Dobberman vs Rottis som 1a gångs hund-vad tycker ni om det?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni läser in så mycket i EN mening om där jag skriver om att Belgare kan vara svåra för vissa som tex 1a g ägare och min man och vad var efter min man jo en 🤣skratt gubbe =skoj ..Ni är totalt humorlösa vissa av er..Jag skämtade om min man och ingen av er...Och han tar inte illa upp! Jo klart han kan Belgare efter 20+ år, men inte LIKA bra som jag kan hundar. Vilket inte är något mysterium 1. för jag har tränat i 20+ år längre än han 2. Jag föddes i en fam m kennel. 3. Valp/hund-träning/tävling är mitt största intresse. 4. Jag har gått utbildningar hos Eva Bodfäldt . + massor med kurser och bk träningar o tävlingar sen jag var barn..

Så JO det handlar om-att ALDRIG ha haft en hund innan..jag räknar inte riktigt hund man bara haft i fam som litet barn..Det är skillnad att ha en egen hund...
Jag trodde folk som hade dobbis visste att
Det i RASBESKRIVNINGEN på 1A plats står - Dobbis är INGEN bra första gångs hund-typ inte exakta ord..men om man tränar den rätt från valp så KAN det gå bra..Så det är lite som rysk roullette...
Vissa gillar RR och då är det mer ok..
OCH då är det klart man kan skaffa en hund Om man har en plan typ någon som hjälper till o träna upp valpen..
Var står det?
Såhär skriver nämnligen klubben själv "Man behöver inte vara erfaren av rasen för att köpa en dobermann, det räcker med en aktiv livsstil och en portion tålamod, så passar en dobermann hundägaren på alla olika nivåer". Knappast rysk roulette.
http://dobermannklubben.se/Data/Sites/1/doc/intresserad-av-att-köpa-en-dobermann.pdf

Jag har själv bara haft dobermann och är inte uppvuxen med hund i familjen. Förstår inte varför jag skulle köpt en annan ras innan när den enda jag vill ha är dobbis.
 
Allt jag ville ha svar på i min egna trådsstart var uppfödare i Skåne, rottis och dobbisuppfödare, som avlar sunt. Min kompis ville nämligen prata med olika uppfödare för att se vilken ras som passar henne bäst. Det var allt. Jag vet att hon är en kapabel och ansvarsfull människa och skulle raserna inte vara något för henne så lär hon komma fram till det själv. Men det kan hon inte göra om hon inte får lära känna raserna.
 
Allt jag ville ha svar på i min egna trådsstart var uppfödare i Skåne, rottis och dobbisuppfödare, som avlar sunt. Min kompis ville nämligen prata med olika uppfödare för att se vilken ras som passar henne bäst. Det var allt. Jag vet att hon är en kapabel och ansvarsfull människa och skulle raserna inte vara något för henne så lär hon komma fram till det själv. Men det kan hon inte göra om hon inte får lära känna raserna.
Jag är inte uppf men bor i Lund med min dobbis. Du kan PMa om du tror din kompis vill träffas :)
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4dO0J6/jag-borde-ha-avlivat-ozzy
Var står det?
Såhär skriver nämnligen klubben själv "Man behöver inte vara erfaren av rasen för att köpa en dobermann, det räcker med en aktiv livsstil och en portion tålamod, så passar en dobermann hundägaren på alla olika nivåer". Knappast rysk roulette.
http://dobermannklubben.se/Data/Sites/1/doc/intresserad-av-att-köpa-en-dobermann.pdf
r
Jag har själv bara haft dobermann och är inte uppvuxen med hund i familjen. Förstår inte varför jag skulle köpt en annan ras innan när den enda jag vill ha är dobbis.
Ok jag såg det här nedan så då skriver dom annorlunda beroende på sida då, men det står också det jag skrivit hela tiden att man måste inte just träna bruks med dom-absolut inte, men som med alla bruksraser så säger du ju själv + att det står även här nedan att dom behöver ha en aktiv livsstil..Dom behöver aktivitet som täcker dom behov av aktivitet dom behöver flera saker som behövs aktiveras..1. Motion/kondition-FYS träning..2..Lydnad av självklar anledning så ska man ju träna hunden så den lyder..3 social/miljöträning- myck et viktigt! 4. Nos-aktivering...Går lika bra med specialsök eller likn- som polishundar tränar bla så det ÄR ju en bra träning om man inte vill träna bruks o harva i spår... 5..mental aktivering som klickerträning...shejping - nostarget/frysmarkering, tasstarget, konster, osv..
känns som jag glömt något hmm ..ev balansträning på balans kudde -bra för benen/rggen.

Dobermann (Rasbeskrivning, Temperament, Hälsa & Pris)

https://www.domesticerat.se › dobermann

  • Mer Om Dobermann
  • Sammanfattning
  • Historia
  • Temperament
  • Aktivering
  • Hälsa
  • Skötsel
  • Storlek
  • Utfodring
  • Pälsvård

  1. Dobermann är ingen nybörjarhund.
  2. Dobermanns har mycket energi och behöver mycket motion.
  3. Utöver motion behöver dom daglig mental aktivering i form av en brukssport eller annan träning där hunden får tänka.
  4. Den här rasen kan vara beskyddande, så bli inte förvånad när den tar på sig rollen som hushå...
  5. ALLA punkter är ej med...
 
Haha, även ”min” uppfödare sa att hon gärna säljer till hästfolk. Vi vet liksom en hel del om vad som krävs. Putting in the HOURS :D
Jag har inte läst hela denna tråden ännu men aa min kompis är väldigt erfaren med hästar. Hon har ridit sen hon var kanske 6 år om jag inte är helt ute och cyklar. På fritiden efter jobbet spenderar hon flera timmar varje dag med att träna, gymma, gå i skogen. Hon har redan den aktiva livsstilen så jag förstår inte varför vissa ska tvivla på henne när de inte ens känner henne.
 
Senast ändrad:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4dO0J6/jag-borde-ha-avlivat-ozzy

Ok jag såg det här nedan så då skriver dom annorlunda beroende på sida då, men det står också det jag skrivit hela tiden att man måste inte just träna bruks med dom-absolut inte, men som med alla bruksraser så säger du ju själv + att det står även här nedan att dom behöver ha en aktiv livsstil..Dom behöver aktivitet som täcker dom behov av aktivitet dom behöver flera saker som behövs aktiveras..1. Motion/kondition-FYS träning..2..Lydnad av självklar anledning så ska man ju träna hunden så den lyder..3 social/miljöträning- myck et viktigt! 4. Nos-aktivering...Går lika bra med specialsök eller likn- som polishundar tränar bla så det ÄR ju en bra träning om man inte vill träna bruks o harva i spår... 5..mental aktivering som klickerträning...shejping - nostarget/frysmarkering, tasstarget, konster, osv..
känns som jag glömt något hmm ..ev balansträning på balans kudde -bra för benen/rggen.

Dobermann (Rasbeskrivning, Temperament, Hälsa & Pris)

https://www.domesticerat.se › dobermann

  • Mer Om Dobermann
  • Sammanfattning
  • Historia
  • Temperament
  • Aktivering
  • Hälsa
  • Skötsel
  • Storlek
  • Utfodring
  • Pälsvård

  1. Dobermann är ingen nybörjarhund.
  2. Dobermanns har mycket energi och behöver mycket motion.
  3. Utöver motion behöver dom daglig mental aktivering i form av en brukssport eller annan träning där hunden får tänka.
  4. Den här rasen kan vara beskyddande, så bli inte förvånad när den tar på sig rollen som hushå...
  5. ALLA punkter är ej med...
Är väl lämpligare att vända sig till rasklubben än någon random sida..
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4dO0J6/jag-borde-ha-avlivat-ozzy

Ok jag såg det här nedan så då skriver dom annorlunda beroende på sida då, men det står också det jag skrivit hela tiden att man måste inte just träna bruks med dom-absolut inte, men som med alla bruksraser så säger du ju själv + att det står även här nedan att dom behöver ha en aktiv livsstil..Dom behöver aktivitet som täcker dom behov av aktivitet dom behöver flera saker som behövs aktiveras..1. Motion/kondition-FYS träning..2..Lydnad av självklar anledning så ska man ju träna hunden så den lyder..3 social/miljöträning- myck et viktigt! 4. Nos-aktivering...Går lika bra med specialsök eller likn- som polishundar tränar bla så det ÄR ju en bra träning om man inte vill träna bruks o harva i spår... 5..mental aktivering som klickerträning...shejping - nostarget/frysmarkering, tasstarget, konster, osv..
känns som jag glömt något hmm ..ev balansträning på balans kudde -bra för benen/rggen.

Dobermann (Rasbeskrivning, Temperament, Hälsa & Pris)

https://www.domesticerat.se › dobermann

  • Mer Om Dobermann
  • Sammanfattning
  • Historia
  • Temperament
  • Aktivering
  • Hälsa
  • Skötsel
  • Storlek
  • Utfodring
  • Pälsvård

  1. Dobermann är ingen nybörjarhund.
  2. Dobermanns har mycket energi och behöver mycket motion.
  3. Utöver motion behöver dom daglig mental aktivering i form av en brukssport eller annan träning där hunden får tänka.
  4. Den här rasen kan vara beskyddande, så bli inte förvånad när den tar på sig rollen som hushå...
  5. ALLA punkter är ej med...

Otroligt seriös sida, verkligen. :laugh:
 
I TS skrev jag bara att hon har nämnt intresse för lydnad o utställning & agility på HOBBYNIVÅ samt kanske ev drag...Men inget är ju hugget i sten..hon kan ju anpassa sig efter hunden, men om hon ska tävla är iaf inget hon planerar .Förutom mindre utställningar då! Eftersom hon aldrig haft hund förut så vet hon inte om hon vill tävla ens..(förutom en hund som barn)
Det vet ju du faktiskt inte... Hon sa agility på hobbynivå

Inte lydnad på hobbynivå. Du känner inte henne.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 809
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 681
Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 263
Senast: Lillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp