Bukefalos 28 år!

Bruksklasser - hjälp?!

Kassiopeja

Trådstartare
Jag fattar inte ett smack av hur det fungerar när man vill tävla bruks med sin hund!? :confused:
Hade ju trott att man kunde välja disciplin ungefär som det är med hästar.. dvs om man inte är intresserad av lydnad så kan man tävla i spår, eller sök, eller rapport, eller agility, eller tvärtom. Men så är det tydligen inte utan alla börjar i någon Apellklass (som innehåller spår, lydnad och... eh.. är det nåt mer?? :confused: ) och sen går man vidare till.. eeeeeeh. Vad??? :crazy:
Såg i en annan tråd att man diskuterade lydnadsklasser 1,2,3,Elit och antar att det finns liknande för spår och sök? Eller? Har lydnadsekipagen också behövt gå apellklassen först?
Det är bara att inse.. jag fattar NADA! :o

Någon som kan hjälpa en stackars förstahundägare som TROR att hon blivit lite biten av bruksflugan och vill prova på att tävla snart med sin Boxerflicka?
/JES
 
Sv: Bruksklasser - hjälp?!

Du börjar i appellklass spår, sök eller rapport

Det är en special (spår, sök, rapport) och en lydnadsdel. Detta innebär att du mer eller mindre håller på en hel dag!

Om du uppnår en viss poäng blir du uppflyttad till Lägre klass och du kan då starta i sök, spår, rapport eller skydd.

Det är alltid en lydnadsdel + special. Men de döms inte lika hårt som lydnaden på ett Lydnadsprov.

Vill du inte alls hålla på med lydnad så är det viltspår som gäller. Ja agilityockså så klart!

Bruksklasserna heter: Appell, Lägre, Högre o Elit.

Appellen startardu endast om du går bruksprov. Det har inget med Agility eller de vanliga Lydnadsklasserna att göra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bruksklasser - hjälp?!

Gå in på brukshundklubbens hemsida www.sbk.nu då kan du själv läsa om bruksträning.
Det är ju inte bara att bestämma att JAG vill hålla på med sök, det krävs ju också att hunden passar för det. Jag vill gärna hålla på med sök men det verkar som jag skaffat en jycke som kommer att bli en duktig spårhund...men man får som sagt inte bestämma allt. Generellt är det så att de flesta startar i apellklass spår och sedan går de vidare till sin disciplin när de blivit uppflyttade i lägre klass.
 
Sv: Bruksklasser - hjälp?!

mimmipigg skrev:
Det är ju inte bara att bestämma att JAG vill hålla på med sök, det krävs ju också att hunden passar för det.
Nej, det där har jag ju förstått och jag har gissat att jag kommer att "välja" sök för att jag tror att det passar min hund bäst. Hon älskar folk och tycker nog att figgar är betydligt roligare att hitta än pinnar och prylar. :smirk: Sen har vi ju haft lite bekymmer med att hon hellre vindar än spårar, men det börjar gå över nu när vi spårar mer och jag har inte ens börjat träna sök, för jag vill inte göra det innan hon kan spåra bra...
Tack för svaret iaf och nu har jag läst in mig på SBKs sida. Hittade inte rätt länk där förra gången jag var inne.. otroligt nog! :o
/JES
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 260
Senast: tuaphua
·
D
Hundavel & Ras Går och funderar litegrann på om jag ska skaffa mig en till hund och, tro det eller ej, lägga ner mina kära hästar. Frågan som jag vill...
Svar
11
· Visningar
1 935
Senast: paradox
·
Hundavel & Ras Även jag behöver hjälp med tips på passande raser. Söker en hund som gillar att jobba. Har haft bruksschäfer tidigare men söker nu en...
Svar
18
· Visningar
1 481
Senast: Milosari
·
J
Övr. Hund Jag pratade med en man i stallet häromdagen, han har två terver men eftersom den unga av dem visade sig ha c på höfterna, plus att den...
Svar
10
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp