Ja jag håller med jag har haft egen häst också och tävlat i hoppning och jag har lärt mig i min utbildning hos E.B att träna hundar som man tränar hästar---Förutom att du inte ska rida på hunden då.. ;)

Om man ridit så sträcker man på sig när man går och det märker hundar och sen hur du håller kopplet - ska vara som om du höll löst i ett par tyglar..svårt att förklara, men det funkar att hantera kopplet som om du höll i en hästs tyglar el grimskaft.
 
Är väl lämpligare att vända sig till rasklubben än någon random sida..
Ja, jag kollade faktiskt runt lite på den sidan och jag skulle inte rekommendera att använda den som källa. Det är snabbproducerat innehåll för att driva trafik. Betyder inte att viss information där inte kan vara korrekt.
 
Nej då, det är du inte. Men jag tror att vi kanske får acceptera att vi inte kommer få reda på hur det hela hänger ihop.
Jag skrev en post på ett forum om en kompis jag har som vill träffa olika uppfödare till rottweiler/dobermann för att kunna bilda sig en uppfattning om raserna och ev kanske köpa valp i framtiden. Jag nämnde att hon aldrig haft egen hund men att hon är en ansvarsfull människa och inte impulsköper djur bara sådär. Jag ville vara få reda på bra uppfödare som avlar hälsosamt.


Sedan skapades denna tråden här om samma ämne av en annan person som inte känner mig och de påstod att de kände min kompis (vilket är omöjligt då jag aldrig ens nämnt henne vid namn). Sedan började man istället diskutera om det var lämpligt för henne att skaffa en av dessa raserna trots att man inte känner henne överhuvudtaget 😮

Anledningen att jag hittade hit var för att en medlem på ifokus skrev till mig. Annars hade jag nog aldrig skapat detta konto och svarat här.
 
Senast ändrad:
Jag är med 😊 Och förstod att TS här verkar ha varit aktiv i din tråd på det andra forumet också. Menade mest att vi kanske inte får någon förklaring från TS.

Hoppas du ändå känner att det kanske vore trevligt att hänga här, trådarna brukar inte vara så förvirrande.
Jaha okej vad bra 😂 Om alla trådar är såhär förvirrande så stänger nog min hjärna av hahahaha
 
Ja jag förstår att du har det som livsstil, spec för att du tränar och tävlar mer än många andra, men man behöver inte tävla för att ha det som livsstil så det var klumpigt formulerat av mig ---Jag försökte förklara skillnaden på hobby nivå vs tävling....Jag tänker att det är träning - men hur mycket träning kan ju skilja enormt egentligen och tävling kan självklart vara en hobby --Jag skrev fel ord helt enkelt- då alla tänker olika vad det betyder för dom....Jag skrev fel ORD i TS och...skulle skrivit träna lydn, agility ngr ggr i veckan kanske o gå kurser , men inget tävlande planeras förutom att ställa ut = DET var ju vad hon vill tävla i UTSTÄLLNING och att hon vill ha en tuff hund!

Även om jag inte kunde leva på att träna eller/ och tävla hundar så skulle det ändå vara en livsstil-hela grejen med hund...men man KAN också samtidigt ha tränandet som en hobby vare sig man kan leva på det eller inte...
Snurrigt JA....det kan ses som både och menar jag.

Vet inte vad du menar med "lönearbete" det är vanliga jobb där man får lön efter hur många tim man jobbat åt någon firma...

Det var inte det jag menade direkt - Jag skrev att jag blev sponsrad iaf i ett annat inlägg och det är inte samma sak..
Och sen är jag egen-ger privat träning, osv o det går ju upp o ner - nu ner pga höga priser säger många! och det är inte något lönearbete - ingen person bestämmer hur jag jag gör något.

Just nu varken tränar eller tävlar jag särskilt mycket men absolut mer än de flesta vanliga hundägare. I bruks blir det ju sällan mer än några starter per år eftersom det är stor konkurrens om platserna och man förhoppningsvis flyttas upp till nästa klass och tränar för den vilket tar lite tid. Betydligt mer starter kan det bli om man kör agility vilket jag har gjort tidigare.

Med lönearbete menar jag arbete som ger inkomst vare sig det är som anställd eller i ett eget företag som man tar ut lön från. Gissar att de flesta som livnär på något som har med hundar att göra gör det i ett eget företag.

Jag brukar kalla det träning enbart för aktivering eller träning med syfte att tävla. Det senare är såklart också aktivering men ofta lite mer uppstart och målinriktat. Troligtvis handlar bådeock om en hobby eftersom man sällan tjänar pengar på tävlingarna med hund i Sverige. Däremot som instruktör är det många som har en del inkomster.

Allt detta är nog off topic i denna förvirrade tråd. Jag hoppas att personen som är nyfiken på dessa raser får den hjälp som behövs och hittar en toppenhund oavsett vilken ras det blir.

Jag har träffat en gäng härliga bruksrottisar på kurser och har inte upplevt dem överdrivet "tuffa" utan vänliga, trygga och träningsvilliga. Sen har de såklart haft duktiga förare.
 
Ja jag håller med jag har haft egen häst också och tävlat i hoppning och jag har lärt mig i min utbildning hos E.B att träna hundar som man tränar hästar---Förutom att du inte ska rida på hunden då.. ;)

Om man ridit så sträcker man på sig när man går och det märker hundar och sen hur du håller kopplet - ska vara som om du höll löst i ett par tyglar..svårt att förklara, men det funkar att hantera kopplet som om du höll i en hästs tyglar el grimskaft.
Nu var det inte alls det jag syftade på med absolut.
Vad har du för meriter på dina mallar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 594
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 248
Senast: Lillo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 600
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp