Bruksprov 2014

Sv: Bruksprov 2014

Ja det är så märkligt.

Mabuse, vill man ha den typen av frambensrörelser så finns det gott om PREhingstar. Fantastiska skulle jag inte kalla dem, han biljarderar kraftigt och några längningar såg jag inte.
 
Sv: Bruksprov 2014

Apropå frambenssprattel så var det ju en av de negativa sakerna som nämnden sa vid något av tillfällena. Hingstens största kvalitét som jag ser det är bärigheten i ffa galoppen, men även i traven bär den mycket bak.
 
Sv: Bruksprov 2014

KL

Jag personligen gillade inte Amaranth, men det beror mest på att jag inte gillar den typen av rörelsemönster. Exteriört är han ganska snygg. Mödernets validitet lägger jag mig inte i eftersom AVN bedömmer och inte jag. Man är ju fri att välja vem man vill betäcka med. Jag reagerade också på att han hade Troll i stammen så själv skulle jag tänka 2 ggr innan jag betäckte med Amaranth, men det är ju upp till ar och en.

Personligen tyckte jag bara 3 hingstar hade internationell konkurrens-feeling, VV, Vilancio och Dice (lite förvånad att den inte blev godkänd, men dagsformen är ju den som gäller). Öht märks det att SWB har en mindre "fishpond" att välja från, jämför man VV med KWPN-vinnaren Glamourdale tycker jag VV bleknar.

Bara en åsikt, kul för alla ägare som fick sina hingstar godkända. Överväger Vilancio till mitt sto, både han och hans far (och farfars far)är ganska läckra.
 
Sv: Bruksprov 2014

Min undran handlar om hur han kunde få full härstamningspoäng som dressyrstammad med det mödernet.

Ja, du skrev det. Jag delar din undran och spann vidare på den, och funderade på om mödernet kanske var bättre än det ser ut på pappret. För annars är det, precis som du skriver, lite svårt att förstå varför han fick full pott i härstamningspoäng.
 
Sv: Bruksprov 2014

Ja det är så märkligt.

Mabuse, vill man ha den typen av frambensrörelser så finns det gott om PREhingstar. Fantastiska skulle jag inte kalla dem, han biljarderar kraftigt och några längningar såg jag inte.

Fantastiska skulle inte jag heller kalla dem. Jag skrev att jag tyckte han som helhet var fin, inte att frambensrörelserna var fantastiska.
 
Sv: Bruksprov 2014

Delvis kl.

Jag förstår inte riktigt vad ni har emot Troll, han var en trevlig allroundhingst med jättefin stam. På den tiden man sänkte hingstar till C skedde det godtyckligt, tur att ASVH har slutat med det (att sänka hingstar). Endast blup räknades inget annat.

Amaranaths mamma hade själv fina poäng för sina ridna gångarter och är placerad högre i dressyr än vad Ampere själv är (och troligtvis någonsin blir).
Skulle själv inte välja den hingsten men det beror mer på fädernet än mödernet...
 
Sv: Bruksprov 2014

Ja, du skrev det. Jag delar din undran och spann vidare på den, och funderade på om mödernet kanske var bättre än det ser ut på pappret. För annars är det, precis som du skriver, lite svårt att förstå varför han fick full pott i härstamningspoäng.

Hade Troll C närA föddes?Om inte så avlade ägarna på ett möderne utan någon hingst som hade C.
 
Sv: Bruksprov 2014

Varför skulle de inte avla på stoet?
Troll har haft C "länge". Numera är det ju borttaget.

Jag tänkte på avelsnämdens beslut att ge full härstamningsåoäng kanske berodde på att Troll inte hade C när À föddes .Försökte hitta en logisk förklaring :).Hingsten Troll har jag nämligen dålig koll på.
 
Sv: Bruksprov 2014

Hur kan du ens jämföra Troll o Ampere:meh:181 avkommor har lett till urtaskig Blup.

Att det finns några bra kan bero på mödernet:D

Troll gav knepiga hobbyhästar.
 
Sv: Bruksprov 2014

Bara ett generellt inlägg i en debatt som uppstår varje år.
Är ASVHs öppenhet till nackdel för de SWB reggade då det är så lätt att hitta information. Kritisk granskning är ju alltid bra, men då bör man titta på samtliga, annars låter det mest som den gamla vanliga svenska avundsjukan.

Bruksprovsvinnaren i dressyr hade denna information om mödernet i katalogen:
"Modern Amuel har lämnat fyra avkommor. Mormodern Sarina har uppnått kvalitetsgraderingen Ster. Hon har lämnat en hingst som gick till andra besiktningen i KWPN:s hingstselektering. Mormorsmor Larina har även hon
uppnått kvalitetsgraderingen”Ster”och har förutom Sarina lämnat en avkomma med resultat i Msv dressyr."

Tittar man ytterligare generationer bakåt (Horsetelex) finns det några med resultat i hoppning varav en i 1.60, och en som betecknas NDH (Nationell Dressur?). Frågan är om detta möderne ansetts bra nog i KWPN.

I detta specifika fall kan man nog säga att Olivi verkar vara en bättre hingst än Troll. Biotop var väldigt fin, och Granit var också en trevlig hingst på sin tid.:d
 
Sv: Bruksprov 2014

Granit var fin, men inte så mkt använd.

Jag såg för 30 år sedan 3 helsystrar e. Jovial -Frondeur.
Den ena var stadspremiesto med gratis betäckning, vilket aldrig skedde.
Har nog inte sett ett sådant fint sto sen dess. Sorry för OT.
 
Sv: Bruksprov 2014

Klipper in lite synpunkter jag med :)


Bara ett generellt inlägg i en debatt som uppstår varje år.
Är ASVHs öppenhet till nackdel för de SWB reggade då det är så lätt att hitta information. Kritisk granskning är ju alltid bra, men då bör man titta på samtliga, annars låter det mest som den gamla vanliga svenska avundsjukan.

Och kanske ha en blick på helheten. Klart det är den svenska avundsjukan. Ingen annanstans än här ser man så mycket negativt ösas över hingstarna under bruksprovet. Framförallt de som inte ägs av de stora drakarna. Minsta lilla "fel" som någon kan hitta på en bruksprovshingst denna veckan så ältas det om och om igen och den hingsten blir snabbt värdelös i mångas ögon här, man blundar för de positiva egenskaper hingsten har. Och dyker det upp någon som är positiv så antingen är hen "ägare" eller "känner ägarna bra" för gud i himmelen om någon har en avvikande åsikt. Det är inte lätt att få hingstarna att prestera på sin absoluta topp just under detta prov. Något som ingen verkar kunna ha förstående för längre. Menar inget illa alls mer än just som exempel, och då är ju Gylle ett lysande sådant härifrån. Som vad jag förstår, visat en hingst tre gånger, många här har tyckt den varit väldigt fin och vad man kan förstå hade blivit godkänd om den presterat "som vanligt" men varje gång fallit på målsnöret pga olika omständigheter. Hur många av hingstarna tror ni gör sitt livs bästa framträdande just denna vecka?



Bruksprovsvinnaren i dressyr hade denna information om mödernet i katalogen:
"Modern Amuel har lämnat fyra avkommor. Mormodern Sarina har uppnått kvalitetsgraderingen Ster. Hon har lämnat en hingst som gick till andra besiktningen i KWPN:s hingstselektering. Mormorsmor Larina har även hon
uppnått kvalitetsgraderingen”Ster”och har förutom Sarina lämnat en avkomma med resultat i Msv dressyr."

Tittar man ytterligare generationer bakåt (Horsetelex) finns det några med resultat i hoppning varav en i 1.60, och en som betecknas NDH (Nationell Dressur?). Frågan är om detta möderne ansetts bra nog i KWPN.

I detta specifika fall kan man nog säga att Olivi verkar vara en bättre hingst än Troll. Biotop var väldigt fin, och Granit var också en trevlig hingst på sin tid.:d

Vad gäller möderneinfo så finns inte allt tillgängligt på nätet. Framförallt inte i övriga europa. Katalogen kan man ju verkligen strunta i. Det var inte många hingstar det som stod katalogen stämde med vad de sa i högtalarna på bruksprovet.
 
Sv: Bruksprov 2014

Men ska inte de godkända hingstarna vara så pass bra att de inte behöver göra sitt livs bästa framträdande för att gå igenom? Ungefär som att en bra grand prix-häst inte ska behöva göra sitt livs bästa franträdande för att gå nolla eller få över 60%? Detsamma borde ju kunna gälla avelshingstar, att de bra avelshingstarna klarar sitt prov med lite marginal, de måste inte göra sitt livs bästa framträdande på alla plan för att klara kraven.
 
Sv: Bruksprov 2014

Jo. Det e det jag menar.:) Det gäller att kunna se kvaliteerna bakom och inte hänga upp sig på småmissar som alldeles för många gör
 
Sv: Bruksprov 2014

Jag tänkte väl kanske att kvaliteten skulle vara så hög att den var tillräcklig inkluderat småmissar. Inte att den var tillräcklig under förutsättning att man bortser från småmissarna.
 
Sv: Bruksprov 2014

Jag menar inte att man ska bortse från småmissarna, men diskussionerna här blir på en patetiskt låg nivå emellanåt där det enda folk gör är att verkligen leta fel
 
Sv: Bruksprov 2014

Jag tänkte väl kanske att kvaliteten skulle vara så hög att den var tillräcklig inkluderat småmissar. Inte att den var tillräcklig under förutsättning att man bortser från småmissarna.

Och delvis KL

Och enligt mej är prestationerna EN sak, de kan ju gå upp å ner, både ryttaren och hästen kan ha dåliga stunder och om de dessutom sammanfaller samtidigt är det ju "katastrof" MEN det JAG hänger mest upp mej på är de exteriöra poängen... (blir ju då främst hopphingstarna då) som har BEDRÖVLIGA poäng...

Förr vet jag att man kunde få "dispens" om man hade under vissa poäng, men då för att det VERKLIGEN va en hopptalang som de inte ville bli av med.
Men hur kan man som hobbyryttare/avlare med vilja betäcka med en hingst som har 36 poäng ? minst MINST 38p men allra helst 40 p vill jag ha på mina hingstar om jag ska betäcka med dem om det inte är välbeprövade hoppmatadorer som ger bra (där kommer ju blupen in)

Inte konstigt aveln "går bakåt" ... Om dessa hingstar med 36p inte lämnar hoppavkommor har man en drös med avkommor som inte kan hoppa och har en massa andra negativa delar. I detta fall var det väldigt många med 6or i sina poäng... Som sagt det funkade ju även förr men då hade de 10/10 på hoppningen och inte 8/8...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: ryujaneiro
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 665
Senast: Gabby_Ossi
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 163
Senast: tanten
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
2 625
Senast: doppler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp